Oleje i dodatki
Sortuj:

Czym jest klasa lepkości oleju silnikowego? 

Czym jest klasa lepkości? Chodzi oczywiście o to, jak zachowuje się olej w danej temperaturze i jak wpływa na grubość filmu olejowego. Oznacza się ją ciągiem cyfr z literą „W”, np. 0W30, 10W40 itp. Pierwsza liczba określa przydatność oleju w niskich temperaturach. Im mniejsza liczba, tym lepiej olej spisuje się w niskich temperaturach i na odwrót, np. kombinacja 0W oznacza, że można uruchomić silnik na tym oleju przy –35°C. Oleje każdej kolejnej klasy (czyli 5W, 10W, 15W itd.) pozwalają na rozruch silnika przy temperaturze wyższej o 5°C. Z kolei następująca po „W” liczba” to parametr, który definiuje lepkość oleju w wysokich temperaturach. Oczywiście im liczba wyższa, tym grubość filmu olejowego jest większa w wysokiej temperaturze.

Rozwiń

Olej silnikowy redukuje tarcia, które mogłyby uszkodzić tłoki, pierścienie i cylindry w silniku. Znacznie wydłuża ich żywotność, schładza elementy silnika, uszczelnia go i zapobiega korozji. Brak oleju w jednostce napędowej uniemożliwiłby funkcjonowanie silnika, a więc i jazdę samochodem.

Syntetyk czy półsyntetyk?

Do wyboru mamy olej mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Nie jest obojętne, który olej silnikowy zastosujemy w swoim samochodzie. Na pewno musi być wlany taki, jaki został przewidziany przez producenta. Warto zatem sprawdzić co zaleca producent w instrukcji auta.

Oleje syntetyczne są stosowane we wszystkich nowych samochodach – zachowują swoje właściwości w wyższych temperaturach niż mineralne czy półsyntetyczne i nie odkładają się w postaci nagaru. Dobrze sprawują się też zimą.

Oleje półsyntetyczne są znacznie lepsze od mineralnych i zapewniają dobrą ochronę dla silnika. Są zdecydowanie tańsze od syntetycznych, co pozwala na wyraźne oszczędności. Będą idealnym wyborem do używanego auta, które ma już swój przebieg.

Oleje mineralne, mimo postępu technologii i znaczącej poprawy jakości, wciąż są najsłabszą kategorią. Powszechnie zaleca się ich stosowanie w starszych silnikach, które ze względu na wyeksploatowanie spalają więcej oleju, niż wskazywałaby norma. Warto jednak zastanowić się nad usunięciem przyczyny takiego stanu rzeczy, zamiast decydować się na leczenie objawów.

Olej do skrzyni biegów jest równie ważny

Olej przekładniowy – jeśli ma wysoką lepkość, umożliwia bezproblemową pracę skrzyni biegów nawet podczas intensywnej eksploatacji samochodu. Olej jest odporny na utlenianie, przenosi obciążenia i ma właściwości przeciwrdzewne. Technolodzy opracowali oleje przekładniowe do manualnych i automatycznych skrzyń zmiany biegów.

Olej przekładniowy stosowany jest również w układach wspomagania kierownicy, układach hydraulicznych.

Dodatki do olejów

Dodatki do oleju nie są niezbędne dla sprawnego poruszania się samochodu. Mają jednak zalety, dzięki którym warto je stosować. Przede wszystkim wydłużają żywotność silnika, tworzą trwałą warstwę zabezpieczającą, głównie odczuwalną podczas zimnego rozruchu silnika.