Czarne plastiki zewnętrzne wracają do łask, i to nie tylko jako praktyczne elementy karoserii. Szczególnie w coraz popularniejszych SUV-ach i ich mniejszych odmianach, czarne matowe elementy są często pożądanym urozmaiceniem wyglądu samochodu. Odporne na czynniki atmosferyczne i wgniecenia, także i one wymagają jednak pewnych działań i środków, by przez długi czas zachowały swój fabrycznie nowy wygląd.
Regeneracja plastikowych elementów nadwozia
Plastikowe elementy zewnętrzne znajdziemy dziś nie tylko jako zderzaki, ale przede wszystkim jako nadkola, listwy, podszybia, elementy osłonne, czy relingi dachowe. Głównym problemem związanym z tymi częściami jest ich wystawienie na mocne światło słoneczne, a przez to płowienie i szarzenie. Co więcej, często elementy matowe i chropowate są też wyjątkowo narażone na brud czy błoto.
Może Cię, również zainteresować:
Wszystko to sprawia, że podstawowym działaniem związanym z nadawaniem im pierwotnego wyglądu jest ich regeneracja. Renowacja plastików w samochodzie może być wykonana różnymi sposobami, zwykle jednak polega na uzupełnieniu ubytków, a następnie odnowieniu i utrwaleniu wyraźnej, czarnej barwy plastiku. Choć nie jest to proces krótki i wymaga kilku środków, jest to metoda skuteczniejsza i bezpieczniejsza, niż niektóre alternatywy.
Opalanie plastików – z czym to się wiąże?
Taką dość popularną metodą jest na przykład opalanie plastików. Ten zabieg w znikomym stopniu usunie ewentualne rysy i pęknięcia, jedynie przywróci on pierwotny kolor tworzywa. W praktyce takie metody są zarezerwowane dla maszyn, które idealnie równo będą opalać każde miejsce plastiku w odpowiedniej dla jego kształtu i składu temperaturze. Jeśli natomiast popełnimy tu nawet niewielki błąd, o równej powierzchni możemy zapomnieć, a jedynym rozwiązaniem często będzie już tylko wymiana plastiku na nowy.
Znajdź sklep w okolicy
Uzupełnianie ubytków i pęknięć w plastikach zewnętrznych samochodu
Jeśli zastanawiamy się jak usunąć rysy z plastikowego zderzaka, zamiast opalania warto zwrócić uwagę na dobry wypełniacz do plastiku. Odpowiednio naniesiony, dwuskładnikowy środek typu K2 Plastic Doctor wypełni rysę i wyrówna powierzchnię bez ingerencji w kształt plastiku. Po przeczyszczeniu i odstawieniu plastiku do wyschnięcia będzie on gotowy do obróbki ostatecznie przywracającej mu pierwotny wygląd.
Czy warto nawilżać i nabłyszczać plastiki w samochodzie?
Kolejnym prostym sposobem na regenerację plastików, o którym się często mówi jest, nawilżanie i nabłyszczanie. Teoretycznie, stosowany do tego dressing utrzymuje swoje właściwości nawet przez kilka tygodni. W praktyce jednak różne czynniki bardzo szybko eliminują jego właściwości i sprawiają, że wystarczy kilka dni, by pożegnać się z pożądanymi efektami.
Permanentna i długotrwała regeneracja listew w samochodzie
Dla długotrwałego efektu należy zastosować bardziej profesjonalne narzędzia i substancje. Jest to proces nieco kłopotliwy, gdyż wymaga większej cierpliwości i dokładności, niż na przykład typowe polerowanie lakieru. Wynika to choćby z narażenia plastiku na skutki wysokiej temperatury, która może powstać podczas polerowania. Ważne jest także zastosowanie tu odpowiedniej maszyny polerskiej, a nie szlifierki, a także praca na niskich obrotach. Do polerowania plastików zalecamy pastę K2 Luster Q5.
Polerowanie niedoskonałości i rys z elementów plastikowych
Wykorzystując dobrą maszynę polerską, taką jak polerka rotacyjna MASNER. Przy pomocy takiej maszyny oraz odrobiny pasty lekko ściernej możemy skutecznie usunąć z wierzchniej warstwy plastiku rysy i inne niedoskonałości. Przy zachowaniu odpowiedniej staranności nie musimy się też obawiać, że efektem naszej pracy będą nierówności. Tak zregenerowany plastik zachowa jednolitą powierzchnię, którą później wystarczy okresowo chronić i pielęgnować odpowiednimi środkami.
Jak odnowić wyblaknięte plastiki?
Typowym środkiem do pielęgnacji plastików zewnętrznych jest tak zwane czernidło do plastików. Substancja taka, jak K2 Bono Black nie tylko przywróci mu pierwotny, czarny kolor, ale też zabezpieczy przed wyblaknięciem, a nawet spękaniem spowodowanym przez promienie słoneczne. Czernidło do plastików zewnętrznych przydaje się szczególnie w przypadku plastików, do których jest utrudniony dostęp, gdyż zapobiega wyblaknięciu elementów i przyciemnia te, które już wyblakły bez potrzeby ingerencji mechanicznej.
Wykończenie naprawianych elementów i nadawanie oryginalnej faktury plastikom
W przypadku niektórych plastików, ważną częścią regeneracji jest nadanie mu specyficznej faktury. Tu nie wystarczy zwykłe czernidło, niezbędny staje się specjalny środek typu K2 Bumper. Taki środek nie tylko zamaskuje miejsce naprawy powierzchni, ale też utworzy warstwę imitującą naturalny wygląd matowego tworzywa. Substancje typu K2 Bumper nie wymagają przy tym nałożenia podkładu, trzeba jedynie pamiętać o ochronie sąsiednich powierzchni, na których takiego efektu już mieć nie chcemy.
Dla dobrego efektu warto poświęcić trochę czasu
Odpowiednia regeneracja plastików w samochodzie nie należy do najszybszych czynności. Jednakże efekt, jaki jesteśmy w stanie uzyskać, z pewnością wynagrodzi nam czas poświęcony na pracę.
Razem z dobrymi środkami, możemy zregenerować cały szereg zewnętrznych plastików w samochodzie i nadać im niemal pierwotny wygląd na długi czas.