API

Oleje przekładniowe

Sortuj:

Oleje przekładniowe

Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach AT zależna jest od marki i modelu auta czy rodzaju samej skrzyni. Zazwyczaj pierwsza wymiana oleju w skrzyni automatycznej następuje co 60-120 tys. km, kolejne co 40-100 tys. km. Często zdarza się, że wymianę oleju kierowca zaniedbał, a olej wymienić chce dopiero wtedy, kiedy zauważył nieprawidłowe działanie przekładni, np. po przejechaniu ponad 200 tys. km. Wówczas nieodpowiednio przeprowadzona wymiana nie tylko nie pomoże, ale skrzyni biegów może nawet zaszkodzić. Koniecznie zająć się tym więc muszą specjaliści.

Kierowcy mają problem z określeniem, czy konieczna jest wymiana oleju w skrzyni biegów. Nic dziwnego, skoro producenci samochodów twierdzą, że olej przekładniowy jest tak delikatnie używany, że jego wymiana jest zbędnym nakładem finansowym i czasu. Tymczasem pracujące przekładnie wytrącają opiłki metali naturalnie się zużywając, czy to podczas nieumiejętnej zmiany biegów. Większe części wyłapywane są przez wewnętrzne magnesy, natomiast mniejsze krążą w oleju przekładniowym, pogarszając parametry techniczne cieczy. Podobnie jest z samym procesem starzenia się oleju w skrzyni biegów czy utracie lepkości.

Kiedy zatem wymienić olej przekładniowy w skrzyni biegów?

Oleju w skrzyni biegów jest niewiele. Wymieniając go raz na ok. 100 tys. km nie narażamy się więc na duże nakłady finansowe nawet, jeśli nasz olej do skrzyni biegów uznawany jest za „wieczny”. Dobrym wyjściem jest wymiana oleju w samochodzie, którego historia serwisowa jest nieznana. Jeśli więc kupimy samochód używany, wymiana oleju przekładniowego powinna być wykonana. Podobnie jest z samochodami intensywnie użytkowanymi. Jeśli autem ciągniesz lawety, przyczepki czy jeździsz w trudnych warunkach drogowych, wymiana oleju jest wręcz konieczna. Podobnie jest w samochodach z napędem 4x4, gdzie olej do skrzyni biegów również trzeba wymienić w mostach i centralnym mechanizmie różnicowym.

Olej do skrzyni biegów, powinien wymienić fachowiec dlaczego?

Wymianę oleju należy przeprowadzić pierwszy raz po przejechaniu ok. 100 tys, km, a następnie co ok. 40 tys. km. Wymiana oleju przekładniowego powinna być powierzona osobie kompetentnej, zawsze upewniając się, jaką marka oleju przekładniowego jest stosowana w danym serwisie. Zły dobór oleju w „automacie” może być przyczyną poważnych awarii skrzyni.

Skrzynia DSG również powinna być obsługiwana przez serwis

Obsługa skrzyni DSG wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi i precyzji. Warto więc wymianę oleju przekładniowego powierzyć serwisowi. Niezależnie, czy skrzynia ma sprzęgło mokre, czy suche, wymianę oleju oraz płynu hydraulicznego zaleca się robić nie rzadziej, niż po przejechaniu 60 tys.km.

Manualna skrzynia biegów jest łatwiejsza w obsłudze

Znacznie łatwiej wymienić olej w manualnych skrzyniach biegów. Trzeba to zrobić co ok. 4 lata, lub po przejechaniu ok 80 tys. km. Można to wykonać samodzielnie, np. na kanale. Wystarczy odkręcić korek spustowy, zlać ze zbiornika zużyty olej – najlepiej do pojemnika z podziałką i zalać zbiornik taką ilość oleju, jaką przewiduje producent. Warto przy tym porównać ilość oleju zlanego i wlanego, bowiem napełnianie zbiornika „pod korek” nie jest najlepszym wyjściem.

Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, warto wymienić olej przekładniowy, bowiem prawidłowe parametry techniczne cieczy warunkują sprawne funkcjonowanie układu.

Czytaj więcej Zwiń