Wielu kierowców kupuje koncentrat płynu do chłodnic – bo to bardzo dobre rozwiązanie. Jak zatem rozrobić taki koncentrat? Z czym mieszać koncentrat płynu chłodniczego – z wodą z kranu, czy z wodą demineralizowaną? Jak dobrać odpowiednie stężenie koncentratu? W poniższym tekście odpowiemy na wszystkie pytania.
Trzeba pamiętać o tym, że nieodpowiednie stężenie koncentratu płynu do chłodnic może mieć bardzo zły wpływ na stan silnika oraz układu chłodniczego.
- Jaka jest różnica między płynem, a koncentratem?
- Jaki koncentrat płynu chłodzącego wybrać?
- Koncentrat jak rozcieńczyć?
- Koncentrat do chłodnic – jaka woda?
- Czy można rozcieńczyć płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów, stosowanych we współczesnych samochodach. Za co odpowiada płyn chłodniczy w samochodzie?
- To płynna część układu chłodzenia, która utrzymuje silnik we właściwej temperaturze (temperaturze roboczej) i chroni go przed przegrzaniem. Kiedy silnik pracuje w temperaturze roboczej, zużywa najmniej paliwa, ma najlepsze osiągi i emituje najmniej zanieczyszczeń. Płyn chłodniczy chłodzi także inne elementy silnika, np. chłodnicę zaworu recyrkulacji spalin EGR.
W nowoczesnych samochodach komputer silnika steruje pracą jednostki napędowej, kontroluje temperaturę płynu chłodniczego poprzez elektronicznie sterowany termostat. - Płyn chłodniczy oddaje ciepło poprzez nagrzewnicę, dzięki czemu można ogrzewać wnętrze kabiny.
- Płyn chłodniczy chroni układ chłodzenia przed korozją wewnętrzną.
Jaka jest różnica między płynem do układu chłodzenia a koncentratem do układu chłodzenia?
Płyn przeznaczony do układu chłodzenia jest gotowy do użycia. Można go wlać bezpośrednio do układu chłodzenia podczas wymiany płynu chłodniczego. Można go również dolać, jeśli w układzie chłodzenia są ubytki (jeśli jest mieszalny z innymi płynami – informacje o tym znajdują się na jego opakowaniu).
Koncentrat płynu do układu chłodzenia musi zostać rozcieńczony wodą demineralizowaną w odpowiednich proporcjach. Są one podane na opakowaniu koncentratu. Rozcieńczony koncentrat także można dolać do układu chłodzenia, w celu uzupełnienia ubytków, jeśli jest mieszalny z innymi płynami (tutaj również powinna znaleźć się odpowiednia informacja na opakowaniu).
Znajdź sklep w okolicy
Czy można wlać sam koncentrat do układu chłodzenia?
- Nie, koncentrat trzeba najpierw rozcieńczyć z wodą demineralizowaną w odpowiednich proporcjach.
Dlaczego koncentrat trzeba rozcieńczyć w odpowiednich proporcjach przed wlaniem do układu chłodniczego samochodu?
- Zbyt mała ilość koncentratu w stosunku do ilości wody mogłaby spowodować przegrzewanie silnika i ataki korozji. Uzyskany w ten sposób płyn chłodniczy nie zapewniałby odpowiedniej także ochrony przed zamarzaniem.
- Zbyt duża ilość koncentratu w stosunku do ilości wody demineralizowaną mogłaby spowodować problemy z rozgrzaniem silnika, większe zużycie paliwa i większą emisję spalin. Pojawiłyby się także problemy z odpowiednim działaniem układu ogrzewania kabiny.
Jak sprawdzić, czy rozcieńczony koncentrat płynu do chłodzenia zapewnia odpowiednie warunki do pracy układu chłodzenia?
- Wystarczy zaopatrzyć się w prosty tester do płynu chłodniczego- glikometr. Nabiera się do niego odrobinę płynu i sprawdza temperaturę zamarzania oraz temperaturę wrzenia na jego wskaźniku.
Co ile wymieniać płyn chłodniczy albo rozcieńczony koncentrat? Dlaczego terminowa wymiana koncentratu/płynu chłodniczego jest ważna?
- Standardowy płyn chłodniczy należy wymieniać co 2 lata. Płyn o przedłużonej trwałości – co 5 lat.
- Płyn trzeba wymieniać, albowiem traci swoje właściwości ochronne – przeciwkorozyjne oraz mające na celu ochronę elementów gumowych.
- Wskazane jest przed wymianą płynu chłodniczego wypłukanie całego układu (zlanie przepracowanego płynu- zalanie wodą demineralizowaną- zagrzanie auta – wystudzenie – zlanie wody- zalanie nowym płynem)
Może Cię, również zainteresować:
Jaki koncentrat płynu chłodzącego wybrać?
Jaki koncentrat płynu do chłodniczy będzie najlepszy? Polecamy stosowanie koncentratu do chłodnic K2 Kuler.
Znajdź sklep w okolicy
- Koncentrat płynu do chłodnic K2 Kuler dzięki odpowiednio dobranym składnikom zapewnia optymalną temperaturę pracy jednostki napędowej. Chroni silnik przed przegrzaniem, utrzymuje go w temperaturze roboczej i zabezpiecza układ chłodzenia przez zamarznięciem w trakcie silnych mrozów (co mogłoby doprowadzić do rozszczelnienia elementów układu chłodzenia).
- Koncentrat płynu do chłodnic K2 Kuler dzięki zawartości specjalnych inhibitorów korozji chroni silnik i układ chłodzenia przed korozją.
- Koncentrat (po rozcieńczeniu) można mieszkać z każdym płynem chłodniczym tego samego typu (kiedy uzupełniamy poziom płynu). Jest w pełni mieszalny, także z płynami o przedłużonej trwałości.
- K2 Kuler zapewnia optymalne warunki pracy przez okres 5 lat (jeśli został zastosowany podczas wymiany płynu chłodniczego, po odpowiednim rozcieńczeniu).
- Można go stosować do wszystkich rodzajów chłodnic aluminiowe, miedziane.
Koncentrat jak rozcieńczyć?
Koncentrat do chłodnic – jak rozrobić?
Na to pytanie odpowiada tabela rozcieńczania koncentratu do chłodnic. Każdy producent koncentratu do chłodnic umieszcza taką tabelę na opakowaniu koncentratu. Jak to wygląda w przypadku K2 Kuler?
- Jeśli wymieszamy dwie części koncentratu K2 Kuler i jedną część wody demineralizowanej – zabezpieczymy układ chłodzenia przed zamarzaniem w temperaturze do -50°C.
- Jeśli wymieszamy jedną część koncentratu K2 Kuler i jedną część wody demineralizowanej – zabezpieczymy układ przed zamarzaniem w temperaturze do -50°C. To w zupełności wystarczy w polskich warunkach pogodowych.
Koncentrat do chłodnic – jaka woda?
- Koncentraty do chłodnic należy rozcieńczyć z wodą demineralizowaną. Ma to na celu zapobieżenie powstaniu kamienia kotłowego, który się osadza. Woda demineralizowana jest sprzedawana zazwyczaj w 5 litrowych kanistrach i kosztuje kilka złotych za opakowanie.
Czy można rozcieńczyć płyn chłodniczy?
- Rozcieńcza się tylko koncentrat płynu do chłodnic – zgodnie z zaleceniami jego producenta !!!. Po rozcieńczeniu płynu chłodniczego zmniejszy się jego odporność na zamarzanie i odporność na wrzenie.
Koncentrat płynu do chłodnic K2 Kuler to polski produkt wysokiej klasy, który można stosować w każdym samochodzie. Warto pomyśleć o K2 Kuler, kiedy wymiana płynu chłodniczego jest konieczna w naszym samochodzie. A także wtedy, kiedy chcemy dolać płynu dobrej jakości.
Jak. Długo należy odczekać na połączenie się koncentratuchlodniczeg z wodo
Koncentrat jest gotowy od razu po wymieszaniu.