Płyny hamulcowe
Sortuj:

Jaka jest temperatura wrzenia płynu hamulcowego?

Norma dla "zwykłego" płynu DOT4 wynosi jedynie +230°C. W przypadku płynów typu 'racing'   jak K2 Dot 4 Racing temperaturze wrzenia wynosi  aż 325°C.  Dzięki temu płyn zapewnia  bardzo wysoki margines bezpieczeństwa i doskonale nadaje się do aut kierowców  preferujących sportowy tryb jazdy.

Rozwiń

Bez hamulców nawet jazda na rowerze jest niezwykle niebezpieczna. Dlatego układ hamulcowy samochodu powinien być zawsze sprawny, a co za tym idzie, być napełniony dobrej jakości, niewyeksploatowanym płynem hamulcowym.

Jaka jest rola płynu hamulcowego?

Płyn hamulcowy przenosi siłę nacisku z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Gdyby nie płyn hamulcowy, bezpieczne zatrzymanie samochodu byłoby niemożliwe. Płyn hamulcowy pozwala bowiem hamować w każdych warunkach i wpływa na maksymalne skrócenie jego drogi. Chroni układ przed uszkodzeniem, korozją i degradacją elementów gumowych i z tworzyw sztucznych. Nie dopuszcza do zamarzania układu ani jego rozsadzenia przez korek parowy. Dobrze dobrany idealnie współpracuje z ABS, ESP, ASR. Płyn hamulcowy przedłuża sprawność układu oraz bezpośrednio wpływa na stan techniczny całego samochodu.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy powinien być regularnie wymieniany, co 2-3 lata lub 40 tys. km, a jego stan sprawdzany przynajmniej raz do roku, co 10 tys. km. Część producentów samochodów sugeruje też ilość kilometrów, po przejechaniu, których należy go wymienić. Można tego dokonywać podczas przeglądu pojazdu.

Czy płyn hamulcowy należy wymieniać?

Płyn hamulcowy starzeje się. Stary płyn hamulcowy może spowodować pojawienie się powietrza w układzie. Powietrze to potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa, prowadzące wprost do tragicznego w skutkach wypadku. Powietrze może dostać się do układu hamulcowego poprzez opary gotującego się zużytego już płynu hamulcowego (z dużą zawartością wody), uszkodzone elementy układu hamulcowego, albo poprzez wymianę elementów hydraulicznych. Płyny hamulcowe wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości antykorozyjne, co powoduje powstawanie usterek elementów hydrauliki. Dlatego też płyn należy wymieniać w regularnych odstępach czasu.

Na rynku są różne rodzaje płynu hamulcowego

Kryterium podziału płynów hamulcowych jest ich temperatura wrzenia. Środki DOT3 wrzą w temperaturze 205 °C, DOT4 w 230 °C natomiast DOT5 w 260 °C,. Ekstremalnie wytrzymałym środkiem dostępnym na rynku jest płyn hamulcowy DOT 4 Racing, którego temperatura wrzenia określana jest na poziomie 325 °C.

Oleje hydrauliczne są pomocne w działaniu aut

Oleje hydrauliczne mają zastosowanie w wielu układach. Między innymi pracują w siłownikach hydraulicznych, przekładniach, amortyzatorach oraz układzie hamulcowym. Mają odpowiednią lepkość, odporność na utlenianie i właściwości antykorozyjne. Charakteryzują się stabilnością termiczną, wysokimi właściwościami smarnymi, przeciwzużyciowymi oraz przeciwzatarciowymi.

Płyny eksploatacyjne mają duże znaczenie

Płyny hamulcowe, oleje hydrauliczne, płyny chłodnicze itd. mają duże znaczenie dla sprawności układów samochodu oraz bezpieczeństwa jazdy. Kiepskiej jakości ciecze, przepracowane lub źle dobrane, mogą znacznie obniżyć jakość działania zespołów. Nie warto więc oszczędzać kilku złotych np. na słabej jakości płynie hamulcowym, ponieważ jego złe działanie zauważymy dopiero w sytuacji awaryjnej.