Gdy mowa o płynach stosowanych w układach samochodowych, najczęściej na myśl przychodzą nam oleje silnikowe czy przekładniowe. Znacznie rzadziej wspomina się o substancji, która jest niezwykle ważna w kwestii naszego bezpieczeństwa. Płyn hamulcowy pełni funkcję, której nie możemy w samochodzie pominąć, szczególnie jeśli hamulce są w nim często mocno obciążone.
- Rola płynu DOT 4 w układzie hamulcowym
- Jaki płyny hamulcowe wybrać?
- Płyny hamulcowe DOT 4 – do jakich samochodów?
- Mieszanie płynów DOT 4
- Kolor płynu hamulcowego – co oznacza?
- Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy?
- Płyny hamulcowe – gwarancja bezpieczeństwa
Rola płynu DOT 4 w układzie hamulcowym
Ze względu na popularność tej jego odmiany, płyn określany jest nazwą DOT 4. Jego zadaniem w układzie jest przeniesienie na klocki hamulcowe siły, a w praktyce ciśnienia, którą w nowoczesnych układach hydraulicznych generuje pompa hamulcowa wskutek naciśnięcia pedału hamulca.
Płyn hamulcowy jest potrzeby, aby uruchamiać skomplikowane mechanizmy układu hamulcowego, które są odpowiedzialne za stabilizacje toru jazdy oraz skuteczne zatrzymanie pojazdu. Wszystko to działa, dopóki ilość płynu hamulcowego jest adekwatna do wymaganej, a sam płyn nie wchłania wody. Gdy jednak tu zaczyna coś szwankować, hamulce przestają być tak mocne, a auto nam już tak skutecznie nie wyhamuje, co stwarza zagrożenie i niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym.
Jaki płyny hamulcowe wybrać?
Skrót DOT, który znajdziemy przy oznaczeniu każdego płynu, z języka angielskiego oznacza Departament Transportu. Jest to instytucja, która stworzyła prostą klasyfikację płynów hamulcowych. Wyróżniamy następujące rodzaje płynu hamulcowego DOT 3, DOT 4, DOT 5.1.
Najważniejsze różnice między tymi płynami to minimalna temperatura wrzenia płynu. Zgodnie z normą PN-C-40005 temperatura wrzenia niezawodnionego płynu DOT 3 nie może być niższa niż 205 °C, a zawodnionego niż 140 °C. W przypadku płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi odpowiednio minimum 230 °C dla płynu niezawodnionego, a dla zawodnionego 155 °C.
Może Cię, również zainteresować:
- Jaki zestaw do wymiany płynu hamulcowego?
- Jak często wymieniać płyn hamulcowy [poradnik]
- Dlaczego musisz wymieniać płyn w układzie hamulcowym
- Jak zbudowany jest układ hamulcowy w samochodzie osobowym? Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami?
- Czy nowy płyn hamulcowy skraca drogę hamowania? TEST od K2
Płyny hamulcowe DOT 5.1 uzyskuję wyższą temperaturę wrzenia, która dla płynu „suchego” wynosi ponad 260 °C a dla płynu zawodnionego 180 °C. Płyn DOT 5.1 jest zalecany do stosowania w pojazdach, gdzie układy hamulcowe są wykorzystywane w ekstremalnych warunkach oraz w autach o zwiększonej mocy silnika.
Dla lepszej identyfikacji płynu hamulcowego, producenci samochodów umieszczają informację na korku od zbiorniczka płynu hamulcowego, jaki płyn stosować w danym samochodzie.
Płyny hamulcowe DOT 4 – do jakich samochodów?
Każdy samochód poruszający się po drogach jest wyposażony w układ hamulcowy. Nowoczesne układy hamulcowe to nie tylko tarcze czy bębny, ale systemy elektroniczne, które wspomagają układy hamulcowe takie jak (ABS,BAS,ESP, EDB).Do prawidłowego działania tych urządzeń potrzebny jest płyn hamulcowy DOT 4, który jest stosowany w większości samochodów dostępnych na rynku motoryzacyjnym.
Znajdź sklep w okolicy
Mieszanie płynów DOT 4
Jeśli chodzi o płyn DOT 4, to jest on mieszalny z innymi płynami hamulcowymi, pod warunkiem, że nie jest to płyn DOT 5, który ma inny skład chemiczny. Najlepiej jest więc stosować płyny hamulcowe zalecane przez producenta danego samochodu.
Kolor płynu hamulcowego – co oznacza?
Często spotykanym efektem związanym z płynem hamulcowym, jest zmiana jego koloru. Nowy płyn ma barwę słomkową, a każda zmiana koloru na ciemniejszy, może oznaczać pogorszenie się właściwości płynu, co powoduje osłabienie siły hamowania pojazdu.
Osobną kwestią jest zmiana koloru w wyniku reakcji chemicznej podczas pracy. W takim przypadku jest to skutek albo dużej zawartości wody (a ta jest groźna już, gdy przekracza kilka procent), albo nagrzewaniu się układu hamulcowego, nawet gdy nie jest on używany. Zmiana koloru może być spowodowana korozją układu hamulcowego, co ma negatywny wpływ na urządzenia wspomagające układ takie jak pompa hamulcowa ABS czy ESP. W każdym takim przypadku należy sprawdzić układ i wyeliminować ewentualne uszkodzenia, aby nie narażać siebie i innych pasażerów na konsekwencje niesprawnego układu hamulcowego.
Kiedy należy dokonać wymiany płynu hamulcowego
Nawet najlepszy płyn po pewnym czasie straci swoje właściwości. Uniknięcie skutków dłuższej drogi hamowania czy opóźnionej reakcji na naciśnięcie hamulca warte są więc poświęcenia paru chwil na wymianę płynu. W samochodach starszego typu wymiana płynu hamulcowego nie przysparza kłopotu, ale w nowoczesnych układach hamulcowych sprawa się komplikuje. Jeżeli nie mamy odpowiednich warunków, zlećmy to serwisowi samochodowemu.
Producenci samochodów zalecają wymianę płynu co 2 lata. Po takim okresie eksploatacji samochodu należy wymienić płyn na nowy.
Płyny hamulcowe – gwarancja bezpieczeństwa
Rozwój motoryzacji i dążenie do podnoszenia bezpieczeństwa jazdy w ruchu drogowym wymusza na producentach samochodów stosowanie co raz to nowszych rozwiązań układów hamulcowych i stosowanie płynu hamulcowego wysokiej jakości. Prawie każdy samochód jest wyposażony w hydrauliczne systemy hamulcowe, które wypełnione są płynem hamulcowym. Układy hamulcowe wpływają bezpośrednio, na bezpieczeństwo użytkowników w ruchu drogowym. Dlatego tak ważną sprawą jest dbałość o sprawność układu hamulcowego. Wymiana na nowy płyn gwarantuje wygodne i bezpieczne użytkowanie samochodu.
To teraz już wiem jaki płyn dot 4 użyć 🙂