Jeśli lampy samochodu coraz gorzej świecą, a ich wygląd powoduje grymas niezadowolenia na Twojej twarzy, warto sprawdzić, czy nie uległy znacznemu zmatowieniu. Choć to normalne zjawisko, szczególnie w starszych modelach aut. To może być bardzo niebezpieczne zarówno dla Ciebie, jak również innych użytkowników drogi. Dowiedz się, jak szybko i łatwo możesz przywrócić im dawny blask.
Dlaczego reflektory matowieją?
Z czasem wszystkie podzespoły Twojego auta ulegają zużyciu. To samo dotyczy reflektorów, które są szczególnie narażone na postępujące procesy starzenia. Zmienne warunki atmosferyczne, kwaśne deszcze, sól drogowa, a także piach.
To wszystko może uszkadzać lampy samochodu i prowadzić do ich poważnego zmatowienia. W efekcie strumień światła nie jest tak silny, jak dawniej i rozchodzi się pod zupełnie innym kątem, co znacznie pogarsza widoczność.
Dzieje się tak dlatego, że większość lamp wykonuje się z tworzywa sztucznego, które jest szczególnie wrażliwe na działanie zewnętrznych czynników. Zmatowienie reflektorów to nie tylko gorsza widoczność i wygląd samochodu. To również ryzyko odmowy dopuszczenia pojazdu do ruchu przez stację diagnostyczną. Dlatego warto zadbać o reflektory odpowiednimi produktami.
Znajdź sklep
w okolicy
Regeneracja reflektorów krok po kroku
Sprawdź, jak samodzielnie wypolerować reflektory. To naprawdę proste i nie zajmie Ci wiele czasu, a efekt może przejść Twoje oczekiwania.
Polerowanie reflektorów – zabezpieczenie powierzchni wokół lampy
Przystępując do pracy musisz odpowiednio zabezpieczyć elementy wokół samej lampy. Najlepiej jeśli na zderzak, maskę oraz błotnik nakleisz papierową taśmę. Unikniesz dzięki temu ryzyka porysowania tych elementów.
Mycie lamp – przed polerowaniem reflektorów
Następnie dokładnie umyj i odtłuść reflektory. Dobrze sprawdzi się tutaj środek K2 Klinet.
Regeneracja lamp – jaki papier do szlifowania
Prace przygotowawcze masz za sobą, więc możesz przystąpić do zmatowienia lampy i usunięcia fabrycznej warstwy ochronnej. Najlepiej zrobić to przy użyciu papieru ściernego i dużej ilości wody. Zaczynaj od papierów wodnych z niższą gradacją i przechodź do tych z wyższą.
Zdecyduj się na papiery o gradacji 800, 1200, 1500, 2000, 2500 i na koniec 3000. Pamiętaj, aby wykonywać ruchy naprzemienne, czyli najpierw poziome, zaś później pionowe. Pod żadnym pozorem nie wykonuj ruchów kolistych.
Twoje lampy aż tak źle nie wyglądają i nie wymagają dużo pracy? Wówczas wystarczy lekko zmatowić je papierem o gradacji 2500 i 3000.
Polerowanie reflektorów
Po zeszlifowaniu powierzchni lampy czas na jej wypolerowanie. Tu także musisz uważać, ponieważ poliwęglan jest bardzo delikatny i podatny na uszkodzenia. Jeśli zbyt długo będziesz polerował reflektor w jednym miejscu, doprowadzisz do jego przegrzania.
Może Cię, również zainteresować:
Do polerowania używasz maszyny polerskiej? Nie przekraczaj 800-1000 obr./min. Polerowanie lamp samochodowych najlepiej wykonać przy użyciu pasty do regeneracji lamp – K2 Lamp Doctor.
Zabezpieczenie reflektorów po regeneracji.
Po zakończonym polerowaniu odtłuścić klosz lampy za pomocą K2 Klinet. Pamiętaj, że możesz to zrobić dopiero, jeśli reflektor będzie chłodny. Nałożenie środka na gorącą lampę może doprowadzić do jej uszkodzenia, powstania tzw. pajęczynki czyli mikro pęknięć .
Ostatni etap prac to zabezpieczenie reflektora. Tutaj najlepiej sprawdzi się środek do zabezpieczania reflektorów K2 Lamp Protect. Taka ochrona zapewni dłuższą żywotność Twoim lampom.
Regeneracja lamp samochodowych – czy warto?
Zdecydowanie tak. Po pierwsze, znacznie poprawi to Twoje bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo innych użytkowników ruchu. Po drugie, Twoje auto będzie prezentowało się ładniej, a nowe-stare lampy będą jego ozdobą.
Po trzecie, samodzielne polerowanie lamp samochodowych pozwoli Ci zaoszczędzić nie tylko na wymianie reflektorów na nowe, ale również na wizycie w specjalistycznych serwisie. Koszt takiej usługi to średnio 150-200 zł, a tyle zostanie w Twoim portfelu.
Polerowanie lamp to nie jedyny sposób na zmatowiałe reflektory. Równie skuteczną metodą jest odbudowanie warstwy lampy dzięki podlewaniu poliwęglanu. Więcej o tym przeczytasz w artykule o zestawie K2 Vapron.