Polerowanie mechaniczne lakieru (mechaniczna korekta lakieru samochodu) to jedna z podstawowych czynności stosowanych przy zabiegach auto-detailingu. W naszym poradniku wyjaśnimy, jaką polerkę wybrać (obrotową czy orbitalną), jak przygotować polerkę do pracy, a także jakie pady polerskie i pasty polerskie wybrać do pracy z lakierem. Pasjonujesz się auto-detailingiem? Nasz poradnik jest dla Ciebie.
-
- Co to jest polerka obrotowa (polerka rotacyjna)?
- Co to jest polerka orbitalna (polerka oscylacyjno – rotacyjna, tzw. dual action)?
- Jakie są różnice pomiędzy polerką obrotową a orbitalną?
- Ile obrotów ma polerka samochodowa?
- Którą maszynę polerską wybrać?
- Jakie pady polerskie wybrać?
- Jak dobrać odpowiednią pastę polerską?
Mechaniczna korekta lakieru (stosuje się też takie określenia jak polerowanie maszynowe lakieru albo polerowanie mechaniczne lakieru) to czynność, która pozwala odświeżyć lakier (usunąć zmatowienia) i nadać mu wysoki połysk. Można także usunąć uszkodzenia mechaniczne, powstające w trakcie eksploatacji pojazdu, takie jak ryski (powstają na skutek uszkodzeń mechanicznych), hologramy (mogą być spowodowane myciem samochodu szczotką, albo na myjni automatycznej), białe plamy (mogące być pozostałością po zalegających na lakierze ptasich odchodach).
Zanim rozpoczniemy polerowanie mechaniczne lakieru samochodowego, auto trzeba odpowiednio przygotować. Opisaliśmy to w poprzednim poradniku przygotowanie samochodu do polerowania.
Mechaniczna korekta lakieru musi być wykonywana w bardzo ostrożny sposób. Nieostrożne postępowanie z polerką, użycie zbyt agresywnych materiałów polerskich oraz niewłaściwe przygotowanie auta do polerowania mogą spowodować szereg uszkodzeń.
- Trzeba również pamiętać o tym, że nie każdy lakier samochodowy nadaje się do przeprowadzenia korekty. Łuszczenie się lakieru bezbarwnego, tzw. klaru, bardzo duże odpryski, bąble będące efektem działania korozji, bardzo głębokie rysy aż do białego podkładu – taki lakier nie nadaje się do korekty, tylko do remontu.
- Detailer musi zawsze pamiętać o tym, że pracuje on tylko i wyłącznie z pierwszą, zewnętrzną warstwą lakieru samochodowego – z lakierem bezbarwnym. Warstwa ta stanowi około 50% grubości całej powłoki lakierniczej. Warstwa lakieru bezbarwnego jest bardzo cieniutka, dlatego też należy zawsze pracować ostrożnie.
Podstawowym narzędziem mechanicznym, wykorzystywanym w pracy detailera, jest polerka. Co to jest polerka? To urządzenie z silnikiem elektrycznym, który napędza nakładkę, na której montuje się pad polerski.
- Detailer ma do wyboru dwa rodzaje polerek mechanicznych – polerkę obrotową i polerkę orbitalną. Postaramy się przedstawić obydwa urządzenia i różnice pomiędzy nimi.
Co to jest polerka obrotowa (polerka rotacyjna)?
To podstawowy model polerki, zapewniający tylko i wyłącznie ruch obrotowy talerza, na którym zamontowany jest pad polerski albo futro polerskie. Polerki obrotowe można kupić w atrakcyjnych cenach. Dobre polerki pozwalają na płynną regulację obrotów (w zakresie od 600 do 3000 obr./min), co pozwala na idealne dostosowanie do konkretnego lakieru.
Polerki obrotowe mogą pracować z szeregiem padów o różnej średnicy, co sprawia, że jest to urządzenie bardzo uniwersalne i można je wykorzystać do szeregu zadań.
- Polerka obrotowa współpracuje z padami gąbczastymi i wełnianymi, o różnej średnicy.
- Można ją stosować do prac wykończeniowych i do głębokiej korekcji lakieru. Jest świetna zarówno z delikatnymi pastami polerskimi, jak i z pastami mocno ściernymi.
- Ruch obrotowy zapewnia większe możliwości ścierne (większą siłę cięcia lakieru), co w połączeniu z agresywną pastą ścierną zapewnia możliwość szybkiej korekcji większych uszkodzeń.
Co to jest polerka orbitalna (polerka oscylacyjno – rotacyjna, tzw. dual action)?
Polerka orbitalna (dual action) porusza padem na dwa sposoby. Zapewniany jest ruch obrotowy oraz na boki (oscylacyjny). Dzięki temu urządzenie jest bardziej bezpieczne dla lakieru w rękach amatora. Ruch oscylacyjny chroni także przed powstawaniem hologramów. Polerka orbitalna potrafi być 2-3 razy droższa niż rotacyjna.
- Polerka orbitalna jest łatwiejsza w prowadzeniu.
- Polerka orbitalna jest idealna do prac wykończeniowych, ale można ją również wykorzystać do głębokiej korekcji lakieru. W tym ostatnim przypadku jednak trzeba będzie poświecić na to dużo czasu.
- Polerka orbitalna nie rozgrzewa lakieru tak mocno, jak obrotowa.
- Najważniejszym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę, przy wyborze polerki orbitalnej jest skok. Polerki o małym skoku są dobre do prac wykończeniowych, a o dużym skoku – do prac korekcyjnych.
Jakie są różnice pomiędzy polerką obrotową a orbitalną?
- Polerka obrotowa jest tańsza od polerki oscylacyjno – rotacyjnej, ale równocześnie wymaga większej uwagi podczas pracy (pewniejszego prowadzenia i większej ostrożności). Jest to tym bardziej ważne, że podczas prowadzenia po lakierze, polerka „ucieka”, dlatego trzeba ją mocno trzymać.
- Polerka obrotowa jest lepsza do prac z dużymi uszkodzeniami lakieru z zastosowaniem silniejszych past ściernych
- Polerka dual action jest znacznie łatwiejsza w prowadzeniu (nie „ucieka na boki” podczas pracy), nie powoduje powstawania hologramów i jest droższa od polerki obrotowej.
- Polerka obrotowa współpracuje z padami wełnianymi (o wysokim stopniu ścieralności), dual action (orbitalna) nie.
- Szeroki zakres regulacji prędkości w polerce obrotowej pozwala na wykorzystywanie jej do prac wykończeniowych i korekcyjnych (nawet dużych uszkodzeń). Tymczasem polerka dual action o dużym skoku nie nadaje się do prac wykończeniowych, a polerka o małym skoku wymaga poświęcenia dużej ilości czasu przy pracach korekcyjnych.
Ile obrotów ma polerka samochodowa?
Wszystko zależy od urządzenia, jakie wybierzemy:
- Typowe polerki obrotowe (rotacyjne) generują od 700 do 2000 lub od 700 do 3000 obr./min.
- Typowe polerki dual action (rotacyjno – oscylacyjne) generują od 2000 do 5500 obr. min.
Którą maszynę polerską wybrać?

Jaka polerka samochodowa dla amatora będzie najlepsza? Jakie urządzenie zapewni najwięcej możliwości przy najniższej cenie? Zdecydowanie wygrywa tutaj polerka rotacyjna (obrotowa). Można ją stosować przy pracach amatorskich i specjalistycznych. Jedno urządzenie może być wykorzystywane do prac wykończeniowych oraz korekcyjnych (w tym także wymagających najsilniejszego cięcia lakieru). Może też współpracować z szeregiem padów (w różnych rozmiarach i wykonanych z różnych materiałów) oraz past polerskich.
Specjalista, na przykład pracujący w studiu detailingowym, powinien korzystać z obydwu urządzeń: polerki obrotowej i oscylacyjnej.
Na szczególną uwagę zasługują polskie polerki samochodowe Masner
- Polerka rotacyjna 1200W Masner z płynną regulacją obrotów (600 – 3000 obr./min) to idealna polerka dla amatora i specjalisty, szukających uniwersalnego i niedrogiego narzędzia do pracy. Urządzenie wyposażono w układ łagodnego startu oraz płynną regulację obrotów. Polerka rotacyjna Masner została zaprojektowana tak, aby nie powodować nadmiernych wibracji, co ma duży wpływ na komfort pracy. Równie ważny jest wygodny uchwyt oraz wysoka jakość wykonania. Urządzenie wyposażono w przycisk pracy ciągłej (nie ma potrzeby ciągłego naciskania przycisku pracy). Polerkę można wykorzystywać do pracy z gąbką i futrem, z pastami polerskimi i woskowymi.
Polerka może również pracować z tarczami z papieru ściernego. Dzięki temu można ją wykorzystać również do innych prac niż lakierowanie, np. do polerowania drewna, kamienia naturalnego, czy też usuwania korozji z blachy samochodu (i nie tylko samochodu). W urządzeniu zastosowano tarczę 180 mm z rzepem i popularny gwint wrzeciona M14. - Polerka oscylacyjno – rotacyjna Masner Dual Action 750W o skoku 15 mm to urządzenie wysokiej klasy, z tarczą o średnicy 148 mm. Polerkę wyposażono w układ płynnego, miękkiego, bezpiecznego startu, a także przycisk ciągłej pracy, bez konieczności ciągłego naciskania przycisku start. Urządzenie pracuje ze stałą prędkością, bez względu na obciążenie. Ergonomiczna budowa oraz długi przewód zasilający zapewniają wygodną pracę. Urządzenie można wykorzystywać do prac korekcyjnych oraz wykończeniowych i polerowania wosku. Polerka może być również wykorzystywana do pracy z drewnem, naturalnym kamieniem oraz innymi, lakierowanymi powierzchniami metalowymi.
Znajdź sklep
w okolicy
Jakie pady polerskie wybrać?
Sama polerka to nie wszystko. Urządzenie musi korzystać z odpowiednich padów polerskich (gąbek polerskich). Pady polerskie mają różne właściwości (siłę cięcia lakieru) i stosuje się je z odpowiednio dobranymi pastami polerskimi.
Przy pracach korekcyjnych i wykończeniowych warto stosować pady polerskie K2 Duraflex.
- Pad polerski K2 Duraflex niebieski (średnica 150 mm, mocowanie na rzep), przeznaczony jest do korekcji największych uszkodzeń lakieru (jest mocno ścierny).
- Pad polerski K2 Duraflex pomarańczowy (średnica 150 mm, mocowanie na rzep) to pad średniościerny, przeznaczony do korekcji mniejszych uszkodzeń lakieru.
- Pady polerskie K2 Duraflex biały i czarny (średnica 150 mm, mocowanie na rzep) przeznaczone są do prac wykończeniowych i do aplikacji maszynowej wosku.
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX gąbka polerska lekkościernaBiała, gładka gąbka polerska, lekkościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWANabłyszczająca gąbka polerska, gwint M14, średnica 150 mm
Znajdź sklep
w okolicy
Szczegółowe informację znajdziesz w artykule jak działają gąbki i pady polerskie.
Jak dobrać odpowiednią pastę polerską?
Korekta i wykończenie lakieru wymaga zastosowania odpowiednich środków, czyli past polerskich. Pasty polerskie charakteryzują się różnym stopniem ścieralności. Dlatego należy je odpowiednio dobierać do poszczególnych etapów pracy.
Dobrym wyborem będą pasty polerskie K2 z linii Luster. Są cenione za wysoką skuteczność działania, a także wysoką odporność na wytwarzanie ciepła w trakcie pracy.
- Pasta polerska K2 Luster Q1 przeznaczona jest do usuwania dużych zarysowań i korekty mocno zniszczonych lakierów. Pasta jest przeznaczona do pracy z twardymi gąbkami polerskimi K2 Duraflex. Pasta charakteryzuje się bardzo dużą siłą cięcia i małą siłą połysku.
- Pasta polerska K2 Luster Q3 przeznaczona jest do usuwania średniej wielkości i małych uszkodzeń, takich jak rysy po papierze ściernym, rysy po myjniach automatycznych, skórka pomarańczowa na lakierze, hologramy i przebarwienia. Można nią polerować stare, zużyte lakiery oraz nowe lakiery, świeżo po nałożeniu. Pasta charakteryzuje się średnią siłą cięcia.
- Pasta polerska K2 Luster Q5 stosowana jest do prac wykończeniowych. Przy jej użyciu usuwa się hologramy oraz mikrozarysowania. Pasta nadaje bardzo wysoki, lustrzany połysk oraz zapewnia podbicie koloru. Pasta charakteryzuje się małą siłą cięcia i wysokim połyskiem.
Znajdź sklep
w okolicy
Odpowiedni dobór narzędzi, past polerskich i padów pozwoli na właściwe wykonanie korekty lakieru i prac wykończeniowych. Warto pamiętać o tym, że praktyka czyni mistrza. Dlatego w przypadku amatorów, warto poćwiczyć np. na starej części, kupionej na szrocie.
Trening zrobił z Ciebie mistrza, możesz przejść do następnej części i dowiedzieć się jak odpowiednio dobrać kombinację pasty i padu polerskiego.