Polerowanie lakieru (mechaniczna korekta lakieru) to podstawowa metoda detailingu, mająca na celu usunięcie jego wad. Jednak zanim zaczniemy pracować z polerką, należy odpowiednio przygotować samochód do polerowania. Dlaczego trzeba przygotować samochód do polerowania? I przede wszystkim – jak to zrobić? Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika – odpowiemy na wszystkie pytania i przedstawimy szczegółowo wszystkie etapy przygotowania auta do polerowania, krok po kroku.

Polerowanie lakieru ma na celu usunięcie uszkodzeń, które pojawiły się na lakierze auta w trakcie jego eksploatacji. Te uszkodzenia to między innymi rysy, hologramy i wżery (spowodowane np. przez ptasie odchody lub owady). Im starsze auto, tym tych uszkodzeń więcej. Choć ta zasada nie zawsze się sprawdza. Dlaczego? Starsze samochody miały grubsze warstwy lakieru, często też były lakierowane ręcznie (w fabrykach, po pierwszym montażu). We współczesnych autach warstwy lakieru są bardzo cienkie. A same lakiery są mniej trwałe, albowiem (na mocy specjalnych zarządzeń UE) są pozbawione szkodliwych składników, takich jak między innymi ołów.

Czy trzeba przygotować samochód do polerowania lakieru? Dlaczego trzeba to zrobić?

usuwanie-owadow

Wydaje się to dziwne. Dlaczego potrzebne jest specjalne przygotowanie samochodu do polerowania? Przecież w trakcie polerowania lakieru będziemy stosować gąbkę i pastę polerską. Czy samo polerowanie mechaniczne nie usunie wszystkich zanieczyszczeń z lakieru? Niestety, nie.

Na lakierze samochodu mogą znaleźć się zanieczyszczenia, których pad polerski nie jest w stanie usunąć. Co gorsza, pad polerski w połączeniu z tymi zanieczyszczeniami, może spowodować jeszcze większe uszkodzenia lakieru.

Przykłady:

  • Krople smoły, które można znaleźć najczęściej w dolnej części nadwozia auta. Powstają w trakcie jazdy latem po rozgrzanych drogach asfaltowych niskiej jakości.
  • Zanieczyszczenia metaliczne, np. z klocków hamulcowych, wtopiona w lakier auta.
  • Miniaturowe kamienie, wbite w lakier. Mogły zostać wyrzucone z dużą siłą przez koła innego auta podczas jazdy. Miały ostre krawędzie i wbiły się w rozgrzany słońcem lakier auta.

Wyobraźmy sobie teraz, że zaczynamy polerować lakier samochodu, bez odpowiedniego przygotowania pojazdu do polerowania. Natrafiamy na taki kamień albo na kroplę smoły. Kamień albo cząsteczki zaschniętej smoły zaczynają wirować razem z naszym padem polerskim, napędzanym przez polerkę. W efekcie powstają jeszcze gorsze uszkodzenia.

Przygotowanie samochodu do polerowania ma na celu dokładnie oczyszczenie lakieru z różnych „niespodzianek”, które osiadły na lakierze i zadomowiły się tam na dobre. A także z tych, które pojawiły się na lakierze w ostatnich dniach przed polerowaniem.

Co musimy usunąć podczas przygotowania auta do polerowania?

  • Ptasie odchody i resztki owadów;
  • Piasek, kamienie, pyły, kurz itd.;
  • Lotną rdzę;
  • Smołę, żywice i kleje;
  • Ślady po paliwie i smarach oraz płynach eksploatacyjnych;
  • Zastosowane wcześniej kosmetyki samochodowe, np. wosk samochodowy;
  • Metaliczny pył z klocków hamulcowych (na alufelgach, felgach, kołpakach i w okolicy nadkoli.

Jak dokładne umyć samochód – instrukcja krok po kroku

Przygotowanie samochodu do polerowania zaczynamy od dokładnego umycia auta. Musimy pamiętać o tym, aby samochód znajdował się w zacienionym miejscu i nie był wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Miejsce powinno być także osłonięte od kurzu, pyłu i piasku.

Etap pierwszy – mycie wstępne

pianownica-reczna

Mycie wstępne ma na celu nawilżenie zabrudzeń na lakierze i w dalszej części pracy, usunięcie ich strumieniem wody.

Idealnym środkiem do mycia wstępnego samochodu jest aktywna piana K2 Bela, K2 Bela Pro albo K2 Active Foam. Możemy ją nakładać na dwa sposoby. Za pomocą pianownicy montowaną na myjkę ciśnieniową albo za pomocą pianownicy ręcznej np. Masner Foma (ze zbiornikiem o pojemności całkowitej 2l). W przypadku myjki ciśnieniowej musimy zapewnić jeszcze źródło zasilania. W przypadku pianownicy ręcznej Masner Foma jest nam to niepotrzebne. Obydwa urządzenia w połączeniu z K2 Bela, K2 Bela Pro lub K2 Active Foam zapewniają efekt śniegu.

Pokrywamy całe nadwozie samochodu aktywną pianą. Czekamy kilka minut, aby aktywne środki piany mogły zacząć działać. Następnie spłukujemy pianę czystą wodą. Przechodzimy do kolejnego etapu.

  • K2 BELA 1L BLUEBERRY
    Pachnąca aktywna piana o neutralnym pH
  • K2 BELA PRO 1 L ENERGY FRUIT
    Aktywna piana o neutralnym pH
  • K2 ACTIVE FOAM 1 KG
    Pachnąca, aktywna piana
  • K2 BELA 1L ENERGY FRUIT
    Pachnąca aktywna piana o neutralnym pH
  • K2 BELA PRO 1 L ENERGY FRUIT
    Aktywna piana o neutralnym pH
  • K2 BELA PRO 1 L BLUEBERRY
    Aktywna piana o neutralnym pH

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Etap drugi – mycie zasadnicze

mycie-reczne

  • W trakcie tego etapu usuwamy zanieczyszczenia, które są mocno „przyklejone” do lakieru.
    Potrzebny będzie nam dobry szampon samochodowy bez wosku, a także rękawica do mycia lub miękka gąbka i dwa wiadra.
  • Idealne produkty to szampon samochodowy K2 Express bez wosku, K2 Vena, K2 Vena Pro oraz K2 Rękawica do mycia auta lub K2 Gąbka dwustronna do mycia.
    • Podczas mycia zasadniczego stosuje się metodę dwóch wiader. Na czym ona polega? W jednym wiadrze miesza się szampon samochodowy z wodą. W drugim wiadrze znajduje się czysta woda, w której płucze się gąbkę lub rękawice.
  • Można zastosować jeszcze inne rozwiązanie. Jeśli mamy pianownicę ręczną Masner Foma albo myjkę wysokociśnieniową, stosujemy tylko jedno wiadro z czystą wodą. Szampon rozcieńczony wodą nakładamy w formie piany na nadwozie auta. We wiadrze z czystą wodą płuczemy gąbkę lub rękawicę.

Przystępujemy do dokładnego mycia pojazdu. Zaczynamy zawsze od dachu auta. Następnie myjemy maskę, tylną klapę słupki i dalej przednie boki, drzwi, tylne boki, a na samym końcu dolne partie oraz felgi samochodu. Na sam koniec spłukujemy nadwozie czystą wodą.

  • K2 VENA 1L
    Hydrofobowy szampon samochodowy
  • K2 VENA PRO 1L
    Hydrofobowy szampon samochodowy
  • K2 RĘKAWICA DO MYCIA AUTA
    Rękawica z mikrofibrą do ręcznego mycia auta
  • K2 GĄBKA
    Do ręcznego mycia pojazdów
  • K2 EXPRESS 1 L
    Wydajny szampon samochodowy
  • K2 EXPRESS PLUS 1 L
    Szampon samochodowy z woskiem
  • K2 EXPRESS 500 ML
    Szampon samochodowy
  • K2 EXPRESS PLUS 500 ML
    Szampon samochodowy z woskiem
  • K2 EXPRESS 5 L
    Szampon samochodowy
  • K2 EXPRESS PLUS 5 L
    Szampon samochodowy z woskiem

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Etap trzeci – chemiczne usuwanie zanieczyszczeń

efekt-czerwonej-felgi

W trakcie tego etapu musimy usunąć zanieczyszczenia chemiczne takie jak np. osady ze smoły, żywice drzew, kleje np. z naklejek i folii (np. przezroczystych folii ochronnych, stosowanych na progach i w dolnej części drzwi.

  • W celu usunięcia tych osadów, stosujemy K2 Tar Remover.

To bardzo skuteczny preparat, który jest też łatwy w użyciu. Spryskujemy nim miejsca, w którym znajdują się czarne kropki od smoły i asfaltu (progi auta, dolna część drzwi, zderzak, felgi), a także ślady po klejach (z folii i naklejek) oraz żywicach i sokach z drzew. Czekamy 30 – 40 sekund, aż K2 Tar Remover zacznie działać. Następnie spłukujemy go czystą wodą. Jeśli plamy ze smoły albo klej z naklejek są wyjątkowo oporne (zwłaszcza klej jest trudny do usunięcia, np. po demontażu listew bocznych), całą operację powtarzamy.

Więcej o zastosowaniu K2 Tar Remover przeczytasz w artykule jak usunąć smołę z lakieru?

Teraz musimy usunąć zanieczyszczenia metaliczne, które przede wszystkim powstają na skutek ścierania się klocków hamulcowych (chyba że mamy do czynienia z autem luksusowym, w którym zastosowano klocki ceramiczne, wówczas pył nie powstaje). Pył z klocków osiada na felgach, kołpakach i na dolnych częściach nadwozia pojazdu.

  • Do usuwania metalicznych osadów idealnym środkiem będzie K2 Roton Pro.

Zastosowanie jest bardzo proste. Spryskujemy dokładnie felgi auta, zwracając uwagę na wszystkie wgłębienia (można użyć pędzelka, do rozprowadzania środka). Spryskujemy także dolną część drzwi i nadkoli.
Wszędzie tam, gdzie zgromadził się metaliczny pył, pojawią się czerwone „zacieki” (tzw. czerwona felga), kiedy składniki płynu wejdą w reakcję z metalicznym pyłem. „Czerwone ślady” spłukujemy za pomocą strumienia wody.

Spektakularny efekt czerwonej felgi opisaliśmy w artykule jak wyczyścić felgi alumiowe?

  • K2 TAR REMOVER 300 ML
    Usuwa smołę i ślady po naklejkach
  • K2 ROTON PRO 1 L
    Żelowa czerwona felga
  • K2 ROTON 700 ML
    Wysoce efektywny płyn do mycia felg nadający efekt czerwonej felgi
  • K2 ROTON PRO 1L REFILL
    Żelowa czerwona felga

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Etap czwarty – glinkowanie nadwozia samochodu

glinkowanie-lakieru

To ostatni etap przygotowania auta do polerowania. Glinkowanie ma na celu usunięcie tych zanieczyszczeń, których nie są w stanie usunąć środki chemiczne.

  • Co będzie nam potrzebne? K2 Glinka do nadwozia oraz quick detailer, K2 Spectrum Pro (wosk w sprayu), który będzie pełnił funkcję środka ułatwiającego glinkowanie.
  • Glinkowanie jest bardzo ważne, albowiem pozwala na usunięcie brudu z rys na karoserii auta. To pozwoli łatwiej je usunąć w procesie polerowania.
  • Bierzemy odrobinę glinki, formujemy ją na kształt dysku o średnicy 5 cm, spryskujemy nadwozie woskiem K2 Spectrum i czyścimy dokładnie nadwozie, stosując proste ruchy (nieokrężne).

Cały proces glinkowania samochodu opisaliśmy w artykule o glinkowaniu lakieru

Po glinkowaniu najlepiej raz jeszcze umyć karoserię samochodu za pomocą szamponu i miękkiej gąbki lub rękawicy.

  • K2 GLINKA DO LAKIERU 60g
    Usuwa wszelkie zabrudzenia, nie rysuje, nie matowi lakieru
  • K2 SPECTRUM PRO 1L
    Quick Detailer
  • K2 SPECTRUM 700 ML
    Quick Detailer
  • K2 SPECTRUM
    Quick Detailer
  • K2 GLINKA DO LAKIERU
    Usuwa wszelkie zabrudzenia, nie rysuje, nie matowi lakieru

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Etap piąty – odtłuszczenie nadwozia samochodu

Teraz powinniśmy odtłuścić nadwozie.

To bardzo proste. Używamy odtłuszczacza w sprayu K2 Klinet lub K2 Klinet Pro.

Spryskujemy nim określoną część nadwozia, np. na początek dach. Przecieramy i przechodzimy do kolejnych części nadwozia.

Cały etap kompleksowego czyszczenia samochodu znajdziesz w artykule wyjaśniającym czym jest dekontaminacja lakieru.

Możemy przejść do kolejnych etapów przygotowania pojazdu do polerowania lakieru.

  • K2 KLINET PRO 1L
    Środek do inspekcji lakieru
  • K2 T6 KLINET 770 ml
    Środek do odtłuszczania powierzchni

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Oklejenie elementów plastikowych, czyli ochrona elementów karoserii

Przygotowanie samochodu do polerowania musi obejmować także zabezpieczenie szeregu elementów przed uszkodzeniami. Jakimi? W pewnym momencie możemy nie być w stanie poprowadzić tarczy polerskiej idealnie i może ona „znaleźć się” na kloszu reflektora, szybie, elemencie ozdobnym chromowanym (listwie), uszczelkach okien itd.
Dlatego trzeba się przed tym zabezpieczyć. W tym celu możemy zastosować taśmę malarską samoprzylepną, najlepiej foliową. Oklejamy nią krawędzie kloszy reflektorów, krawędzie szyb, a także zabezpieczamy elementy ozdobne (np. chromowe listwy).

Jak ocenić stan lakierowanej powierzchni?

Musimy sprawdzić, jakie uszkodzenia znajdują się na lakierze samochodu. Zgodnie z nimi, będziemy dobierać odpowiednie narzędzia do pracy (np. pady i pasty polerskie).

  • Sprawdzamy, czy na powierzchni lakieru znajdują się ryski, rysy i hologramy.
  • Zwracamy szczególną uwagę na odpryski lakieru (najczęściej są na przedniej masce) i na uszkodzenia na progach auta.

Czy światło ma znaczenie? Jak wybrać odpowiednie oświetlenie?

Do odpowiedniej oceny lakieru niezbędne jest dobre, bardzo mocne oświetlenie. Najlepsza będzie mocna lampka z silną diodą LED, świecąca białym, zimnym światłem. Dzięki niej będzie można dokładnie ocenić stan lakieru (należy to robić pod różnymi kątami).

Małe uszkodzenia widoczne są przy bardzo mocnym świetle (np. hologramy). Duże uszkodzenia (głębokie rysy) widoczne są przy standardowym świetle.

Wszystkie prace, związane z polerowaniem lakieru również muszą odbywać się przy jasnym oświetleniu, aby osoba dokonująca korekty lakieru dokładnie widziała efekty swojej pracy.

Jak sprawdzić grubość lakieru?

Przed rozpoczęciem polerowania lakieru musimy wiedzieć, jak gruba jest warstwa lakieru.
Aby zmierzyć grubość warstwy lakieru, potrzebny jest nam elektroniczny miernik grubości lakieru.

Sprawdź jak dobrze zmierzyć grubość lakieru oraz na co zwrócić uwagę podczas mierzenia warstwy powłoki lakierniczej.

O czym warto pamiętać? Lakier w różnych miejscach nadwozia może mieć różną grubość, np. inna jest na dachu, a inna na bokach auta. W różnych latach i różni producenci aut stosowali różne grubości lakierów.

Lakier samochodowy składa się z 3 warstw:

warstwy-lakieru

  • Podkładu i warstwy antykorozyjnej:
  • Lakieru bazowego, nadającego kolor:
  • Lakieru bezbarwnego, nadającego połysk i chroniącego lakier bazowy.
    Warstwa lakieru samochodowego jest bardzo cienka. Oryginalna warstwa lakieru (wszystkich trzech warstw) może mieć grubość od 70 do 160 μm.

W trakcie polerowania usuwamy wierzchnią część lakieru bezbarwnego. Jeśli go uszkodzimy (zerwiemy cały, możemy doprowadzić do uszkodzenia lakieru bazowego, a także pozbawić go ochrony przed korozją).

Jak obliczyć grubość warstwy lakieru?

W większości samochodów poszczególne warstwy lakieru mają określoną grubość:

  • Podkład i warstwa antykorozyjna – 25% grubości lakieru;
  • Lakier bazowy (kolor) – 25% grubości lakieru;
  • Lakier bezbarwny, nadający połysk i chroniący lakier bazowy – 50% grubości lakieru.

Przypominamy, że podczas polerowania lakieru (mechanicznej korekty lakieru) będziemy pracować jedynie nad wierzchnią warstwą lakieru bezbarwnego.
Przed przystąpieniem do pracy musimy znać grubość tej warstwy, aby odpowiednio dobrać pad polerski.

Jak obliczyć grubość warstwy lakieru bezbarwnego?

  • Dokonujemy pomiaru elektronicznym miernikiem grubości lakieru;
  • Wynik pomiaru dzielimy na pół.
    W ten sposób znamy mniej więcej grubość zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego.

Mamy już przygotowany samochód przed polerowaniem. Przejdź do następnego kroku i znajdź odpowiednią polerkę dla siebie. Zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią, w której dowiesz się czym, jest polerowanie maszynowe, mechaniczne oraz jaką polerkę wybrać na start.