Płyny do chłodnic chronią silnik zarówno przed zamarzaniem, jak i przegrzaniem. To jeden z kluczowych zespołów dobrze funkcjonującego samochodu. Warto więc zadbać, aby układ chłodzenia był należycie obsługiwany. Szczególnie, że samodzielna wymiana płynów w chłodnicy nie jest trudna, a nawet jeśli zdecydujemy się na usługę profesjonalisty, to koszt ok. 100 zł.


Samodzielna wymiana płynu do chłodnic

Samodzielna wymiana płyny do chłodnicy jest stosunkowo łatwa. Każdy może przeprowadzić tę czynność, pamiętając o podstawowych zasadach, z czego najważniejsza mówi o wlewaniu płynu chłodniczego w nierozgrzany układ.

Jak wymienić płyn chłodniczy:

  1. Dokładnie sprawdzić stan techniczny chłodnicy i zlokalizować korek spustowy praz wlew. W przypadku niewielkich wycieków warto zaopatrzyć się w uszczelniacz chłodnicy, w formie płynu lub proszku i zastosować go po wymianie (patrz pkt.9)
  2. Do zimnej chłodnicy wlać preparat do płukania układu chłodzenia, tzw. Płukacz, np. K2 Radiator Flush.
  3. Gałkę nagrzewnicy ustawić w pozycji na maximum (na grzanie)
  4. Włączyć silnik i pozostawić włączony przez 15 – 20 minut – czyszczenie układu jest najskuteczniejsze kiedy układ się nagrzeje.
  5. Wyłączyć silnik.
  6. Zaczekać aż ostygnie, spuścić płyn chłodniczy.
  7. Po spuszczeniu płynu chłodniczego przepłukać układ wodą, aż wypłuczemy z niego wszelkie zanieczyszczenia.
  8. Zakręcić korek spustowy i zalać chłodnicę nowym płynem chłodniczym. Płyn można wlewać przez zbiornik wyrównawczy.
  9. Po odpowietrzeniu układu sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Aby zredukować drobne wycieki lub nie dopuścić do tworzenia się wycieków płynu w przyszłości można dodać do układu zapobiegawczo uszczelniacz K2 Radiator Stop Leak.
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 5L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C BEZBARWNY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Najlepszym źródłem do określenia częstotliwości wymiany płynu chłodniczego jest instrukcja samochodu. Każdy producent ma inne zalecenia i warto się ich trzymać. Na szczęście konieczność wymiany całego płynu w układzie chłodzącym zazwyczaj nie jest zbyt częsta. W przypadku płynu K2 Kuler zaleca się wymianę co 5 lat lub 250 000 kilometrów.

Płukanka chłodnicy

Podczas wymiany płynu bardzo wskazane jest płukanie całego układu. Mimo że płyn chłodniczy jest technologicznie bardzo wysokiej jakości, podczas rozgrzewania i schładzania cieczy wytrącają się z nich osady, które mogą zalegać na brzegach poszczególnych elementów układu chłodzenia. To z kolei nieuchronnie dąży do jego usterek. Z czasem układ traci swoją szczelność, a wyciekający płyn wpływa na pracę silnika oraz pompy wodnej.

Dlatego układ chłodzenia powinno się czyścić. Płukanie chłodnicy należy wykonać każdorazowo podczas wymiany płynu do chłodnicy.

plukacz-chlodnicy

 

Zastosowana płukanka chłodnicy skutecznie płucze nawet silnie zabrudzony układ. Potrafi w ciągu 15 min usunąć rdzę, kamień kotłowy i inne zanieczyszczenia. Jeśli będziemy ją regularne stosować, pozwoli to na utrzymanie układu chłodzenia w czystości. Zmniejszy to prawdopodobieństwo wystąpienia jego nieszczelności.

Ponadto płukacz przeciwdziała przegrzewaniu się chłodnicy, zapewniając optymalną temperaturę pracy silnika. Może być stosowany we wszystkich typach chłodnic, niezależnie od rodzaju płynu chłodniczego i stopnia jego rozcieńczenia z wodą.

  • K2 RADIATOR FLUSH 400 ML
    Płucze chłodnice
  • K2 RADIATOR STOP LEAK 400 ML
    Płynny uszczelniacz do chłodnic

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Uszczelnienie chłodnicy

Jeśli uszkodzenia chłodnicy są niewielkie, można zastosować uszczelniacz chłodnicy. Najczęściej uszczelniacze sprzedawane są w postaci proszków lub płynów. Najbardziej popularną jest wersja proszkowa.

Jest to preparat szybko działający, skuteczny i w pełni bezpieczny. W swoim składzie ma mikrocząsteczki aluminium, które wyszukują nawet najdrobniejsze wycieki i błyskawicznie je usuwają, zasklepiając ubytek.

Preparat przy tym nie utrudnia cyrkulacji płynu chłodniczego, a tym samym nie zmniejsza sprawności cieplnej chodnicy. Można go stosować we wszystkich rodzajach chłodnic i z każdym rodzajem płynów chłodniczych, również najnowszych typu „long life”.

uszczelniacz-chlodnicy

 

Uszczelniacze chłodnic wprowadza się do lekko rozgrzanego płynu chłodniczego, we wcześniej wyczyszczonym układzie chłodzenia. Po zamknięciu chłodnicy i uruchomieniu silnika wszystkie wycieki powinny ustąpić w ciągu 15 minut.

Jeśli nie widzimy efektów działania uszczelniacza, prawdopodobnie uszkodzenie wymaga interwencji specjalisty i czeka nas lutowanie bądź wymiana chłodnicy. Preparat można pozostawić w układzie chłodzenia, co ochroni go przed powstawaniem kolejnych wycieków.

Uszczelniacze chłodnicy są środkami, które powinny być stosowane doraźnie. Nie mogą być stałym środkiem zastępczym.

Lepiej wymienić płyn, niż naprawiać chłodnicę

Wymiana płynu do chłodnic to koszt kilkudziesięciu złotych, uszczelniacz i płukanka do chłodnicy to produkty również stosunkowo tanie. Naprawa chłodnicy lub jej wymiana kosztują od kilkuset złotych w górę. Warto zatem skorzystać z naszych rad i zadbać o układ chłodzenia samochodu, zamiast narażać się na niemałe koszty naprawy czy wymianę chłodnicy.