Jeśli lakier w Twoim samochodzie wyblakł, a do tego pojawiły się na nim ryski – ręczne polerowanie lakieru samochodowego będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli masz starsze auto i nie opłaca się go oddawać w ręce specjalistów ze studia detailingowego – ręczne polerowanie samochodu będzie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.

Jeśli obawiasz się pracy z polerką mechaniczną do lakieru – ręczne polerowanie z odpowiednią pastą będzie najbezpieczniejszym rozwiązaniem. W tekście pokażemy również, jaka jest najlepsza pasta polerska do ręcznego polerowania.

Lakier samochodu to jego ozdoba i równocześnie, zbroja, chroniąca auto przed korozją. We współczesnych samochodach, od ponad 20 lat, stosuje się lakiery ekologiczne. Nie są one tak trwałe, jak lakiery w samochodach starszych, albowiem pozbawiono je szeregu składników (między innymi ołowiu), mających szkodliwy wpływ na ludzkie zdrowie.

Nie dość, że lakiery są mniej odporne, to jeszcze producenci aut stosują cieńsze warstwy lakieru. Dlaczego? Bo lakierowanie samochodu jest drogie. Nie można zaoszczędzić na wyposażeniu auta, bo konsumenci są przyzwyczajeni do długich list wyposażenia. Nie można zaoszczędzić na materiałach, bo auta przechodzą testy zderzeniowe. Dlatego można zaoszczędzić na lakierze.

Tymczasem lakier samochodowy musi stawić czoła wahaniom temperatury, kwaśnym deszczom, wilgoci, kurzowi, uderzeniom kamieni, ptasim odchodom. Zimą lakier jest mrożony, latem wypiekany przez słońce. W ciągu całego roku może być uszkodzony przez różne czynniki. Nieodpowiednie mycie, np. brudną gąbkę (bez stosowania metody tzw. dwóch wiader) albo korzystanie z myjni

W konsekwencji, lakier blaknie, pojawiają się na nim ryski i hologramy. Problemy te dotyczą zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego – tzw. klaru. I można je usunąć.
W szeregu wcześniejszych artykułów, a także w naszym kompleksowym poradniku w formie PDF, pisaliśmy o tym, jak powinno wyglądać profesjonalne polerowanie lakieru samochodowego. -> Pobierz kompleksowy Poradnik o polerowaniu lakieru

Wielokrotnie podkreślaliśmy to, że praca detailera wymaga doświadczenia oraz ostrożności.
Nie każdy ma na czym poćwiczyć. A bez odpowiedniej, choćby krótkotrwałej praktyki, taka praca nie ma sensu.

Kiedy warto stosować ręczne polerowanie samochodu?

K2 Turbo pasta do recznego polerowania lakieru samochodowego

Kiedy na Twoim aucie są niewielkie uszkodzenia, albo dotyczą one jednego podzespołu. Na przykład samodzielnie malowałaś/eś drzwi, próg lub maskę. Po zakończonej pracy lakier bezbarwny nie jest tak błyszczący, jak być powinien. Niezbędne jest polerowanie.

Kiedy Twój samochód jest już dość wiekowy i nie opłaca się przeprowadzać na nim skomplikowanych zabiegów detailerskich. To oczywiste, że wielu ludzi w Polsce jeździ samochodami, mającymi ponad 15 lat. A często i takimi, które mają więcej niż 20 lat.

Kiedy chcesz szybko usunąć delikatne uszkodzenia albo odświeżyć lakier, bez konieczności kupowania polerek, padów itd. oraz stopniowego poznawania technik detailingu. Ręczne polerowanie nie zabierze Ci też dużo czasu.

Przygotowanie lakieru do ręcznego polerowania

Bez względu na to, czy stosujesz zaawansowane metody polerowania lakieru, czy będziesz polerować go ręcznie, musisz odpowiednio przygotować lakier. W jaki sposób?
Kompleksowe przygotowanie lakieru do odświeżenia/detailingu nazywany dekontaminacją.

Jak najprościej przygotować lakier do polerowania ręcznego?

Ustawić samochód w zacienionym miejscu. Zawsze trzeba pamiętać o tym, aby wszystkie prace przeprowadzać w chłodnym miejscu, a nie na lakierze nagrzanym słońcem.

Spłukać nadwozie samochodu, aby usunąć kurz i powierzchowne zanieczyszczenia.

Umyć samochód gąbką, stosując metodę na dwa wiadra. Na czym polega ta metoda? W jednym wiadrze znajduje się letnia woda z szamponem samochodowym (najlepiej bez wosku). W drugim wiadrze znajduje się sama letnia woda. Wiadro z samą wodą powinno być wyposażone w tak zwany separator, przeznaczony do zatrzymywania brudu i piasku. To specjalna kratka z tworzywa sztucznego.

Jak przebiega mycie samochodu metodą „na dwa wiadra”?

Myjący zanurza gąbkę we wiadrze z wodą i szamponem. Myje samochód. Następnie zanurza gąbkę we wiadrze z czystą wodą. Dokładnie płucze gąbkę, wyciska ją i dopiero wtedy zanurza z powrotem we wiadrze z wodą wymieszaną z szamponem.

Dlaczego warto stosować taką metodę?

Dzięki temu we wiadrze z czystą wodą zatrzymuje się piasek i mikrokamienie. Kiedy osoba myjąca samochód ich nie wypłucze, pozostają one na gąbce.

Zamiast metody na dwa wiadra, można zastosować mycie bezdotykowe z użyciem specjalnej piany do mycia nadwozia. To znacznie prostsza metoda. Aby ją przeprowadzić, potrzebna jest myjka wysokociśnieniowa, albo dobra pianownica ręczna. Nadwozie auta należy spłukać wodą, potem pokryć aktywną pianą, odczekać kilka minut i znów spłukać wodą.

W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonych karoserii, albo karoserii pokrytych woskiem, koniecznie trzeba zastosować odtłuszczacz.

Aby idealnie usunąć wszelakiego typu zanieczyszczenia z lakieru, zaleca się przeprowadzenie glinkowania. To dość żmudna i pracochłonna metoda. Ale jeśli mamy zamiar polerować tylko niewielki element nadwozia, np. maskę, to wystarczy przeprowadzić glinkowanie samej maski.

Ręczne polerowanie samochodu – jaka najlepsza pasta polerska do ręcznego polerowania?

Do ręcznego polerowania potrzebna jest pasta oraz mikrofibra.

Jaka pasta jest najlepsza i najskuteczniejsza to ręcznego polerowania aut?

nakladanie past do recznego polerowania lakieru

Najlepsza pasta polerska do ręcznego polerowania to oczywiście pasta lekkościerna K2 Turbo. Jest znana i ceniona od wielu lat. Pasta była wielokrotnie ulepszana przez inżynierów firmy K2. To, że jest eksportowana do ponad 90 krajów świata, to jedna z najlepszych rekomendacji dla tego produktu. Najnowsza receptura pasty K2 Turbo opiera się o nanocząsteczki. Dzięki temu pasta jest jeszcze bardziej skuteczna w działaniu.
K2 Turbo ma konsystencję wilgotnej pasty do zębów. Można ją stosować do każdego rodzaju lakieru: akrylowego, metalizowanego i perłowego. Pasta jest lekkościerna, zatem będzie ścierać tylko zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego (dopiero pod lakierem bezbarwnym, tak zwanym klarem – od angielskiego „clear” – znajdują się warstwy lakieru kolorowego).

  • K2 TURBO 120 G
    Lekkościerna pasta woskowa
  • K2 TURBO 250 G
    Lekkościerna pasta woskowa NANOTECHNOLOGIA
  • K2 HIRO PRO
    Zestaw ściereczek z mikrofibry

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

K2 Turbo z pewnością nie uszkodzi zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego, o co nietrudno, gdy ktoś nieumiejętnie i nieostrożnie posługuje się polerką elektryczną. Trzeba jedynie poświęcić nieco wysiłku, aby ręcznie wypolerować określone miejsce na nadwoziu. Oczywiście, K2 Turbo może posłużyć do wypolerowania całego nadwozia samochodu. Nie trzeba tego robić od razu. Przy pracy etapami, można np. jednego dnia spolerować dach i maskę, drugiego jeden bok itd.

Kiedy warto zastosować pastę K2 Turbo? Kiedy będzie skuteczna?

  • Przy usuwaniu drobnych rysek i zarysowań;
  • Kiedy chcemy ożywić zwietrzały lakier, który stracił głębię koloru;
  • Kiedy chcemy skutecznie usunąć plamy olejowe, asfalt i resztki po owadach;
  • Gdy samodzielnie malowaliśmy jakiś element auta i lakier bezbarwny jest matowy, nie udało się osiągnąć połysku (w tym przypadku polerować można najwcześniej 48 godzin po malowaniu);
  • Kiedy po prostu chcemy ożywić kolor nadwozia w starszym samochodzie.

Jakie narzędzia są potrzebne, żeby móc polerować nadwozie przy użyciu pasty K2 Turbo?

Nie ma potrzeby kupowania żadnych narzędzi. Jedyne, czego potrzebujemy, to dobra ściereczka z mikrofibry. Polecamy ściereczki Hiro – pakiet zawiera 30 ściereczek wysokiej jakości. To wystarczy na polerowanie całego auta. Kilka z nich powinniśmy przeznaczyć do nakładania i rozprowadzania pasty polerskiej na nadwoziu. Reszta powinna nam wystarczyć do polerowania pasty K2 Turbo.

Ale nie tylko. Ściereczki Hiro przydadzą się także do zabezpieczenia efektów naszej pracy, czyli polerowania lakieru. Ale o tym dalej.

Polerowanie ręczne krok po kroku

najlepsza pasta polerska do recznego polerowania

Jak polerować lakier ręcznie w odpowiedni sposób?

  • Lakier auta powinien być chłodny i oczyszczony. Nigdy nie polerujemy w słońcu, nagrzanego lakieru.
  • Najłatwiej będzie wyznaczać sobie niewielkie fragmenty karoserii. Na przykład kwadraty o wielkości boku 30 na 30 centymetrów.
  • Rozprowadzamy niewielką ilość pasty polerskiej K2 Turbo na wybranym fragmencie nadwozia. Rozprowadzamy kolistymi ruchami.
  • Po około 30 sekundach polerujemy suchą ściereczką z mikrofibry, aż do uzyskania połysku.
  • Jeśli efekt nie jest do końca zadowalający – polerujemy jeszcze raz.

Pasta polerska usuwa (ściera) zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego. To ona matowieje i to na niej powstają rysy.

Pamiętajmy o tym, że ręczne polerowanie lakieru nie pozwoli nam uzyskać takich efektów, jak profesjonalne polerowanie przy pomocy polerki i specjalnie dobranych padów oraz past polerskich.
Jeśli lakier jest mocno porysowany albo mocno spłowiały, zalecamy przeprowadzenie korekty lakieru z zastosowaniem maszyny polerskiej K2 Masner i past polerskich K2 Luster oraz odpowiednio dobranych padów.

Jeśli chcesz się nauczyć profesjonalnej korekty lakieru -> pobierz kompleksowy Poradnik o polerowaniu lakieru

Jak zabezpieczyć lakier po polerowaniu?

Udało nam się usunąć uszkodzenia. Lakier w naszym samochodzie jest teraz błyszczący i nie widać szeregu rysek. Co powinniśmy zrobić? Zabezpieczyć efekt naszej pracy. W jaki sposób?
Możemy nałożyć wosk, który ochroni lakier auta na okres do 3 miesięcy.
Możemy też zastosować bardziej skuteczne zabezpieczenie, w postaci powłoki ceramicznej K2 Gravon Lite.

Sprawdź powłoki ceramiczne K2, które zabezpieczą lakier na okres od roku do 5 lat.

Podsumowując: ręczne polerowanie lakieru samochodu to prosta i bezpieczna czynność. Na pewno nie uszkodzimy lakieru. Ręczne polerowanie samochodu pozwoli odświeżyć lakier i usunąć niewielkie uszkodzenia.

Jeśli nie masz na to czasu, albo chcesz zastosować bardziej profesjonalne rozwiązania:

  • możesz samodzielnie nauczyć się profesjonalnej korekty lakieru, korzystając z naszego ebooka
  • możesz skorzystać z oferty profesjonalnych firm detailerskich, które w kilka chwil znajdziesz w swojej okolic, korzystając z portalu Autonova.com.

Możesz wybrać usługę korekty lakieru i zabezpieczenia go, np. przy użyciu powłoki ceramicznej.