Jak zakleić dziurę w zbiorniku paliwa? Dziura w baku paliwa może pojawić się zarówno w samochodzie, jak i w motocyklu. Jeśli w naszym aucie albo motocyklu producent zastosował metalowy zbiornik paliwa, możemy samodzielnie naprawić nieszczelność. Możliwa jest naprawa zbiornika paliwa na zgrzewie i w innych miejscach. Wystarczy zastosować odpowiedni środek do klejenia, który umożliwia spawanie zbiornika paliwa na zimno.

Zbiornik paliwa (popularnie zwany bakiem) to kluczowy element układu paliwowego, stosowanego w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym (benzynowym i wysokoprężnym).

Zbiorniki paliwa stosuje się, co oczywiste, także w urządzeniach, napędzanych przez silniki spalinowe. A zatem także w kosiarkach spalinowych, kosach spalinowych, piłach spalinowych itp.
W przypadku samochodu osobowego i dostawczego, zbiornik paliwa to płaska, metalowa puszka, zamontowana w tylnej części podwozia (ze względów bezpieczeństwa). W przypadku motocykli, motorowerów i skuterów zbiornik paliwa ma formę owalną i jest umieszczony w środku ramy, pomiędzy kierownicą a motocyklistą.

Zbiornik paliwa służy do bezpiecznego transportowania paliwa. Wyposaża się go we wlew paliwa, a także w specjalne komory, które zapewniają stałą możliwość tłoczenia paliwa przez pompę podczas jazdy po zakrętach, gdy w baku jest mało paliwa.

W większości samochodów stosuje się zanurzeniowe pompy paliwa, umieszczone właśnie w zbiorniku paliwa. Często są one połączone w jeden zespół, wraz ze smokiem (kratką, zatrzymującą większe zanieczyszczenia) i filtrem paliwa.

Elektryczna pompa paliwa pobiera paliwo ze zbiornika i tłoczy je do układu wtryskowego za pomocą przewodów paliwowych. Niespalone paliwo (które nie zostało wtryśnięte przez wtryskiwacze do cylindrów) trafia z powrotem do baku, za pomocą przewodu powrotnego. W baku zamontowany jest również czujnik poziomu paliwa, najczęściej wypornościowy.

Z czego produkuje się zbiorniki paliwa?

  • Z metalu.
  • Z tworzyw sztucznych.

Dziura w baku paliwa – co jest powodem? Objawy nieszczelnego zbiornika paliwa

nieszczelny zbiornik paliwa

Paliwo, stosowane do napędzania silników spalinowych jest silnie wybuchowe. Nic zatem dziwnego, że zbiornik paliwa (bak) musi być szczelny.

Jak rozpoznać, że zbiornik paliwa jest nieszczelny?

  • W pobliżu tyłu samochodu czuć woń paliwa.
  • Pod bakiem widoczne są plamy paliwa.
  • Stale obniża się poziom paliwa, pomimo tankowania.

Wycieki paliwa są skrajnie niebezpieczne i grożą pożarem, a nawet wybuchem. Dlatego trzeba je jak najszybciej usunąć.

Dziura w baku paliwa z tworzywa sztucznego.

  • W przypadku zbiorników z tworzywa sztucznego do uszkodzenia mogło dojść na skutek uszkodzenia mechanicznego np: kiedy auto uderzyło o coś (konar drzewa) podczas jazdy poza miastem, zjazdu z wysokiego krawężnika
  • Lub na skutek podnoszenia auta za pomocą wózka widłowego, w ten sposób transportowane są uszkodzone auta na placach z Niemczech, Francji czy Belgii, a jak wiemy spora ilość auta poruszająca się po polskich drogach właśnie stamtąd pochodzi

Dziura w baku paliwa z metalu.

  • Dziura może być spowodowana przez korozję, która atakuje zbiornik z zewnątrz. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy podwozie auta nie jest czyszczone po zimie (pozostaje na nim sól drogowa, zaschnięte błoto itd.)
  • Dziura może być spowodowana przez korozję wewnętrzną. Kiedy pojawia się korozja wewnętrzna zbiornika paliwa? Wtedy, gdy kierowca stale tankuje bardzo małe ilości paliwa. Powoduje to, że w zbiorniku zbiera się woda, która może powodować korozję. Korozja wewnętrzna może doprowadzić do zapchania układu wtryskowego – drobinki rdzy mogą uszkodzić pompę wtryskową wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze.
  • Problem z dziurawym bakiem często pojawia się w samochodach z instalacją LPG. Dlaczego? Bo wielu kierowców, mających takie pojazdy, bardzo rzadko tankuje paliwo. I zbiornik jest często prawie pusty. Poza korozją, grozi to też zatarciem pompy paliwa (jest ona smarowana przez paliwo, które tłoczy).

Jak załatać dziurę w zbiorniku paliwa? Czym uszczelnić zbiornik paliwa?

W przypadku zbiornika z tworzywa, jedynym rozwiązaniem jest zazwyczaj wymiana zbiornika na nowy. Klejenie takiego zbiornika jest trudne, albowiem trudno dobrać odpowiedni klej, łączący trwale tworzywo, z którego zbiornik jest zbudowany.

  • Przez pewien czas stosowano metodę naprawy, która polegała na zastosowaniu maty szklanej i żywicy epoksydowej. Jednak w przypadku tworzywa ta metoda niezbyt się sprawdza – nie jest zbytnio trwała.

Naprawa metalowego zbiornika paliwa – jak to zrobić?

Samodzielna naprawa zbiornika paliwa z metalu jest możliwa, bez względu na to, czy jest to zbiornik paliwa z samochodu, motocykla, kosiarki czy kosy spalinowej.

  • Naprawę możemy wykonać samodzielnie wtedy, gdy uszkodzenie zbiornika paliwa jest niewielkie.

Do naprawy należy użyć odpowiedniego środka, który zapewni wysoką trwałość połączenia i umożliwi załatanie nieszczelności na wiele lat.

Takim środkiem jest K2 Mega Tank. To specjalny klej epoksydowy do spawania na zimno, przeznaczony do naprawy zbiorników paliwa. Ale nie tylko (o tym dalej).

  • Klej K2 Mega Tank to przemysłowy klej epoksydowy. Wykorzystuje on w swoim składzie żywice epoksydowe oraz utwardzacz i dodatki. Po wyschnięciu, żywica epoksydowa zapewnia twarde, szczelne i niezwykle trwałe połączenie, które można porównać ze stalą. Nie bez powodu klej nazywa się klejem do spawania na zimno.
  • K2 Mega Tank pozwala na uszczelnienie otworów, szczelin i pęknięć.
  • Po wyschnięciu (pełną wytrzymałość klej osiąga po 24 godzinach) spoiwo można szlifować i obrabiać.
  • Spoiwo jest odporne na działanie paliwa, olejów, płynów chłodniczych, smarów itd. Cechuje się także bardzo wysoką odpornością termiczną do +121 st. Celsjusza.
  • Klej K2 Mega Tank pozwala na naprawę zbiornika paliwa bez konieczności jego demontażu.
  • Klej K2 Mega Tank stanowi skuteczną i bezpieczną alternatywę dla standardowego spawania (z użyciem spawarki), które wymaga odpowiedniego miejsca do pracy i przygotowania auta (odłączenia akumulatora, usunięcia całego paliwa z baku na skutek zagrożenia wybuchem).
  • K2 MEGA TANK 20 G
    kit do naprawy zbiorników paliwa

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Uszczelnianie zbiornika paliwa – krok po kroku

Naprawy najlepiej dokonać wtedy, gdy samochód znajduje się na podnośniku, albo na kanale. Trzeba mieć odpowiednio dobry dostęp do zbiornika.

  • Kluczem do prawidłowo wykonanej naprawy, jest precyzyjne określenie miejsca wycieku paliwa.
  • Najlepiej będzie, jeśli usunie się paliwo ze zbiornika. Można to wykonać za pomocą ręcznej pompki.
  • Koniecznie należy pamiętać o tym, że wszelakie prace przy zbiorniku paliwa są niebezpieczne, ze względu na możliwość wybuchu paliwa i jego oparów. Dlatego nie wolno palić papierosów, ustawiać w pobliżu wypompowanego paliwa albo zbiornika źródeł ognia (np. grzejnika elektrycznego) itd.

Przed rozpoczęciem klejenia, miejsce naprawy należy dokładnie oczyścić. Najpierw umyć (można użyć środka K2 Diper lub K2 AKRA), oczyścić naprawiany element za pomocą szczotki lub papieru ściernego, odtłuszczacz K2 Klinet. Dzięki temu klej do naprawy zbiornika K2 Mega Tank będzie mógł uzyskać pełną przyczepność.

  • Założyć rękawiczki ochronne – wystarczą zwykłe foliowe. Przygotować odpowiednią ilość kleju i odciąć ją. Następnie przez kilkanaście sekund ugniatać klej, aż uzyska on jednolity kolor. Oznacza to, że żywica została odpowiednio wymieszana z utwardzaczem. Klej może zacząć robić się gorący.
  • Wymieszany klej należy nałożyć na miejsce naprawy i docisnąć go przez kilkadziesiąt sekund. Od tego momentu klej będzie twardnieć. Pełne utwardzenie i pełna wytrzymałość zostanie osiągnięta po 24 godzinach. Wówczas K2 Mega Tank zapewni połączenie o sile metalu.
  • K2 AKRA 770 ML
    Płyn do mycia silnika i części
  • K2 AKRA 5 KG
    Płyn do mycia silnika i części
  • K2 DIPER 1 KG
    Dwuskładnikowy środek do usuwania najcięższych zabrudzeń
  • K2 DIPER 2 KG
    Dwuskładnikowy środek do usuwania najcięższych zabrudzeń
  • K2 DIPER 5 kg
    Dwuskładnikowy środek do usuwania najcięższych zabrudzeń
  • K2 DIPER 10 KG
    Dwuskładnikowy środek do usuwania najcięższych zabrudzeń
  • K2 DIPER 20 kg
    Dwuskładnikowy środek do usuwania najcięższych zabrudzeń
  • K2 KLINET PRO 1L
    Środek do inspekcji lakieru

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

W ten sposób można naprawić zbiornik paliwa także w motocyklu, czy kosiarce.

Duże uszkodzenie zbiornika paliwa – czy możemy je naprawić samodzielnie?

Jeśli:

  • nie możemy samodzielnie zlokalizować miejsca uszkodzenia zbiornika;
  • uszkodzenie zbiornika jest poważne (duża szczelina, duży otwór);
  • nie mamy odpowiedniego miejsca do naprawy, takiego jak kanał czy podnośnik;
  • w naszym aucie jest zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego i trzeba go wymienić na nowy

…w takich sytuacjach skorzystajmy z pomocy specjalistów.
Znajdziemy ich w ciągu kilku chwil za pośrednictwem strony Autonova.com
Wystarczy wpisać nazwę usługi (naprawa zbiornika paliwa) i wybrać miejsce, w którym chcemy dokonać naprawy. Wyszukiwarka zaproponuje nam warsztaty w naszej okolicy. Będziemy mogli umówić się na wizytę online w określonym terminie. Poznamy też szacunkowy koszt naprawy.

Naprawa chłodnicy samochodowej, która cieknie – za pomocą K2 Mega Tank

K2 Mega Tank może być używany także do napraw chłodnic samochodowych. W tym przypadku również zapewni on szczelne, mocne i bardzo trwałe połączenie.
Teoretycznie, do chłodnic przeznaczone są inne środki (K2 Radiator Stop Leak), ale można również użyć K2 Mega Tank. Kiedy? Wtedy, gdy wiemy, w którym miejscu znajduje się wyciek.

  • Jak to można sprawdzić? Po uruchomieniu silnika i jego rozgrzaniu (po kilkunastu minutach na postoju, albo po kilku minutach jazdy) musimy zatrzymać auto, otworzyć maskę i przy włączonym silniku obserwować chłodnicę.<
    UWAGA! Nie wolno dotykać chłodnicy i silnika, gdyż można się poparzyć!
    Istnieje niebezpieczeństwo pokaleczenia dłoni przez uruchomiony wentylator chłodnicy!
  • Kiedy płyn chłodniczy osiągnie odpowiednią temperaturę i ciśnienie, może zacząć wyciekać w miejscu uszkodzenia. Może to mieć formę spływających kropli, albo cieniutkiego strumienia, który wytryskuje z uszkodzonego miejsca.
  • Zaznaczamy miejsce uszkodzenia.
  • Po ostygnięciu silnika (do 30 minut po wyłączeniu silnika) osuszamy miejsce naprawy za pomocą ściereczki. Następnie myjemy , czyścimy za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego, odtłuszczamy i zaklejamy tak samo, jak zbiornik paliwa. Naprawa chłodnicy, wykonana w ten sposób powinna być trwała i skuteczna. Jeśli jednak nie wiemy, w którym miejscu jest uszkodzenie – zastosujmy K2 Radiator Stop Leak, dodając go bezpośrednio do płynu chłodniczego.

Teraz już wiesz, że możliwa jest naprawa zbiornika paliwa na zgrzewie i w innych miejscach. Wystarczy zastosować odpowiedni środek do klejenia, który umożliwia spawanie zbiornika paliwa na zimno.