Jeden metr ratuje życie. Z hamulcami w samochodzie nie ma żartów. Muszą być sprawne i skuteczne, bo to właśnie ich stan decyduje o długości drogi hamowania. Kierowcy zwykle pilnują stanu klocków czy tarcz hamulcowych, ale płynu hamulcowego – niekoniecznie. To błąd. Sprawdź wyniki naszego testu i przekonaj się jak ważna jest jego regularna wymiana.

Droga hamowania krótsza o 4 metry

Udowodniliśmy w teście, że droga hamowania skróciła się o 4 metry po wymianie płynu na nowy. Stary płyn może powodować zapowietrzanie się układu, i traci swoje właściwości wskutek przedostawania się do niego wody. W takiej sytuacji jego regularna wymiana jest konieczna. Potwierdzają to zresztą testy, które obejrzycie w filmie poniżej.

Test drogi hamowania ukazuje, że ta jest wyraźnie krótsza w samochodach, w których zastosowano nowy płyn. Już przy prędkości 70 km/h droga hamowania skraca się nawet o cztery metry. Jest to na tyle dużo, że niejednokrotnie może decydować o życiu lub śmierci kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Pod żadnym pozorem nie można więc tego lekceważyć i płyn wymieniać regularnie, najpóźniej co dwa lata lub po przejechaniu maksymalnie 50 tys. km.

Krótsza droga hamowania po użyciu płynu hamulcowego K2 Dot 4

Jak działa płyn hamulcowy?

Jak zostało wspomniane, płyn hamulcowy wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy.
Jednak poza tym, chroni on układ hamulcowy przed korozją, jak również wyciekami z gumowych przewodów i uszczelnień, przekładając się tym samym na wydłużenie żywotności układu hamulcowego. Nie każdy bierze też pod uwagę, że odpowiedni płyn, ma też swoje przełożenie na wydłużenie czasu eksploatacji całego pojazdu, wpływając na jego stan techniczny.

Warto czynność tą na stałe wpisać w harmonogram podstawowego serwisu auta, co z pewnością przełoży się na jego dłuższą żywotność. Podobnie zresztą, jak wiele innych czynności serwisowych, o których większość kierowców zdaje się zapominać. Jedną z nich jest mycie jednostki napędowej, o której więcej piszemy w artykule pt. ,,Jak umyć silnik?”.

Droga hamowania krótsza o 4 metry po użyciu płynu hamulcowego K2 Dot 4

Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu hamulcowego?

Ważny jest rodzaj płynu, jaki stosowany powinien być w danym aucie. To sprawdzić można w książce serwisowej samochodu lub ewentualnie w internecie. Błędem jest mieszanie substancji o różnej specyfice, co może skończyć się poważnym uszkodzeniem systemu hamulcowego.

O ile to możliwe, stawiać trzeba na jak najlepszy płyn hamulcowy z ze wszystkimi atestami. Cena takich produktów, przy dosyć rzadkich, bo przecież 2-letnich interwałach wymiany, jest do zaakceptowania. Mając w układzie płyn o dobrych parametrach, nie tylko wzmacnia się siłę hamowania, ale też wpływa na zabezpieczenie układu hamulcowego. Między innymi zapobiega on pęcznieniu, a w konsekwencji pękaniu gumowych elementów tego układu. Elementy metalowe chroni natomiast przed korozją. W końcu wysoka jakość płynu to również zabezpieczenie przed wystąpieniem zjawiska korka parowego, przez który rozumiemy zatykanie się przewodów i innych elementów tego układu.

Znajdź sklep w okolicy

Temperatura wrzenia płynu hamulcowego

Na rynku jest wiele rodzajów płynów hamulcowych, które dzieli się między innymi ze względu na temperaturę wrzenia. Są to:

* płyn hamulcowy DOT 3 – takie płyny hamulcowe produkowane są na bazie eteru glikolu, z temperaturą wrzenia 205 st. Celsjusza dla płynu suchego i 140 st. Celsjusza dla mokrego. Z takim płynem spotkać się można w samochodach starszych.

* płyn hamulcowy DOT 4 – są to najczęściej stosowane płyny. Ich temperatura wrzenia jest wyższa i wynosi 230 st. Celsjusza dla płynu suchego i 150 st. Celsjusza dla mokrego. W tym miejscu warto wspomnieć o płynach DOT 4+, które mają nieco wyższe parametry fizykochemiczne.

* płyn hamulcowy DOT 4 Racing  – to płyn hamulcowy o bardzo wysokiej temperaturze wrzenia – az 325 st. Celsjusza. Norma dla ,,zwykłego” płynu DOT4 wynosi jedynie +230°C. Dzięki temu zapewniający bardzo wysoki margines bezpieczeństwa. Idealny dla osób dbających o własne bezpieczeństwo oraz preferujących sportowy tryb jazdy lub do jazdy w ekstremalnych warunkach jak np. ciągnięcie przyczepy w górach.

* płyny hamulcowe DOT 5.1 – w tym przypadku temperatura wrzenia mokrego płynu to aż 260 st. Celsjusza, suchego z kolei 180 st. Celsjusza. Powstają one na bazie mieszanki eteru glikolu z odpowiednimi dodatkami.

* płyn hamulcowy R3  – takie płyny znaleźć można jedynie w starszych autach z tarczami i bębnowymi układami hamulcowymi.

Nie ulega więc wątpliwości, że płyn hamulcowy odgrywa bardzo istotną rolę w aucie. Dlatego też należy regularnie kontrolować jego ilość i jakość, nie zaniedbując regularnej wymiany tej cieczy eksploatacyjnej. Warto o tym pamiętać, gdyż odpowiedniej jakości płyn w układzie hamulcowym może nie tylko decydować o zdrowiu, ale niejednokrotnie również o życiu.

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Skoro wyjaśniliśmy, kiedy wymieniać płyn hamulcowy oraz wiecie już jak i dlaczego wymieniać płyn hamulcowy, czas skupić się na jego wyborze. Najlepszym wyborem jest K2 DOT4. Płyn hamulcowy tego typu jest syntetyczny, a przy tym neutralny dla uszczelnień i stopów stosowanych w układzie hamulcowym. Chroni też układ przed korozją. Oczywiście spełnia on wymagania normy obowiązującej w Polsce — PN-C-40005:2002 i norm amerykańskich — FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703. Posiada też Certyfikat Zgodności ITS Warszawa.

Cztery wersje płynu hamulcowego K2

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Chcesz samodzielnie przeprowadzić wymianę płynu w swoim samochodzie? Cały proces opisaliśmy w artykule pt. ,,Jak i kiedy wymienić płyn hamulcowy [poradnik]”. Podobnie jak w przypadku wielu innych płynów eksploatacyjnych, również płyn hamulcowy można wymienić osobiście.

Widać więc wyraźnie, że wymiana płynu hamulcowego nie jest szczególnie trudna. Oczywiście przy braku pewności można usługę tą powierzyć specjalistom, ale przy asyście drugiej osoby równie dobrze zająć się tym osobiście, co pozwoli na tym procederze zaoszczędzić. Podobnie, jak na kilku innych prostych czynnościach, na przykład płukaniu silnika, co przekłada się na jego dłuższą żywotność. O tym, jak przeprowadzić tę czynność krok po kroku, podpowiadamy w poradniku pt. ,,Płukanie silnika przed wymianą oleju”.