Podwozie jest szczególnie narażone na ataki korozji. Dlatego regularne zabezpieczenie podwozia przy użyciu dobrych środków jest koniecznością. Można to zrobić samodzielnie. W jaki sposób? Pokażemy, jak powinna przebiegać konserwacja podwozia krok po kroku. Zarekomendujemy także odpowiednie środki – skuteczne, niedrogie, polskie i łatwe w aplikacji.
- Zabezpieczenie podwozia samochodu przed zimą. Dlaczego powinno się to robić?
- Konserwacja podwozia – samemu czy w profesjonalnym warsztacie?
- Jaki środek do konserwacji podwozia?
- Konserwacja podwozia samochodu przed korozją – krok po kroku
Na początek kilka słów o samym podwoziu. W zdecydowanej większości współczesnych samochodów osobowych stosowana jest płyta podłogowa. Podwozie to kręgosłup samochodu. Do niego jest zamocowane nadwozie, napęd, a także zawieszenie, prowadzące koła. Kiedy dojdzie do jego poważnego uszkodzenia przez rdzę, samochód nadaje się na złom.
Płyta podłogowa produkowana jest ze stali, dość cienkiej. Wytrzymałość uzyskuje się poprzez odpowiednie uformowanie: stosowanie szeregu przetłoczeń oraz zagięć. Do tego dochodzą podłużnice, także wykonane z takiej samej blachy, które wzmacniają konstrukcję auta.
W samochodach terenowych, pickupach, dużych samochodach dostawczych oraz największych SUV stosuje się z kolei ramy. To metalowa kratownica, do której zamontowane jest nadwozie samochodu silnik, a także zawieszenie, prowadzące koła. Rama zapewnia większą wytrzymałość auta, ale jest tak samo podatna na ataki rdzy, jak płyta podłogowa. I tak samo, jak w przypadku płyty podłogowej – silne ataki korozji na ramie mogą sprawić, że auto będzie się nadawać na złom.
Zabezpieczenie podwozia samochodu przed zimą. Dlaczego powinno się to robić?
Producent samochodu stosuje fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne. Ale nie są one wieczne. Po pewnym czasie (kilka – kilkanaście lat, w zależności od warunków) mogą tracić swoje właściwości. Trwałość takiego zabezpieczenia zależy np. od tego, jakich środków producent użył w trakcie produkcji auta, na pierwszym montażu.
Fabryczna warstwa antykorozyjna może zostać uszkodzona przez uderzenia kamieni (wyrzucanych przez koła) albo na skutek innych uszkodzeń mechanicznych.
Sprzymierzeńcami korozji są: sól drogowa (zimą stosuje się ją na drogach), wilgoć (wiele aut parkuje na trawie, ziemi albo szutrze, które magazynują wilgoć), błoto, kurz i brud (które osadzają się na podwoziu). W rejonach nadmorskich panuje duża wilgoć i duże stężenie soli w powietrzu. Nic zatem dziwnego, że ta, najważniejsza część samochodu, jest szczególnie narażona na ataki rdzy. I właśnie dlatego niezbędna jest odpowiednia konserwacja podwozia.
Zimą podwozie jest szczególnie narażone na uszkodzenia. Na drogach i na parkingach zalega śnieg albo ziemia jest mokra po opadach deszcz. Służby drogowe sypią drogi, solą. Auto często wjeżdża w kałuże, a błoto (często zamarznięte) osadza się na metalowych częściach. Dlatego zaleca się, aby konserwację podwozia (ramy) przeprowadzić przed rozpoczęciem zimy.
Konserwacja podwozia – samemu czy w profesjonalnym warsztacie?
Konserwacja i zabezpieczenie podwozia w warsztacie samochodowym
- Plusy: mechanik wykona całą pracę, podwozie zostanie dokładnie oczyszczone, auto będzie na podnośniku, zatem mechanik będzie miał dostęp do wszystkich elementów podwozia.
- Minusy: trzeba zapłacić minimum kilkaset złotych za usługę. Trwałość zabezpieczenia jest zależna od użytych środków. Nie wiemy, jakich środków używa mechanik (chyba że dostarczamy swoje, albo mechanik informuje o rodzaju środka).
Samodzielna konserwacja i zabezpieczenie podwozia
- Plusy: niskie koszty naprawy (tylko koszt środków), zastosowanie tych środków, które właściciel auta uważa za najskuteczniejsze, dogodny wybór czasu naprawy.
- Minusy: problem z dostępem do podwozia bez podnośnika. Idealnie, jeśli właściciel auta ma swój własny kanał w garażu. Problemy z umyciem podwozia samochodu.
Jaki środek do konserwacji podwozia?
Konserwacja podwozia może być wykonana przy użyciu całego szeregu środków, jakie są obecnie dostępne na rynku automotive. To między innymi:
- Neutralizatory rdzy, które są przeznaczone do zobojętniania już istniejących nalotów korozji. Są dostępne w formie sprayu albo płynu (do nakładania pędzlem albo pistoletem z kompresorem). Nakłada się je tylko i wyłącznie na powierzchnie, które zostały zaatakowane przez korozje.
- Środki w sprayu do cynkowania nadwozia (alucynk), zapewniające bardzo dobrą ochronę przeciwkorozyjną. Można je nakładać tylko i wyłącznie na czyste podwozie, bez śladów korozji. W przeciwnym razie zabezpieczenie nie będzie skuteczne.
Może Cię, również zainteresować:
W naszej ofercie znaleźć można świetne środki przeciwkorozyjne w sprayu: K2 Cynk i K2 Cynk plus Aluminium w Sprayu. Są one przeznaczone do zastosowań warsztatowych, a także do samodzielnego zabezpieczania auta przed korozją. Obydwa środki łatwo się nakłada. Cechują się one dobrą elastycznością, wysokim stopniem przyczepności, a także dużą wydajnością. Zapewniają skuteczną warstwę ochronną przez kilka lat.
Oczywiście, nie tylko na podwoziu samochodu. To tylko jedno, z przykładowych zastosowań. Cynkowanie to podstawowy proces, jaki jest przeprowadzany w fabryce samochodów, podczas pierwszego montażu. Nasze środki mają na celu odnowienie tego jakże skutecznego procesu, w warunkach warsztatowych, albo garażowych. Jak zwykle, w przypadku produktów K2, dodatkowym atutem jest cena oraz polska produkcja.
Znajdź sklep w okolicy
- Środki w sprayu albo w formie płynnej (do nakładania przy użyciu pistoletu z kompresorem), mające formę tak zwanego baranka. Zapewniają one skuteczną ochronę przed korozją, ale także tworzą szczelną warstwę ochronną (niczym guma), chroniącą podwozie przed wilgocią, uderzeniami kamieni itd. Baranek można nakładać tylko i wyłącznie na czyste podwozie, bez śladów korozji. Położenie baranka na skorodowane podwozie sprawi, że rdza będzie miała doskonałe warunki do dalszego niszczenia podwozia albo ramy.
W ofercie naszej firmy znajduje się również popularny „baranek” do podwozia. To
środek do konserwacji podwozia K2 Durabit. Jest to produkt na bazie bitumiczni – kauczukowej. Nasz baranek charakteryzuje się wysokim stopniem przyczepności, tworzy trwałą, wodoodporną, szczelną i elastyczną warstwę ochronną. K2 Durabit łatwo się go nakłada i jest bardzo wydajny, dzięki czemu chętnie korzystają z niego zarówno specjaliści, jak i amatorzy. Zapewnia skuteczną warstwę ochronną na kilka lat. Jest szczególnie polecany do samochodów, które są wykorzystywane w bardzo trudnych warunkach. Np. do konserwacji ram samochodów terenowych i aut dostawczych. Elastyczna warstwa ochronna chroni także podwozie przed odpryskami po uderzeniu kamieni.
Znajdź sklep w okolicy
Konserwacja podwozia samochodu przed korozją – krok po kroku
Jak powinna wyglądać konserwacja podwozia, przeprowadzona samodzielnie?
- Mycie podwozia – od tego trzeba zacząć. Podwozie samochodu można umyć, korzystając z węża ogrodowego, albo myjki wysokociśnieniowej. W przypadku myjki należy trzymać koniec jej lancy dość daleko od elementów podwozia, żeby nie generować bardzo silnego strumienia wody. Należy także uważać, aby nie lać wody do górnej części amortyzatorów.
Należy dokładnie oczyścić całe podwozie auta, z wyjątkiem silnika i skrzyni biegów.
Warto pamiętać o tym, aby czyścić podwozie wtedy, gdy auto jest już zimne. W przeciwnym razie można doprowadzić do szoku termicznego i uszkodzić rozgrzane elementy, takie jak tarcze hamulcowe, katalizator i filtr cząstek stałych.
Samo mycie wodą niestety, nie wystarczy. Pozwala ono na wstępne usunięcie zanieczyszczeń.
Po wjechaniu na kanał albo na podnośnik, należy dokładnie wyczyścić podwozie, korzystając ze szczotki. Można stosować płyn do mycia silnika. K2 AKRA płyn do mycia silników, który usunie zanieczyszczenia z oleju, paliwa, ciężkiego błota, piasku itd.
Uwaga: przed rozpoczęciem powyższych prac należy założyć okulary ochronne i rękawice ochronne. Można też wykorzystać odzież ochronną, np. jednorazowy kombinezon malarski.
Znajdź sklep w okolicy
Po dokładnym oczyszczeniu podwozie należy wysuszyć, najlepiej wydmuchać sprężonym powietrzem lub wytrzeć szmatkami do sucha.
- Kolejny krok to sprawdzenie, w których miejscach występuje rdza. Jeśli na podwoziu nie ma rdzy, można ten krok pominąć.
Co zrobić, jeśli na podwoziu występuje rdza?
Najpierw należy ją usunąć mechanicznie, wykorzystując do tego celu np. szczotkę metalową. Pozwoli ona na usunięcie tzw. luźnej rdzy. Usuwanie rdzy z podwozia samochodu musi być intensywne. Należy usunąć zarówno większe ślady korozji, jak i powierzchowne naloty.
Następny krok to zobojętnienie już istniejącej rdzy. W tym celu należy zastosować specjalny środek na rdzę, w sprayu albo w płynie (nakłada się je przy pomocy pędzelka), którą ją zobojętnia i zatrzymuje rozwój korozji. Takie środki nakłada się bezpośrednio na zaatakowane przez rdzę miejsca. Następnie trzeba odczekać – zazwyczaj ok. 24 godzin, aby środek dobrze wysechł.
Kiedy środek, zobojętniający rdzę, wyschnie, można przystąpić do zabezpieczenia podwozia przed korozją. Na tym kończy się przygotowanie podwozia do konserwacji.
Jaki środek użyć do konserwacji podwozia samemu?
K2 Cynk lub K2 Cynk Plus Aluminium W Sprayu pozostawiają po użyciu cieniutką, warstwę ochronną cynku lub cynku z aluminium. Jak wspomnieliśmy wcześniej, środki te mają na celu budowę, albo odbudowę standardowej warstwy antykorozyjnej, wzorowanej na tej, zastosowanej przez producenta samochodu, na pierwszym montażu. Są bardzo skuteczne jako zabezpieczenie podczas wykonywania wszelkiego rodzaju napraw (spawanie, szlifowanie, wiercenie).
K2 Durabit z kolei pozostawia po użyciu elastyczną powłokę, przypominającą gumę, w kolorze czarnym. Z racji tego, że warstwa jest grubsza, trzeba użyć nieco więcej K2 Durabit niż K2 Cynk, do zabezpieczenia podwozia. Z drugiej strony, powłoka powstała po nałożeniu K2 Durabit jest szczelna i chroni podwozie przed kontaktem ze wszystkimi zagrożeniami. To od właściciela auta zależy, który środek zastosuje.
Przypominamy o konieczności stosowania okularów ochronnych, rękawic ochronnych i maski na twarz. Trzeba również zapewnić dobrą wentylację oraz oświetlenie.
Nakładanie preparatu konserwującego podwozie polega na dokładnym spryskaniu podwozia auta (albo ramy i podwozia, w przypadku aut terenowych i dostawczych).
Szczególną uwagę należy zwrócić na podłużnice i progi. Niemniej jednak środkami pokrywa się całą powierzchnię podwozia (i ramy). Podwozie (albo ramę i podwozie) należy pokrywać miejsce przy miejscu, wykonując spokojne ruchy aerozolem. Co kilka pociągnięć należy potrząsnąć opakowaniem kilkakrotnie.
Warto wcześniej okleić dolną część progów (od strony nadwozia), aby ich nie ubrudzić środkiem antykorozyjnym.
Nie należy nakładać środków chroniących przed rdzą na elementy układu wydechowego, dolną część silnika (miskę olejową) oraz na skrzynię biegów.
Tak wykonane zabezpieczenie powinno chronić podwozie przed korozją nawet przez okres 2 – 3 lat.
Dzień dobry, czy do zabezpieczenia podwozia trzeba zdjąć element ochronny pod silnikiem. Chcę sama zabezpieczyć podwozie mojego samochodu stąd moje pytanie. Jako ze będę robić to robić pierwszy raz, proszę o poradę co jeszcze powinnam wiedzieć. Pozdrawiam