W układzie hamulcowym naszego pojazdu niski poziom płynu hamulcowego może prowadzić do poważnych konsekwencji. Kluczowe jest rozpoznanie tej sytuacji na wczesnym etapie, by zapobiec awariom i zagrożeniom na drodze. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii.

Jakie są objawy braku płynu hamulcowego?

Mało płynu hamulcowego w układzie hamulcowym może prowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji i znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Oto kilka najbardziej powszechnych objawów świadczących o niskim poziomie płynu hamulcowego:

  1. Miękki pedał hamulca: Jednym z najczęstszych objawów jest „miękki” pedał hamulca. Oznacza to, że pedał hamulca jest łatwiejszy do wciśnięcia i może wpaść głęboko w podłogę z niewielkim oporem.
  2. Opóźnione hamowanie: Pojazd może potrzebować więcej czasu niż zwykle, aby się zatrzymać, nawet jeśli naciskasz mocno pedał hamulca.
  3. Wibracje i drgania podczas hamowania: Pedał hamulca może drżeć lub wibrować podczas próby zatrzymania samochodu, co świadczy o nieregularnym rozprowadzaniu płynu w układzie.
  4. Ślady po płynie na oponach lub kołach: Jeżeli zauważysz mokre plamy czy ślady płynu w okolicy kół, może to świadczyć o wycieku płynu hamulcowego.
  5. Nieprzyjemny zapach podczas jazdy: Płyn hamulcowy ma charakterystyczny, ostrą woń. Jeśli wyczuwasz ten zapach podczas jazdy, szczególnie po intensywnym hamowaniu, może to wskazywać na problem z płynem.
  6. Kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej: W wielu pojazdach kontrolka płynu hamulcowego zaświeci się, gdy poziom stanie się krytycznie niski.

Zwracając uwagę na te objawy, możesz szybko zidentyfikować problem z płynem hamulcowym i podjąć odpowiednie kroki, aby go rozwiązać, zanim stanie się on poważniejszy. Zapewnia to nie tylko lepsze działanie układu hamulcowego, ale także bezpieczeństwo na drodze.

Dlaczego ubywa płynu hamulcowego?

Układ hamulcowy jest układem zamkniętym, spadek poziomu płynu hamulcowego w samochodzie zawsze jest powodem do niepokoju i wskazuje na nieszczelność w układzie hamulcowym. Oto główne przyczyny wycieku płynu hamulcowego:

  1. Przewody hamulcowe: Jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów w układzie hamulcowym są przewody hamulcowe. Mamy tu do czynienia zarówno z elastycznymi, jak i sztywnymi przewodami. Mogą one ulec uszkodzeniu mechanicznemu , przerwaniu czy zardzewieniu. Szczególnie narażone są elementy znajdujące się przy tylnych kołach, które są bardziej narażone na działanie czynników takich jak sól, piach czy woda.
  2. Wysprzęglik: Inny częsty punkt wycieku to wysprzęglik. Gdy płyn hamulcowy zaczyna wyciekać spod pedału sprzęgła, jest to zwykle oznaka problemów z wysprzęglikiem.
  3. Pompa hamulcowa: Uszkodzenie pompy hamulcowej najczęściej objawia się wyciekiem w okolicach pedału hamulca, przez co pompa może nie wytwarzać odpowiedniego ciśnienia, a hamulec jest mało skuteczny.
  4. Zaciski hamulcowe: Zaciski hamulcowe, które często ulegają zapiekaniu / blokowaniu, mogą również być źródłem wycieku płynu hamulcowego. Jeżeli zaciski nie pracuje jest przyblokowany lub zablokowany ciśnienie płynu hamulcowego może doprowadzić do wycieku płynu z układu.

Wyciek płynu hamulcowego może mieć poważne konsekwencje. Auto może nagle przestać reagować na wciśnięcie pedału hamulca, co w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do poważnych wypadków. Dlatego też nawet przy podejrzeniu wycieku, zawsze warto udać się do profesjonalnego warsztatu, aby ocenić stan układu i dokonać niezbędnych napraw. Odpowiednie działanie układu hamulcowego, zwłaszcza w trudnych warunkach, jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

niski poziom płynu hamulcowego - dolewka

Jak wygląda kontrolka braku płynu hamulcowego?

Kiedy na desce rozdzielczej pojawiają się nietypowe kontrolki lub migające symbole, może to świadczyć o problemach z układem hamulcowym samochodu. Oto kilka kluczowych informacji na temat kontrolek układu hamulcowego i ich znaczenia:

  1. Zrozumienie kolorów kontrolek: Kontrolki błędów układu hamulcowego pojawiają się w dwóch głównych kolorach: żółtym i czerwonym.
    • Żółta kontrolka: Ma charakter informacyjno-ostrzegawczy. Oznacza, że kierowca powinien zająć się danym problemem w najbliższym czasie.
    • Czerwona kontrolka: Wskazuje poważny problem, który wymaga natychmiastowej uwagi i naprawy.
  2. Rodzaje kontrolek i ich znaczenie:
    • Żółta kontrolka ASR: Wskazuje, kiedy układ ASR działa, aby zapobiec przesuwaniu się kół bez napędu na śliskim podłożu. Zaświeci się na przykład, gdy kierowca przyspiesza mocno na mokrej lub oblodzonej drodze.
    • Żółta kontrolka ESP (lub VSC/DSC u niektórych producentów): Wskazuje na działanie układu stabilizacji, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym torze. Jeśli kontrolka ta miga podczas jazdy, zaleca się zmniejszenie prędkości.
    • Czerwony wykrzyknik: Oznacza, że poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest zbyt niski i należy uzupełnić braki. Kontrolka płynu hamulcowego gaśnie po uruchomieniu silnika, jeśli poziom jest odpowiedni. Może również sygnalizować zużycie tarcz, hamulca postojowego lub klocków.
    • Czerwone 'P’: Oznacza problem z hamulcem postojowym lub nie „spuszczony hamulec ręczny” Jeśli kontrolka świeci się mimo zwolnienia hamulca, oznacza to, że hamulec nie działa prawidłowo.
    • Żółte ABS: Jeśli kontrolka ABS nie gaśnie kilka sekund po uruchomieniu silnika, może to wskazywać na uszkodzenie systemu ABS – elektryczne lub hydrauliczne.
    • Kontrolka czujnika zużycia klocków: W nowszych modelach samochodów kontrolka ta informuje o zbliżającym się terminie wymiany klocków hamulcowych. Gdy żółta lampka z symbolem koła się zapala, oznacza to, że klocki są niemal zużyte.
  3. Wskazówki dotyczące płynu hamulcowego:
    • Kontrolka płynu hamulcowego: Jeśli zapala się czerwony symbol z wykrzyknikiem, może to świadczyć o niskim poziomie płynu hamulcowego w zbiorniczku.
    • Jaki płyn hamulcowy na dolewkę: Kiedy poziom płynu hamulcowego jest niski, kluczowe jest uzupełnienie odpowiednim płynem – w większości aut rodzaj / typ płynu opisany jest na korku zbiorniczka. K2 DOT 4 to wysokiej jakości płyn hamulcowy, ceniony za swoje parametry, szczególnie za wysoką temperaturę wrzenia. Wybierany przez wiele profesjonalnych warsztatów samochodowych, charakteryzuje się doskonałą odpornością na korozję oraz jest neutralny dla uszczelnień i stopów metali stosowanych w układach hamulcowych.

Tak więc, kontrolki układu hamulcowego dostarczają kierowcy istotnych informacji o stanie układu. Ważne jest, aby zwracać na nie uwagę i nie ignorować żadnych ostrzeżeń, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo w czasie jazdy.

  • MASNER ZESTAW DO WYMIANY PŁYNU HAMULCOWEGO
    Uniwersalny zestaw do odpowietrzania hamulców i wymiany płynu hamulcowego MASNER
  • K2 DOT 4 500 G
    Płyn hamulcowy DOT 4
Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Jak sprawdzić czy płyn hamulcowy jest do wymiany?

Stary płyn hamulcowy może poważnie osłabić skuteczność hamulców w samochodzie. Z upływem czasu płyn może wchłaniać wilgoć, która obniża jego temperaturę wrzenia, zwiększając ryzyko powstania pęcherzyków powietrza w układzie i potencjalnej utraty skuteczności hamowania. Oto kilka metod, które pomogą Ci określić, czy płyn hamulcowy wymaga wymiany:

  1. Barwa płynu: Zwykle płyn hamulcowy jest jasnego koloru, często żółtego lub przezroczystego. Jeśli zauważysz, że płyn stał się ciemniejszy, brązowy lub czarny, to prawdopodobnie jest zanieczyszczony i wymaga wymiany.
  2. Test na wilgotność: Istnieją specjalne testery wilgotności płynu hamulcowego, które mierzą procentową zawartość wody w płynie. Jeśli zawartość wody w płynie przekroczy 3%, to płyn wymaga wymiany.
  3. Temperatura wrzenia: Korzystając z miernika, który diagnozuje temperaturę wrzenia płynu, możesz ocenić, czy płyn jest nadal w dobrej kondycji i gotowy do wydajnego hamowania. Jeśli twoje pomiary wskazują na wartość znacznie niższą od standardowej dla danego płynu, warto rozważyć jego wymianę.
  4. Czas od ostatniej wymiany: Płyn hamulcowy naturalnie się starzeje z upływem czasu, nawet jeśli samochód nie jest często eksploatowany. Wielu producentów zaleca regularną wymianę płynu co 2 lata lub co określoną liczbę przejechanych kilometrów.
  5. Test zapachu: Starzejący się płyn hamulcowy może zaczynać wydzielać nieprzyjemny, palony zapach. Jeśli wyczujesz taki zapach podczas sprawdzania płynu, prawdopodobnie jest on stary i wymaga wymiany.

Dbałość o terminową wymianę płynu hamulcowego jest kluczowy dla bezpieczeństwa w czasie jazdy. Gdy zdecydujesz się na wymianę, pamiętaj o wyborze odpowiedniego płynu zgodnie z zaleceniami producenta twojego pojazdu oraz skorzystaniu z odpowiedniego sprzętu do wymiany.

niski poziom płynu hamulcowego

Czy po dolaniu płynu hamulcowego trzeba odpowietrzać?

Po dolaniu lub wymianie płynu hamulcowego konieczne jest odpowietrzenie układu hamulcowego. Odpowietrzenie pozwala usunąć ewentualne pęcherzyki powietrza, które mogłyby znacząco obniżyć skuteczność hamowania. Powietrze w układzie hamulcowym jest jednym z najczęstszych powodów „miękkiego” uczucia podczas naciskania na pedał hamulca.

Tradycyjna metoda odpowietrzenia polega na tym, że jedna osoba pompuje pedałem hamulca, podczas gdy druga osoba otwiera i zamyka odpowietrznik w odpowiednim momencie. Jednak proces ten może być pracochłonny i wymagać współpracy dwóch osób.

Dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak uniwersalny zestaw do odpowietrzania hamulców Masner, cały proces odpowietrzenia może być wykonywany przez jedną osobę. Urządzenie to podłączane jest z jednej strony do instalacji pneumatycznej (kompresora) oraz z drugiej strony do odpowietrznika układu hamulcowego. Przy użyciu podciśnienia w zbiorniku zestawu możliwe jest zassanie płynu hamulcowego z układu bez konieczności tradycyjnego „pompowania” pedałem. Ta technologia znacząco upraszcza i przyspiesza proces odpowietrzania, sprawiając, że jest on skuteczniejszy i mniej uciążliwy.

Po odpowietrzeniu ważne jest sprawdzenie, czy pedał hamulca działa prawidłowo i nie jest „miękki”. Jeżeli jest, to koniecznym staje się powtórzenie tego procesu, aby upewnić się, że wszystkie pęcherzyki powietrza zostały usunięte z układu.

Podsumowując, odpowietrzenie układu hamulcowego po dolaniu lub wymianie płynu hamulcowego jest kluczowe dla zachowania pełnej skuteczności hamowania. Dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak zestaw do wymiany i odpowietrzania płynu hamulcowego Masner W651, można to zrobić szybko, skutecznie i samodzielnie.