Płyny chłodnicze
Nadal nie wiesz jaki produkt wybrać?
Płyn do chłodnic - czym jest i za co odpowiada?
Płyny chłodnicze odpowiadają za utrzymanie optymalnej temperatury pracy naszego samochodu, podczas jazdy. Polecamy szeroki wybór uniwersalnych i wydajnych płynów do chłodnic, które w naszej ofercie dostępne są w formie koncentratu lub w postaci gotowej do użycia. W konserwacji układu chłodzenia przydatne będą też specjalistyczne uszczelniacze oraz środki czyszczące.
Silnik podczas swojej pracy wydziela ciepło, które trzeba odprowadzić. Odpowiada za to system chłodzenia i wypełniony nim płyn, który latem musi poradzić sobie z wyższymi temperaturami i nie doprowadzić do wrzenia, a w trakcie zimy przeciwstawić się przymrozkom i nie zamarznąć.
Odprowadzanie ciepła to jednak nie wszystkie zadania, jakie pełni w układzie płyn chłodniczy. Dzięki zawartym w cieczy substancjom chemicznym i dodatkowym składnikom płyn chłodniczy dba o układ chłodzenia, chroniąc go przed korozją, erozją oraz kawitacją.
Jednocześnie płyn chłodniczy musi być bezpieczny dla różnego rodzaju materiałów, od aluminium i mosiądzu, po uszczelki i gumowe węże. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiedni płyn oraz regularnie dbać o jego kondycję i prawidłowy poziom.
Dobór płynu chłodniczego, a technologia produkcji
Ze względu na zastosowane dodatki antykorozyjne (i inne) płyny chłodnicze dzielone są na:
IAT (Inorganic Additive Technology)
OAT (Organic Acid Technology)
HOAT (Hybrid Organic Acid Technology)
IAT to najstarsza technologia produkcji płynów do chłodnic, która posiadała wiele wad np. bardzo nietrwałe inhibitory korozji. Podstawowym składnikiem płynu były krzemiany, który wytrącały się z płynu i osadzały na metalowych częściach układu. Krążący w układzie płyn odrywał część osadu od metalowych powierzchni i w ten sposób powstawały złogi, które krążyły sobie w płynie po całym układzie i zatykały kanaliki w chłodnicy w miejscu o najmniejszym przepływie. Poza tym gruba warstwa osadzająca się na ściankach układu ograniczała odprowadzenie ciepła.
OAT to bezkrzemianowe płyny zawierające kwasy organiczne, które tworzą na powierzchni warstwę ochronną. Dzięki temu, że jest ona 20-krotnie cieńsza niż w przypadku płynów wykonanych w technologii IAT, płyny te charakteryzują się lepszą wymianą ciepła. Płyny te mają podwyższoną trwałość (co najmniej 5 lat) i są kompatybilne z chłodnicami aluminiowymi. Mogą one jednak uszkadzać luty ołowiowe występujące w starszych samochodach oraz uszczelki wykonane z niektórych rodzajów tworzyw.
HOAT to płyny wytworzony technologią hybrydową zawierające kwasy organiczne i krzemiany tworzące na powierzchniach warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji) i kompatybilnością z różnymi materiałami.
Kiedy należy uzupełnić płyn chłodniczy, a kiedy go wymienić?
Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodniczego. Każdy zbiornik wyrównawczy jest wyposażony w skalę z określonym minimalnym i maksymalnym poziomem, pomiędzy którymi powinien się oscylować. Niewielkie straty są natychmiast zastępowane odpowiednim rodzajem chłodziwa. Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego? Urządzenie do pomiaru gęstości cieczy - areometr - służy do pomiaru temperatury zamarzania i wrzenia. Wykorzystamy to do sprawdzenia punktu zamarzania w naszym systemie. Jeśli wynik jest większy niż -30 stopni Celsjusza, płyn do chłodnicy należy wymienić. Płyn należy wymienić po dwóch latach (IAT) lub pięciu latach (OAT, HOAT) niezależnie od pomiaru. Dlatego warto zaopatrzyć się w opakowanie 1 litra płynu do chłodnic K2 Kuler, który możemy wozić w bagażniku samochodu i w przypadku niedoboru, uzupełnić, którego cena nie jest wygurowana.
Płyn chłodniczy, który wlewamy do samochodów - dlaczego jest niezbędny?
W przypadku silników samochodowych chłodzonych cieczą należy zwrócić uwagę na ich odpowiedni poziom i jakość. Płyn chłodzący odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika, a jego obecność jest niezbędna nie tylko do prawidłowego funkcjonowania jednostki, ale także do zapobiegania jej przywieraniu. W naszej ofercie dostępne są koncentraty i gotowe preparaty. Chociaż produkt w postaci roztworu można stosować bezpośrednio, koncentrat należy rozcieńczyć wodą demineralizowaną lub destylowaną. Nie można go wlewać do chłodnicy w postaci skoncentrowanej, ponieważ skoncentrowany glikol etylenowy ma słabe właściwości chłodzące i krystalizuje w temperaturach około -10 stopni Celsjusza.
Dlaczego warto wybrać płyn do chłodnic oferowane przez K2?
Gotowy do użycia płyn chłodzący ogólnego przeznaczenia o wysokich parametrach wydajności. Zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika przez okres do 5 lat lub 250 000 km. Doskonała kombinacja inhibitorów korozji składająca się z kwasów karboksylowych z dodatkiem specjalnych inhibitorów korozji i od pieniaczy chroniących układy chłodzenia. Płyn chłodzący zachowuje swoje właściwości podczas mrozów do -35°C. Ciekawostką jest, że produkowany w Polsce płyn do chłodnic K2 Kuler zdobył złote medale na międzynarodowych targach wynalazczości w Brukseli, Genewie i Seulu.
Płyn chłodniczy G12 i jego zadanie
Zadanie płynu chłodniczego to utrzymywanie właściwej temperatury silnika i zapobieganie jego przegrzewaniu. To ciecz, która skutecznie odprowadza nadmiar ciepła generowanego przez silnik, zapewnia optymalne warunki pracy dla motoru i daje możliwość uzyskiwania maksymalnych osiągów przy mniejszym zużyciu paliwa. Jej niedobór w aucie może spowodować zatarcie oraz inne uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego tak istotne jest regularne kontrolowanie poziomu płynu w układzie chłodniczym. Nie zapominajmy też, że płyn chłodniczy należy regularnie wymieniać – najlepiej robić to, co 2 lata (choć niektóre płyny mają 5-, a nawet 10-letni okres eksploatacji).
Czy kolor płynu ma znaczenie?
Jedną z najczęstszych przyczyn rozterek przy wyborze płynu chłodniczego jest kolor, szczególnie w momencie, w którym zajedzie konieczność uzupełnienia płynu w układzie. Czy kolor ma faktycznie jakieś znaczenie?
W praktyce nie ma żadnego, gdyż jest on efektem dodanego przy produkcji barwnika i nie jest powiązany z parametrami płynu. Dlatego też dopuszczalne jest mieszanie płynów chłodniczych o różnych kolorach, o ile oba zostały wykonane w tej samej technologii, zgodnie z obowiązującymi normami (w Polsce obowiązuje norma PN –C-40007).
Warto zwrócić uwagę na tę informację podczas wyboru i zakupu płynu do naszego układu chłodzącego.
Uniwersalne i praktyczne płyny do chłodnic
W naszej ofercie dostępny jest szeroki wybór płynów do chłodnic, które można stosować we wszystkich rodzajach aut. To wysokiej jakości, uniwersalne produkty, które mają neutralny skład chemiczny i są w pełni bezpieczne dla silnika i układów chłodzących. Można je mieszać z innymi płynami chłodniczymi. Przystosowane są do pracy w każdych warunkach – większość z nich utrzymuje swoje właściwości nawet przy -35 stopniach Celsjusza.
Dostępne są w różnych kolorach (niebieskim, zielonym i różowym), a także w formie bezbarwnej. Do wyboru mamy butelki 1- i 5-litrowe, 20-kilogramowe pojemniki, a także duże beczki.
Jeśli płynu chłodniczego w naszym aucie regularnie ubywa, oznacza to, że układ może być nieszczelny. Takie usterki pojawiają się zwłaszcza w starszych autach. Drobne wycieki można z łatwością zlikwidować, stosując odpowiedni środek uszczelniający. Tego rodzaju produkty dostępne są w formie płynnej lub w postaci proszku, który dodaje się bezpośrednio do wlewu chłodnicy.
Działają szybko, skutecznie i są w pełni bezpieczne dla układów chłodzących. W naszej ofercie dostępne są też specjalne płyny do płukania chłodnic. Efektywnie usuwają rdzę, kamień kotłowy i innego rodzaju zanieczyszczenia oraz zapobiegają występowaniu nieszczelności. Warto stosować je przy każdej wymianie płynu chłodniczego.
Gotowy płyn chłodniczy czy koncentrat?
Gotowy płyn chłodniczy to wygoda użycia i pewność, że jest on przygotowany w idealnych proporcjach, zapewniając tym samym optymalne właściwości i temperaturę zamarzania na poziomie -35 ºC.
Co może okazać się dla niektórych zaskakujące, koncentrat płynu chłodniczego bez rozrobienia w wodzie ma gorsze parametry i zamarznie już przy temperaturze -16 ºC. Kupując koncentrat należy koniecznie pamiętać o rozrobieniu go z wodą destylowaną w proporcjach 50/50.
W przypadku koncentratu K2 Kuler istnieje możliwość rozcieńczenia go za pomocą zwykłej wody, nie destylowanej. Koncentrat płynu do chłodnic K2 zawiera specjalne dyspergatory chroniące układ przed wytrącaniem się kamienia kotłowego zawartego w wodzie wodociągowej. W efekcie do rozcieńczania koncentratu można użyć popularnej kranówki.
Warto wiedzieć, że najniższą temperaturę zamarzania płynu do chłodnic uzyskuje się przy 66-procentowej zawartości glikolu w wodzie i jest to -68 stopni C. Taką mieszankę stosuje się np. na północy Skandynawii gdzie takie temperatury występują.
Jakie płyny do chłodnic wybierane są przez klientów najczęściej?
Najczęściej wybieranym przez naszych klientów płynem chłodzącym jest różowy K2 Kuler Long life wersji 5 litrowej. Wynika to głównie z koloru płynu, którego klienci nie chcą zmieniać. Oferta naszej marki obejmuje płyn chłodniczy G12 (zielony, niebieski, żółty, czerwony, bezbarwny), koncentrat G12/G12+ (czerwony) i G13 (różowy).