Jakość i stan płynu hamulcowego w samochodzie mają bezpośredni wpływ na skuteczność hamowania, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Płyn hamulcowy jest kluczowym elementem układu hamulcowego, transmitując siłę nacisku pedału do zacisków hamulcowych, które z kolei zatrzymują pojazd. Z biegiem czasu, płyn hamulcowy może się degradować, wchłaniać wilgoć lub stracić swoje właściwości, co może prowadzić do poważnych problemów z hamulcami, a przede wszystkim wydłużyć drogę hamowania.
Niemniej jednak, pomimo kluczowej roli płynu hamulcowego w bezpieczeństwie pojazdu, wielu kierowców zaniedbuje kwestię wymiany płynu hamulcowego. Jedni uważają to za niepotrzebny koszt, podczas gdy inni po prostu nie zdają sobie sprawy z konieczności wymiany. Według producentów samochodów wymiana płynu zalecana jest co 40-60tyś. km, lub co 2 lata.
- Jakiego zestawu potrzebujesz, aby wymienić płyn hamulcowy?
- Jak sprawdzić, czy płyn hamulcowy jest do wymiany?
- Ile potrzeba płynu hamulcowego do wymiany?
- Wymiana płynu hamulcowego – jak często?
- Jaki jest koszt wymiany płynu hamulcowego?
- Jaki płyn hamulcowy kupić?
Dla wielu kierowców wymiana płynu hamulcowego wydaje się być skomplikowanym i czasochłonnym zadaniem, które najlepiej zostawić mechanikom. Jednak z odpowiednim zestawem narzędzi, wymiana płynu hamulcowego może stać się prostą czynnością, którą można wykonać samodzielnie w swoim garażu.
Jakiego zestawu potrzebujesz, aby wymienić płyn hamulcowy?
Zestaw MASNER W651 do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania hamulców pozwala bezproblemowo uporać się z tym zadaniem, korzystając z prostych narzędzi i kompresora.
Zasada działania tego urządzenia jest prosta. Urządzenie jest podłączane z jednej strony do instalacji pneumatycznej, a z drugiej do odpowietrznika układu hamulcowego. Dzięki podciśnieniu wytworzonemu w zbiorniku możliwe jest zassanie płynu hamulcowego z układu. Ta metoda minimalizuje ryzyko zapowietrzenia się układu hamulcowego oraz konieczność „pompowania” pedałem hamulca, do którego zazwyczaj potrzebna jest druga osoba.
Zestaw MASNER został wykonany z trwałych materiałów, w tym wzmocnionych tworzyw sztucznych. Wszystkie części składowe zostały starannie zaprojektowane, aby służyły przez długi czas.
W zestawie znajdują się adaptery, wymienna końcówka oraz dwumetrowy, gumowy przewód, który umożliwia skuteczną pracę z większością samochodów.
Jak sprawdzić, czy płyn hamulcowy jest do wymiany?
Istnieją różne sygnały i metody, które mogą pomóc Ci określić, czy płyn hamulcowy nadaje się do wymiany.
- Czas od ostatniej wymiany: Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co najmniej raz na dwa lata, a niektóre marki zalecają nawet coroczną wymianę. Jeżeli nie pamiętasz, kiedy dokonywałeś ostatniej wymiany, prawdopodobnie nadszedł czas na nową.
- Sprawdź poziom płynu: Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku jest niski, może to oznaczać, że płyn powoli ucieka z układu hamulcowego, co wymaga natychmiastowego sprawdzenia układu.
- Kolor płynu: Płyn hamulcowy powinien być przejrzysty lub mieć jasnożółtą barwę. Jeżeli płyn jest ciemny lub mętny, może to oznaczać, że jest zanieczyszczony lub zdegradowany i wymaga wymiany.
- Testery płynu hamulcowego: Dostępne są specjalne testery płynu hamulcowego, które pomagają sprawdzić poziom wilgoci w płynie. Płyn hamulcowy ma higroskopijne właściwości, co oznacza, że wchłania wilgoć z powietrza. Zbyt wysoki poziom wilgoci może prowadzić do obniżenia punktu wrzenia płynu i utraty skuteczności hamowania.
- Sprawdź działanie hamulców: Jeżeli zauważysz, że hamulce działają gorzej niż zwykle, na przykład pedał hamulca jest „miękki” lub musisz naciskać go mocniej niż zwykle, może to być oznaka, że płyn hamulcowy jest do wymiany.
Może Cię, również zainteresować:
- Płyny hamulcowe – co musisz o nich wiedzieć?
- Czy nowy płyn hamulcowy skraca drogę hamowania? TEST od K2
- ABS w samochodzie – co to jest i jak działa?
- Jak zbudowany jest układ hamulcowy w samochodzie osobowym? Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami?
- Zmywacz do hamulców, czyli skuteczne czyszczenie hamulców
Ile potrzeba płynu hamulcowego do wymiany?
Ilość płynu hamulcowego potrzebnego do wymiany zależy od modelu samochodu, a także typu i konfiguracji układu hamulcowego. W większości samochodów osobowych potrzeba od 0.5 do 1 litra płynu hamulcowego do pełnej wymiany.
Jest to jedynie średnia wartość, a potrzebna ilość płynu może różnić się w zależności od specyfikacji twojego pojazdu. Dlatego zawsze zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi samochodu, aby określić dokładną ilość, która jest potrzebna w twoim samochodzie.
Pamiętaj, że po wymianie, poziom płynu hamulcowego powinien być utrzymany między minimalnym a maksymalnym, tak jak wskazano na zbiorniku. Przekroczenie maksymalnego poziomu płynu hamulcowego może prowadzić do problemów, takich jak wycieki czy uszkodzenia w układzie hamulcowym. Dlatego ważne jest, aby dokładnie monitorować poziom płynu podczas wymiany.
Wymiana płynu hamulcowego – jak często?
Co do zasady wymianę należy przeprowadzać co 2 lata lub po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów.
Zalecenia mogą się różnić w zależności od producenta samochodu, warunków jazdy, a także używanego płynu hamulcowego. Na przykład, intensywna jazda w trudnych warunkach może wymagać częstszej wymiany płynu. Podobnie, niektóre syntetyczne płyny hamulcowe mogą wymagać rzadszej wymiany w porównaniu do standardowych płynów.
Zmiana koloru na ciemny, niski poziom płynu w zbiorniczku, czy zmiany w zachowaniu pedału hamulca mogą być sygnałami, że wymiana płynu hamulcowego jest konieczna.
Pamiętaj, aby zawsze kierować się zaleceniami producenta samochodu zawartymi w instrukcji obsługi.
Jaki jest koszt wymiany płynu hamulcowego?
Samodzielna wymiana płynu hamulcowego jest nie tylko satysfakcjonująca, ale także ekonomiczna. Koszty mogą się różnić, jednak z reguły są one znacznie niższe w porównaniu z kosztami wymiany wykonanej w serwisie samochodowym.
Pierwszą rzeczą, w jaką trzeba się zaopatrzyć, jest sam płyn hamulcowy. Zazwyczaj cena waha się od 20 do 100 złotych za litr, w zależności od marki i typu płynu.
Następny jest zestaw do wymiany płynu hamulcowego, jeśli jeszcze go nie posiadasz. Uniwersalny zestaw do odpowietrzania hamulców i wymiany płynu hamulcowego MASNER to jednorazowy wydatek, który pozwoli Ci na wielokrotne, samodzielne wymiany płynu, co w perspektywie długoterminowej przyniesie znaczne oszczędności.
Porównując to do serwisu samochodowego, gdzie wymiana płynu hamulcowego może kosztować od 100 do 300 złotych, a w niektórych przypadkach nawet więcej, samodzielna wymiana jest zdecydowanie bardziej opłacalna.
Jaki płyn hamulcowy kupić?
Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego jest kluczowy, aby zapewnić maksymalną wydajność układu hamulcowego. Ten wybór jest zależny od kilku czynników, takich jak typ twojego pojazdu, specyfikacje zalecane przez producenta, a także od warunków, w których zazwyczaj prowadzisz swój samochód.
Powszechnie używane typy płynów hamulcowych to DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1, które są płynami na bazie glikolu, oraz DOT 5, który jest płynem silikonowym. Płyny DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są zalecane do większości samochodów osobowych, sprawdzając się w różnych warunkach drogowych.
Kiedy mówimy o płynach hamulcowych, warto zwrócić uwagę na K2 DOT 4. Jest to w pełni syntetyczny płyn hamulcowy najwyższej jakości, przeznaczony do układów hamulcowych i sprzęgłowych samochodów poddawanych dużym obciążeniom. Produkt ten jest polecany przez profesjonalne warsztaty samochodowe.
Płyn hamulcowy K2 DOT 4 charakteryzuje się doskonałymi właściwościami przepływu, co pozwala na jego stosowanie nawet w bardzo niskich temperaturach. Jest on neutralny dla uszczelek i stopów metali używanych w układach hamulcowych, dodatkowo chroniąc je przed korozją. K2 DOT 4 ma temperaturę wrzenia powyżej 230 st. C, co oznacza, że przez dłuższy czas utrzymuje swoje właściwości. Jest w pełni mieszalny z innymi płynami klasy DOT.
Płyn hamulcowy K2 DOT 4 jest dedykowany do samochodów wyposażonych w systemy takie jak ABS, ESP, ASR, SBC. Spełnia wymagania polskiej normy PN-C-40005:2002, a także amerykańskich FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703, SAEJ 1704, ISO4925, Class 4, FMVSS 116. Posiada certyfikat zgodności wydany przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie.
K2 DOT 4 jest przeznaczony do wymiany we wszystkich typach samochodów, gdzie instrukcja obsługi zaleca stosowanie płynu DOT 4 lub DOT 3.