Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji, wysokiej mocy oraz kompaktowych rozmiarów. Aby były efektywne, trwałe i wydajne istotne jest, żeby wybrać odpowiedni olej silnikowy. W niniejszym poradniku omówimy różne aspekty związane z tym, co należy zrobić żeby wybrać odpowiedni olej do silnika dwusuwowego.
A więc jaki olej do paliwa dla dwusuwa? W przypadku silników dwusuwowych, stosowanych w skuterach i motocyklach, często wymagana jest mieszanka oleju z paliwem. Wybór odpowiedniego oleju do paliwa odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu optymalnego smarowania podczas procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Instrukcja obsługi powinna zawierać zalecenia dotyczące wyboru oleju do paliwa oraz odpowiedniej proporcji mieszanki.

silnik motocykla

Czym jest silnik dwusuwowy?

Silnik dwusuwowy to rodzaj silnika spalinowego, który charakteryzuje się prostotą konstrukcji i kompaktowym rozmiarem. W przeciwieństwie do silnika czterosuwowego, który wymaga czterech skoków tłoka do wykonania pełnego cyklu pracy, silnik dwusuwowy wykonuje cały cykl pracy w ciągu dwóch skoków tłoka. Oznacza to, że jeden obrót wału korbowego odpowiada jednemu cyklowi pracy. Składającemu się z czterech faz: ssania, sprężania, wydechu i podtrzymywania.
Prosta konstrukcja silnika dwusuwowego ma wiele zalet. Przede wszystkim, mniejsza liczba ruchomych części oznacza mniejszą masę i rozmiary silnika. Dzięki temu silniki dwusuwowe są popularne w pojazdach, w których wymagana jest kompaktowa konstrukcja, takich jak skutery czy motocykle. Ponadto, brak zaworów i układu rozrządu sprawia, że silniki dwusuwowe są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne i stają się praktycznie bezobsługowe.
Istnieje jednak pewna specyficzna cecha silników dwusuwowych, która wymaga szczególnej uwagi. Mianowicie potrzeba odpowiedniego i stałego smarowania. Ponieważ olej zmieszany z paliwem, spalany jest w komorze silnika, a dodatkowo smaruje jego elementy ruchome.
Właściwy wybór oleju i jego proporcji jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika dwusuwowego.
Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie silniki dwusuwowe wymagają mieszanki paliwo-olej. Istnieją również nowoczesne silniki dwusuwowe, które wyposażone są w układy wtrysku bezpośredniego. Takie silniki są zdolne do automatycznego dozowania oleju w odpowiednich proporcjach do paliwa, co eliminuje konieczność ręcznego przygotowywania mieszanki. W przypadku takich silników olej może być stosowany jedynie do smarowania innych elementów, takich jak łożyska czy przekładnia.

K2 2T RACE - olej do silnika dwusuwowego

Jaki olej wybrać do silnika dwusuwowego?

Wybór odpowiedniego oleju do silnika dwusuwowego jest kluczowy dla zapewnienia jego długiej żywotności i optymalnej wydajności. Silniki dwusuwowe, chociaż proste w budowie, wymagają specjalnej uwagi w kwestii smarowania ze względu na swój cykl pracy. Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze oleju do tego typu silników.

1. Typ silnika

Pierwszym krokiem jest rozpoznanie, czy nasz silnik dwusuwowy wymaga oleju do mieszanki paliwowo-olejowej czy do systemu wtrysku oleju. Oleje do mieszanki są dodawane bezpośrednio do paliwa, natomiast systemy wtrysku oleju dozują olej z osobnego zbiornika. Producent pojazdu lub silnika zwykle dokładnie określa typ oleju i sposób jego aplikacji.

2. Klasyfikacje i specyfikacje

Oleje dwusuwowe są klasyfikowane według różnych norm i specyfikacji, które określają ich zastosowanie i właściwości. Przykłady to:
API (American Petroleum Institute) klasyfikuje oleje silnikowe do użytku w silnikach dwusuwowych i czterosuwowych. Dla silników dwusuwowych najważniejsze są następujące kategorie:

  • TA – Oleje do niskoobciążonych silników dwusuwowych, takich jak te używane w narzędziach ogrodowych,
  • TB – Oleje przeznaczone dla nieco wyższych obciążeń, np. w motorowerach i innych niewielkich silnikach dwusuwowych,
  • TC – Oleje dla szerokiego zakresu silników dwusuwowych, w tym dla tych używanych w motocyklach, skuterach śnieżnych i motorówkach. Specyfikacja TC zapewnia ochronę przed zużyciem, korozją i osadami przy jednoczesnej minimalizacji dymienia.

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) wprowadziło bardziej złożony system klasyfikacji olejów dla silników dwusuwowych, który jest szeroko stosowany i uznawany za bardziej aktualny i reprezentatywny dla potrzeb nowoczesnych silników. Klasyfikacje JASO dla olejów dwusuwowych to:

  • JASO FA – Pierwsza specyfikacja wprowadzona przez JASO, zapewniająca podstawowy poziom smarowania i czystości, ale obecnie rzadko używana,
  • JASO FB – Zapewnia lepsze smarowanie i mniejszą emisję dymu niż JASO FA. Oleje spełniające tę specyfikację są odpowiednie dla silników pracujących w szerszym zakresie temperatur,
  • JASO FC – Oleje spełniające tę specyfikację oferują jeszcze lepsze smarowanie oraz znacznie mniejszą emisję dymu i zapachu w porównaniu do JASO FB. Są to oleje nisko- lub bezdymne,
  • JASO FD – Najwyższy standard dla olejów dwusuwowych, zapewniający najlepsze smarowanie i najniższą emisję dymu. Oleje z tej kategorii są najbardziej zaawansowane i oferują najlepszą ochronę dla silnika.

Klasyfikacje JASO również zwracają uwagę na zdolność oleju do zapobiegania powstawaniu osadów, jego własności smarujące oraz zdolność do spalania się w sposób, który minimalizuje emisję dymu i zapachu. Wybierając olej, warto szukać tych, które spełniają lub przekraczają wymagane specyfikacje dla naszego silnika.

K2 2T RACE - olej do silnika dwusuwowego

3. Zastosowanie

Specyficzne warunki użytkowania silnika mają wpływ na wybór oleju. Czy to silnik w motocyklu, motorówce, kosiarce czy piłce łańcuchowej, każde zastosowanie może wymagać oleju o określonych właściwościach aby zapewnić optymalne smarowanie i ochronę. Dla miłośników motoryzacji, kultowe motocykle z epoki PRL oraz inne klasyczne modele z silnikami dwusuwowymi stanowią nie tylko element nostalgii, ale również pasji do zachowania motoryzacyjnej historii. Utrzymanie tych maszyn w doskonałym stanie technicznym wymaga jednak nie tylko dbałości i zaangażowania, ale również wyboru odpowiednich środków eksploatacyjnych, takich jak olej. W tym kontekście, dla starych silników dwusuwowych, rekomendowanym wyborem jest K2 Mixol którzy chcą zapewnić swoim maszynom najlepszą możliwą ochronę i długowieczność. Z drugiej strony, dla nowszych jednostek dwusuwowych, które są często wykorzystywane w bardziej wymagających warunkach, idealnym rozwiązaniem jest K2 2T Race. Ten pełnosyntetyczny olej został stworzony z myślą o nowoczesnych silnikach dwusuwowych, oferując bardzo dobre właściwości smarujące, które zapewniają maksymalną ochronę nawet przy wysokich obrotach i temperaturach.

  • K2 2T RACE 1L CZERWONY
    Olej do silników dwusuwowych
  • K2 MIXOL 1L
    Olej do mieszanki
  • K2 MIXOL 5L
    Olej do mieszanki

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Ile oleju do silnika dwusuwowego?

Ilość oleju potrzebnego do sporządzenia „mieszanki” zależy od pojemności silnika, warunków eksploatacji, ale przede wszystkim od zaleceń producenta pojazdu. Istnieje kilka sposobów określania stosunku paliwa do oleju w silnikach dwusuwowych.

Proporcja mieszanki paliwowo-olejowej jest często wyrażana jako stosunek, na przykład 1:50. Oznacza to, że na 1 litr paliwa przypada odpowiednio 20 ml oleju. Stosunek ten informuje o odpowiedniej ilości oleju, która powinna być dodana do danej ilości paliwa.
Przy dodawaniu oleju do paliwa, należy dokładnie przestrzegać zaleceń producenta dotyczących stosunku paliwa do oleju. Instrukcja obsługi pojazdu powinna zawierać dokładne informacje na ten temat. Ważne jest również, aby dobrze wymieszać paliwo i olej, w celu uzyskania jednolitej mieszanki.
W silnikach dwusuwowych z automatycznym dozownikiem oleju, przed dolaniem oleju do zbiorniczka, sprawdź jego poziom za pomocą miarki olejowej. Większość skuterów/ motocykli jest wyposażona w czujnik poziomu oleju i niski poziom sygnalizuje za pomocą kontrolki lub komunikatu na wyświetlaczu. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego smarowania silnika. Unikaj nadmiernego lub niedostatecznego napełniania olejem, ponieważ może to prowadzić do uszkodzeń silnika.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące stosunku paliwa do oleju lub potrzebujesz dokładniejszych informacji, warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. Instrukcja obsługi zawiera szczegółowe wytyczne i zalecenia producenta dotyczące stosunku paliwa do oleju, które są dostosowane do konkretnego modelu silnika dwusuwowego.

mężczyzna z motocyklem

Czemu silnik dwusuwowy jest mocniejszy od czterosuwowego?

Silnik dwusuwowy, choć może wydawać się technologią z przeszłości, wciąż budzi zainteresowanie ze względu na swoją konstrukcję i osiągi. Jest to typ silnika spalinowego, który w przeciwieństwie do swojego czterosuwowego kuzyna, wykonuje cykl pracy w dwóch suwach tłoka zamiast czterech. Ale co sprawia, że jest on mocniejszy? Kluczem do zrozumienia tej zagadki jest zrozumienie mechanizmu działania silnika dwusuwowego i jego konstrukcyjnych zalet.
Po pierwsze, silnik dwusuwowy generuje moc z każdym obrotem wału korbowego, w przeciwieństwie do silnika czterosuwowego, który generuje moc z każdego drugiego obrotu. To oznacza, że przy tej samej prędkości obrotowej, silnik dwusuwowy może teoretycznie dostarczać dwa razy więcej uderzeń mocy niż jego czterosuwowy odpowiednik. To podwajanie efektywności jest kluczowym czynnikiem, który przekłada się na większą moc i dynamikę działania.

wymiana oleju silnikowego w motocyklu

Czy w silniku dwusuwowym wymienia się olej?

W silnikach dwusuwowych, w przeciwieństwie do silników czterosuwowych, nie stosuje się tradycyjnej wymiany oleju. Wynika to z ich specyficznej konstrukcji i sposobu smarowania. W silniku dwusuwowym olej jest mieszany bezpośrednio z paliwem (w przypadku silników z wewnętrznym systemem mieszania) lub jest dozowany do paliwa przed jego spaleniem (w systemach z wtryskiem oleju). Ta mieszanka oleju i paliwa jest następnie spalana w komorze spalania, co zapewnia smarowanie ruchomych części silnika.

Oznacza to, że w silnikach dwusuwowych nie ma osobnej komory olejowej ani filtru oleju, które wymagałyby regularnej wymiany oleju. Ma to natomiast miejsce w silnikach czterosuwowych. Zamiast tego, kluczową kwestią jest używanie odpowiedniej jakości oleju do silników dwusuwowych oraz właściwe proporcje mieszanki oleju i paliwa, aby zapewnić optymalne smarowanie, ochronę silnika i wydajność.

Olej do silnika dwusuwowego jako dodatek do diesla ?

Dodawanie niewielkiej ilości oleju do silnika dwusuwowego do paliwa diesla jest praktyką, którą zazwyczaj zaleca się tylko dla starszych modeli silników diesla. W tych silnikach, gdzie systemy wtryskowe i układ paliwowy mogą skorzystać na dodatkowym smarowaniu, takie działanie może przynieść pewne korzyści. W tym lepsze smarowanie i potencjalnie dłuższą żywotność części. Jest to jednak rozwiązanie, które nie znajduje szerokiego zastosowania w nowoczesnych silnikach diesla, a w wielu przypadkach jest wręcz odradzane.