Tak jak samochód jest wizytówką właściciela, tak lakier wizytówką całego auta. Niestety po latach użytkowania traci on atrakcyjny wygląd, przez co pojazd przestaje cieszyć oko właściciela i wyraźnie traci na wartości. Sposobem na to jest zabezpieczenie lakieru woskiem lub powłoką ceramiczną. Zanim się się za to jednak zabierzesz musisz przeprowadzić dekontaminację lakieru i pozbyć się z niego wszelkich plam i osadów. Z tego artykułu dowiesz się jak zrobić to prawidłowo.

Co to jest dekontaminacja lakieru ?

Zapewne na karoserii swojego auta możesz zaobserwować nieestetyczne naloty, plamki ze smoły, asfaltu lub pyłu z klocków hamulcowych. Ich usunięcie przy zastosowaniu tradycyjnego mycia zazwyczaj niewiele daje.

Dekontaminacja lakieru to złożony proces chemiczno-mechanicznego usuwania wszelkiego rodzaju osadów i zabrudzeń. Warto ten zabieg przeprowadzić szczególnie wtedy, gdy planujesz zabezpieczyć lakier swojego pojazdu ceramiczną ochroną lakieru, czy nawet zwykłym woskowaniem.

Jak przeprowadzić dekontaminację lakieru

Mycie wstępne samochodu – krok 1

Zacznij od dokładnego umycia samochodu i jego osuszenia. Najpierw zdecyduj się na wstępne mycie przy użyciu aktywnej piany ( patrz artykuł „Mycie samochodu aktywną pianą” ). Aktywna piana świetnie zmiękcza i usuwa większość zanieczyszczeń, przygotowując lakier do dalszych prac. Po spłukaniu piany odczekaj chwilę, aby auto przeschło przed kolejnymi pracami.

samochod-myty-aktywna-piana

Następnie przejdź do mycia zasadniczego. Dzięki zastosowaniu metody mycia „na dwa wiadra” unikniesz ryzyka zarysowania lakieru.

Usuwanie smoły i asfaltu – krok 2

Plamki ze smoły czy asfaltu usuniesz za pomocą sprayu K2 Tar Remover. Wystarczy, że spryskasz powierzchnię lakieru, a po upływie 30 sekund zetrzesz miękką szmatką dany fragment nadwozia.

Co ciekawe, K2 Tar Remover możesz z powodzeniem wykorzystać także do usuwania śladów po naklejkach, winietach, a także taśmach klejących. Po zakończeniu pracy obficie spłucz wodą pozostałości po produkcie.

zderzak-samochodu-czyszczony-przy-pomocy-k2-tar-remover

Deironizacja – usuwanie metalicznych zabrudzeń – krok 3

Metaliczne zabrudzenia powstałe na skutek pylenia klocków hamulcowych podczas hamowania, występują szczególnie często na powierzchni felg, a także w dolnych partiach drzwi.

Do ich usunięcia wykorzystasz środek K2 Roton, który idealnie nadaje się do usuwania tego rodzaju zanieczyszczeń. Z powodzeniem możesz wykorzystać go do każdego rodzaju felg (stalowych, aluminiowych, chromowanych czy lakierowanych). K2 Roton jest całkowicie bezpieczny dla lakieru.

Nanieś go na karoserię oraz felgi. Do czyszczenia felg wykorzystaj pędzel, dzięki czemu dotrzesz do trudno dostępnych miejsc oraz wzruszysz zalegający brud.

Po użyciu płyn wejdzie w reakcję z metalicznymi drobinami i zabarwi się na czerwono. Po zakończeniu prac, spłucz czyszczone elementy silnym strumieniem wody.

  • K2 ROTON 700 ML
    Wysoce efektywny płyn do mycia felg
  • K2 ROTON 5 L
  • K2 TAR REMOVER 300 ML
    Usuwa smołę i ślady po naklejkach
  • K2 GLINKA DO LAKIERU
    Usuwa wszelkie zabrudzenia, nie rysuje, nie matowi lakieru
  • K2 ACTIVE FOAM 1 KG
    Pachnąca, aktywna piana
  • K2 ACTIVE FOAM 5 KG
    Pachnąca aktywna piana
  • K2 PROTON 200G
    Permanentny twardy wosk Carnauba
  • K2 SPECTRUM
    Syntetyczny wosk w płynie, quick detailer
  • K2 GLINKA DO LAKIERU
    Usuwa wszelkie zabrudzenia, nie rysuje, nie matowi lakieru

Znajdź sklep
w okolicy

Glinkowanie lakieru – krok 4

Glinkowanie to etap, który pozwoli Ci uzyskać idealnie gładką powierzchnię lakieru. Dzięki glinowaniu pozbędziesz się osadów, które przetrwały wcześniejsze zabiegi. Oderwij około 20-30 gramowy kawałek glinki i uformuj z niego płaski dysk.

Spryskaj powierzchnię auta quick detailerem K2 Spectrum lub użyj wody z niewielkim dodatkiem szamponu, dzięki czemu uzyskasz lepszy poślizg. Gdy zauważysz, że glinka jest mocno zabrudzona. Zgnieć zanieczyszczoną powierzchnię do środka i na nowo uformuj dysk.

czysta-glinka-na-dloni-przed-glinkowaniem

Glinkowanie to najskuteczniejsza metoda usuwania zanieczyszczeń. Na temat glinkowania przygotowaliśmy dla Ciebie osobny artykuł. Glinkowanie lakieru, czyli sposób na lśniący lakier

Końcowe mycie samochodu – krok 5

Ostatni etap procesu dekontaminacji to ponowne umycie samochodu. Niezbędne jest sunięcie osadu, który został po glinkowaniu i lubrykancie, który nadawał nam poślizgu. W tej chwili lakier jest w 100% czysty i odpowiednio przygotowany do woskowania auta lub korekty lakieru, o czym również przygotowaliśmy poradniki.

Podsumowanie

Dekontaminacja lakieru to jedyny sposób na usunięcie wszelkich rodzajów zabrudzeń z powierzchni lakieru, także tych, których nie widać gołym okiem. Dzięki temu lakier odzyska dawny blask. Co więcej, dekontaminacja jest niezbędnym zabiegiem, jeśli chcesz zabezpieczyć karoserię samochodu woskiem lub ceramiczną ochroną lakieru.