Większości układ hamulcowy kojarzy się z klockami i tarczami hamulcowymi. Często zapomina się przy tym o płynie hamulcowym, co jest dużym niedopatrzeniem, ponieważ to właśnie ta ciecz ma ogromny wpływ na działanie całego układu. Za co odpowiedzialny jest płyn hamulcowy, jak dokonać jego wyboru oraz jak często wymieniać tę ciecz współodpowiedzialną za odpowiednie działanie układu hamulcowego?

 

O zaletach i obowiązku wymiany tego płynu mówimy również w artykule: ,,Dlaczego musisz wymieniać płyn w układzie hamulcowym”. Udowodniliśmy w nim, że droga hamowania po wymianie płynu zmniejszyła się o 4 metry.

Zdejmowanie koła

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to bezsprzecznie jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jego jakość oraz poziom wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo. Jednak nawet co czwarty kierowca nie jest w stanie odpowiedzieć „kiedy” i „czy” wymieniał płyn hamulcowy. Tak więc, kiedy dokonać jego wymiany?

Według zaleceń płyn hamulcowy należy wymieniać co ok. 40-50 tys. km lub w okresie co dwa lata. Warto to zrobić także wtedy, kiedy zauważalne jest zmniejszenie siły hamowania. Jak sprawdzić płyn hamulcowy? Posłuży do tego kosztujący od 100 do nawet 3000 zł specjalny miernik. Problem w tym, że przy jego pomocy sprawdzić można tylko zawartość wody w zbiorniku wyrównawczym, podczas kiedy ta znajdować się może też w przewodach przy kołach.

Kiedy jeszcze należy wymienić płyn hamulcowy? Jeśli jest on zanieczyszczony czy zabrudzony i znajduje się w układzie powyżej dwóch lat. Dla bezpieczeństwa warto o tym pamiętać także przy zakupie auta używanego oraz wymianie takich elementów układu hamulcowego jak zaciski, pompa czy przewody.

Podnośnik żaba Masner

Wymiana płynu w układzie hamulcowym

Czas przejść do najważniejszego, a więc samej procedury. Warto w tym miejscu zauważyć, że wymiana płynu hamulcowego nie jest szczególnie trudna, ale wymaga pomocy drugiej osoby. Wymianę rozpocząć należy od podniesienia samochodu, można to zrobić podnośnikiem hydraulicznym MASNER. Jeżeli nie wiesz jaki podnośnik będzie najlepszy sprawdź: „Jak wybrać podnośnik samochodowy?”

Następnie zabieramy się za odkręcanie koła znajdującego się najdalej pompy hamulcowej, a więc na ogół prawego tyłu.

 

1. Zaczynamy od wyssania starego płynu hamulcowego ze zbiorniczka za pomocą strzykawki, po czym wlewamy w to miejsce nowy płyn, co zabezpieczy hamulce przed zapowietrzeniem.

Pierwszy etap wymiany płynu hamulcowego

 

2. Znajdujemy odpowietrznik mieszczący się na zacisku lub bębnie hamulca. Ściągamy kapturek zabezpieczający i czyścimy odpowietrznik drucianą szczotką. Jeżeli mamy starszy samochód, to spryskujemy odpowietrznik preparatem penetrującym K2 Vulcan, co ułatwi jego odkręcenie.

Drugi etap wymiany płynu hamulcowego

 

3. Do odpowietrznika należy podłączyć gumowy, przezroczysty wężyk, którego koniec znaleźć się powinien w butelce zbierającej ciecz. Jest to o tyle istotne, że płyn hamulcowy jest agresywny i może zaszkodzić środowisku, skórze osoby podejmującej się wymiany, jak i lakierowi samochodu.

Ponadto zanurzenie końcówki wężyka w płynie, zapobiega dostawaniu się do przewodów hamulcowych pęcherzyków powietrza. Teraz prosimy drugą osobę, aby napompowała układ hamulcowy oraz przytrzymała go w pozycji wciśniętej, później odkręcamy odpowietrznik, aby ciśnienie mogło wypchnąć stary płyn. Kolor tej cieczy jest w tym momencie decydujący.

Trzeci etap wymiany płynu hamulcowego

 

4. Zakręcamy odpowietrznik, a nasz partner może przystąpić do ponownego pompowania układu hamulcowego. Należy jednak pamiętać, aby podczas wymiany cały czas kontrolować poziom płynu hamulcowego K2 DOT4 znajdującego się w zbiorniku i na bieżąco go uzupełniać. Układ zapowietrzony może zostać bowiem także przez brak wystarczającej ilości cieczy w zbiorniczku.

 

5. Odpowietrznik zakręcić należy w momencie, kiedy barwa płynu zgodna będzie ze świeżo dolewanym do zbiorniczka, a przy tym nie będą pojawiać się w nim pęcherzyki powietrza. Dopiero wtedy osoba znajdująca się w kabinie samochodu może puścić wciśnięty pedał hamulca.

Piąty etap wymiany płynu hamulcowego

 

Ważne, aby nie został puszczony on za wcześnie, co może skończyć się zassaniem do układu hamulcowego powietrza lub starego płynu z butelki, przez co całą czynność będzie trzeba powtórzyć. Następnie zajmujemy się kolejnymi odpowietrznikami: tylnym lewym, później prawym przednim, a na końcu lewym przednim.

 

Płyn hamulcowy K2 Dot4

Kiedy dolewać płyn hamulcowy?

Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że każdy płyn hamulcowy starzeje się i chłonie wodę, przez co traci swoje właściwości, a w konsekwencji zmniejsza skuteczność hamowania. Odnośnie wody, niepokojąca jest obecność 2% tej cieczy w płynie hamulcowym. Natychmiastowej wymianie podlega on wtedy, kiedy zawartość wody wzrasta do 3%. Jego jakość sprawdzić można, korzystając z elektronicznego testera, którego końcówkę zanurza się w zbiorniczku. Poza tym jest kilka czynników, które sugerują wymianę tej cieczy.

Dolać, a najlepiej wymienić płyn należy, kiedy zmniejsza się skuteczność hamowania. Nie jest wykluczone, że powodem takiego stanu jest zawilgocenie płynu, co obniża temperaturę jego wrzenia. Wcześniej warto jednak sprawdzić stan pompy hamulcowej. Skuteczność hamowania obniżyć się bowiem może również wskutek awarii tego elementu.

  • K2 DOT3 500 G
    Płyn hamulcowy DOT3
  • K2 DOT4 500 G
    Płyn hamulcowy DOT4
  • K2 DOT5.1 500 G
  • K2 DOT4 5 L
    Płyn hamulcowy DOT4
  • K2 DOT3 250 ML
    Płyn hamulcowy DOT3
  • K2 DOT4 250 ML
    Płyn hamulcowy DOT4
  • K2 DOT4 RACING 250 ML
  • K2 DOT4 1L
    Płyn hamulcowy
  • K2 VULCAN 500 ML
  • K2 VULCAN 250 ML
    Super skuteczny produkt do odkręcania śrub

Znajdź sklep w okolicy

O zawilgoceniu płynu hamulcowego sugeruje także korozja na zaciskach hamulcowych, zamontowanych w nich tłoczkach czy pompie hamulcowej. W takiej sytuacji dochodzi do blokowania zardzewiałych tłoczków w zaciskach, przez co mogą się one nie cofać na swoje miejsce po zakończeniu hamowania. Przekłada się to nie tylko na niszczenie zacisków, ale też szybsze zużycie tarcz i klocków, a nawet większe zużycie paliwa i ściąganie na jedną ze stron w czasie hamowania.

Pamiętać należy o różnicy temperatury wrzenia każdego z rodzajów płynu hamulcowego. W przypadku najpopularniejszego płynu K2 DOT 4 jest to 230 st. Celsjusza dla płynu suchego i 150 st. Celsjusza dla mokrego. Zagotowanie płynu najczęściej zdarza się podczas jazdy w terenach górzystych, jazdy z przyczepką oraz przy bardzo dynamicznej jeździe. Wtedy działanie hamulców spada do zera.