Sprawny układ chłodzenia ma kluczowy wpływ na sprawność jednostki napędowej i na jej właściwą pracę. Układ chłodzenia wymaga serwisowania – składa się na nie wymiana płynu chłodniczego a także płukanie układu chłodniczego (płukanie chłodnicy). Dlaczego trzeba płukać chłodnicę i układ chłodniczy? Jakie zanieczyszczenia osadzają się w układzie chłodniczym i skąd się biorą? Czym jest kamień kotłowy w chłodnicy? Odpowiemy na wszystkie pytania i pokażemy, krok po kroku, jak wypłukać układ chłodzenia i chłodnicę samochodu.

 

 

Układ chłodzenia chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem i utrzymuje jej temperaturę roboczą. Kiedy silnik osiąga temperaturę roboczą, zużywa mało paliwa i emituje niewiele spalin. Wszystkie elementy składowe silnika pracują w optymalnych warunkach. Od właściwej pracy układu chłodzenia zależy także praca niektórych elementów osprzętu silnika, a także układu ogrzewania kabiny. Płyn chłodniczy jest kierowany do nagrzewnicy, przez zamontowany w niej wymiennik i wentylator ciepło wdmuchiwane jest do wnętrza pojazdu.

Jeśli układ chłodzenia ma być sprawny, musi być przede wszystkim szczelny. Pozbawiony zanieczyszczeń i w pełni drożny (dotyczy to w szczególności chłodnicy) i wypełniony odpowiednim płynem chłodniczym.

Masz problem z nieszczelnością chłodnicy? Poznaj sprawdzone sposoby na uszczelnienie chłodnicy.

W trakcie eksploatacji w układzie mogą pojawić się zanieczyszczenia. Najczęściej przyczyną jest naturalnych proces użytkowania, ale także zaniedbania użytkownika.

Po co w ogóle płukać chłodnicę? Po co płukać układ chłodzenia? Co się osadza w układzie?

Jak napisaliśmy wcześniej, w chłodnicy i w całym układzie chłodzenia mogą pojawić się zanieczyszczenia. Skąd takie zanieczyszczenia się biorą? Jaki mają wpływ na układ chłodzenia?

  • Olej silnikowy – może pojawić się w układzie chłodzenia po uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. Olej silnikowy w układzie chłodzenia będzie powodować przyspieszone zużycie elementów gumowych (uszczelnień), np. pompy cieczy chłodzącej i innych.
  • Rdza może powstawać też w metalowych częściach układu chłodzenia, np. w chłodnicy. Co jest tego powodem? Nieterminowa wymiana płynu chłodzącego. Płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości antykorozyjne.
  • Ciała obce (opiłki, elementy metalowe), będące efektem awarii, albo np. zużycia pompy cieczy chłodzącej, chłodnicy.
  • Uszczelniacze chłodnicy. Po naprawie chłodnicy albo układu chłodzenia (usunięciu nieszczelności) nie są już potrzebne w układzie.
  • Kamień kotłowy. Jedno z najczęściej pojawiających się zanieczyszczeń. W dodatku, bardzo groźnych. Dlatego poświęciliśmy mu cały następny akapit.

Zanieczyszczenia zmniejszają skuteczność pracy układu chłodzenia, blokują go, zmniejszają skuteczność płynu chłodzenia, niszczą uszczelnienia. Dlatego trzeba je usunąć.

Kamień kotłowy – jedno z najczęstszych zanieczyszczeń, pojawiających się w chłodnicy

Kamień kotłowy osadza się przede wszystkim w chłodnicy. Blokuje jej kanały, przez co zaburza właściwy przepływ płynu chłodniczego. Przez to układ chłodzenia nie może działać z właściwą mocą. Płyn nie może się schłodzić, a silnik może ulec przegrzaniu.

Kamień kotłowy osadza się również w nagrzewnicy. Ma ona podobną budowę do chłodnicy. Kiedy nagrzewnica zostanie zablokowana przez kamień kotłowy, ogrzewanie działa ze zmniejszoną siłą, albo nie działa w ogóle (do wnętrza kabiny trafia jedynie zimne powietrze).

Skąd bierze się kamień kotłowy?

Kamień kotłowy to osad, który tworzy się w trakcie rozkładu wodorowęglanów wapnia i magnezu w wysokiej temperaturze (wystarczają jest taka, w której pracuje układ chłodzenia, czyli 80 100 st. C). Wodorowęglan wapnia i magnez to składniki wody kranowej. Im woda bardziej „twarda”, tym więcej występuje w niej magnezu i wapnia.

A skąd bierze się woda w układzie chłodzenia?

  • Po pierwsze wtedy, gdy kierowca wlewa do układu samą wodę kranową, zamiast płynu chłodniczego.
  • Po drugie wtedy, gdy kierowca kupuje koncentrat płynu chłodniczego i rozcieńcza go za pomocą wody kranowej. Do rozcieńczania koncentratu płynu chłodniczego zawsze należy stosować wodę zdemineralizowaną. Nie powinno się stosować w układzie samej wody. Bez względu na to, czy to woda zdemineralizowana czy kranowa. Niemniej jednak, woda zdemineralizowana nie powoduje powstawania kamienia kotłowego.

Jak usunąć kamień kotłowy z chłodnicy, układu chłodzenia i nagrzewnicy?

Najlepszym sposobem jest zastosowanie specjalnego środka do płukania chłodnicy. Środek taki usuwa kamień kotłowy, zanieczyszczenia i osady.

K2 Radiator Flush to specjalna płukanka, przeznaczona do czyszczenia układów chłodzenia. Zawiera szereg specjalnych składników, które pozwalają na wypłukanie chłodnic, układu chłodzenia i nagrzewnicy. K2 Radiator Flush usuwa rdzę, kamień kotłowy oraz inne zanieczyszczenia.

Kiedy warto stosować K2 Radiator Flush?

  • Po zakupie samochodu używanego – nie wiadomo, czy poprzedni właściciel nie lał wody do układu chłodzenia.
  • Przed każdą wymianą płynu chłodniczego – prewencyjnie.
  • Po stwierdzeniu problemów z drożnością chłodnicy i nagrzewnicy.
  • Po naprawie uszczelki pod głowicą.
  • Po wymianie pompy cieczy chłodzącej (a zatem po każdej wymianie rozrządu).
  • Po każdej awarii silnika, która wymagała usunięcia płynu chłodniczego z układu.
  • K2 RADIATOR FLUSH 400 ML
    Płucze chłodnice
  • K2 RADIATOR FLUSH 250 G
    Płucze chłodnice

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Płukanie układu chłodzenia – krok po kroku

Jak przeprowadzić płukanie układu chłodzenia? Jak przeprowadzić płukanie chłodnicy? Jak przeprowadzić płukanie nagrzewnicy?

Oto instrukcja krok po kroku, na przykładzie środka do czyszczenia układów chłodzenia K2 Radiator Flush.

1. Samochód musi stać minimum godzinę z wyłączonym silnikiem, aby układ chłodzenia ostygł (ryzyko poparzenia gorącym płynem).
2. Wlać całe opakowanie płynu K2 Radiator Flush do układu chłodzenia, poprzez korek chłodnicy albo korek zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli w układzie jest bardzo dużo płynu chłodniczego, część można usunąć za pomocą strzykawki (albo kranika spustowego w dolnej części chłodnicy, jeśli występuje w danym aucie).
3. Uruchomić silnik.
4. Włączyć ogrzewanie kabiny na pełnej mocy (uruchomić pełną moc wentylatorów i pełną moc nagrzewnicy).
5. Pozostawić auto na biegu jałowym przez 15 – 20 minut, albo przejechać 15 – 20 minut.
6. Wyłączyć silnik.
7. Poczekać aż silnik ostygnie (minimum godzina).
8. Usunąć z układu płyn chłodniczy (korzystając ze specjalnego kranika spustowego, albo odkręcając wąż w dolnej części chłodnicy). Płyn chłodniczy należy zlać do specjalnego pojemnika.
9. Do układu chłodzenia wlewać wodę, można korzystać z węża ogrodniczego i płukać tak długo, aż woda, wylatująca z układu będzie czysta.
10. Zakręcić kranik, albo zamontować wąż układu chłodzenia.
11. Napełnić układ nowym płynem chłodniczym. Sprawdź jaki płyn do chłodnic wybrać?
Odpowietrzyć układ.

  • K2 KULER LONG LIFE -35°C CZERWONY 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C ZIELONY 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C NIEBIESKI 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C ŻÓŁTY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C BEZBARWNY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C RÓŻOWY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C POMARAŃCZOWY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 5L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ŻÓŁTY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C BEZBARWNY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C POMARAŃCZOWY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C RÓŻOWY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C RÓŻOWY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ŻÓŁTY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER ŻÓŁTY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 1065 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 1065 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 1065 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER ŻÓŁTY 1065 KG
    Gotowy płyn do chłodnic

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Płukanie chłodnicy – domowe sposoby

Istnieje kilka metod, które są stosowane do tzw. domowych sposobów płukania chłodnicy. Do tego celu stosuje się ocet, kwasek cytrynowy, sodę oczyszczoną itd. Takie metody są jednak nieskuteczne, w porównaniu do specjalnego płynu do płukania układu.

Regularne (przy każdej wymianie płynu chłodniczego) płukanie chłodnicy pozwala na zapewnienie układowi chłodzenia i nagrzewnicy pełnej sprawności. Koszt zakupu płynu do płukania jest niewielki, a efekt jego zastosowania – bardzo dobry.