Chyba tylko najbardziej zagorzali entuzjaści cieszą się na myśl o złapanym kapciu. Pot wylewany gdzieś na poboczu oraz ręce całe w brudzie to nic przyjemnego. Na szczęście istnieją alternatywy, a jedną z nich jest pianka do opon w sprayu.

Jeszcze kilka lat temu w przypadku przebitej opony nie mieliśmy innego wyjścia niż zakasać rękawy albo dzwonić po pomoc drogową. Obecnie za pomocą pianki uszczelniającej możemy zupełnie bezboleśnie uratować naszą oponę. Jak działa spray do opon i czy warto go używać, sprawdziliśmy na przykładzie K2 Tire Doktor.

K2 Tire doktor stojący obok koła samochodu

Jak działa koło zapasowe w sprayu?

Naprawianie opony przy pomocy koła zapasowego w płynie dla wielu wciąż brzmi enigmatycznie. Tymczasem działanie pianki jest proste. Przykładamy końcówkę do wentyla i wprowadzamy substancję do środka. W niespełna dwie minuty 15-calowa opona jest wypełniona, a pianka wytwarza ciśnienie, które gwarantuje bezpieczny powrót do domu lub dotarcie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. W warsztacie bez problemu można wyczyścić oponę i nałożyć łatkę. Lateksowa formuła K2 Tire Doktor uszczelnia uszkodzone miejsce, a sam spray nie wpływa na wyważenie koła.

Po powrocie kół od wulkanizatora po K2 Tire Doktor nie pozostaje żaden ślad. Jeśli wulkanizator pozostawi po sobie inne ślady, np. na feldze, możesz je spokojnie usunąć dedykowanym płynem do ich umycia. Jak to zrobić szybko i skutecznie? Sprawdź nasz poradnik – Jak utrzymać felgi i opony w czystości?

Jak użyć pianki naprawczej do opon?

Głównym argumentem przemawiającym za pianką uszczelniającą do opon jest wygoda. Kiedy złapiemy gumę, jadąc zmęczeni po pracy do domu, dodatkowy wysiłek na pewno nie poprawi nam humoru. Tym bardziej jeśli akurat brakuje nam koła zapasowego albo chociaż tzw. dojazdówki. Tymczasem używając uszczelniacza nie potrzeba podwijać rękawów.

  • K2 TIRE DOKTOR 400 ML
  • K2 TIRE DOKTOR 535 ML
    Pompuje przebite opony

Znajdź sklep w okolicy

Najpierw należy usunąć przedmiot, który spowodował przebicie opony. Końcówkę wężyka solidnie wkręcamy do wentylu, trzymając puszkę pionowo. Piankę najlepiej aplikować ustawiając wcześniej zawór na godzinie 6, dzięki czemu nie zalejemy felgi w przypadku ewentualnego wycieku substancji uszczelniającej. Po odłączeniu sprayu K2 Tire Doktor od razu odpalamy auto i ruszamy. Przez pierwszych 5 km nie powinniśmy przekraczać 35 km/h. W tym czasie preparat rozprzestrzeni się dokładnie po całej oponie wytwarzając odpowiednie ciśnienie. Po zatrzymaniu się, lepiej ponownie je sprawdzić. Sama pianka jest bezpiecznym rozwiązaniem, które nie niszczy opony. Usunięcie jej podczas naprawy jest łatwe i nie wymaga specjalistycznego sprzętu.

Mierzenie ciśnienia w kole

Tymczasowa naprawa opony

Oczywiście skuteczność działania koła zapasowego w płynie zależy od obrażeń, jakich doznała opona. W przypadku dużych dziur pianka może nie wypełnić ubytku w wystarczającym stopniu. Sprayu do uszczelniania nie należy stosować jeżeli opona spadła z obręczy. Może to być niebezpieczne dla nas oraz innych użytkowników drogi. Pamiętajmy też, że pianka nie jest rozwiązaniem permanentnym. Po jej użyciu trzeba załatać dziurę, więc po przebiciu najlepiej jak najszybciej odwiedzić zakład wulkanizacyjny. Gdy już dotrzemy do warsztatu poinformujmy mechanika, że w oponie znajduje się łatwopalny gaz. Przed wykonaniem faktycznej naprawy opona musi zostać trzykrotnie opróżniona i napełniona, aż do całkowitego usunięcia łatwopalnej substancji.

Opona postawiona na feldze

Fakty i mity

Pośród kierowców panuje opinia, że opona po użyciu koła zapasowego w sprayu nadaje się tylko na śmietnik. Nic bardziej mylnego. Po zastosowaniu uszczelniacza K2 Tire Doktor we wnętrzu opony pozostaje łatwy do usunięcia płyn, z którym bez problemu poradzi sobie pracownik wulkanizacji.

Warto też zwrócić uwagę, że tego typu naprawa opony ma tylko charakter tymczasowy. Zastosowanie pianki uszczelniającej do opon ma na celu umożliwienie dojechania do najbliższego punktu serwisowego.

Pompowanie powietrza do koła

Podsumowując

K2 Tire Doktor okazuje się bardzo pomocny w nieoczekiwanych sytuacjach. Pozwala uniknąć konieczności uciążliwej zmiany uszkodzonego koła na zapasowe, zwłaszcza w trudnych lub niebezpiecznych warunkach. Pianka do opon w sprayu to produkt niezbędny w bagażniku każdego auta.

Jeśli zależy Ci na utrzymaniu opon w dobrej kondycji, sprawdź nasz poradnik i dowiedz się jak je poprawnie przechowywać. Czytaj – Jak poprawnie przechowywać i wymieniać koła