Oleje silnikowe
Sortuj:

Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?

Do kontroli poziomu oleju silnikowego służy tzw. bagnet z żółtą (lub czerwoną) końcówką, najczęściej występującą w postaci oczka. Po wyciągnięciu bagnetu, olej powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maximum” na podziałce.

Współczesne samochody bardzo często same informują kierowcę o zbyt niskim poziomie oleju. Niektóre modele nie posiadają bagnetu, a poziom oleju sprawdza się wyłącznie w komputerze pokładowym.

Rozwiń

Olej syntetyczny czy pół-syntetyczny?

Decydując się na wymianę oleju silnikowego, do wyboru mamy olej mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Nie jest obojętne, który olej silnikowy zastosujemy w swoim samochodzie. Na pewno musi być wlany taki, jaki został przewidziany przez producenta. Warto zatem sprawdzić co zaleca producent w instrukcji auta.

Oleje syntetyczne są stosowane we wszystkich nowych samochodach – zachowują swoje właściwości w wyższych temperaturach niż mineralne czy półsyntetyczne i nie odkładają się w postaci nagaru. Dobrze sprawują się też zimą.

Oleje półsyntetyczne są znacznie lepsze od mineralnych i zapewniają dobrą ochronę dla silnika. Są zdecydowanie tańsze od syntetycznych, co pozwala na wyraźne oszczędności. Będą idealnym wyborem do używanego auta, które ma już swój przebieg.

Oleje mineralne, mimo postępu technologii i znaczącej poprawy jakości, wciąż są najsłabszą kategorią. Powszechnie zaleca się ich stosowanie w starszych silnikach, które ze względu na wyeksploatowanie spalają więcej oleju, niż wskazywałaby norma. Warto jednak zastanowić się nad usunięciem przyczyny takiego stanu rzeczy, zamiast decydować się na leczenie objawów.