Czasami powodem nieszczelności jest niewielkie uszkodzenie – i wtedy pomaga uszczelnienie chłodnicy, wykonane samodzielnie. W przypadku większych uszkodzeń chłodnicę trzeba wymienić na nową. Jak samodzielnie uszczelnić chłodnicę? Kiedy chłodnica nie nadaje się do naprawy? Gdzie znaleźć warsztat, który zajmie się naprawą chłodnicy samochodowej?

Chłodnica samochodowa to najważniejszy element układu chłodzenia. Zadaniem układu chłodzenia jest utrzymywanie właściwej (optymalnej) temperatury silnika. W układzie chłodzenia krąży płyn chłodniczy. Zadaniem chłodnicy samochodowej jest odprowadzanie nadmiaru ciepła.

Kiedy dochodzi do rozszczelnienia chłodnicy, następuje niekontrolowany wzrost temperatury, pojawiają się poważne problemy.
Nieszczelna chłodnica w samochodzie niesie ze sobą szereg niebezpieczeństw. Może doprowadzić nawet do zatarcia silnika.

Objawy rozszczelnienia chłodnicy

wyciek płynu chlodniczego

Typowe objawy rozszczelnienia chłodnicy to:

  • ślady płynu chłodniczego na chłodnicy, zwłaszcza na jej dolnej części;
  • wycieki pod autem
  • stałe obniżanie się poziomu płynu chłodniczego (może być spowodowane także innymi uszkodzeniami, np. utratą szczelności przez węże, króciec przyłączeniowy, albo awarię uszczelki pod głowicą silnika).

Dlaczego chłodnica samochodowa się psuje? Jakie są skutki nieszczelnej chłodnicy?

Chłodnica samochodowa pracuje w ciężkich warunkach. Jest narażona na wahania temperatur, działanie korozji, a także uderzenia ze strony kamieni, które mogą zostać wyrzucone w powietrze przez koła innych aut.

Z racji swojego umieszczenia na przedzie auta, chłodnica samochodowa niemal zawsze ulega uszkodzeniu, gdy auto uczestniczy w wypadku albo kolizji.

Utrata szczelności powoduje wycieki płynu chłodniczego. Im mniej płynu chłodniczego w układzie, tym gorsza wydajność pracy całego układu. Jakie to niesie skutki?

  • Przyspieszonemu zużyciu podczas pracy w podwyższonych temperaturach ulegają podzespoły takie jak pod uszczelka pod głowicą, gładzie cylindrów, pompa wody, termostat.
  • Przyspieszone zużycie oleju silnikowego, który traci swoje właściwości ochronne, powoduje to przyspieszone zużycie jednostki napędowej.
  • Przedostanie się płynu chłodniczego do oleju silnikowego na skutek silnego przegrzania, może spowodować zatarcie silnika (jest to równoznaczne, z jego zniszczeniem).

W przypadku niewielkich uszkodzeń możliwa jest samodzielna naprawa chłodnicy. Stosuje się do tego tanie i proste środki.

Rodzaje środków do uszczelniania chłodnic – proszek i płyn

Proszek do uszczelnienia chłodnic

W dawnych czasach można było znaleźć warsztaty, które zajmowały się naprawą chłodnic, na przykład ich lutowaniem. Uszczelnienie chłodnicy po takiej naprawie było trwałe. Od wielu lat nie prowadzi się takich usług, bo są one nieopłacalne.

Jedną z najtrudniejszych rzeczy jest ustalenie miejsca, w którym dochodzi do wycieku. Na szczęście nowoczesne środki nie wymagają tego od użytkownika. To ogromne ułatwienie i przyspieszenie naprawy.

Jak działają środki do uszczelniania chłodnic?

Zawierają w swoim składzie mikrocząsteczki aluminium. Uszczelniają one mniejsze nieszczelności w chłodnicach każdego typu (zbudowanych z różnych materiałów).

  • Jednymi z najpopularniejszych uszczelniaczy do chłodnic, na polskim rynku, są Uszczelniacz do chłodnic w proszku K2 Stop Leak oraz Uszczelniacz do chłodnic w płynie K2 Radiator Stop Leak.
  • Obydwa środki są tanie, skuteczne i łatwe w zastosowaniu. Przede wszystkim mają one dobre opinie ze strony mechaników. Środki nie zaburzają przepływu płynu chłodniczego, w układzie chłodzenia i w nagrzewnicy samochodu.
  • Jak działa Uszczelniacz do chłodnic w praktyce? Wystarczy obejrzeć materiał video, na którym pokazano działanie uszczelniacza na przykładzie dziurawej butelki.

O czym należy pamiętać?

  • Uszczelniacz do chłodnic likwiduje małe wycieki tylko i wyłącznie w chłodnicy. Nie można przy jego pomocy naprawić wycieku z pompy wody, węży, króćca i innych elementów układu chłodzenia.
  • Uszczelniacz do chłodnic naprawia tylko uszkodzenia metalowej części chłodnicy. Nie można przy jego pomocy naprawić nieszczelności, które powstały w elementach z tworzywa sztucznego.
  • Przed rozpoczęciem procesu uszczelniania, należy zaopatrzyć się w płyn chłodniczy.
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C CZERWONY 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C ZIELONY 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C NIEBIESKI 1L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C ŻÓŁTY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C BEZBARWNY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C RÓŻOWY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER LONG LIFE -35°C POMARAŃCZOWY 1 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 5L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ŻÓŁTY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C BEZBARWNY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C POMARAŃCZOWY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C RÓŻOWY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C RÓŻOWY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ŻÓŁTY 20 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER ŻÓŁTY 222 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 1065 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C ZIELONY 1065 KG
    Płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 1065 KG
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER ŻÓŁTY 1065 KG
    Gotowy płyn do chłodnic

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Uszczelniacz do chłodnic to świetny środek do doraźnej, szybkiej pomocy. Warto go mieć zawsze w samochodzie. Zwłaszcza w trasie. W razie wykrycia nieszczelności nie będzie trzeba szukać warsztatu z dala od domu.

Jak uszczelnić chłodnicę przy pomocy płynu i proszku do uszczelniania chłodnic?

wyciek z chlodnicy

O czym należy pamiętać?

  • Stosowanie uszczelniacza wymaga uzupełnienia poziomu płynu chłodniczego. Zatem potrzebny będzie odpowiednim płyn albo koncentrat chłodnicy i woda demineralizowana. W ostateczności (niezalecane) sama woda demineralizowana.
  • Do układu nie wolno wlewać samej wody z kranu.

Uszczelnianie chłodnicy za pomocą proszku do uszczelniania chłodnic – krok po kroku

  • Samochód musi stać przez minimum godzinę, aby układ chłodzenia ostygł. Odkręcenie korka płynu chłodniczego przy rozgrzanym silniku grozi poparzeniem (gorący płyn chłodnicy zostanie wyrzucony przez otwór korka).
  • Należy odkręcić korek chłodnicy albo korek zbiorniczka wyrównawczego.
  • Jeśli poziom płynu jest zbyt niski, należy uzupełnić go do właściwego poziomu.
  • Następnie włączyć silnik i odczekać kilka minut, aż płyn chłodniczy się trochę podgrzeje (ok. 10 minut).
  • Wyłączyć silnik.
  • Całe opakowanie środka (np. K2 Stop Leak w proszku – 18,5g) należy wsypać do układu chłodzenia przez otwór korka.
  • Zakręcić korek chłodnicy.
  • Uruchomić silnik i pozostawić go przez 15 minut na biegu jałowym.
  • Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Wszystkie wycieki powinny zostać zastopowane. Jeśli poziom płynu nadal się obniżył, oznacza to, że albo uszkodzenia chłodnicy są bardzo duże albo nieszczelność jest w innym miejscu, prawdopodobnie konieczna będzie naprawa w warsztacie.
  • K2 STOP LEAK 18,5 G
    Eliminuje wycieki z chłodnicy
  • K2 STOP LEAK 18,5 G
    Uszczelniacz do chłodnic w proszku

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Uszczelnianie chłodnicy za pomocą płynu do uszczelniania chłodnic- krok po kroku

W tym przypadku stosujemy środek K2 Radiator Stop Leak w płynie:

  • Samochód musi stać przez minimum godzinę, aby układ chłodzenia ostygł. Odkręcenie korka płynu chłodniczego przy rozgrzanym silniku grozi poparzeniem (gorący płyn chłodnicy zostanie wyrzucony przez otwór korka).
  • Należy odkręcić korek chłodnicy albo korek zbiorniczka wyrównawczego.
  • Wstrząsnąć opakowaniem K2 Radiator Stop Leak i wlać zawartość całego opakowania do układu chłodzenia.
  • Zakręcić korek chłodnicy albo korek zbiorniczka wyrównawczego.
  • Uruchomić silnik i rozgrzać go do temperatury roboczej. Silnik powinien pracować ok. 15 minut. Można też przejechać się autem. Zmiany prędkości obrotowej silnika podczas jazdy i związane z nimi zmiany ciśnienia w układzie chłodzenia będą korzystnie działać na rozprowadzenie środka w układzie chłodzenia.
  • Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Wszystkie wycieki powinny zostać zastopowane. Jeśli poziom płynu nadal się obniżył, oznacza to, że albo uszkodzenia chłodnicy są bardzo duże, albo nieszczelność jest w innym miejscu, prawdopodobnie konieczna będzie naprawa w warsztacie.
  • K2 RADIATOR STOP LEAK 250 G
    Eliminuje wycieki z chłodnicy
  • K2 RADIATOR STOP LEAK 400 ML
    Płynny uszczelniacz do chłodnic

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Jak uszczelnić chłodnicę domowym sposobem?

Jest tylko jeden skuteczny, domowy sposób, który pozwala na uszczelnienie chłodnicy.

  • Znalezienie miejsca nieszczelności na powierzchni chłodnicy.
  • Oczyszczenie miejsca z wilgoci i z zanieczyszczeń.
  • Zaklejenie miejsca, za pomocą kleju dwuskładnikowego.

Za czasów PRL stosowano metody uszczelniania chłodnicy, które polegały na wlewaniu do układu chłodzenia surowego jajka, albo musztardy (gorczyca pęcznieje pod wpływem wody). Stosowanie tych metod może jedynie wzbudzić dziś śmiech. To oczywiste, że ich skuteczność była bardzo niska. A dlaczego je stosowano? W sklepach nie było ani chłodnic, ani środków do ich uszczelniania. W związku z faktem, że większość chłodnic wykonana była z miedzi lub mosiądzu były warsztaty, które zajmowały się naprawą -lutowaniem chłodnic. Dziś większość chłodnic wykonana jest z rdzeń aluminiowy i ramki z tworzywa, nie opłaca się ich naprawiać lepiej i pewniej jest ja wymienić na nową.

Co zrobić, gdy nasza chłodnica nie nadaje się do uszczelnienia?

W tym przypadku pozostaje tylko zamontowanie nowej chłodnicy.

  • Wymiana chłodnicy silnika to czynność dość prosta i poradzi sobie z nią każdy warsztat samochodowy.
  • Jak przebiega wymiana chłodnicy silnika? Z układu usuwany jest płyn chłodniczy, a przewody prowadzące do chłodnicy są odłączane.
  • Chłodnica jest demontowana. Odkręca się od niej wentylator.
  • Do nowej chłodnicy montuje się wentylator. Chłodnicę montuje się w odpowiednim miejscu.
  • Do chłodnicy podłącza się przewody chłodnicze.
  • Układ można wypłukać, stosując płukankę do chłodnicy. Następnie układ zalewa się nowym płynem chłodniczym. Kiedy układ jest wypełniony płynem, należy go odpowietrzyć.
  • Jak szybko znaleźć warsztat samochodowy, który wymieni chłodnicę w aucie? Wystarczy odwiedzić serwis Autonova. W ciągu kilku minut można umówić wizytę w warsztacie i poznać jej dokładną cenę.
  • Przed wizytą warto zaopatrzyć się w odpowiedni płyn chłodniczy.

Wycieki z chłodnicy są bardzo niebezpieczne i mogą doprowadzić do zniszczenia silnika. Niestety. Dlatego warto od razu reagować, ale… w odpowiedni sposób, a nie stosując jajka czy musztardę. Czy ktoś jeszcze korzysta z takich metod? Jeśli tak, niech da znać w komentarzu.