Jaki kolor płynu do chłodnic – obalamy mity i potwierdzamy fakty [VIDEO]

Często niedoceniany, a pełniący jedną z najbardziej istotnych zadań w naszym samochodzie. Płyn chłodniczy. Za co odpowiada, czym grozi jego brak, jak często należy go wymieniać i jak wybrać ten właściwy dla naszego typu auta? Oto poradnik, dzięki któremu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o płynie chłodniczym.

 

Za co odpowiada płyn chłodniczy?

 

Silnik podczas swojej pracy wydziela ciepło, które trzeba odprowadzić. Odpowiada za to system chłodzenia i wypełniony nim płyn, który latem musi poradzić sobie z wyższymi temperaturami i nie doprowadzić do wrzenia, a w trakcie zimy przeciwstawić się przymrozkom i nie zamarznąć.

 

Zielony płyn do chłodnic K2 Kuler, w butelce 1 L

 

Odprowadzanie ciepła to jednak nie wszystkie zadania, jakie pełni w układzie płyn chłodniczy. Dzięki zawartym w cieczy substancjom chemicznym i dodatkowym składnikom płyn chłodniczy dba o układ chłodzenia, chroniąc go przed korozją, erozją oraz kawitacją.

Jednocześnie płyn chłodniczy musi być bezpieczny dla różnego rodzaju materiałów, od aluminium i mosiądzu, po uszczelki i gumowe węże. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiedni płyn oraz regularnie dbać o jego kondycję i prawidłowy poziom.

 



Dobór płynu chłodniczego a technologia produkcji

 

Ze względu na zastosowane dodatki antykorozyjne (i inne) płyny do chłodnic dzielone są na:


  • IAT (Inorganic Additive Technology)

  • OAT (Organic Acid Technology)

  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology)


IAT to najstarsza technologia produkcji płynów do chłodnic, która posiadała wiele wad np. bardzo nietrwałe inhibitory korozji. Podstawowym składnikiem płynu były krzemiany, który wytrącały się z płynu i osadzały na metalowych częściach układu. Krążący w układzie płyn odrywał część osadu od metalowych powierzchni i w ten sposób powstawały złogi, które krążyły sobie w płynie po całym układzie i zatykały kanaliki w chłodnicy w miejscu o najmniejszym przepływie. Poza tym gruba warstwa osadzająca się na ściankach układu ograniczała odprowadzenie ciepła.

 

OAT to bezkrzemianowe płyny zawierające kwasy organiczne, które tworzą na powierzchni warstwę ochronną. Dzięki temu, że jest ona 20-krotnie cieńsza niż w przypadku płynów wykonanych w technologii IAT, płyny te charakteryzują się lepszą wymianą ciepła. Płyny te mają podwyższoną trwałość (co najmniej 5 lat) i są kompatybilne z chłodnicami aluminiowymi. Mogą one jednak uszkadzać luty ołowiowe występujące w starszych samochodach oraz uszczelki wykonane z niektórych rodzajów tworzyw.

 

HOAT to płyny wytworzony technologią hybrydową zawierające kwasy organiczne i krzemiany tworzące na powierzchniach warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji) i kompatybilnością z różnymi materiałami.

  • K2 KULER -35°C ZIELONY 5L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C CZERWONY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C NIEBIESKI 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 KULER -35°C BEZBARWNY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic

Znajdź sklep
w okolicy

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

 

Najlepszym źródłem do określenia częstotliwości wymiany płynu chłodniczego jest instrukcja samochodu. Każdy producent ma inne zalecenia i warto się ich trzymać. Na szczęście konieczność wymiany całego płynu w układzie chłodzącym zazwyczaj nie jest zbyt częsta. W przypadku płynu K2 Kuler zaleca się wymianę co 5 lat lub 250 000 kilometrów.

 

wskaźnik temperatury płynu chłodniczego

 

Czy płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą?

 

Odpowiedź jest krótka - nie. Wodę do układu chłodzenia możemy lać wyłącznie w sytuacji awaryjnej - zastąpienie na stałe płynu chłodniczego zwykłą wodą może doprowadzić do powstania kosztownych w naprawie usterek.

W przypadku okresu letniego i wysokich temperatur, woda zagotuje się w temperaturze 100 ºC i uniemożliwi dalszą jazdę. Z kolei w trakcie miesięcy zimowych przez ujemne temperatury woda będzie zamarzać w układzie chłodzenia, co zakończy się prędzej czy później usterką - uszczelki pod głowicą, pompy wody lub nawet pęknięcia bloku silnika.



Nigdy nie należy stosować nierozcieńczonego, czystego koncentratu płynu do chłodnic.

 

Gotowy płyn chłodniczy czy koncentrat?

 

Gotowy płyn chłodniczy to wygoda użycia i pewność, że jest on przygotowany w idealnych proporcjach, zapewniając tym samym optymalne właściwości i temperaturę zamarzania na poziomie -35 ºC.

 

Co może okazać się dla niektórych zaskakujące, koncentrat płynu chłodniczego bez rozrobienia w wodzie ma gorsze parametry i zamarznie już przy temperaturze -16 ºC. Kupując koncentrat należy koniecznie pamiętać o rozrobieniu go z wodą destylowaną w proporcjach 50/50.

 

W przypadku koncentratu K2 Kuler istnieje możliwość rozcieńczenia go za pomocą zwykłej wody, nie destylowanej. Koncentrat płynu do chłodnic K2 zawiera specjalne dyspergatory chroniące układ przed wytrącaniem się kamienia kotłowego zawartego w wodzie wodociągowej. W efekcie do rozcieńczania koncentratu można użyć popularnej kranówki.

 

Warto wiedzieć, że najniższą temperaturę zamarzania płynu do chłodnic uzyskuje się przy 66-procentowej zawartości glikolu w wodzie i jest to -68 stopni C. Taką mieszankę stosuje się np. na północy Skandynawii gdzie takie temperatury występują.

 

  • K2 KULER KONCENTRAT ZIELONY 5 L
    Koncentrat płynu do chłodnic
  • K2 KULER KONCENTRAT CZERWONY 5 L
    Koncentrat płynu do chłodnic
  • K2 KULER KONCENTRAT NIEBIESKI 5 L
    Koncentrat płynu do chłodnic

Znajdź sklep
w okolicy

Podczas rozcieńczania koncentratu ważne jest stosowanie się do wytycznych producenta, ponieważ zarówno nadmierne jak i zbyt małe rozcieńczenie nie jest wskazane. Dodanie zbyt dużej ilości glikolu może być bardziej ryzykowne, ponieważ obniża się zdolności odbierania ciepła przez mieszaninę, co grozi przegrzaniem silnika.

 

zamarzanie-koncentratu-wykres

 

Jak wymienić płyn chłodniczy?

 

Wymiana płynu chłodniczego nie jest skomplikowana i sprowadza się do czterech głównych kroków:


  1. Usuń zużyty płyn chłodniczy i przepłucz układ wodą lub specjalnym środkiem do płukania chłodnic (np. K2 Radiator Flush).

  2. Napełnij układ gotowym płynem.

  3. Uruchom silnik i odpowietrz układ chłodzenia.

  4. Po ochłodzeniu dopełnij płynem do poziomu między MIN a MAX na zbiorniczku wyrównawczym.


Podczas wymiany pamiętaj o utylizacji zużytego płynu chłodniczego zgodnie z zasadami dbania o środowisko.

 

Czy kolor płynu ma znaczenie?

 

Jedną z najczęstszych przyczyn rozterek przy wyborze płynu chłodniczego jest kolor, szczególnie w momencie, w którym zajedzie konieczność uzupełnienia płynu w układzie. Czy kolor ma faktycznie jakieś znaczenie?

W praktyce nie ma żadnego, gdyż jest on efektem dodanego przy produkcji barwnika i nie jest powiązany z parametrami płynu. Dlatego też dopuszczalne jest mieszanie płynów chłodniczych o różnych kolorach, o ile oba zostały wykonane w tej samej technologii, zgodnie z obowiązującymi normami (w Polsce obowiązuje norma PN –C-40007).

Warto zwrócić uwagę na tę informację podczas wyboru i zakupu płynu do naszego układu chłodzącego.

 

zbiorniczek wyrównawczy płynu do chłodnic

 

Co warto zapamiętać o płynie chłodniczym?

 

Płyn chłodniczy pełni kluczową rolę w samochodzie, dbając o optymalną temperaturę pracy silnika. Aby być spokojnym o jednostkę napędową i stan układu chłodzenia, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach:


  • Zwróć uwagę czy kupujesz gotowy płyn chłodniczy czy koncentrat, który koniecznie należy rozrobić w odpowiednich proporcjach z wodą.

  • Nie zastępuj płynu zwykłą wodą, która może zamarznąć lub zagotować się, powodując poważne usterki silnika.

  • Płyn chłodniczy wymieniaj w interwałach wskazanych przez producenta samochodu, zazwyczaj jest to co 60 000 kilometrów lub co 3 lata.

  • Pamiętaj o regularnym kontrolowaniu prawidłowego poziomu płynu chłodniczego (między MIN a MAX na zbiorniczku wyrównawczym).

  • W razie konieczności możesz wymieszać płyny o różnych kolorach - nie ma on wpływu na parametry.

  • Wybieraj płyny o wysokiej jakości potwierdzonej odpowiednimi certyfikatami np. spełnia polską normę PN –C-40007.


znajdź sklep w swojej okolicy