Smary do łańcuchów

Sortuj:

Smar do łańcucha motocyklowego

Smar do łańcuchów motocyklowych jest niezbędny dla każdego motocyklisty, który chce utrzymać swój układ napędowy w dobrej kondycji. Smarowanie łańcuchów motocyklowych zapobiega zużyciu i korozji. Jeśli nie nasmarujesz łańcucha, możesz być pewien, że szybko się zepsuje. Smary samochodowe nie są przystosowane do obciążeń, jakie doświadczają jednoślady. 

Jaką rolę w układzie pełni olej smarujący łańcuchy motocyklowe?

Łańcuch napędowy to popularny sposób na przeniesienie mocy ze skrzyni biegów na tylne koła. Jego prostota, trwałość i niewielka waga pozwalają na zastosowanie go w różnych systemach, w tym sportowych. Wadą łańcuchów jest to, że duża liczba elementów może się poruszać względem siebie. Dlatego wymagany jest tutaj specjalny smar do łańcuchów. Smary do łańcuchów zmniejszą tarcie między elementami, wydłużając w ten sposób żywotność łańcucha, zmniejszając jego temperaturę roboczą i wytwarzany hałas.

Smar do łańcuchów wymagany szczególnie w nowszych typach łańcuchów

Chociaż konstrukcja łańcucha jest prosta, nie oznacza to, że nie zmieniła się na przestrzeni lat. Dzięki nowym metodom projektowania i produkcji nowoczesne łańcuchy napędowe są lżejsze, mocniejsze, bardziej odporne na tarcie i lepiej rozkładają naprężenia. Jednak te właściwości można osiągnąć tylko wtedy, gdy zastosujemy odpowiedni smar do łańcucha motocyklowego. Smarowanie łańcucha motocyklowego zapobiega jego zużyciu, a także chroni przed korozją. Przed naniesieniem smaru na łańcuch motocykla należy go dokładnie wyczyścić, używając zmywacza do łańcucha. Do równomiernego rozprowadzenia smaru, możemy użyć szczotki do łańcucha motocyklowego

W przeszłości smarowano łańcuch za pomocą kawałków bawełny nasączonych olejem. Teraz istnieje wiele różnych rodzajów smarów do łańcucha, a także specjalne pistolety do ich rozprowadzania. Zmiany w konstrukcji łańcucha pozwalają również na łatwiejsze rozprowadzanie smaru do łańcuchów i dłuższą żywotność na sworzniach. Istotną rolę odgrywają tu foki. Pierścienie O-ring, pierścienie X i ich rozwiązania umożliwiają przechowywanie smarów łańcuchowych tam, gdzie są one szczególnie potrzebne podczas ciężkiej pracy przekładni napędowych. Z drugiej strony uszczelnienia utrudniają dotarcie do tego punktu smarom. Dlatego jeszcze ważniejsze staje się regularne smarowanie. 

Smar do łańcucha motocyklowego to dziś złożony produkt z właściwościami nie tylko smarnymi

Wiele nowoczesnych smarów do łańcucha zawiera też substancje przeciwko korozji. W końcu sam smar do łańcucha ewoluował. Oprócz coraz bardziej skutecznych środków smarnych pojawiają się również substancje, które pomagają wprowadzić środek smarny do łańcucha i uodparniają go na zabrudzenia oraz inne czynniki związane z niektórymi typami motocykli. W przypadku uszczelek szczególnie ważne są specjalne rozpuszczalniki. Smar w swojej początkowej postaci jest używany jako olej do łańcuchów motocyklowych i penetruje uszczelnienia, tworząc ostateczną formę po odparowaniu rozpuszczalnika. W procesie produkcji stosuje się także dodatki, które zmniejszają tarcie i zwiększają wytrzymałość na rozciąganie.

Pod jaką postacią znajdziemy olej do łańcucha w sprayu?

Najczęściej spotykamy się ze sprayami oleistymi. Olej silnikowy jest też często stosowany, ale to już produkt bardziej konserwujący niż smarujący. Oleje syntetyczne są najbardziej wydajne, ale są też dość drogie. Olej mineralny jest popularny ze względu na swoją dostępność i niską cenę, ale jego właściwości smarne są gorsze niż pozostałych olei.

Suchy smar do łańcucha praktyczny, ale może przyśpieszyć zużycie niektórych elementów

Wielu użytkowników motocykli wybiera suche smary do łańcuchów. Ten rodzaj smaru występuje tylko przy aplikacji. Po odparowaniu rozpuszczalnika tworzy się łańcuszkowa warstwa ochronna. Początkowo smary do łańcuchów suchych nie są tak skuteczne jak smary do łańcuchów mokrych. Jednak na przestrzeni lat bardzo się to zmieniło i dziś są produktem konkurencyjnym. Suchy smar do łańcucha ma wiele zalet. Jest bardzo praktyczny, a także może przyśpieszyć zużycie niektórych elementów. Dzięki temu jest coraz bardziej popularny wśród wielu motocyklistów.

Smar do łańcucha należy dobrać do typu motocykla

Ważnym pytaniem jest gdzie i jakimi motocyklami jeździmy. Standardowy środek smarny do łańcucha pomaga utrzymać w dobrej kondycji łańcuch podczas jazdy po utwardzonych drogach, nawet przy niesprzyjającej pogodzie. W motocyklach sportowych warto wybrać smar do łańcuchów, który jest odporny na wysokie temperatury oraz częste zmiany prędkości motocykla Zwykle są to smary, które mocno przylegają do łańcucha. Są również wyraźnie widoczne, jeśli trzeba je uzupełnić smarem. W motocyklach motocrossowych smary do łańcuchów motocyklowych muszą skutecznie czyścić i chronić łańcuch przed brudem, piaskiem i kurzem. 

Jak poprawnie nanieść smar do łańcucha motocyklowego na ogniwa?

  • Motocykle z silnikami tłokowymi: stosować smar mokry lub suchy.
  • Motocykle z silnikami łańcuchowymi: stosować smar suchy.
  • Najważniejsze, aby ogniwa łańcucha były dobrze nasmarowane i nie przesuwały się po korbie.

Czy automatyczne dozowniki zastąpią typowy smar do łańcucha


Zaletą automatycznych dozowników smaru jest to, że cały proces smarowania jest zautomatyzowany. Wystarczy nacisnąć przycisk, a urządzenie samo dozuje odpowiednią ilość smaru. Co więcej, taki dozownik można zamontować w każdym miejscu na motocyklu lub skuterze – nie ma potrzeby trzymania go w ręku czy też dostosowywania się do jego rozmiaru podczas jazdy.

Warto jednak pamiętać, że aby automatyczny dozownik smaru działał prawidłowo, musi być on regularnie uzupełniany olejem. 

Czytaj więcej Zwiń