Łańcuch motocykla to jeden z najważniejszych podzespołów eksploatacyjnych, jakie znajdują się na wyposażeniu jednośladu. Łańcuch motocykla wymaga odpowiedniego serwisowania ze strony właściciela. Niezwykle ważne jest smarowanie łańcucha motocyklowego za pomocą specjalnego smaru. Jak to zrobić? Jak wybrać najlepszy smar do łańcucha? Co ile trzeba smarować łańcuch w motocyklu?

W motocyklu moment obrotowy jest przenoszony na tylne koło. Producenci stosują trzy technologie przenoszenia napędu: łańcuch, pasek zębaty lub wał napędowy. Wszystko zależy od konstrukcji, przeznaczenia jednośladu i od sposobu montażu silnika. Najczęściej we współczesnych motocyklach stosowany jest układ, w którym silnik montuje się poprzecznie (wał korbowy silnika jest prostopadły do osi wzdłużnej motocykla), a do przeniesienia momentu obrotowego na tylne koło służy metalowy łańcuch oraz współpracujące z nim metalowe zębatki.

 

  • K2 SUCHY SMAR DO ŁAŃCUCHÓW 400ML
    Wysoce przyczepny do motocyklowych łańcuchów O-RING, Z-RING, X-RING
  • K2 SUCHY SMAR DO ŁAŃCUCHÓW 75 ML
    Wysoce przyczepny do motocyklowych łańcuchów O-RING, Z-RING, X-RING

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Łańcuch przenosi bardzo duże siły oraz obciążenia. Jest narażony na działanie piasku, kurzu, brudu oraz wilgoci. Łańcuch ściera się podczas pracy z kołami zębatymi. Na szczęście konstruktorom współczesnych łańcuchów udało się stworzyć rozwiązania, dzięki którym łańcuchy są trwałe i dzielnie stawiają czoła wszystkim zagrożeniom. To nie tylko wytrzymały materiał, z jakiego są one wyprodukowane. To też wewnętrzne uszczelnienia pomiędzy rolkami łańcucha. Ich zadaniem jest ochrona elementów łańcucha (zwłaszcza trzpieni i rolek) przed przedostawaniem się pod nie zanieczyszczeń, a także utrzymywanie środka smarnego wokół trzpieni.

Trzeba pamiętać, że brak serwisowania łańcucha motocyklowego może drastycznie skrócić jego żywotność. A to naraża motocyklistę na niepotrzebne wydatki.

 

Suchy smar podczas użycia na motocyklu

Dlaczego trzeba smarować łańcuch motocykla?

Smarowanie łańcucha motocyklowego to jedna z najważniejszych czynności serwisowych, o których musi pamiętać każdy motocyklista. Poza smarowaniem ważny jest również dobór odpowiedniego łańcucha, zgodnie z zaleceniami producenta motocykla, jak również jego odpowiednie napięcie (co np. zapobiega szarpaniu w czasie jazdy i niszczeniu samego łańcucha). Słabe napięcie łańcucha może sprawić, że spadnie w trakcie jazdy. Zbyt silne przyspiesza zużycie łańcucha.

Powróćmy do najważniejszego pytania: dlaczego trzeba smarować łańcuch motocykla?

• Smarowanie zmniejsza tarcie pomiędzy stykającymi się elementami metalowymi, dzięki czemu zużywają się one znacznie wolniej.

• Smarowanie wycisza pracę łańcucha i elementów towarzyszących.

• Smar zmniejsza temperaturę pracującego łańcucha i elementów towarzyszących, co również ma ogromny – wpływ na ich trwałość.

• Wiele smarów ma właściwości odpychające wodę. A to sprawia, że maleje ryzyko pojawienia się korozji.

 

K2 Suchy smar Road do łańcucha motocyklowego

Jaki smar do łańcucha motocyklowego?

Jaki powinien być idealny smar do łańcucha? W jakiej formie powinien być sprzedawany, aby można było wygodnie nasmarować łańcuch? Smar musi trafić pod tzw. oringi w łańcuchu, a to sprawia, że najlepiej kupować go w formie sprayu. Dzięki ciśnieniu gazu smar będzie mógł dotrzeć pod oringi.

Ważne są również właściwości smarne (zmniejszające tarcie i odprowadzające ciepło), a także przyczepność smaru do elementów łańcucha. W przeciwnym razie smar będzie odpadał w trakcie pracy łańcucha, brudząc wahacz i koło (trzeba pamiętać, że smar ma negatywny wpływ na trwałość gumy, przyspieszając proces jej zużycia).

Równocześnie smar do łańcucha motocykla nie powinien powodować osadzania się na nim wszelakiego typu zanieczyszczeń. Najlepszy jest tzw. suchy smar. Znajduje on zastosowanie nie tylko w łańcuchach. Podobne produkty stosuje się do smarowania szyberdachów w samochodach. Smar, który osadził się kole motocykla, jest bardzo uciążliwy.

Zobacz, jak możesz w prosty sposób, znów przywrócić piękny wygląd felg motocyklowych: „Polerowanie felg i elementów chromowanych – K2 Aluchrom”.

Idealnym środkiem do smarowania łańcuchów w motocyklach jest suchy smar do łańcuchów K2 Road. Można go stosować w motocyklach miejskich, turystycznych i sportowych, różniących się od siebie wielkością i mocą napędu. Suchy smar K2 Road posiada dobre właściwości smarujące (chroni przed zużyciem i ścieraniem zębatek), penetrujące (łatwo dociera do wszystkich elementów) i antykorozyjne. Smar jest odporny na zabrudzenia i na wymywanie. Można go stosować do wszystkich typów łańcuchów motocyklowych, motorowerowych i rowerowych.

 

Użycie suchego smaru na łańcuchu motocyklowym

Jak smarować łańcuch motocykla? Co ile kilometrów to robić?

Łańcuch motocyklowy powinien być smarowany co 500 kilometrów przebiegu. W przypadku jazdy w trudnych warunkach drogowych powinno się to robić co 300 kilometrów przebiegu.
Trzeba o tym pamiętać w trakcie wybierania się w dalekie trasy, zawsze warto mieć ze sobą niewielkie opakowanie smaru. Dlatego właśnie suchy smar K2 Road, produkowany jest również w bardzo małych, poręcznych opakowaniach o pojemności 75 ml, które zawsze można zabrać ze sobą w trasę.

Jak smarować łańcuch przy użyciu suchego smaru K2 Road?

Jest to bardzo proste. Trzeba tylko wybrać jedną z trzech metod, w zależności od typu posiadanego jednośladu.

Do smarowania przyda nam się kartonik, albo szmatka, którą podkładamy pod łańcuch, aby nie spryskać smarem motocykla i podłoża, na którym on stoi.
Łańcuch pryskamy od wewnętrznej strony. Rurka aplikatora powinna znajdować się kilkanaście centymetrów od łańcucha. Przed smarowaniem musimy sprawdzić czystość łańcucha, jeżeli jest brudny przeprowadzić czyszczenie łańcucha motocyklowego za pomocą odpowiedniego czyścika.

 

Wycieranie smaru po użyciu

Metoda pierwsza:

• Wyłączamy silnik motocykla;

• Ustawiamy motocykl na nóżce centralnej;

• Poruszamy tylnym kołem motocykla i stosujemy czyścik do łańcucha;

• Po wyczyszczeniu w ten sam sposób poruszamy kołem i spryskujemy dokładnie łańcuch smarem K2 Road.

Metoda druga – do motocykli, w których nie ma nóżki centralnej:

• Wyłączamy silnik motocykla;

• Ustawiamy motocykl na akcesoryjnym stojaku metalowym:

• Poruszamy tylnym kołem motocykla i używamy czyścika do łańcucha;

• Poruszamy tylnym kołem motocykla i spryskujemy dokładnie łańcuch.

Metoda trzecia:

• Wyłączamy silnik motocykla;

• Smarujemy dostępną część łańcucha;

• Przepychamy motocykl metr dalej;

• Smarujemy kolejną część łańcucha;

• Postępujemy dalej w ten sam sposób, aż nasmarujemy cały łańcuch.

W trzeciej metodzie również powinniśmy użyć wcześniej czyścika do łańcucha.

Po zakończonym smarowaniu musimy odczekać ok. 15 – 20 minut, zanim ruszymy w trasę. W przeciwnym razie część smaru może spaść w trakcie jazdy. Nim włączymy silnik, możemy również zetrzeć nadmiar smaru z łańcucha za pomocą szmatki.

Smarowanie łańcucha motocyklowego to bardzo ważna czynność, dzięki której łańcuch oraz koła zębate i inne elementy towarzyszące będą pracować znacznie dłużej i ciszej. Warto stosować syntetyczny środek K2 Road, suchy smar do łańcucha, z wygodnym aplikatorem, pozwalającym na idealne dotarcie do oringów łańcucha. Jest niedrogi, skuteczny i z pewnością przedłuży trwałość elementów naszego jednośladu.