Smar do łańcucha motocyklowego jest dobrze znany każdemu motocykliście dbającemu o swój jednoślad. Dzięki smarowi przedłużymy żywotność łańcucha, a przez to także żywotność współpracujących z nim elementów, a nawet zmniejszymy poziom wytwarzanego przez ten układ hałasu. Jaki smar do łańcucha motocyklowego wybrać, gdy zagrożenia dla łańcucha są potęgowane przez teren, w jaki się udajemy swoim jednośladem? Fani motocrossu dobrze znają ten problem, a tu powiemy, dlaczego rozwiązaniem jest specjalny smar do motocykli off-roadowych.
Dlaczego nie zwykły smar?
Cechy typowego smaru doskonale sprawdzają się podczas typowej jazdy drogowej. Zwarta konsystencja trwale przylega do powierzchni łańcucha, zmniejsza tarcie między jego metalowymi elementami i nie dopuszcza tam ewentualnego brudu czy wilgoci. Podczas jazdy po drogach utwardzonych brud również przykleja się do łańcucha, jednak jest go znacznie mniej.
Inaczej sprawa ma się, jednak gdy z twardych dróg zjedziemy w szuter i bezdroża. Tu zalety typowego smaru stają się jego wadami. Duża ilość zanieczyszczeń wielokrotnie zwiększy wprowadzenie drobinek brudu między powierzchnie łańcucha, a konsystencja smaru utrudni usunięcie zanieczyszczenia. Zamiast przedłużyć życie łańcucha, typowy smar skróci jego żywot.
Co wyróżnia smar do motocykli off-road?
W przypadku motocykli off-road, smarowanie łańcucha motocyklowego musi więc uwzględnić dużą ilość potencjalnego brudu, przede wszystkim piasku, błota i innych elementów podłoża. Sposobem okazała się tu zmiana konsystencji smaru zaaplikowanego na łańcuch. Po naniesieniu dobry smar do łańcucha motocyklowego pozostanie tu w postaci półpłynnej, wciąż lepkiej, ale nie przyciągającej nieczystości.
Przykładem takiego smaru jest smar do łańcucha motocyklowego. Dzięki półpłynnej konsystencji smaru brud jest szybko usuwany ze smaru wskutek ruchu obrotowego elementów układu przeniesienia napędu podczas jazdy i nie pozostawia na jego powierzchni czegoś w rodzaju pasty ściernej. Na łańcuchu pozostaje jedynie warstwa smarująco-ochronna, która zmniejsza tarcie i wydłuża okres eksploatacji łańcucha.
Smarowanie łańcucha motocyklowego – co ile?
Konserwacja łańcucha motocyklowego to kolejna kwestia, która uwidacznia różnice między smarami. Drogi pokonywane typowym motocyklem zwykle nie obfitują w brud, którego ilość może szybko doprowadzić do zniszczenia łańcucha. Tu wystarcza więc regularne, okresowe smarowanie łańcucha co kilkaset przejechanych kilometrów.
Inaczej sprawa ma się w przypadku smarów typu off-road K2. Łańcuch musi być tu stale oczyszczany z brudu, a to jest oparte na ruchu obrotowym łańcucha podczas jazdy motocyklem. Podczas postoju brud nie zostanie więc usunięty, a wskutek konsystencji wejdzie w szczeliny łańcucha i wpłynie na jego żywotność.
Może Cię, również zainteresować:
Z tego względu, smarowanie łańcucha w motocyklu należy przeprowadzać nie tylko co kilkaset kilometrów, ale w praktyce po każdej jeździe motocyklem. Mowa tu przede wszystkim o jeździe w trudnym terenie. Zwykle to właśnie po niej, na łańcuchu pozostanie brud, który nie został usunięty w samej końcówce jazdy. W przypadku częstej jazdy motocyklem typu off-road, zamiast po jeździe smar można aplikować przed każdym wyjazdem, przy czym wówczas należy zwrócić szczególną uwagę na jego oczyszczenie.
Znajdź sklep w okolicy
Smarowanie łańcucha w motocyklu off-road
Samo smarowanie pozostaje natomiast praktycznie bez zmian. Przed smarowaniem należy oczyścić łańcuch z brudu i starego smaru. Po tych czynnościach możemy przystąpić do nanoszenia smaru na łańcuch.
W niewielkiej odległości od łańcucha smar należy równomiernie nanieść na jego wewnętrzną część. Jeśli posiadamy nóżkę centralną lub stojak, można to zrobić, obracając tylne koło, bez tych akcesoriów prostym sposobem jest przesuwanie motocykla do przodu. Po naniesieniu należy poczekać 15-30 minut, aż smar dotrze do zakamarków łańcucha. Wówczas ewentualny nadmiar można wytrzeć ściereczką z mikrofibry typu K2 Bona.
Przeciwdziałanie przywieraniu piasków i innych brudów do łańcucha sprawia, że taki smar skutecznie działa na wszelkiego rodzaju łańcuchach: X-ring, O-ring, Z-ring czy bez uszczelniaczy. Bez problemu można go zastosować także na łańcuchach w innych maszynach działających w terenie, od quadów i pojazdów ATV, przez rowery, nawet po piły mechaniczne. W każdym przypadku należy pamiętać o sposobie aplikacji i czyszczeniu łańcucha.
Podsumowanie
Specyfika terenu, który pokonujemy motocyklem off-road wymaga wykorzystania specyficznego smaru do łańcucha. Dzięki specjalnej konsystencji, środki do motocykli K2 przedłużą życie łańcucha, kół zębatych i innych elementów układu przeniesienia napędu mimo dużej ilości kurzu, brudu i piasku. Pozwoli to dłużej cieszyć się swoim motocyklem osobom, które od asfaltu wolą mieć pod kołami błoto i bezdroża.