Przyciemnianie szyb w samochodzie – jak to zrobić? Jakie metody przyciemniania szyb, są stosowane i które są skuteczne? Co o przyciemnianiu szyb mówią polskie przepisy? Ile kosztuje przyciemnianie szyb? Odpowiedź na te pytania znajdziesz poniżej.

Przyciemnione szyby boczne (i ewentualne tylna) w samochodach były przez lata zarezerwowane dla limuzyn najwyższej klasy. Korzystali z nich biznesmeni, ambasadorowie i wielkie gwiazdy. Auta takie miały fabrycznie przyciemniane szyby.

Z czasem pojawiły się jednak metody przyciemniania szyb, dostępne dla typowego Kowalskiego. Zaczęli z nich korzystać fani tuningu. Czasami przyciemniane szyby można było spotkać nawet w zdezelowanych samochodach sportowych albo usportowionych.

Obecnie przyciemnianie szyb ma też zwolenników wśród użytkowników standardowych samochodów. Jakie zalety mają przyciemniane szyby?

Przyciemniane szyby – niepotrzebny wydatek czy wygoda i komfort?

przyciemnianie szyby

Przyciemniane szyby dodają odrobiny uroku eleganckim limuzynom i autom sportowym. Ale poza urokiem są jeszcze inne zalety.

Przyciemnione szyby zatrzymują pewną część promieni słonecznych i promieniowania ultrafioletowego. Jaki ma to wpływ na eksploatację samochodu?

Wnętrze samochodu (tylna część) nie nagrzewa się tak szybko, nawet w bardzo gorący dzień. Przyciemnione szyby zatrzymają pewną część promieniowania słonecznego.

Dzięki temu można szybciej uruchomić klimatyzację samochodową. Po otwarciu drzwi, temperatura szybciej wyrówna się z tą na zewnątrz.

Niższa emisja promieni słonecznych sprawia, że tapicerka i tworzywa sztuczne w tylnej części auta nie są wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Dzięki temu nie nagrzewają się, nie niszczą i nie blakną tak szybko.

Trzeba jednak pamiętać, że nie da się całkowicie wyeliminować emisji światła. To ze względu na to, że nie można przyciemniać wszystkich szyb w aucie (o tym dalej w tekście).

W trakcie podróży pasażerowie tylnej kanapy nie są narażeni na silną ekspozycję promieni słonecznych. Zapewnia to komfortowe warunki podróży dla dzieci i osób starszych. Pozwala to też na nieco mniejsze obciążenie klimatyzacji samochodowej.

Można też liczyć na większą prywatność w trakcie podróży, dla pasażerów tylnej kanapy.

W przypadku zastosowania folii do przyciemniania szyb uzyskuje się dodatkową korzyść, w postaci zwiększenia bezpieczeństwa.

Tylko przednia szyba w samochodzie wykonana jest w specjalny sposób, aby nie rozpadła się w razie wypadku na drobne kawałki. W tym celu szyba jest wykonana z dwóch tafli szkła, pomiędzy którymi znajduje się warstwa specjalnej folii.

Boczne szyby nie posiadają takiej konstrukcji. W przypadku zastosowania folii przyciemniającej tylna szyba i tylne szyby boczne, w razie uszkodzenia (w wypadku albo kolizji) nie poranią pasażerów i kierowcy odłamkami szkła. Folia przyciemniająca znajduje się bowiem od wewnętrznej strony. Zatem odpryski szyby nie powinny wpaść do wnętrza pojazdu.

Oczywiście, przyciemniane szyby nie są jedynym rozwiązaniem, które zapobiega nagrzewaniu się samochodu. Rozwiązaniem alternatywnym są roletki na tylne boczne szyby i na tylną szybę. Pokrowiec na szyby albo na cale auto, stosowany na czas postoju, także będzie chronił przed nagrzewaniem się wnętrza pojazdu. I to całego, a nie tylko tylnej części.

Jakimi metodami można przyciemnić szyby w samochodzie?

Obecnie stosowane są dwie metody: przyciemnianie szyb metodą piecową i przyciemnianie szyb za pomocą folii.

Przyciemnianie szyb metodą piecową:

  • To metoda trwała – nie można jej odwrócić.
  • Szyby przyciemnione metodą piecową nie blakną – ich barwa pozostaje bez zmian, przez lata.
  • W razie uszkodzenia szyby trzeba zakupić szybę standardową i poddać ją procesowi wypalania. W procesie wypalania trzeba uzyskać taki sam odcień jak pozostałych przyciemnionych szyb.
  • Szyba musi zostać wymontowana z pojazdu. Następnie poddawana jest czynnościom przygotowawczym (oczyszczanie), potem nakładane są na nią warstwy tlenków tytanu, a na koniec szyba jest wypalana w piecu.
  • Montaż i demontaż szyb musi zostać wykonany w profesjonalnym warsztacie. Niezbędne jest zastosowanie nowych uszczelek i specjalnych klejów do montażu szyb.
  • Proces jest długotrwały. Wypalanie trwa długo. Elementy montażowe (uszczelki, kleje) po montażu szyb, muszą też wyschnąć.

Przyciemnianie szyb za pomocą folii

  • To metoda, którą można odwrócić – w razie potrzeby można usunąć folię przyciemniającą. I to samodzielnie.
  • Folia, użyta do przyciemnienia szyb może, blaknąc i może zacząć się odklejać po pewnym czasie. Wszystko zależy od jakości folii.
  • W razie uszkodzenia szyby, wystarczy zakupić zwykłą szybę i ją okleić taką samą folią, jak pozostałe szyby.
  • Szyby nieruchome nie muszą być demontowane z pojazdu podczas oklejania. W przypadku szyb ruchomych (opuszczanych) czasami konieczny jest demontaż szyb albo boczków drzwi, aby móc dostać się do szyby. Nie wymaga to jednak stosowania nowych klejów czy uszczelek.
    Folia nakładana jest od wewnętrznej strony szyby.
  • Montaż i demontaż powinien zostać wykonany w specjalistycznym warsztacie. Ale przy odrobinie umiejętności, ostrożności i po zakupie odpowiedniej folii, można szyby przyciemnić samodzielnie.
  • Proces oklejania nie jest długotrwały. Zależy to od umiejętności oklejającego.

Jak przebiega proces oklejania szyb folią w celu ich przyciemnienia?

Specjalista musi uzyskać dostęp do całej szyby. Decyduje zatem, czy należy rozbierać drzwi, czy też jest to niepotrzebne.

Szyba jest przygotowywana do oklejenia. Proces rozpoczyna się od mycia, następnie przeprowadzane jest odtłuszczanie i suszenie szyby. Przyciemnienie szyby wymaga dokładnego odtłuszczenia całej powierzchni szyb, inaczej może dojść do odklejania się folii w przyszłości.

mycie szyby samochodowej

Specjaliści wykorzystują w swojej pracy skuteczne środki chemiczne.
K2 Nuta Pro to jeden z najlepszych na rynku środków do dokładnego mycia szyb i lusterek. Nadaje się idealnie do oczyszczenia powierzchni szyb z zanieczyszczeń. Niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej, czystej ściereczki.

Do odtłuszczenia szyb idealnym środkiem jest K2 Klinet Pro. Wystarczy go rozpylić na umytą szybę i wytrzeć do sucha ściereczką z mikrofibry.

  • K2 NUTA PRO 1L
    Płyn do mycia szyb - Glass Cleaner
  • K2 KLINET PRO 1L
    Środek do inspekcji lakieru

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Folia jest przycinana do odpowiednich rozmiarów, a następnie nakładana na szybę. Czasami stosuje się specjalny środek, który zwiększa przyczepność folii do szyby (zwiększa skuteczność kleju).

Folia jest najczęściej przyklejana na środku szyby. Następnie, za pomocą odpowiednich narzędzi, przykleja się folię od środka, w kierunku krawędzi, równocześnie usuwając bąbelki powietrza.

Na koniec usuwane są nadmiarowe kawałki folii, wystające poza obręb szyby. Można do tego celu wykorzystać bardzo ostry nóż do tapet.

Przyciemnianie szyb – ile kosztuje?

Metoda piecowa to koszt od 1500 do 2000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszty montażu i demontażu szyb, a także materiałów dodatkowych.

Przyciemnianie szyb przy użyciu folii jest tańsze i kosztuje średnio od kilkuset zł do ok. 1000 zł.
Warto zwrócić uwagę na jakość folii. Najtańsze kosztują kilka złotych za m2, najdroższe – kilkadziesiąt zł za m2. Jednak te droższe są lepszej jakości i znacznie łatwiej się je przykleja. Są też trwalsze.

Które szyby i w jakim stopniu można przyciemnić?

Stopień przyciemniania szyb jest regulowany przez odpowiednie przepisy Kodeksu Drogowego.

Przednia szyba i przednie szyby boczne nie mogą być przyciemniane. Muszą zapewnić przepuszczalność minimum 70 proc. światła (na mocy dodatkowego rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury).

Można przyciemniać tylne szyby boczne i szybę tylną. Nie ma tutaj ograniczeń, określanych przez przepisy.

Przed przystąpieniem do przyciemniania szyb, warto pamiętać o przepisie Kodeksu Ruchu Drogowego:

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu – art. 66, ust. 1, pkt 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Przyciemnianie innych szyb, niż dozwolone przepisami, grozi mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.