Ładowanie akumulatora samochodowego to czynność, która pozwala na znaczące przedłużenie trwałości akumulatora samochodowego. Ładowanie akumulatora samochodowego jest również jedynym sposobem na uruchomienie auta, kiedy dojdzie do jego rozładowania. Są też auta, w których kierowca sam nie naładuje akumulatora. Jakie? Odpowiemy na to pytanie. Odpowiemy też na najważniejsze pytanie: jak naładować akumulator i jak robić to bezpiecznie.

Akumulator samochodowy to standardowy element wyposażenia każdego współczesnego samochodu. Każdego, czyli auta z silnikiem benzynowym, diesla a także samochodów elektrycznych. Tak, samochody elektryczne także mają standardowy akumulator 12V.

Akumulator rozruchowy (nazwa mówi nam już o tym, jaką pełni funkcję) ma za zadanie zapewnić prąd, potrzebny do uruchomienia silnika. Musi zatem zasilić rozrusznik, komputer sterujący pracą silnika, elektryczną pompę paliwa w baku i szereg innych podzespołów, zależnych od rodzaju silnika (w benzyniaku będą to na przykład cewki zapłonowe i świece zapłonowe). W aucie elektrycznym akumulator samochodowy pozwala na „start” elektroniki, sterującej całym autem.

Po wyłączeniu silnika, akumulator samochodowy zapewnia prąd dla wszystkich pracujących urządzeń. Takich jak alarm samochodowy, centralny zamek i elementy pamięci wszystkich sterowników.

Dlaczego w ogóle trzeba ładować akumulator samochodowy? Teoretycznie, powinien być on naładowany przez alternator, w trakcie jazdy. Ale kiedy jeździmy ciągle na krótkich trasach, to alternator nie może naładować akumulatora do pełna.

Akumulator samochodowy podlega także procesom samorozładowania. Przyspieszają one w wysokich temperaturach letnich. Zimą z kolei, na skutek niskich temperatur, zwalniają procesy chemiczne wewnątrz akumulatora. I znów następuje utrata prądu.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, akumulator jest też rozładowywany przez pracujące urządzenia, po wyłączeniu silnika. Jeśli mają one duży pobór prądu (tzw. prąd spoczynkowy), mogą przyspieszać rozładowanie akumulatora.

Akumulator samochodowy służy najdłużej wtedy, gdy jest stale doładowywany do pełna. A zatem, kiedy auto jest eksploatowane na dalekich trasach, albo wtedy, gdy akumulator jest regularnie doładowywany. Dobry akumulator może pracować sprawnie przez 5 albo więcej lat, w optymalnych warunkach.

Bezpieczne ładowanie akumulatora

Czy ładowanie akumulatora samochodowego może skończyć się wypadkiem? Przecież to prosty konstrukcyjnie podzespół?

instrukcja ładowania akumulatora

Tak, ale nieostrożne postępowanie z akumulatorem samochodowym może skończyć się bardzo źle.
Wewnątrz akumulatora znajduje się płyn, elektrolit, który zawiera 30 procent kwasu siarkowego. Elektrolit może poważnie poparzyć człowieka.
Kiedyś produkowano akumulatory obsługowe, w których kierowca musiał co pewien czas sprawdzać poziom elektrolitu i dolewać go. W tego typu sytuacjach mogło dojść do poparzenia, przy nieostrożnym uzupełnianiu poziomu elektrolitu w akumulatorze.
Obecnie produkuje się tylko i wyłącznie akumulatory bezobsługowe. Są one szczelnie zamknięte, a dostęp do ich wnętrza jest utrudniony, albo niemożliwy. Nie wymagają one uzupełniania elektrolitu, przy zachowaniu odpowiednich warunków pracy (jak np. optymalna temperatura pracy).
Jednak elektrolit może także zacząć wyciekać z akumulatora samochodowego, kiedy ten zostanie uszkodzony mechanicznie. Np. upadnie, albo zostanie uszkodzony na skutek wypadku, kolizji lub złego zamocowania w samochodzie.

Akumulator samochodowy może także wybuchnąć. A wtedy elektrolit z kwasem siarkowym może poparzyć twarz i inne części ciała osób, znajdujących się w jego pobliżu.
Kiedy akumulator samochodowy może wybuchnąć? Kiedy ładowanie akumulatora jest prowadzone w sposób niezgodny z zasadami. Czyli…

Ładowanie akumulatora prostownikiem, baterią rozruchową albo kablami rozruchowymi musi zostać poprzedzone właściwym podłączeniem przewodów. Zamiana biegunów podczas podłączenia prostownika, przewodów rozruchowych albo baterii rozruchowej, zakończy się wybuchem akumulatora.

Ładowanie zamarzniętego akumulatora także zazwyczaj kończy się wybuchem. Akumulator, który stał na mrozie, musi przez kilka godzin w domu „dojść” do temperatury pokojowej. Wtedy można go zacząć ładować.
Przeładowanie akumulatora. Nowoczesne ładowarki mikroprocesorowe mogą się samodzielnie wyłączyć. Ale standardowe prostowniki nie wyłączają się automatycznie. Należy obserwować wskaźnik naładowania. Kiedy akumulator naładuje się do pełna, należy wyłączyć prostownik.

Zbliżanie się do ładowanego akumulatora ze źródłem ognia (np. z papierosem do pracującego silnika, albo umieszczanie ładowanego prostownikiem akumulatora w domu, w pobliżu źródła ognia) także może zakończyć się wybuchem.

Bezpieczne ładowanie akumulatora to także zapobieżenie sytuacji, w której dojdzie do całkowitego zresetowania wszystkich systemów samochodu. Zanim wymontujemy akumulator z auta, w którym jest kod do radia, pamiętajmy o tym, aby mieć go pod ręką.

W jakich samochodach ładowanie akumulatora jest niemożliwe? W wielu autach premium. Odłączenie akumulatora spowoduje zresetowanie szeregu systemów, w konsekwencji uruchomienie auta nie będzie możliwe. Akumulator można wymontować tylko wtedy, gdy jest inne urządzenie do podtrzymania napięcia (np. inny akumulator). W przypadku aut premium niezbędne jest ładowanie akumulatora w samochodzie, z zastosowaniem urządzenia podtrzymującego zasilanie.

Czym ładować akumulator samochodowy?

Każdy kierowca ma do wyboru dwa urządzenia – tańsze i droższe.
Tańszy sprzęt to standardowy prostownik, najczęściej z analogowym wskaźnikiem, choć może mieć też wyświetlacz cyfrowy. Kupując takie urządzenie, należy dobrać odpowiednio jego moc. Choć zazwyczaj moc 4A jest w zupełności wystarczająca. Ładowanie akumulatora prostownikiem wymaga nadzoru nad urządzeniem i sprawdzania, jaki jest aktualny poziom naładowania urządzenia. Kiedy zbliża się do pełnego, prostownik należy odłączyć. Dla większości kierowców w zupełności wystarczy.
Droższy sprzęt to ładowarka mikroprocesorowa do akumulatora. Samodzielnie dobiera prąd do ładowania i samodzielnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora.

Jak podłączyć akumulator do prostownika albo do ładowarki mikroprocesorowej?

Jest to bardzo proste i bezpieczne, jeśli stosujemy się do odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
Akumulator nie może mieć uszkodzonej obudowy – nigdzie nie może wyciekać elektrolit.
Akumulator samochodowy nie może mieć zaśniedziałych biegunów, trzeba je oczyścić, wystarczy drobny papier ścierny. Akumulator musi być ustawiony z dala od źródeł ognia. Pamiętajmy też, aby nie ładować zamarzniętego akumulatora, narażonego na działanie mrozu. Musi on postać kilka godzin w ciepłym pomieszczeniu.

Jak naładować akumulator prostownikiem?

Ustawić akumulator w bezpiecznym miejscu jeżeli jest to pomieszczenie musi ono posiadać wentylacje.
Prostownik albo ładowarka mikroprocesorowa mają przewody, zakończone tzw. krokodylkami. Krokodylek czerwony oznacza plus, a krokodylek czarny minus.
Bieguny akumulator samochodowego są także oznaczone. Znajdują się na nich wytłoczone oznaczenia plus i minus.
Podłączamy krokodylek ze znakiem plus (czerwony) do dodatniego bieguna akumulatora (plus), a krokodylek ze znakiem minus (czarny) do ujemnego bieguna akumulatora (minus).
Włączamy prostownik albo ładowarkę.
Obserwujemy wskazania na wskaźniku analogowym prostownika albo cyfrowym ładowarki i kiedy akumulator się naładuje do pełna, wyłączamy go. W przypadku ładowarek mikroprocesorowych urządzenie powinno się wyłączyć samo po naładowaniu akumulatora. Warto zajrzeć do jego instrukcji.
Jeśli akumulator samochodowy uległ głębokiemu rozładowaniu (rozładował się praktycznie do zera pojemności) można spróbować ratować go przy pomocy ładowarki mikroprocesorowej. Jednak zazwyczaj głęboko rozładowany akumulator nadaje się tylko do wymiany na nowy.

Jak podładować akumulator przy pomocy kabli rozruchowych?

Jak ładować akumulator przy pomocy kabli rozruchowych albo baterii rozruchowej? Pierwsza metoda wymaga znalezienia kierowcy, tzw. dawcy. Jego akumulator powinien mieć większą pojemność do akumulatora, który będzie ładowany. Do tego, co oczywiste, musi być naładowany. W przeciwnym razie rozładowane zostaną dwa akumulatory rozruchowe.
Bateria rozruchowa, tak zwany booster, daje niezależność od innych. Jej sercem jest bateria litowo – jonowa, która powinna być naładowana.

Jak ładować akumulator za pomocą kabli rozruchowych?

Ustawić auta obok siebie, wyłączyć silniki i podnieść maski.
Czerwony przewód rozruchowy podłączyć do bieguna dodatniego (plus) w samochodzie dawcy (ze sprawnym akumulatorem) i do bieguna dodatniego (plus) w samochodzie biorcy (z rozładowanym akumulatorem).
Czarny przewód rozruchowy podłączyć do bieguna ujemnego (minus) w samochodzie dawcy i do masy w samochodzie biorcy. Masa to element metalowy w komorze silnika, nie chroniony przez izolację.
Uruchomić silnik auta dawcy (z naładowanym akumulatorem).
Uruchomić silnik auta biorcy (z rozładowanym akumulatorem).

Jak długo należy ładować akumulator?

Akumulator należy ładować tak długo, aż zostanie naładowany do pełna. Chyba, że ładowanie ma służyć jedynie do uruchomienia silnika. W tym przypadku, po pozytywnym uruchomieniu silnika, należy przejechać kilkadziesiąt kilometrów. Akumulator powinien zostać naładowany do pełna przez alternator samochodu.

Ile czasu trwa ładowanie akumulatora samochodowego w domu? To zależy od:
Pojemności akumulatora;
Stopnia jego rozładowania;
Mocy urządzenia ładującego.
Ładowanie do pełna rozładowanego akumulatora, o średniej pojemności (40 Ah), przy pomocy standardowej ładowarki o mocy 4A, może trwać 8 godzin.

Ładowanie akumulatora, a jego trwałość

Akumulator samochodowy powinien być stale doładowywany do pełna. To wpływa na jego trwałość i sprawia, że akumulator służy bardzo długo. Obecnie średni okres eksploatacji dobrego akumulatora, w optymalnych warunkach, to 5 lat.
Jeśli auto jeździ często na długich trasach (minimum kilkadziesiąt km) a kierowca nie używa szeregu urządzeń elektrycznych po jego wyłączeniu, akumulator nie jest wystawiany na działanie mrozu i ostrego słońca, to nie ma potrzeby go doładowywać.
Jeśli jednak auto jest eksploatowane na krótkich trasach albo jeździ się nim sporadycznie, to akumulator powinno się ładować minimum raz w miesiącu

Akumulatory mają wbudowane zielone oczko, czyli plastykową kulkę, która informuje o gęstości akumulatora. Teoretycznie, zielono oczko może wskazywać na naładowanie akumulatora. Jednak po podłączeniu prostownika, ładowarki albo testera akumulatora, może okazać się, że podzespół jest naładowany tylko do 1/3 pojemności.

Podsumowanie

Regularne ładowanie akumulatora zdecydowanie wydłuża okres jego eksploatacji. Dzięki temu kierowca nie musi wydawać co 2 lata pieniędzy na zakup nowego podzespołu. Poza tym auto ze sprawnym akumulatorem po prostu nie zawodzi.