Szczelność cylindra to podstawowa kwestia związana z poprawną pracą silnika spalinowego. Nawet minimalne nieszczelności, przy ciśnieniu obecnym podczas spalania mieszanki nie pozwoliłyby w pełni wypracować potencjał płynący z tego procesu. W przypadku zaworów, kwestia szczelności to niestety czasochłonny proces ich docierania, wymagający kilkukrotnego powtarzania tej samej czynności z kolejną pastą do docierania. A gdyby tak można było ten proces ograniczyć do jednokrotnego docierania zaworów? Tak, szybkie docieranie zaworów jest możliwe, a tu pokażemy, jak i czym.

 

Kiedy i po co docieramy zawory

Na początku jednak powiedzmy sobie pokrótce, dlaczego tak ważne jest docieranie gniazd zaworowych. Powód jest banalny: gniazda zaworów to w praktyce jedyne miejsce w komorze spalania cylindra z góry narażone na nieszczelność. W końcu gdzieś musi wpływać do cylindra powietrze lub mieszanka, gdzieś także muszą z niego wypływać pozostałości spalania. Te niewielkie drzwiczki muszą więc istnieć, a jednocześnie muszą być w stu procentach zamknięte podczas samego procesu spalania mieszanki.

Potrzeba szczelności zaworów sprawia, że jej badanie jest czynnością, którą powinno się przeprowadzić podczas każdego ściągnięcia głowicy. W praktyce, niemal zawsze zauważymy tu pewne przecieki, będące zresztą skutkiem środowiska pracy zaworów. Docieranie jest koniecznością również w przypadku każdorazowej wymiany zaworów czy głowicy, gdyż z zasady nowe elementy nigdy idealnie nie będą do siebie pasować.

 

Grzybek zaworowy

Docieranie zaworów, jaka pasta?

Docieranie i polerowanie zaworów w gnieździe to proces długotrwały. A już szczególnie czasochłonne jest to, gdy w grę wchodzi docieranie zaworów ręcznie. Standardowo przy docieraniu należy wykorzystać trzy pasty o różnym stopniu granulacji, co dla typowego silnika czterocylindrowego z czterema zaworami na cylinder daje rezultat czterdziestu ośmiu cykli docierania.

Wniosek wychodzi więc prosty, że najlepsza pasta do zaworów pozwalałby ograniczyć tą pracę do jednego cyklu na zawór. I właśnie tu do gry wchodzą produkty typu K2 Mega Grind, czyli pasty typu one step. Ich nietypowa formuła pozwala za jednym zamachem ściąć, dotrzeć i wypolerować zawory i ich gniazda, eliminując wszelkie możliwe szczeliny. Dzięki pastom typu K2 Mega Grind możliwe jest szybkie docieranie zaworów, w wyżej wymienionym przypadku trwające już nie czterdzieści osiem, a tylko szesnaście cykli. A czy nie tego potrzebuje każdy mechanik w swoim warsztacie?

  • K2 MEGA GRIND 100G
    Pasta do docierania zaworów

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Natomiast tutaj przeczytaj, co powinien mieć każdy kierowca w swoim garażu, nie tylko mechanik. Przeczytaj i sprawdź, jakie są: „5 rzeczy, które każdy kierowca powinien mieć w swoim garażu.”

 

Efekt przed i po docieraniu zaworów

Jak docierać zawory

Użycie pasty typu K2 Mega Grind nie odbiega od typowego procesu, jakim jest docieranie zaworów 4t. Oczywiście, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, gdzie w ogóle mamy do czynienia z nieszczelnością między gniazdem a grzybkiem zaworowym. Robi się to z pomocą na przykład benzyny ekstrakcyjnej lub oleju napędowego, przelewając płyny przez głowicę z zamkniętymi weń zaworami.

Następnie niewielką ilość pasty należy nałożyć i rozprowadzić po zaworach w miejscach ich styku z gniazdem. Samo docieranie można przeprowadzić ręcznie, przy pomocy wkrętarki lub korzystając z mechanicznych urządzeń pomagających przy tym procesie. Pasta umieszczona między powierzchnią zaworu i gniazda ściera wszelkie naloty, osady, korozję czy nawet drobne uszkodzenia. Powierzchnie stają się więc równe i wzajemnie dopasowane, co eliminuje wszelkie nieszczelności.

Cały proces powinien doprowadzić boczne części zaworów do jednolitego, srebrzystego wyglądu zaworu. Proces zawsze należy zakończyć ponownym sprawdzeniem szczelności układu, po którym składać silnik należy tylko, jeśli docieranie zaworów i czyszczenie gniazd zaworowych przyniosło spodziewane rezultaty.

 

Pasta do docierania zaworów K2 Mega Grind

K2 Mega Grind – najlepsza pasta typu one step

O ile sama praca z pastą typu K2 Mega Grind nie różni się od pracy z typową pastą do docierania zaworów, różnica tkwi właśnie w ilości przeprowadzanych cykli docierania. A ten, w zależności od typu zaworu, trwa od minuty do minut kilku. Mnożąc to przez ilość cykli i dodając związane z tym prace przygotowawcze, przy wymienionych wcześniej czterdziestu ośmiu cyklach związanych z typowymi pastami, taka praca pochłania sporo czasu.

Pasta typu K2 Mega Grind zmniejsza tą pracę nawet trzykrotnie, ponieważ w jednym cyklu przeprowadzamy to, co czynimy w trzech cyklach używając trzech tradycyjnych past. Już samo polerowanie zaworów staje się więc procesem o wiele krótszym, a jeśli jeszcze dodamy do tego każdorazowe czyszczenie gniazd, nakładanie kolejnej pasty i inne prace przygotowawcze, różnice czasowe są już ogromne.

Możesz oszczędzić jeszcze więcej czasu, gdy podczas naprawy, napotkasz na zardzewiałą i zapieczoną śrubę, nie będziesz miał problemu z jej odkręceniem, jeśli przeczytasz ten artykuł: „Jak odkręcić zapieczoną śrubę – K2 Vulcan”.

 

Efekt przed i po zastosowaniu K2 Mega Grind

Podsumowanie

Proces docierania zaworów nie jest może zbyt skomplikowany, ale ze względu na wymaganą dokładność jest on czasochłonny. Dzięki pastom one step typu K2 Mega Grind, możliwe jest jednak wyraźne skrócenie czasu pracy nad zaworami. Trzykrotnie mniejsza ilość cykli czyszczenia pomnożona przez minuty przeznaczone na jeden cykl pokazują, że warto jest postawić na takie pasty, szczególnie jeśli jest się profesjonalnym mechanikiem regularnie przeprowadzającym takie działania.