Korozja atakuje wszystkie metalowe części samochodu. Najczęściej zwracamy uwagę na naloty korozji na podwoziu i na karoserii. Niestety, bardzo często zapominamy o tym, że korodują również śruby i nakrętki. W tym przypadku korozja może bardzo mocno utrudnić, albo wręcz uniemożliwić odkręcenie śruby. A to może całkowicie pokrzyżować plany naprawy pojazdu.

 

Zardzewiała śruba – powszechny problem

Co ważne, problem dotyczy śrub i nakrętek, znajdujących się w niemalże całym aucie. Najbardziej na działanie korozji są narażone te, które znajdują się pod samochodem i służą na przykład do mocowania części zawieszenia oraz układu wydechowego. Ale nie oznacza to, że problem nie dotyczy innych śrub i nakrętek. Korodować mogą również te, które znajdują się pod maską silnika.

Wszystko zależy od dwóch czynników – rodzaju materiału, z jakiego została wykonana śruba a także od tego, czy właściciel samochodu zabezpieczał je przed korozją. Nie jest to trudne. Od czasu do czasu wystarczy spryskać śrubę środkiem antykorozyjnym, albo wielofunkcyjnym, takim jak K2 07.

Śruby i nakrętki korodują, a wraz z tym pojawiają się problemy. I to nie tylko związane z niemożnością zdemontowania śruby. Czasami nawet z uruchomieniem samochodu, gdy np. zardzewieją śruby i oczka przewodów masowych, łączących ujemny biegun akumulatora samochodu z karoserią.

Zapieczone śruby to przede wszystkim mankament starszych samochodów. Ale nie tylko.

 

Stosowanie K2 Vulcan na zardzewiałą śrubę

Poradź sobie z rdzą bez wysiłku

Na trzpieniu śruby i na wewnętrznej części nakrętki znajdują się gwinty. Poza tym pozostała powierzchnia śruby i nakrętki jest gładka. To sprawia, że śruby można bez problemu wkręcać w gwinty, a także bez problemu demontować nakręcone na nie nakrętki. Oczywiście, jeśli zostanie do tego celu przyłożona odpowiednia siła i śruba albo nakrętka zostanie „objęta” odpowiednim narzędziem.

Pojawiająca się korozja powoduje, że na trzpieniu śruby, na wewnętrznej części nakrętki a także w nagwintowanych miejscach pojawiają się niejednolite warstwy metalu, powstałe na skutek utleniania żelaza i jego stopów. To właśnie korozja. I to one, utlenione warstwy metalu, powodują blokowanie się gwintów, co bardzo utrudnia, albo wręcz uniemożliwia wykręcenie śruby albo nakrętki.

Korozja oczywiście atakuje nie tylko gwinty, ale też łby śrub albo zewnętrzną część nakrętek. To powoduje, że śruby i nakrętki tracą swoje fabryczne kształty i np., odkręcenie ich przy pomocy klucza oczkowego lub nasadowego jest niemożliwe, gdyż klucz nie ma jakiegokolwiek punktu oparcia. Tym bardziej niepowodzeniem zakończy się odkręcanie zapieczonej, skorodowanej śruby przy pomocy klucza płaskiego. Ma on bowiem tylko dwa punkty podparcia. W najgorszej sytuacji dochodzi do niemal całkowitego zniszczenia łebka śruby przez korozję.

Co powoduje korodowanie śrub? Wszyscy sprzymierzeńcy korozji – wilgotne powietrze, sól drogowa, kurz, brud i słabo zabezpieczony materiał, podatny na działanie korozji. Dlatego też najczęściej korodują śruby, wystawione na bezpośrednie działanie wody, soli drogowej i wilgoci – znajdujące się pod samochodem.

 

Efekt przed i po użyciu środka K2 Vulcan

Jak odkręcić zardzewiałą śrubę?

Problem jest popularny i do tego dotyka on nie tylko posiadaczy samochodów. Dlatego pojawiło się kilka rozwiązań, które bywają pomocne:

▪ Poruszanie kluczem oczkowym w dwie strony (odkręcając i zakręcając), co pozwala nieco „rozruszać” zapieczoną śrubę, albo nakrętkę.

▪  Uderzanie młotkiem w klucz, aby zwiększyć siłę jego obrotu. Istnieje duże ryzyko ukręcenia łebka.

▪  Uderzanie młotkiem w łebek śruby od góry, żeby ją nieco rozruszać i poruszyć naloty korozji. W tym przypadku również istnieje ryzyko uszkodzenia śruby. Trzeba też pamiętać, że stosowanie młotka przy odkręcaniu niektórych elementów wyposażenia auta może przynieść więcej szkody, niż pożytku.

▪  Stosowanie nafty w roli penetratora. Nafta pozwala na rozpuszczenie korozji. Problem sprawia jedynie odpowiednie dostarczenie nafty we właściwe miejsce. Poza tym nafta działa bardzo powoli.

▪  Rozgrzewanie zapieczonej śruby za pomocą palnika. Bywa pomocne, wymaga jednak bardzo dużych środków ostrożności.

 

  • K2 VULCAN 500 ML
    Super skuteczny produkt do odkręcania śrub
  • K2 VULCAN 250 ML
    Super skuteczny produkt do odkręcania śrub

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

W bardzo problematycznych sytuacjach, w których doszło do zerwania łebka śruby, utraty jego kształtu, albo jego całkowitego rozsypania się, na skutek działania korozji, też są pewne metody ratunku:

▪  Łebek można oczyścić z korozji za pomocą metalowej szczotki, a potem dospawać do niego inną nakrętkę. Niezbędne jest stosowanie odzieży ochronnej, maski spawalniczej, jak również odłączenie akumulatora w aucie. Poza tym trzeba uważać, aby opiłki metalu ze spawania nie narobiły problemów – mogą bez trudu wtopić się w przednią szybę i doprowadzić do jej pęknięcia.

▪  Za pomocą specjalnych przecinaków i młotka „rzeźbi się” w skorodowanym łebku wgłębienie do kształtu końcówki śrubokręta. Może to pomóc jedynie przy tych śrubach, które nie zostały mocno wkręcone (np. mocujących atrapę grilla albo cewki zapłonowe). Z pewnością za pomocą śrubokręta nie uda się odkręcić śrub mocujących elementy zawieszenia.

▪  Ostatnią metodą ratunku jest rozwiercanie przy pomocy specjalnych wkrętów. Dobiera się je do średnicy zerwanej śruby i wkręca (za pomocą wiertarki albo wkrętarki elektrycznej) w jej środek. Potem odkręca się wewnętrzny wkręt. To powinno pozwolić na usunięcie pozostałości zerwanej śruby.

 

Jest jednak dużo prostsza metoda, która wspiera kierowców i mechaników przy codziennych, albo bardziej zaawansowanych pracach, związanych z mechaniką samochodową. Metoda ta pozwala na uniknięcie siłowania się z zardzewiałymi śrubami, co często zapobiega ich zerwaniu. Poza tym jest też sporym wsparciem w sytuacji zerwania śruby, gdy jej trzpień pozostał w gwincie. Co na zardzewiałe śruby? Dobry środek chemiczny w sprayu.

 

Użycie K2 Vulcan na zapieczoną śrubę

Środek do odkręcania śrub – K2 Vulcan

K2 Vulcan to chemiczny środek w sprayu, który zdecydowanie ułatwia odkręcanie zardzewiałych śrub i nakrętek. Dozowanie środka jest bardzo proste, dzięki cieniutkiej słomce z tworzywa sztucznego, która umożliwia dotarcie do trudnych miejsc.

Jak stosuje się środek? Wystarczy spryskać zardzewiałą śrubę albo nakrętkę i odczekać kilka minut, aby dać mu czas na działanie. W przypadku bardzo mocno zardzewiałych i zapieczonych śrub można wspomóc działanie środka, delikatnie opukując śrubę z góry.

Jak działa środek? Dwufazowo. Jak pamiętamy, przy odkręcaniu zardzewiałych albo zapieczonych śrub bardzo mocno przeszkadzają warstwy utlenionego żelaza albo jego pochodnych, będące wynikiem działania korozji. K2 Vulcan z łatwością rozpuści rdzę, dzięki czemu bez wysiłku odkręcisz każdą śrubę.

Druga faza działania to nasmarowanie trzpienia śruby albo wewnętrznej części nakrętki za pomocą specjalnych substancji smarujących. K2 Vulcan poza pomocą w odkręcaniu zapieczonych śrub, zmniejsza współczynnik tarcia, smaruję i zabezpiecza przed ponownym skorodowaniem. Dodatkowo potrafi rozpuścić drobne zabrudzenia typu: zaschnięty smar, klej, guma i inne substancje, mogących utrudniać odkręcenie śruby albo nakrętki. Ponadto zadziała on sprawnie w każdej temperaturze.

Dowiedz się więcej na temat: „Smary kontra tarcie”

 

Zapieczona śruba przed i po zamoczeniu w środku K2 Vulcan

Jak używać K2 Vulcan?

Co zrobić, jeśli w trakcie pracy napotkamy zapieczone, albo zardzewiałe śruby? Odkręcanie powinniśmy rozpocząć od oczyszczenia rdzy w sposób mechaniczny, jeśli śruby i nakrętki są mocno pordzewiałe. Następnie spryskujemy śruby i nakrętki za pomocą K2 Vulcan. Czekamy kilka minut, aby substancje mogły wniknąć w odpowiednie szczeliny.

W przypadku mocno pordzewiałych śrub, delikatnie pukamy młotkiem w łebek śruby, co pozwoli go odrobinę rozruszać.

Trzeba też odpowiednio dobrać narzędzie do odkręcania. Pamiętamy, że najlepsze są klucze oczkowe i nasadowe, albowiem mają więcej punktów zaczepienia.
W przypadku bardzo opornych i bardzo mocno pordzewiałych śrub warto spryskać je jeszcze raz za pomocą K2 Vulcan i odczekać kilka godzin. Z pewnością pomoże.

K2 Vulcan to skuteczny, łatwy w stosowaniu, wydajny (opakowanie 500 ml) produkt i przede wszystkim, zdecydowanie ułatwiający pracę. Jak widać K2 Vulcan to bardzo przydatny produkt który warto mieć pod ręką.

 

Sprawdź „5 rzeczy które każdy kierowca powinien mieć w swoim garażu”