[VIDEO PORADNIK] Smary kontra tarcie.

Czy wiesz, że pierwsze substancje smaropodobne pojawiły się już w 2400 lat p.n.e.? Do redukcji tarcia stosowano olej i wodę, to starożytni Egipcjanie z potrzeby i konieczności stosowali środki smarujące, które zmniejszały tarcie podczas przesuwania posągów i bloków kamiennych. 

 

Wtedy jeszcze społeczeństwo nie miało dostępu do tak szerokiej oferty specjalistycznych smarów, które różnią się między sobą składem, sposobem działania i tym samym… zastosowaniem! Czy na co dzień korzystasz z urządzeń mechanicznych, maszyn i pojazdów? 




Zastanawiasz się, jaki smar będzie do nich odpowiedni? Słusznie, tylko tak zapewnisz odpowiednie smarowanie wszystkim elementom ruchomym. 

 

Biały smar litowy z PTFE w warsztacie i w domu.

 

Biały smar z dodatkiem teflonu ma postać pianki, która tężeje na elemencie i dzięki temu jest odporna na wypłukanie. Znalazł swoje zastosowanie w warsztacie np. przy smarowaniu zawiasów w drzwiach samochodu, haków holowniczych, linki prędkościomierza, gazu, sprzęgła.

Okazuje się niezawodny przy wymianie sprzęgieł, sworzni, resorów, łożysk i smarowaniu części szyberdachu, zatrzasków i zaczepów. Warto jest go mieć ponadto w domu. Sprawdzi się przy różnych zaczepach, zatrzaskach, a także przy smarowaniu suportu maszynowego w rowerze. 

 

biały smar litowy z teflonem

 

Smar grafitowy odporny na duże obciążenia. 

 

Wysoka odporność na wilgoć i wodę sprawiła, że jest on często wykorzystywany do smarowania np. kołowrotków wędkarskich. Doskonale sprawdza się w mechanizmach mocno obciążonych, narażonych na tarcie.

Smaruje m.in. przeguby, resory, przekładnie zębate, łańcuchy w osłonach, górne mocowania amortyzatorów, mocowania drążka kierowniczego, elementy siodła w ciągnikach siodłowych oraz tłumiki. Może być stosowany jako smar montażowy. 

 

Smar miedziowy – doskonale przewodzi prąd i ciepło.

 

Polecany jest, kiedy dwie powierzchnie stykają się i występuje prawdopodobieństwo zatarcia, zapieczenia się połączeń gwintowanych. Cząsteczki miedzi powodują, że dobrze przewodzi ciepło i prąd, dzięki czemu można go stosować przy montażu klem akumulatora – poza aluminiowymi.

Swoje zastosowanie znajduje przy montażu świec żarowych, łożysk wyciskowych, stalowych felg. Pamiętaj, miedź wchodzi w reakcję z aluminium, w obecności np. wody deszczowej, wywołuje reakcję eletrochemiczną! Montujesz koła z felgami aluminiowymi? Stosując smar miedziowy, popełniasz duży błąd! 

 

 

Smar ceramiczny w połączeniach narażonych na wysokie temperatury.

 

Do montaży kół z felgami aluminiowymi stosuje się smar ceramiczny. Jest on odporny na działanie wody i kwasów, a także chroni przed korozją. Stosuje się go w układach hamulcowych z systemami ABS, ASR, ESP. Smar ceramiczny może być wykorzystany do połączeń narażonych na wysokie temperatury do +1400 stopni Celsjusza, dlatego używamy go do montażu wtryskiwaczy, kolektorów i głowic. 

 

Smar do łańcuchów o dużej przyczepności.

 

Syntetyczny, najczęściej występuje w formie aerozolu, który chroni przed wodą oraz rdzą, bardzo praktyczny. Wyróżnia go duża przyczepność. 


syntetyczny smar do łancuchów motocyklowych i rowerowych


Bez obaw można go stosować we wszystkich typach łańcuchów m.in. X-Ring, O-Ring, rowerowych, motocyklowych i w łańcuchach sprzęgłowych np. w motocyklach żużlowych. 

 

Suchy smar z PTFE

 

Bezbarwny smar, który sprawdza się wszędzie tam, gdzie elementy są narażone na kontakt z pyłem, kurzem i brudem. Możemy go zastosować do powierzchni metalowych, drewnianych, plastikowych oraz ceramicznych. Tworzy śliską powierzchnię pozwalającą na luźne przesuwanie elementów. Doskonały do napędów łańcuchowych, rolek, suwnic, lin stalowych, prowadnic. 

 

Pamiętaj, że źle dobrany smar może zrobić więcej szkód niż pożytku, zatarte łożysko, drzwi od samochodu, których nie można otworzyć lub zapieczone śruby ;) 


porównanie właściwości smarów i ich zastosowań

 

Do następnego przeczytania ;)