W naszym codziennym życiu towarzyszą nam tysiące ruchomych mechanizmów. Znajdują się one w samochodach, rowerach, urządzeniach ogrodowych, drzwiach, bramach, sprzęcie do ćwiczeń w domu na siłowni i w pracy. Z mechanizmami mamy do czynienia, wszędzie tam, gdzie są maszyny, linie produkcyjne i transportowe. Z mechanizmami różnego rodzaju mają do czynienia mechanicy, budowlańcy, rolnicy, serwisanci, majsterkowicze, hobbyści, specjaliści i amatorzy. Zawias w bramie, zawias w drzwiach samochodu, prowadnica foteli, zamek w drzwiach domu i samochodu, kłódka, łożysko w kole roweru, kołowrotek na wędce wędkarza, przekładnia w maszynie rolniczej, oś koła taczki ogrodowej to przykłady otaczających nas mechanizmów.
Wszyscy lubimy, kiedy nasze urządzenia pracują płynnie i cicho. Nie zawsze tak jest. Dlaczego? Bo mechanizmy mają kilku wrogów, którzy utrudniają im pracę: tarcie, zanieczyszczenia, wysoka temperatura i korozja. Mechanizmy mają także sprzymierzeńca, który zapewnia im płynną pracę. To smar techniczny.
- Co to jest smar?
- Jakie zadania ma przed sobą smar?
- Z czego produkuje się smary? Z czego składa się smar?
- Do czego smar techniczny? Korzyści.
- Smary techniczne — rodzaje i zastosowanie
- Jaki smar do smarowania śrub i szpilek?
- Jaki smar do skrzypiących drzwi?
- Jaki smar do szyberdachu lub prowadnic foteli?
- Jaki smar do piór resorów?
- Jaki smar do śrub mocujących felgi aluminiowe do piast?
- Jaki smar do łożysk?
Kiedy coś demontujemy, obojętnie, czy jest to śruba w drzwiach, czy świeca zapłonowa w samochodzie, denerwuje nas to, że nie możemy jej odkręcić. Dlaczego? Bo doszło do jej zapieczenia w gwincie. Jak temu zaradzić? Znów może pomóc nam smar.
Na początek postaramy się wyjaśnić, czym jest smar i z czego jest produkowany.
Co to jest smar?
Smar to specjalny opracowany środek chemiczny, którego zadaniem jest zmniejszenie tarcia pomiędzy powierzchniami. W zależności od zastosowania smary mogą mieć różną konsystencję stałą, płynną, pół płynną aż do gazowej. Dzięki temu wnikają w głąb lub nie spływa ze smarowanych powierzchni.
Jakie zadania ma przed sobą smar?
- Przede wszystkim musi zapewnić warstwę poślizgową pomiędzy dwoma (lub więcej niż dwiema) pracującymi częściami mechanicznymi. Warstwa poślizgowa oddziela pracujące części, zmniejszając tarcie pomiędzy nimi. Tarcie to w wielu przypadkach proces bardzo niekorzystny, powodujący powstawanie hałasu, wysokiej temperatury, odkształceń, a także produktów ubocznych, takich jak metalowe opiłki.
- Dzięki zmniejszeniu tarcia, temperatura pomiędzy pracującymi częściami maleje. Smar odprowadza ciepło.
- Dzięki zmniejszeniu tarcia nie powstają nieprzyjemne dźwięki, takie jak, chociażby metaliczne piski. Smar wycisza pracujące elementy.
- Smar zabezpiecza części przed korozją.
- Smar amortyzuje obciążenia.
Podsumowując, smar zdecydowanie poprawia jakość i efektywność pracy mechanizmów, przedłuża ich techniczne życie, a także chroni przed przedwczesnym zużyciem.
-
K2 BIAŁY SMAR Z PTFE 400ML
Redukuje tarcie, usuwa wilgoć, eliminuje skrzypienie i chroni przed korozją
-
-
-
-
-
-
Znajdź sklep
w okolicy
Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.
-
K2 BIAŁY SMAR Z PTFE 400MLRedukuje tarcie, usuwa wilgoć, eliminuje skrzypienie i chroni przed korozją
Znajdź sklep
w okolicy
Z czego produkuje się smary? Z czego składa się smar?
Podstawowym składnikiem smaru jest olej bazowy (do kilkudziesięciu procent objętości smaru), mający właściwości ślizgowe. Do produkcji oleju bazowego stosuje się:
- oleje mineralne (np. rafinowane oleje mineralne, będące podstawowymi składnikami towotu);
- oleje roślinne;
- oleje syntetyczne (na przykład oleje silikonowe, które powstają z polimerów, powstających z atomów krzemu i grup metylowych albo etylowych).
Oleje są płynne, a smar powinien mieć konsystencję stałą. Dlatego niezbędne jest stosowanie zagęstników. Najczęściej stosuje się mocznik aromatyczny, krzem albo krzemian glinu, a także metaloorganiczne mydła alkaliczne. Dzięki zagęstnikom smar ma formę gęstej pasty.
Żeby uzyskać specjalne właściwości smaru, stosuje się do nich ulepszacze. To ulepszacze najczęściej decydują o głównych właściwościach smaru i o jego przeznaczeniu. Przykładowe ulepszacze to:
- grafit (smar grafitowy);
- miedź (smar miedziowy);
- teflon (smar teflonowy);
- dodatki antykorozyjne;
- dodatki konserwujące;
- dodatki zwiększające przyczepność;
- dodatki zwiększające trwałość
- i wiele innych.
Do czego smar techniczny? Korzyści.
Dobry smar techniczny sprawi, że:
- przedłużysz okres eksploatacji poszczególnych mechanizmów, chroniąc je przed przedwczesnym zużyciem, spowodowanym przez tarcie, wysoką temperaturę i korozję. Przykład: łańcuch roweru i motocykla. Brak smarowania powoduje przyspieszone zużycie na skutek tarcia i wysokiej temperatury. Niszczy się sam łańcuch i pracujące z nim koła zębate;
- zapobiegniesz zniszczeniu metalowych części przez korozję;
- upłynnisz pracę poszczególnych mechanizmów, dzięki czemu korzystanie z nich będzie przyjemniejsze;
- zmniejszysz obciążenie innych podzespołów, które będą musiały zużywać mniej energii do poruszania nasmarowanym mechanizmem;
- będziesz mógł używać mniej siły do poruszania poszczególnymi mechanizmami. Na przykład nasmarowane drzwi samochodowe pracują bardzo lekko;
- wyciszysz pracę poszczególnych mechanizmów;
- uchronisz uszczelki przed kruszeniem i pękaniem:
- zapobiegniesz zacinaniu się zamków w domu i samochodzie;
- uchronisz kłódki i zamki przed zamarzaniem;
- ochronisz podzespoły eksploatacyjne przed zapiekaniem. Dzięki temu będziesz mógł je w przyszłości łatwo zdemontować (na przykład świece zapłonowe i świece żarowe w samochodzie);
- zapobiegniesz zapiekaniu się śrub i nakrętek. Kiedy będziesz potrzebować — odkręcisz je bez używania nadmiernej siły i bez zagrożenia zerwania gwintu.
To tylko niektóre, przykładowe zastosowania smarów. Są ich tysiące. Smary powinno się stosować do spraw serwisowych, naprawczych i konserwacyjnych.
Smary techniczne — rodzaje i zastosowanie
Nowoczesne smary, poza świetnymi właściwościami, cechują się także nowoczesną formą. Smar w sprayu, ze specjalnym aplikatorem, umożliwia wygodne i dokładne nakładanie sprayu także w trudno dostępne miejsca.
O czym warto pamiętać? Nakładanie świeżego smaru na warstwę starego, zaschniętego mija się z celem. Najlepiej usunąć warstwę starego smaru (za pomocą ściereczki albo zmywacza chemicznego lub ręcznika papierowego) i dopiero wtedy nałożyć warstwę nowego smaru.
Jaki smar do smarowania śrub i szpilek?
Idealnym rozwiązaniem będzie K2 Miedź Spray. Smar miedziowy to środek smarny, w którym olej bazowy został wzbogacony dodatkiem miedzi stąd jego nazwa.
Warto go stosować do smarowania śrub przy piastach kół (śrub i szpilek) mocujących felgi stalowe. Należy nakładać nieduże ilości smaru, albowiem zbyt duża ilość powoduje problemy z właściwym działaniem czujników ABS (prędkości obrotowej koła).
Smar miedziowy ma szereg innych zastosowań. Można go używać do smarowania gwintów świec zapłonowych, gwintów świec żarowych, szpilek kolektorów wydechowych, gwintów sond lambda, gwintów śrub, pracujących w warunkach wysokich temperatur w samochodzie, w pojazdach różnego typu, a także w maszynach.
Smar biały — gdzie wykorzystujemy?
Smar biały to środek, w którym olej bazowy został wzbogacony dodatkiem PTFE (politetrafluoroetylenu), szerzej znanego jako teflon.
Jaki smar do skrzypiących drzwi?
Co możemy zrobić, aby uciążliwy, nieprzyjemny dźwięk podczas zamykania i otwierania drzwi zniknął? Najlepszym rozwiązaniem jest użycie K2 Biały Smar z PTFE. Wygodny smar sprayu z aplikatorem pozwala na precyzyjne nasmarowanie każdych zawiasów — w drzwiach wejściowych, w drzwiach wewnętrznych, w drzwiach meblowych i w drzwiach samochodowych. K2 Biały Smar z PTFE tworzy warstwę smarną, która jest odporna na zabrudzenia (nie osadza się na niej kurz i pył).
K2 Biały Smar posiada specjalny, dwustopniowy system aplikacji. W początkowej fazie środek dokonuje penetracji powierzchni (dzięki czemu łatwo dociera we wszystkie zakamarki), w dalszej fazie tężeje na posmarowanych elementach. K2 Biały Smar redukuje tarcie, chroni przed wilgocią i korozją, tworzy grubą warstwę ochronną. Jest odporny na działanie warunków atmosferycznych, nie zamarza, nie topnieje. Jest bardzo dobry do smarowania mechanizmów, w których pracują ze sobą części mieszane — metalowe i z tworzywa.
K2 Smar Biały ma bardzo szerokie zastosowanie. Można nim smarować zawiasy i ograniczniki drzwi samochodowych, zawiasy drzwi w domach i firmach, zawiasy bram i elementy bram, prowadnice foteli samochodowych, linki sprzęgła, linki gazu i inne linki, stosowane w samochodach i maszynach, klemy akumulatora, łebki śrub (ochrona przed korozją), sworznie przegubów, resory w autach ciężarowych i przyczepach, mechanizmy szyb w samochodach, mechanizmy różnego rodzaju, elementy maszyn i urządzeń przemysłowych.
Suchy smar z PTFE (suchy smar biały) -specjalny rodzaj smaru, który jest przeznaczony do smarowania miejsc, narażonych na zabrudzenia, w szczególności pyłem, kurzem, brudem olejami i tłuszczami, ale nie tylko. Suchy smar z PTFE nie przyjmuje zabrudzeń.
K2 Suchy smar z PTFE jest odporny na działanie kurzu, brudu, olejów, tłuszczów i temperatur do 240 st. C. Tworzy niewidoczną warstwę ochronną, do której nie przyczepia się brud. Tworzy poślizg i chroni przed korozją. Można nim smarować elementy metalowe, plastikowe, ceramiczne i drewniane.
Jaki smar do szyberdachu lub prowadnic foteli?
Idealny jest K2 Suchy smar z PTFE. K2 Suchy smar z PTFE można również stosować także do smarowania dachów składanych w kabrioletach,
mechanizmów szyb, prowadnic foteli, zawiasów samochodowych. K2 Suchy smar z PTFE znajdzie zastosowanie w kabinach lakierniczych smarowanie zasiasów i klamek (zapobiega przyleganiu pyły), przy smarowaniu zawiasów drzwi i okien w domach i samochodach, przy smarowaniu elementów drzwi przesuwnych oraz przy smarowaniu zawiasów meblowych. Tego rodzaju smary są wykorzystywane, w przemyślę do smarowania wszelkiego rodzaju podajników i przenośników rolkowych.
Smar grafitowy — do czego wykorzystujemy?
Smar grafitowy to środek chemiczny, w którym olej bazowy został wzbogacony dodatkiem grafitu (minerał, stosowany jako naturalny, suchy smar).
Jaki smar do piór resorów?
K2 Smar Grafitowy będzie tu najlepszym rozwiązaniem ze względu na swoje właściwości smarne. Używamy go wszędzie tam gdzie elementy trą o siebie wzajemnie. W przeciwieństwie do zwykłych smarów, wnika w pióra pozostawiając ślizg zmniejszający tarcie. Dodatkowo chroni przed korozją i wilgocią.
Poza tym smar grafitowy K2 można stosować do smarowania przegubów kulowych (np. w samochodach); przekładni ślimakowych w przemyśle, rolnictwie i AGD, do smarowania otwartych przekładni zębatych w maszynach przemysłowych i rolniczych oraz do smarowania powierzchni trących, silnie obciążonych.
Smar ceramiczny — gdzie wykorzystujemy?
Smary ceramiczne — powstały z myślą o miejscach, narażonych na działanie dużych sił oraz wysokich temperatur. Ich olej bazowy zawiera domieszkę ceramiki.
K2 Smar Ceramiczny cechuje się odpornością na bardzo wysokie temperatury (do 1400 st. C), jest też odporny na nacisk (ściskanie), działanie kwasów i wody.
Może Cię, również zainteresować:
Jaki smar do śrub mocujących felgi aluminiowe do piast?
Zapieczona piasta i śruby to zmora wielu użytkowników samochodów podczas sezonowej zmiany opon. Pewnie nie raz podczas tej czynności miałeś problem zdjąć koło z piasty. Przy następnej wymianie użyj K2 Smar Ceramiczny na szpilki i piastę. Następna wymiana będzie już czystą przyjemnością.
Smar ceramiczny K2 można stosować zarówno dla felg stalowych jak i aluminiowych.
K2 Smar Ceramiczny ma także inne zastosowania. Warto go stosować do
zabezpieczania gwintów sond lambda, świec zapłonowych i świec żarowych przed zapieczeniem, do zabezpieczenia gwintów śrub i nakrętek przed zapieczeniem, szczególnie do śrub narażonych na działanie wysokich temperatur (np. w maszynach, kolektorach wydechowych samochodów i maszyn, układach wydechowych samochodów i maszyn itd.), a także do smarowania elementów i mechanizmów maszyn i urządzeń, narażonych na działanie wody i wysokich temperatur.
Smar uniwersalny ŁT-43 (towot) – gdzie wykorzystujemy?
Smary uniwersalne ŁT-43 są produkowane na bazie olejów zagęszczonych, wzbogaconych dodatkiem mydła litowego.
Smar K2 ŁT-43 to uniwersalny smar, o średniej odporności na temperatury. Smar chroni przed wilgocią, jest bardzo odporny na ściekanie i wstrząsy.
Jaki smar do łożysk?
Najbardziej popularnym jest smar K2 ŁT-43 potocznie zwany towot. Jest idealnym środkiem do smarowania łożysk wszelakiego typu: w samochodach, przyczepach, motocyklach, rowerach, w maszynach itd. Można go także stosować do smarowania elementów maszyn przemysłowych i rolniczych, a także do smarowania elementów wózków transportowych, taczek itd.
Smar syntetyczny — najlepszy smar do prowadnic klocków hamulcowych i do tłoczków hamulcowych? Można stosować zamiennie ze smarem ceramicznym.
K2 Cera High-Temp Brake Grease to specjalny smar syntetyczny, odporny na działanie bardzo wysokich temperatur. Zawiera szereg specjalnych, syntetycznych dodatków do oleju bazowego. Można go stosować do smarowania tłoczków hamulcowych, cylinderków hamulcowych i prowadnic zacisków hamulcowych, a także do konserwacji komponentów hydraulicznych w urządzeniach i maszynach hydraulicznych.
Nowoczesne smary to niezbędny produkt w każdym domu, garażu, samochodzie i w zakładzie przemysłowym. Smar to przyjaciel użytkownika, zdecydowanie zwiększający.