Kategorie: Kosmetyka

[VIDEO] Lakier jak nowy – ręczne usuwanie rys.

Regularnie myjesz i woskujesz swój samochód. Dbasz o to, aby wyglądał jak najlepiej, a jego lakier był w znakomitej formie. Po pewnym czasie zauważasz jednak rysy, które skutecznie psują wygląd i blask Twojego auta…

Jak tego uniknąć? Skąd biorą się zarysowania i defekty lakieru? Jak samodzielnie i w prosty sposób pozbyć się rys, gdy już się pojawią? O tym dowiecie się poniżej.


Skąd biorą się uszkodzenia lakieru?

Uszkodzenia powłoki lakierniczej powstają w trakcie eksploatacji pojazdu z kilku przyczyn. Główną są oczywiście uszkodzenia mechaniczne. Zarysowania wokół klamki samochodu od kluczyka? Ślady na dachu od gałęzi drzewa? Rysa od krawężnika lub słupka na parkingu? To najczęstsze, choć nie jedyne okazje do powstawania zarysowań na lakierze.

Kolejną przyczyną jest nieprawidłowe mycie samochodu, suszenie i wycierania auta – katorga dla lakieru. W ten sposób powstają tzw. swirle, czyli rysy w kształcie okręgów, odwzorowujących ruchy naszej ręki. Do powstawania rys przyczynić może się również okres zimowy, podczas którego wykorzystujemy szczotki do usuwania śniegu z karoserii.

Mechaniczne uszkodzenia to jedno. Drugą istotną kwestią jest oksydacja. To nic innego jak utlenianie lakieru pod wpływem działania słońca czy wody, które widoczne będzie szczególnie na wieloletnim lub zaniedbanym lakierze.

Aby tego uniknąć, wskazana jest pielęgnacja lakieru za pomocą specjalistycznych kosmetyków oraz regularne zabezpieczanie, na przykład za pomocą wosku. Usuwanie rys przynajmniej dwa razy do roku jest równie istotne, gdyż uszkodzona struktura lakieru będzie przyczyniać się do szybkiego pogorszenia jego kondycji.

  • K2 VENOX 180 g
    Mleczko do usuwania rys
  • K2 ULTRA CUT
    Skuteczna pasta do usuwania rys

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Kiedy ręczne usuwanie rys ma sens?

Aby móc ocenić, kiedy podjęcie próby ręcznego usunięcia rys jest uzasadnione, musimy poznać strukturę lakieru. Składa się on z kilku warstw, z których najważniejsze to: podkład, lakier bazowy oraz lakier bezbarwny.

Klar, czyli ochronna i najbardziej zewnętrzna warstwa struktury lakieru, jest najbardziej narażona na uszkodzenia i zarysowania. Zarazem to na niej najłatwiej będzie nam wyeliminować niedoskonałości.

Kiedy zatem przystępujemy do ręcznego polerowania? Gdy zauważymy powierzchowne rysy na lakierze bezbarwnym, najlepiej patrząc na karoserię pod słońce lub inne mocne źródło światła. Jeśli zarysowania nie są zbyt głębokie, wówczas ręczne ich usunięcie jest możliwe.

W innych przypadkach, gdy na naszym samochodzie pojawią się głębokie zarysowania lub przetarcia, najlepiej oddać auto do specjalisty. Takie uszkodzenia lakieru należy usuwać maszynowo, mając w tym odpowiednią wprawę.

Ręczne polerowanie jest bezpieczne dla lakieru, gdyż nasze dłonie nie są w stanie wytworzyć przesadnie dużej siły, która mogłaby lakier uszkodzić. Do wyboru mamy pastę lub mleczko – dobór zależy od tego, w jakim stanie jest lakier, którego polerowania się podejmujemy.

Mleczko jest bardziej agresywne i zdecydowanie łatwiej będzie nam pozbyć się z jego pomocą powierzchownych uszkodzeń z lakieru. Co ważne, mleczko trwale usuwa rysy zamiast je tylko maskować.

Jak ręcznie wypolerować auto?

Zanim przystąpimy do ręcznego polerowania, samochód musimy odpowiednio przygotować. Auto musi być dokładnie umyte i najlepiej wyglinkowane, aby pozbyć się z powierzchni lakieru wszelkich nieczystości. Polerowanie przeprowadzamy w miejscu zacienionym, na chłodnym lakierze – unikamy słońca i pracy na samochodzie, który jest rozgrzany.


Stan lakieru najlepiej będzie ocenić po dokładnym umyciu, patrząc na karoserię pod słońce. Możemy wykorzystać również światło mocnej latarki. Przy polerowaniu koncentrujemy się na małym, wybranym obszarze, w którym zauważyliśmy zarysowania na lakierze.


Mleczko do polerowania w niewielkiej ilości nakładamy za pomocą aplikatora i polerujemy gąbką niewielką powierzchnię lakieru. W celu uzyskania możliwie najlepszego efektu, najlepiej jest stosować zamiennie koliste i proste ruchy ręki. Po zakończeniu polerowania nadmiar mleczka zbieramy delikatnie ściereczką z mikrowłókna.


Jeśli efekt pracy na danym obszarze lakieru nas nie zadowala, cały proces należy powtórzyć. Jeśli również to nie przyniesie pożądanego rezultatu, rekomendowana jest zamiana mleczka na pastę bardziej ścierną i mocniejszą w działaniu.


Po usunięciu rys i defektów lakieru warto zabezpieczyć powierzchnię używając wosku twardego Carnauba. Pozbycie się zarysowań i zabezpieczenie woskiem nada lakierowi blasku i pogłębi jego kolor.

Ostatnio dodane artykuły

Poradnik – jak prosto i łatwo odnowić plastiki wewnętrzne w samochodzie?

Znamienita większość auta na polskich drogach to auta używane, sprowadzane najczęściej zza zachodniej granicy. Średnia…

2 tygodnie temu

Spalanie stukowe LSPI – jak zapobiec wybuchowi silnika?

Spalanie stukowe to jeden z największych wrogów każdego silnika. Wydawało się, że walka z tym…

4 tygodnie temu

K2 Roton i Roton pro – czym się różnią produkty K2 od produktów K2 Pro

Kosmetyki do samochodu to dziesiątki produktów o rozmaitym przeznaczeniu, które niedoświadczonego użytkownika mogą przyprawić o…

1 miesiąc temu

Jak usunąć rdzę?

Jak pozbyć się rdzy? Rdza to przeciwnik podstępny i niezwykle trudny do pokonania. Samo pojawienie…

3 miesiące temu

Jak SKUTECZNIE dezynfekować auto?

Jak skutecznie dezynfekować wnętrze kabiny samochodu? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Jak dezynfekować tapicerkę…

6 miesięcy temu

Opryskiwacz ciśnieniowy – co musisz o nim wiedzieć?

Na pierwszy rzut oka, opryskiwacz ciśnieniowy kojarzy się przede wszystkim z ogrodnictwem. I słusznie, bo…

8 miesięcy temu