W ostatnich latach klimatyzacja samochodowa stała się niezwykle popularna. Każdy nowy samochód, wyjeżdżający z salonu, ma na wyposażeniu klimatyzację. Także coraz więcej aut używanych, sprowadzanych do Polski z krajów Unii Europejskiej, jest wyposażonych w klimatyzację samochodową. Można powiedzieć, że obecnie sprzedaż auta używanego bez klimatyzacji jest trudna.
Klimatyzacja samochodowa obniża temperaturę we wnętrzu samochodu, w trakcie ciepłych miesięcy. Dzięki temu można komfortowo podróżować nawet w trakcie upałów. Niższa temperatura we wnętrzu kabiny sprawia, że kierowca i pasażerowie nie męczą się, nie pocą, a kierowca może stale zachowywać wysoki poziom reakcji na sytuacje na drodze.
Klimatyzacja samochodowa eliminuje także wilgoć z wnętrza auta. Zatem w trakcie całego roku można dzięki niej osuszać wnętrze pojazdu i eliminować np. zaparowane szyby.
Co w zamian? Klimatyzacja samochodowa wymaga serwisu, w trakcie którego sprawdza się jej szczelność i poziom czynnika chłodniczego oraz oleju mineralnego, przeznaczonego do smarowania sprężarki (olej krąży wraz z czynnikiem w zamkniętym układzie). Klimatyzacja wymaga regularnej wymiany filtra kabinowego.
Pracująca sprężarka klimatyzacji jest napędzana przez pasek wieloklinowy, przekazujący napęd z wału korbowego. Przez to każde włączenie klimatyzacji obciąża silnik. Ma to swój wymierny koszt: średnio ok. 1 l paliwa/100km.
Klimatyzacja samochodowa wymaga także regularnego czyszczenia – raz na rok. Dlaczego ?
Dlatego, że zanieczyszczona klimatyzacja jest siedliskiem roztoczy, bakterii i grzybów. Powodują one kaszel, alergie, pieczenie oczu, choroby układu oddechowego. W skrajnych przypadkach mogą wywoływać także bardziej groźne choroby.
Dlaczego tak się dzieje? Jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji samochodowej jest parownik (inaczej wymiennik ciepła). W niektórych autach mogą być nawet dwa. To element układu klimatyzacji, który przypomina wyglądem chłodnicę. Parownik albo parowniki, są zamontowane pod deską rozdzielczą.
Przez parownik przepływa powietrze, kierowane do wnętrza auta przez wentylatory i wypływające przez nawiewy.
W parowniku czynnik chłodniczy odbiera ciepło od powietrza, pompowanego do wnętrza auta (stąd nazwa wymiennik ciepła). Przez to na parowniku (w trakcie pracy układu) zbiera się woda (para wodna). Teoretycznie, jest ona odprowadzana przez rurkę odpływową. Ale nie zawsze da się odprowadzić wszystko i nie zawsze to działa idealnie.
Z powietrzem do parownika wpadają kurz, roztocza, mikroorganizmy, zarodniki grzybów, które osadzają się na parowniku.
Po wyłączeniu klimatyzacji i w ogóle silnika, parownik nagrzewa się od słońca, ogrzewającego nadwozie auta. W rezultacie, na parowniku powstaje mikroświat, który zaczyna żyć swoim życiem. I to jest właśnie groźne dla zdrowia człowieka.
Tak na marginesie: układ klimatyzacji samochodowej nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Podobne sytuacje mają miejsce w każdym układzie klimatyzacji. Nieczyszczona klimatyzacja w biurze czy domu może być równie groźna dla zdrowia, jak klimatyzacja samochodowa.
Na szczęście czyszczenie klimatyzacji samochodowej (znane też jako odgrzybianie klimatyzacji) pozwala skutecznie usunąć wszelakiego typu problemy z parownika.
Wystarczy jedno porządne czyszczenie klimatyzacji raz na rok. Do tego można stosować raz na pół roku środki do odświeżania klimatyzacji.
Pierwszy, bardzo niepokojący objaw to nieprzyjemna woń dochodząca z nawiewów klimatyzacji. Najczęściej określa się ją jako woń stęchlizny. Ale może mieć nieco inny „zapach”. W każdym razie, z nawiewów wentylacji i klimatyzacji nie powinna dochodzić żadna nieprzyjemna woń.
Drugi, bardzo niepokojący objaw (często połączony z pierwszym) to występowanie typowych dla alergii objawów po wejściu do auta. Te typowe objawy to: pieczenie oczy i świąd oczu, katar, kaszel, problemy z gardłem.
Jeśli kupujemy auto używane, to nie powinniśmy czekać na to, aż pojawią się pierwsze objawy zagrzybionej klimy. Warto przeprowadzić odgrzybianie klimatyzacji i serwis układu klimatyzacji.
Wprowadzanie do parownika za pomocą specjalnej, długiej rurki specjalnej pianki czyszczącej, ze środkiem bakterio i grzybobójczym. Oprócz parownika, piankę rozprowadza się także w kanałach wentylacyjnych.
Wprowadzanie do parownika i układu wentylacji środka w aerozolu, ze składnikami bakterio i grzybobójczymi. W tym celu środek umieszcza się za złożonymi, przednimi siedzeniami. Uruchamia się klimatyzację na obiegu wewnętrznym.
Stosowanie specjalnej wytwornicy mgły (ultradźwiękowej) ze środkiem bakterio i grzybobójczym. Tu również uruchamia się klimatyzację. Środek dezynfekuje parownik i kanały wentylacyjne. Ten sposób dezynfekuje także wnętrze auta (np. z roztoczy).
Stosowanie wytwornicy ozonu. W tym przypadku nie stosuje się żadnych środków chemicznych. Sam ozon wystarcza, żeby odgrzybianie klimatyzacji było w pełni skuteczne. Ta metoda również dezynfekuje wnętrze kabiny auta z roztoczy, bakterii itd.
Wystarczy odwiedzić serwis Autonova.com, a dokładnie jego stronę odgrzybianie klimatyzacji
Możemy też samodzielnie wpisać w odpowiedniej rubryce dotyczącej usług hasło „serwis klimatyzacji”
Wpisujemy swoją miejscowość.
W ciągu kilku chwil otrzymamy listę warsztatów w naszej okolicy, które prowadzą serwis klimatyzacji.
Możemy poznać orientacyjny koszt usługi i umówić się online na wizytę
K2 Klima Fresh to prosty do zastosowania środek, który odświeża układ klimatyzacji i zapewnia długotrwały zapach. Stosowanie jest bardzo łatwe. Warto go stosować co kilka miesięcy, aby zapewnić uczucie świeżości i bardzo miłego zapachu.
K2 Klima Fresh może być też stosowany w autach bez klimatyzacji, do odświeżenia kanałów wentylacyjnych.
K2 Klima Doktor to środek w piance, który pozwala na usunięcie nieprzyjemny zapach z układu klimatyzacji i wentylacji, pozostawiając po sobie przyjemny cytrynowy zapach.
Odświeżanie klimatyzacji za pomocą środka K2 Klima Fresh jest bardzo proste. Jak to zrobić?
Samodzielne czyszczenie klimatyzacji za pomocą K2 Klima Doktor także nie jest trudne.
Warto, albowiem przy zastosowaniu środków K2, koszty są bardzo niskie, a efekty zauważane i bardzo dobre. Regularne stosowanie preparatów K2 pozwoli utrzymać układ w dobrej kondycji. W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonych układów (np. po zakupie auta używanego) warto odwiedzić warsztat samochodowy i skorzystać z metody ultradźwiękowej albo ozonowania wnętrza. Pozwoli to także na usunięcie ewentualnych bakterii z wnętrza kabiny. Poza tym ozonowanie pozwala także na usunięcie woni papierosów.
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…
Żeby znaleźć oryginalny prezent dla fana motoryzacji, warto wyruszyć poza utarte ścieżki sklepowych półek. Ten…
Czy zdarzyło Ci się kiedyś przytrzasnąć klamrę pasa bezpieczeństwa drzwiami? Za pierwszym razem obyło się…
Zobacz komentarze
Na dworze zrobiło się ciepło to pora się zabrać za czyszczenie klimatyzacji. Klima Doktor wygląda ciekawie :)
Witam, bardzo jestem zadowolony z instruktażu przedstawionego w prezentacji. Jestem nowym użytkownikiem klimy, więc aby działała, muszę sporo wymienić. Dlatego przeczytałem cały materiał i obejrzałem filmy, które są bardzo dobrze i zrozumiale przedstawione. Szkoda, że większość z nas musi samemu i amatorsko zabierać się za to, gdyż warsztaty nie są tanie, a na zarobki porównywalne z UE kościółek katolicki.nie pozwoli, więc musimy powrócić do zasady, "Polak potrafi, bo musi". Pozdrawiam instruktorów prezentacji