Znamienita większość auta na polskich drogach to auta używane, sprowadzane najczęściej zza zachodniej granicy. Średnia wieku samochodu w Polsce to ponad 10 lat, a to wystarczający czas, aby wnętrze auta dotknął problem schodzącej farby czy łuszczących się plastików. Z tego poradnika dowiesz się jak odnowić zniszczoną powierzchnię tworzywa, bez inwestycji większych kwot.
- Odnowić czy może jednak wymienić ?
- Odnawianie plastików krok po kroku.
- Dlaczego jednak warto odnowić plastiki ?
Odnowić czy wymienić ?
Z założenia, główną zaletą plastiku jest niski koszt. Gdybyśmy jednak za każdym razem wymieniali plastik na nowy, koszty mocno uderzyłyby nas po kieszeni. Nowe elementy są drogie, a ich wymiana w wielu przypadkach nie należy do prostej.
Alternatywą jest zakup zamiennika. W wielu przypadkach to dobra opcja, zwłaszcza jeśli chodzi o drobne elementy wyposażenia auta. Wymiana wytartej gałki drążka zmiany biegów nie należy ani do trudnych, ani drogich zabiegów.
Nie zawsze da się jednak kupić zamienniki. W tym przypadku pozostaje jedynie zakup innego używanego elementu i żmudne poszukiwania takiego, który będzie w przyzwoitym stanie.
Używane plastiki to natomiast najczęściej elementy obarczone wadami podobnymi do naszego. W końcu też pochodzą z używanego auta. Ich stan jest zwykle niewiele lepszy od stanu naszego plastiku, co ujawni się niezwykle szybko i da nam do zrozumienia, że taki wybór to nie rozwiązanie, o jakim marzyliśmy.
I właśnie to powoduje, że coraz częściej wybieraną opcją jest odnawianie plastików wewnętrznych. Za o wiele mniejsze pieniądze, w jedno popołudnie można nadać plastikom świeży wygląd, który nie będzie już szpecił wnętrza auta.
Foto. Plastiki wewnętrzne odnowione za pomocą lakieru strukturalnego K2 Bumper spray.
Odnawianie plastików krok po kroku
Każde lakierowanie elementów plastikowych należy zacząć od usunięcia starej warstwy ochronnej. Sposobów na to jest wiele, ale tu warto wykorzystać te proste i sprawdzone. Lista patentów zaczyna się od zeskrobywania starej warstwy przy pomocy plastikowej karty czy gumowego krążka na wiertarkę.
Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest nałożenie na plastik grubszej warstwy płynu… hamulcowego, wykorzystując do tego niewielki pędzelek. W przypadku gumy ta odejdzie od plastiku już po godzinie, a bardziej odporne warstwy można zetrzeć zwykłą szmatką po około 12 godzinach.
Znajdź sklep
w okolicy
Druga opcja jest jeszcze prostsza; plastik trzeba tu zamoczyć w gorącej wodzie i odczekać, aż warstwa ochronna będzie łatwa do usunięcia nawet typową, kuchenną gąbką.
W niektórych przypadkach konieczne będzie tu zastosowanie papieru ściernego, który pomoże w usunięciu resztek gumy. Trzeba jednak uważać, by nie uszkodzić tu samego plastiku. Z podobnych przyczyn nie warto korzystać z substancji, które mogą narazić na uszkodzenie sam plastik, na przykład acetonu.
Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie powierzchni i usunięcie pozostałości płynu hamulcowego. Można to zrobić z pomocą benzyny ekstrakcyjnej lub izopropanolem albo też potraktować preparatami odtłuszczającymi plastik typu K2 Klinet. Korzystanie z preparatów do czyszczenia plastiku jest tu o tyle praktyczne, że eliminuje ono ryzyko uszkodzenia samego plastiku.
Po usunięciu substancji i wyschnięciu następnym krokiem jest malowanie plastików.
Foto. Plastiki wewnętrze tunel środkowy odnowiony za pomocą lakieru strukturalnego K2 Bumper spray.
Przykładem substancji nadającej powierzchni odpowiednią strukturę jest lakier strukturalny K2 Bumper. Pozwala on w zależności od potrzeb na uzyskanie odpowiedniej faktury, maskującej defekty powierzchni oraz imitującej naturalny wygląd tworzywa sztucznego.
Cienką warstwę takiego preparatu nakładamy w temperaturze pokojowej co 5-10 minut. Przy normalnym zużyciu elementu, do jego odnowy zwykle wystarczają tu 2-3 warstwy. Końcowy efekt powstały dzięki uformowaniu się widocznej struktury i pełnym utwardzeniu preparatu pojawi się po 12 godzinach.
Warto odnowić plastiki
Odnawianie i lakierowanie plastików to niedrogi, prosty sposób na przywrócenie elementom z tworzyw sztucznych pierwotnego wyglądu. Dzięki obecnym na rynku preparatom, można to zrobić w przydomowym garażu bez szkody dla samych plastików i ciała. Jeśli nasza sugestia przekonała cię do działania, podziel się z nami w komentarzu i pochwal efektami swojej pracy.
Artykuł powstawał we współpracy i dzięki uprzejmości Aleksandry Waryszewskiej, użytkowniczki grupy #testerK2 na facebooku. Zapraszamy na grupę w celu śledzenia pozostałych testów i porad użytkowników.
Polecamy również poradnik o renowacji plastików zewnętrznych „Renowacja plastików, czyli jak odnowić plastikowe elementy samochodu”