Mierzenie grubości lakieru powinno mieć miejsce zawsze przy zakupie samochodu z niesprawdzonego i nieznanego źródła. Dzięki temu dowiemy się więcej na temat historii samochodu i przeprowadzanych napraw lakierniczych.
Grubość lakieru powinno mierzyć się także przed pracami związanymi z jego korektą (polerowaniem). Przed ich rozpoczęciem użytkownik musi wiedzieć, z jakim lakierem ma do czynienia i czy jego powłoka do wykonania polerki jest wystarczająco gruba.
Korekta lakieru to zabieg bardzo skuteczny i efektywny, podnoszący wartość wizualną i finansową auta. Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik o korekcie lakieru, „Polerowanie samochodu, czyli jak z samochodu zrobić lustro?”.
Lakier samochodowy nie tylko nadaje karoserii pożądanej barwy, ale też zabezpiecza przed korozją. Najczęściej wyróżnia się trzy typy takich lakierów, które nakładane są na siebie kolejno warstwami.
Pierwszą jest materiał podkładowy, który służy do przyjęcia kolejnych warstw lakieru i zabezpiecza auto przed korozją. Następnie nakładana jest warstwa lakieru nadająca karoserii odpowiedni kolor, a na koniec lakier bezbarwny, chroniący dwie poprzednie warstwy przed działaniem czynników zewnętrznych i poprawiający estetykę powłoki.
Średnio jednak warstwa lakieru ma od 30 do 40 μm (w fabryce) lub ok. 60 μm (nakładana przez lakiernika). Najczęściej fabryczna grubość lakieru samochodowego sprowadza się do poziomu 80-160 μm.
Pomiar grubości lakieru dokonywać najlepiej na samochodzie czystym, na którym nie zalega warstwa brudu, przez którą wynik może być sfałszowany. Najlepszym punktem odniesienia jest najmniej narażony na uszkodzenia dach.
Powłokę sprawdzić trzeba też na drzwiach, maskach czy słupkach i progach, które po wypadku wymienić jest o wiele trudniej. Posłużyć się przy tym trzeba miernikiem z odpowiednią końcówką.
Najlepsze są mierniki z tzw. sondą na kablu. Trzymanie jej w jednej ręce a miernika w drugiej, eliminuje drgania, dzięki czemu wyniki pomiaru są precyzyjniejsze.
Musimy pamiętać o tym, że nie każdym miernikiem możemy zmierzyć lakier na elementach aluminiowych takich jak maska. Umożliwiający to miernik musi powiadać znacznik AI/Fe. Mierniki przeznaczone do mierzenia grubości tylko elementów stalowych mają jedynie znacznik Fe.
Wiele osób, mimo że wie, jak poprawnie zmierzyć grubość lakieru i robiąc to przy wykorzystaniu zaawansowanych mierników, dostrzega różnice w grubości powłoki na poszczególnych elementach. Czy musi to oznaczać, że samochód był naprawiany przez lakiernika?
Niekoniecznie. Różnice pomiędzy grubością elementów karoserii występują nawet w samochodach fabrycznie nowych. Innej grubości powłoka odkłada się na elementach aluminiowych czy też wszelkich wnękach i miejscach trudno dostępnych, np. wnęce koła zapasowego czy komorze silnika, gdzie grubość lakieru wynosi od 50 do 80 μm.
Różnice na całej lakierowanej powierzchni nie mogą jednak przekraczać 30-40 proc. Większe rozbieżności w okolicach 100 proc. są dowodem na to, że samochód był powtórnie lakierowany. Jeśli natomiast grubość lakieru przekracza 400, a nawet 300 μm, należy przypuszczać, że był też szpachlowany.
Warto przy tym pamiętać, że przy wykryciu ubytków samochód może być powtórnie lakierowany w fabryce. O wiele częściej znacznie grubsza od standardowej grubość powłoki świadczy jednak o zatuszowaniu usterek karoserii — lub co gorsza — wypadkach.
Pełna korekta lakieru to sposób na wyeliminowanie rys czy innych uszkodzeń, które negatywnie wpływają na odbiór wizualny pojazdu. Wiele pytań dotyczy zależności pomiędzy polerowaniem karoserii a ubytkami lakieru.
Jeśli naprawa takich mikrouszkodzeń będzie przebiegać prawidłowo i z zachowaniem przy tym profesjonalnych środków czy przeznaczanych do tego narzędzi (np. polerek Masner) nie ma powodów do obaw. Pełna korekta to na ogół ubytek w powłoce ok. 5 – maksymalnie 10 μm.
Wiedzę na temat grubości powłoki lakierniczej swojego samochodu powinien posiadać każdy właściciel. Zwłaszcza wtedy, kiedy przygotowuje się on do zabiegu polerowania auta o czym pisaliśmy wcześniej. Aby efekt po korekcie lakieru utrzymał się jak najdłużej, najlepiej zabezpieczyć go powłoką ceramiczną.
Przygotowaliśmy dla Ciebie dwa poradniki: „5 powodów, dla których warto nałożyć powłokę ceramiczną” oraz „Jak przygotować lakier do nakładania powłoki ceramicznej?”. Aby korekty lakieru przebiegła pomyślnie i bez obaw podczas polerowania, to warto mieć wiedzę na temat grubości lakieru.
Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…