Standardowo spaliny, wydobywające się z układu wydechowego, są bezbarwne. Jedynie zimą mogą mieć przez kilka minut białą barwę po uruchomieniu zimnego silnika. To normalne i jest związane z parą wodną. Co oznacza silnie zabarwiony dym podczas jazdy samochodem? Dlaczego samochód dymi, czyli produkuje zwiększoną ilość spalin o intensywnym zabarwieniu? Dlaczego samochód dymi na biało? Dlaczego samochód dymi na czarno? Odpowiedź w naszym artykule.

 

W trakcie pracy silnik samochodu spala mieszankę paliwowo – powietrzną. W samochodach z silnikami benzynowymi jest ona zapalana poprzez przeskok iskry na świecy zapłonowej. Podobnie detonowana jest mieszanka powietrza i gazu LPG, w autach wyposażonych w instalację gazową. W samochodach z silnikami diesla sprężone pod wysokim ciśnieniem paliwo jest wtryskiwane do skompresowanego powietrza. To wystarczy, żeby dokonać zapłonu.
Bez względu na rodzaj paliwa, po wybuchu mieszanki paliwowo – powietrznej, powstają gazy spalinowe. Są one usuwane poprzez układ wydechowy silnika. To odpowiedź na pytanie, dlaczego samochód dymi.

Z racji tego, że spaliny zawierają wiele szkodliwych składników, od węglowodorów, poprzez tlenki węgla, aż po tlenki azotu (najbardziej trujące) i sadze, zaczęto stosować układy oczyszczania spalin. Pierwszym, stosowanym od 1993 roku, był katalizator trójdrożny. Na przestrzeni lat pojawiły się też inne: filtry cząstek stałych (dzięki nim diesle przestały dymić na czarno), zawory recyrkulacji spalin EGR oraz układy selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Wszystkie te układy sprawiły, że dym podczas jazdy samochodem stracił zabarwienie i przede wszystkim, został pozbawiony zdecydowanej większości szkodliwych składników.
Tak wszystko działa w samochodzie, który jest w idealnym stanie technicznym.

A co się dzieje, jeśli pojawia się nadmierny, zabarwiony dym przy jeździe samochodem? Postanowimy odpowiedzieć na to pytanie!

Samochód dymi na biało – czy to powód do niepokoju?

biały dym z wydechu

Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli samochód dymi na biało przez kilka minut, podczas uruchomieniu silnika, zwłaszcza przy niskich temperaturach, to wszystko jest w porządku.

Jeśli samochód dymi na biało dłużej, niż kilka minut, a zwłaszcza po rozgrzaniu silnika (osiągnięciu temperatury roboczej) jest to już objaw niepokojący. Dlaczego? Najczęściej powodem jest przedostawanie się płynu chłodniczego do oleju silnikowego i spalanie niewielkich ilości płynu chłodniczego. Dzieje się tak na skutek bardzo poważnej awarii, jaką jest uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika. Warto sprawdzić poziom płynu chłodniczego.
Awaria ta może doprowadzić do zatarcia silnika, albowiem płyn chłodniczy rozwadnia olej silnikowy i sprawia, że olej traci właściwości ochronne.

Jak zapobiec zatarciu silnika? Sprawdź w artykule „Zatarty silnik. Jak temu zapobiec?

Powodem przedostawania się płynu chłodniczego do oleju silnikowego może być także skorodowana chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR, albo uszkodzona chłodnica oleju silnikowego (jeśli taki element występuje w danym samochodzie i jest chłodzony płynem, albowiem może być chłodzony strumieniem powietrza).

Samochód dymi na szaro – czy to powód do niepokoju?

szary dym z wydechu

Jeśli samochód dymi na szaro, może to oznaczać, że silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance paliwowej. Szary kolor dymu najczęściej dotyczy silników benzynowych. Dlaczego silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance paliwowej? Powodem może być awaria sondy lambda (wówczas spalanie wzrasta nawet o 50 procent), awaria czujników odpowiedzialnych za dobór mieszanki paliwowej (np. przepływomierza powietrza, czujnika temperatury powietrza zasysanego, czujnika temperatury płynu chłodzącego itd.), a także uszkodzenie wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego, które przelewają paliwo.

Samochód dymi na niebiesko – czy to powód do niepokoju?

Niebieskie zabarwienie spalin najczęściej oznacza, że auto zużywa duże ilości oleju silnikowego. Spala go wraz z paliwem. Dlaczego olej silnikowy dostaje się do komór spalania w większych ilościach? Dlatego, że silnik jest mocno zużyty i jego zużyte pierścienie zaworowe oraz uszczelniacze zaworowe przepuszczają olej do komór spalania w większych ilościach.
W tym przypadku trzeba co pewien czas dolewać olej silnikowy, albowiem w skrajnych przypadkach auto może zużywać go bardzo dużo.

Problem ten dotyczy zazwyczaj starszych aut, z mocno wyeksploatowanymi silnikami, po dużych przebiegach rzędu 300 i 400 tys. km. W tym przypadku rozwiązaniem jest kosztowny remont silnika.

To oczywiste, że w wielu przypadkach taki remont jest nieopłacalny. Bo jego koszt może przekroczyć wartość samochodu. Niekiedy może się też zdarzyć, że kierowca nie jest w stanie w najbliższym czasie wydać tak dużych pieniędzy na naprawę auta. Tutaj z pomocą może przyjść środek K2 Moto Doktor. Przy zimnym silniku, dolewa się go bezpośrednio przez korek wlewu oleju. K2 Moto Doktor jest mieszalny z każdym rodzajem oleju silnikowego. Środek skutecznie wycisza silnik, zmniejsza dymienie, a także zmniejsza zużycie oleju silnikowego.

  • K2 MOTO DOKTOR 443 ML
    Dodatek do oleju silnikowego

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Zastosowanie K2 Moto Doktora pomoże jeszcze przez dłuższy czas eksploatować stare auto, albo po prosto dotrwać do czasu, kiedy będzie można wyremontować samochód.

Samochód dymi na czarno – czy to powód do niepokoju?

czarny dym z wydechu

Kiedy samochód dymi na czarno i jest to diesel, może to oznaczać problemy z układem wtryskowym (zużyte, lejące wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego), albo zdemontowany filtr cząstek stałych DFP / FAP. Zadaniem filtra jest zatrzymywanie sadzy i eliminacja czarnego dymu. Drogie wtryskiwacze można zregenerować.

Kiedy diesel dymi na czarno, powodem może być też zużyta turbosprężarka, albo uszkodzone czujniki, odpowiadające za dobór mieszanki paliwa. Z racji ich uszkodzenia, silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance paliwa. Tutaj, podobnie jak w benzyniakach, winnym może być przepływomierz powietrza, czujnik MAF, czujnik temperatury płynu chłodzącego.

Podsumowując: biały dym przy odpalaniu samochodu to nie problem, jeśli zmieni barwę po rozgrzaniu silnika. Silne dymienie i intensywne zabarwienie spalin to oznaki problemów, które trzeba dokładnie zdiagnozować i naprawić w warsztacie samochodowym.