Światła w samochodzie kiedy należy włączyć? Co może być przyczyną niedziałających świateł? Odpowiemy na te pytania w naszym tekście.

Oświetlenie samochodowe ma zdecydowany wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dzięki niemu kierowca jest widoczny i sam widzi innych użytkowników drogi oraz jej otoczenie. Oświetlenie samochodowe pozwala także na ostrzeganie o zamiarze wykonywania manewrów (np. kierunkowskazy czy światła stop).

Na przestrzeni lat oświetlenie samochodowe przeszło kilka rewolucji. Pierwszą było wprowadzenie do produkcji żarówek halogenowych. To najpopularniejsze światła samochodowe do dzisiaj. Potem pojawiły się światła ksenonowe (żarniki ksenon). Obecnie niezwykle popularne są światła LED.
W autach wyższych klas pojawiły się dodatkowe systemy oświetlenia, doświetlające zakręty w trakcie wykonywania manewru skrętu.

Poza źródłami światła pojawiły się także nowe, zautomatyzowane sposoby ich obsługi, dostępne w samochodach z oświetleniem LED (tzw. adaptacyjnym). W przypadku takich samochodów kierowca nie musi już przełączać w trakcie jazdy świateł z długich na krótkie i odwrotnie. Sterownik oświetlenia dobiera samodzielnie intensywność świecenia (aktywując i dezaktywując poszczególne matryce LED w reflektorze) do warunków na drodze (np. do tego, czy zbliża się jakieś auto, system musi zapobiec oślepieniu jego kierowcy).

Ale nadal to kierowca musi wiedzieć, kiedy należy uruchamiać pozostałe światła w samochodzie. Dlatego też nasz artykuł jest przeznaczony dla wszystkich posiadaczy samochodów, nowych, starszych i w średnim wieku, tych o wartości 3 tys. złotych i tych o wartości 300 tys. zł.

Rodzaje świateł w samochodzie

Oświetlenie samochodowe można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

  • Oświetlenie zewnętrzne, zamontowane na zewnątrz auta. Przepisy ściśle określają rozmieszczenie świateł na samochodzie, a także intensywność i kolor ich świecenia. Oświetlenie samochodowe musi przejść przez badania homologacyjne (tak, jak cały nowy samochód wprowadzany na rynek).
  • Oświetlenie wewnętrzne. Ono również wpływa na bezpieczeństwo, choć w znacznie mniejszym stopniu. W jego skład wchodzi podświetlenie deski rozdzielczej (zegarów), podświetlenie poszczególnych przycisków , przełączników i pokręteł regulacyjnych, a także oświetlenie kabiny, bagażnika i ewentualnie, schowków.
    Do podświetlania elementów deski rozdzielczej i kokpitu dawniej używano przede wszystkim małych żarówek. Od wielu lat zastępują je diody LED. W niektórych autach podświetlenie deski nie jest stosowane, gdyż producenci montują wyświetlacze LED zamiast standardowych zegarów.

Światła w samochodzie – oświetlenie zewnętrzne

swiatla w samochodzie nie dziala co zrobic

Producenci samochodów stosują różne sposoby włączania świateł. Najpopularniejsze są wielofunkcyjne przełączniki zespolone, przy kierownicy (zawsze stosowane do sterowania pracą kierunkowskazów). Ale niektórzy producenci aut stosowali i stosują też inne rodzaje sterowania. Np. włączniki i przełączniki świateł zewnętrznych (mijania/długich/przeciwmgielnych) na desce rozdzielczej, w formie przycisków albo okrągłych przełączników. Włącznik świateł awaryjnych jest standardowo montowany w środkowej konsoli albo w środkowym tunelu, przy drążku dźwigni zmiany biegów.

Jakie rodzaje świateł w samochodzie są obecnie stosowane? Kiedy je włączać?

  • Światła mijania tzw. krótkie – muszą być stosowane przez całą dobę. Zatem należy je włączać zaraz po uruchomieniu samochodu.

W roli źródeł światła świateł mijania producenci samochodów stosowali i stosują standardowe żarówki halogenowe (najczęściej H7), żarniki ksenon i zespolone reflektory wykonane w technologii LED, gdzie za pracę świateł mijania odpowiadają określone moduły świetlne.

Uwaga: nie wolno stosować w roli zamienników żarówek halogenowych tzw. pseudoksenonów HID albo zamienników LED (tzw. retrofitów). Retrofity są powoli wprowadzane w krajach zachodnich, ale jest to proces niezwykle powolny.

  • Światła do jazdy dziennej (DRL) – to alternatywa dla świateł mijania, wykonana w technologii LED i mająca na celu zmniejszenie zużycia energii.

Od 2011 roku, każde nowe auto, wprowadzane na rynek UE, ma na wyposażeniu światła do jazdy dziennej DRL albo nowszą technologię (np. adaptacyjne światła LED). Producenci oświetlenia oferują cały szereg świateł do jazdy dziennej, które można montować w starszych samochodach.

Jak stosować światła do jazdy dziennej?

Muszą być podłączone tak, aby po ich włączeniu nie świeciły się standardowe światła mijania. I odwrotnie. Po włączeniu świateł mijania, światła do jazdy dziennej muszą gasnąć.
Świateł do jazdy dziennej można używać tylko w dzień i tylko w warunkach dobrej widoczności. Nie wolno ich stosować w trakcie deszczu, mgły itd.

We wspomnianych wcześniej systemach oświetlenia adaptacyjnego LED, sterownik powinien samodzielnie wyłączyć światła do jazdy dziennej i uruchomić światła mijania (albo aktywować więcej modułów świetlnych w przypadku świateł matrycowych LED), gdy pojawi się ograniczona przejrzystość powietrza.

Uruchomienie świateł mijania, albo świateł DRL powoduje też automatyczne zapalenie się tylnych świateł mijania, będących częścią tylnych lamp.

  • Światła drogowe, tzw. długie – to światła mocniejsze i o większym zasięgu słupa światła, niż światła mijania. tzw. krótkie.

Kiedy można je stosować światła drogowe?

Od zmierzchu do świtu na drogach nieoświetlonych. W praktyce stosuje się je najczęściej po zmierzchu, poza miastem.

Zabronione jest oślepianie innych kierowców i innych użytkowników drogi (rowerzystów, pieszych, poruszających się poboczem) poruszających się przed pojazdem, albo jadących/idących z naprzeciwka. W przypadku ich zauważenia należy natychmiast wyłączyć światła drogowe i zmienić je na mijania.
W standardowym samochodzie zazwyczaj włączenie świateł drogowych nie powoduje wyłączenia świateł mijania. Wyjątkiem mogą być auta z reflektorami biksenon, w których jedno źródło światła (żarnik ksenon) pełni rolę świateł mijania i drogowych.

W samochodach z matrycowymi reflektorami LED przełączenie ze świateł mijania na drogowe powoduje uruchomienie dodatkowych modułów świetlnych.
W standardowym reflektorze najczęstszym źródłem światła dla świateł drogowych jest żarówka halogenowe H4.

Światła drogowe, tzw. długie, służą też do ostrzegania innych kierowców, np. przed niebezpieczeństwem. Warto pamiętać o tym, że ostrzeganie przed kontrolą radarową jest zabronione i może być przyczyną mandatu.

  • Światła przeciwmgielne – są montowane w dolnej części zderzaka przedniego i w dolnej części zderzaka tylnego.

Muszą być zamocowane jak najniżej pojazdu, ale nie niżej niż 25 cm od jezdni. Każdy samochód ma obowiązkowo na wyposażeniu światła przeciwmgielne tylne. Nie każdy ma na wyposażeniu światła przeciwmgielne przednie. To bardzo mocne światła, których można używać tylko w specyficznych sytuacjach. To gęsta mgła albo bardzo silne opady śniegu. Tylne światła przeciwmgielne można włączyć wtedy, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów.

Źródłem światła są zazwyczaj żarówki halogenowe H3.

  • Światła pozycyjne, przednie i tylne. Są obowiązkowym wyposażeniem auta. Stosuje się dwie białe żarówki z przodu i dwie z tylu.

Kiedy stosować światła pozycyjne?

Podczas postoju lub zatrzymania w warunkach złej widoczności, np. podczas deszczu, opadów śniegu, w nocy itd. kiedy kierowca zatrzymał się np. na poboczu drogi. Nie ma potrzeby stosowania świateł pozycyjnych, gdy np. kierowca zatrzymał się na wyznaczonym do tego miejscu parkingowym.
Światła postojowe stanowią nieobowiązkowe wyposażenie auta. Stosuje się je tak, jak światła pozycyjne. Różnica polega na tym, że uruchamia się je jak kierunkowskazy, po lewej albo po prawej stronie.

  • Kierunkowskazy, zwane popularnie migaczami. Zamontowane z przodu (jako elementy przednich reflektorów albo jako osobne lampy w zderzaku lub w panelu oświetlenia), z boku auta (mogą być elementem lusterek bocznych) i jako element tylnych lamp. Kierunkowskazy świecą przerywanym światłem koloru pomarańczowego.

Standardowo, rolę kierunkowskazów pełnią żarówki halogenowe P21W albo inne.
W samochodach z nowoczesnym oświetleniem LED moduł świateł mijania może zmieniać barwę z białej na pomarańczową i pulsować, po włączeniu przez kierowcę kierunkowskazu.
Uruchomienie przycisku świateł awaryjnych powoduje zapalenie wszystkich kierunkowskazów w aucie.

Jak korzystać z kierunkowskazów?

Kierunkowskaz służy do pokazania zamiaru wykonania manewru. Wielu kierowców popełnia błąd, używając kierunkowskazu już w trakcie wykonywania manewru albo do potwierdzenia, że już został wykonany.
Włączenie kierunkowskazu nie powoduje konieczności wykonania danego manewru – może nie być do tego warunków.

Podczas każdej zmiany kierunku jazdy (skrętu, zjazdu z ronda), zmiany pasa ruchu czy włączania się do ruchu i zjazdu z drogi na pobocze.

Kiedy używać świateł awaryjnych? W przypadku gdy auto uległo uszkodzeniu lub wypadkowi i stanowi niebezpieczeństwo na drodze (stoi na pasie ruchu itd.).

Inne światła w aucie

Musimy jeszcze wspomnieć o jeszcze jednym, obowiązkowym systemie oświetlenia. To oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej. Zazwyczaj stosuje się dwie małe żarówki halogenowe albo żarówki ledowe. Oświetlenie tylnej tablicy uruchamia się automatycznie, po włączeniu świateł mijania.

inne swiatla w aucie

Kolejny, ważny element to lampa cofania. To część tylnej lampy. Żarówka cofania świeci na biało. Uruchamia się automatycznie, wtedy, gdy kierowca załączy wsteczny bieg. Działa dzięki połączeniu z czujnikiem podłączonym do skrzyni biegów.

Są jeszcze tylne światła stop. Uruchamiają się automatycznie po naciśnięciu pedału hamulca. Ostrzegają innych kierowców o tym, że auto będzie zwalniać, albo się zatrzyma.

Kiedy światła w aucie nie działają?

Światła w aucie muszą być sprawne. Mają one bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Niesprawne światła (np. przepalona żarówka) to powód do zatrzymania przez Policję i nałożenie mandatu.
Jeśli dojdzie do przepalenia żarówki, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ostrzegawcza.

Co może być powodem tego, że światła w samochodzie nie działają? Jakie są najczęstsze powody?

  • Przepalenie żarówki halogenowej
  • Wypalenie się żarnika ksenon – dochodzi do tego stopniowo
  • Przepalenie diody LED, albo awaria sterownika diod LED w zespolonej lampie LED
  • Awaria przekaźnika odpowiedzialnego za działanie świateł
  • Przepalenie się bezpiecznika, odpowiedzialnego za działanie świateł
  • Zwarcie w instalacji elektrycznej, prowadzącej zasilanie do świateł
  • Uszkodzenie włącznika bądź przełącznika zespolonego świateł (przy kierownicy, na desce rozdzielczej)

Sprawne światła w samochodzie to gwarancja bezpiecznej jazdy dzięki zapewnieniu sobie i innym odpowiedniej widoczności. Kierowca powinien wiedzieć, kiedy stosować właściwe światła. W przypadku żarówek halogenowych warto także wiedzieć, jak je wymieniać i warto zawsze mieć przy sobie zapasowe żarówki. A także – komplet bezpieczników.