Silnik w trakcie działania emituje sporo ciepła, co w niektórych okolicznościach może prowadzić do jego przegrzania. Taka sytuacja zdarza się przede wszystkim podczas podróży na duże odległości, kiedy silnik pracuje na wysokich obrotach przez dłuższy okres.

Przegrzanie silnika – objawy

Silnik w samochodzie działa pod ciągłym obciążeniem, generując duże ilości ciepła, które jeśli nie jest odpowiednio rozprowadzane i odebrane, może prowadzić do przegrzania silnika. Jak rozpoznać, kiedy dochodzi do przegrzania?

Przegrzanie silnika charakteryzują następujące objawy:

  • Wzrost temperatury płynu chłodzącego: Temperatura ta normalnie oscyluje wokół 90-100 stopni Celsjusza. Jeżeli zaczyna rosnąć, kontrolka na desce rozdzielczej powinna nas o tym poinformować. Jeśli jednak jest ignorowana, temperatura może sięgać tak wysokich wartości, że doprowadzi do wrzenia płynu chłodniczego, co może skutkować uszkodzeniem silnika.
  • Problemy z nawiewami: Kiedy silnik jest przegrzany, z nawiewów zaczyna się wydobywać tylko zimne powietrze. To oznacza, że system chłodzenia nie działa prawidłowo i nie jest w stanie regulować temperatury.
  • Wyraźny zapach płynu chłodniczego: Jeżeli czujesz silny zapach płynu chłodniczego w kabinie, jest to prawdopodobnie spowodowane przegrzewaniem się silnika. Wysoka temperatura może spowodować wrzenie płynu chłodniczego, co z kolei prowadzi do emisji charakterystycznego zapachu.
  • Dym spod maski: Dym wydobywający się spod maski to bardzo poważny objaw przegrzania silnika. Jeżeli zauważysz coś takiego, natychmiast zatrzymaj samochód i wyłącz silnik. Może to oznaczać, że płyn chłodzący gotuje się w układzie chłodzenia, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

przegrzanie silnika objawy - dym spod maski

Pamiętaj, że szybka reakcja na te objawy jest kluczowa. Ignorowanie przegrzewania silnika może prowadzić do poważnych i kosztownych napraw.

Przegrzanie silnika – przyczyny

Przegrzewanie silnika może wynikać z wielu przyczyn, ale są pewne kwestie, które częściej niż inne prowadzą do tego niebezpiecznego stanu. Oto kilka z nich:

  • Wyciek płynu chłodniczego: Wycieki płynu chłodniczego są najczęstszą przyczyną przegrzewania silnika. Wyciek ten może być spowodowany uszkodzeniem w systemie chłodzenia, takim jak nieszczelność chłodnicy, uszkodzone opaski , węże, nieszczelna nagrzewnica lub uszkodzona uszczelka pod głowicą. Niski poziom płynu chłodniczego sprawią, że układ chłodniczy jest mało wydajny i nie rozprowadza optymalnie czynnika chłodzącego.
  • Zepsuty termostat: Termostat w samochodzie reguluje temperaturę płynu chłodniczego w silnika. Jeżeli termostat zepsuje się i utknie w pozycji zamkniętej, płyn chłodniczy nie będzie docierał do chłodnicy , co spowoduje przegrzanie silnika.
  • Uszkodzona pompa wodna: Pompa wodna jest odpowiedzialna za krążenie i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia płynu chłodniczego w silniku i chłodnicy. Jeżeli jest uszkodzona, płyn chłodniczy nie będzie krążył prawidłowo, co może prowadzić do przegrzewania silnika.
  • Zepsuty wentylator chłodnicy: Wentylator chłodnicy pomaga schłodzić płyn chłodniczy, który przepływa przez chłodnicę. Jeżeli wentylator nie działa prawidłowo, płyn chłodniczy może nie być odpowiednio chłodzony, co może prowadzić do przegrzewania silnika.
  • Uszkodzony czujnik temperatury odpowiedzialny za załączenia wentylatora – czujnik odpowiada za załączenie wentylatora po przekroczeniu określonej temperatury, brak załączenia wentylatora może doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu temperatury płynu chłodniczego.
  • Blokada przepływu powietrza przez chłodnicę: Czasem przegrzewanie silnika może być spowodowane brakiem przepływu powietrza przez chłodnicę. To może być spowodowane zanieczyszczeniem chłodnicy chłodnicy przez brud, co uniemożliwia odpowiednie chłodzenie silnika.

Rozpoznanie przyczyny przegrzewania silnika często wymaga pomocy doświadczonego mechanika. Jednak regularna kontrola i konserwacja mogą pomóc zapobiegać wielu z tych problemów.

Remont silnika po przegrzaniu – koszt

Koszty remontu silnika po przegrzaniu mogą się znacznie różnić w zależności od stopnia uszkodzeń i modelu pojazdu. Poniżej przedstawiamy kilka potencjalnych problemów i szacunkowych kosztów związanych z ich naprawą.

  • Wymiana uszczelki pod głowicą: Jest to jedna z najczęstszych napraw po przegrzaniu silnika. Uszkodzenie tej uszczelki może prowadzić do mieszania się oleju z płynem chłodzącym, co z kolei prowadzi do jeszcze większych problemów. Koszt wymiany uszczelki pod głowicą waha się od 1000 do 3000 PLN, ale może być wyższy w zależności od modelu pojazdu.
  • Naprawa lub wymiana chłodnicy: Jeśli chłodnica była przyczyną przegrzewania, koszt jej naprawy lub wymiany zazwyczaj wynosi od 500 do 1500 PLN.przegrzanie silnika objawy - naprawa chłodnicy
  • Wymiana termostatu: Jeśli termostat jest zepsuty, koszt jego wymiany to zazwyczaj od 200 do 500 PLN.
  • Wymiana pompy wodnej: Wymiana pompy wodnej to koszt od 400 do 1000 PLN, w zależności od modelu pojazdu.
  • Pełny remont silnika: W najgorszym przypadku, jeśli silnik jest poważnie uszkodzony i wymaga pełnego remontu, koszty mogą sięgać nawet 10 000 PLN lub więcej.

Wszystkie te ceny są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnego modelu pojazdu i stawek za robociznę w danym warsztacie. Ważne jest, aby nie ignorować sygnałów ostrzegawczych i jak najszybciej skonsultować się z zaufanym mechanikiem, gdy zauważysz jakiekolwiek objawy przegrzewania silnika.

  • K2 KULER -35°C BEZBARWNY 5 L
    Gotowy płyn do chłodnic
  • K2 RADIATOR FLUSH 400 ML
    Płucze chłodnice
  • K2 MILITEC-1 250 ML
    Dodatek do oleju silnikowego
Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Jak zapobiegać przegrzewaniu się silnika?

Przegrzewanie silnika to problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą pomóc w zapobieganiu tego rodzaju problemom.

  1. Monitorowanie i wymiana płynu chłodzącego, oraz czyszczenie chłodnicy: Płyn chłodzący powinien być sprawdzany co najmniej raz do roku, a wymieniany co 2-3 lata. Podczas wymiany warto skorzystać ze środka takiego jak K2 Radiator Flush, który skutecznie płucze silnie zabrudzone chłodnice, usuwając rdzę, kamień kotłowy i inne zanieczyszczenia. Działa to na korzyść całego systemu chłodzenia, zapewniając optymalną temperaturę pracy silnika.płukanie chłodnicyOpłacalnym będzie także sięgnięcie po wysokiej jakości płyn do chłodnicy. K2 Kuler to nowoczesny, uniwersalny płyn do chłodnic, nagrodzony złotymi medalami na Międzynarodowych Targach Wynalazków. Wyróżnia się specjalną recepturą, która chroni silnik przed przegrzaniem latem. Dodatkowo zabezpiecza silnik przed korozją, zapewniając mu pełną ochronę przez 7 lat lub 250 tys. kilometrów. K2 Kuler może być stosowany we wszystkich rodzajach chłodnic, zwłaszcza aluminiowych, oraz mieszany z innymi płynami o równie wysokiej jakości.dolewanie płynu chłodniczego
  2. Kontrola i wymiana termostatu: Termostat jest kluczowym elementem systemu chłodzenia samochodu. Kontroluje przepływ płynu chłodzącego do silnika. Jeśli jest uszkodzony i nie otwiera się prawidłowo, może to prowadzić do przegrzewania się silnika.
  3. Monitorowanie i czyszczenie chłodnicy: Chłodnica pełni kluczową rolę w chłodzeniu silnika. Zanieczyszczenia mogą zablokować przepływ powietrza przez chłodnicę, co z kolei może prowadzić do przegrzewania silnika. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać chłodnicę i utrzymywać ją w czystości.
  4. Prawidłowe działanie wentylatora: Wentylator chłodnicy pomaga w chłodzeniu silnika poprzez wymuszanie przepływu powietrza przez chłodnicę. Jeśli wentylator nie działa prawidłowo, może to prowadzić do przegrzewania silnika. Upewnij się, że wentylator uruchamia się, gdy silnik osiąga wysoką temperaturę.
  5. Używaj dodatków do oleju silnikowego: Dodatki do oleju, takie jak K2 Militec zmniejszają tarcie i zużycie silnika, co z kolei pomaga utrzymać jego temperaturę na odpowiednim poziomie.dodatek do silnika Militec

Pamiętaj, że przegrzanie silnika charakteryzują konkretne objawy oraz, że regularna konserwacja i kontrola jest kluczowa dla utrzymania samochodu w dobrym stanie. Przede wszystkim, zawsze zwracaj uwagę na wszelkie ostrzeżenia związane z temperaturą silnika, które mogą pojawić się na desce rozdzielczej.