W ostatnich latach przepisy dotyczące emisji spalin przez samochody znacznie się zaostrzyły, wprowadzając nowe normy emisji spalin Euro, które ograniczają emisję poszczególnych składników spalin. Aby uzyskać homologację, czyli zgodność z przepisami, samochód musi spełniać limity emisji. Tlenki azotu są jednym z najbardziej szkodliwych składników spalin, zwłaszcza emitowane przez silniki diesla. Norma Euro 5 ograniczyła emisję tlenków azotu do 0,18 g/km, a norma Euro 6 do 0,08 g/km. Producenci samochodów z silnikami diesla muszą stosować nowe wyposażenie, takie jak układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który wykorzystuje płyn AdBlue, aby spełnić te wymagania.
AdBlue to płyn, stosowany tylko i wyłącznie w układach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Układy te stosuje się w samochodach od 2011 roku, a w przemyśle od lat 50. XX wieku.
Zadaniem AdBlue jest neutralizacja szkodliwych cząstek tlenków azotu i zobojętnienie ich na drodze reakcji chemicznej, która zachodzi w bardzo wysokiej temperaturze.
Każdy płyn AdBlue, niezależnie od producenta, ma zawsze ten sam skład. Z czego składa się AdBlue?
Płyn AdBlue stosuje się tylko i wyłącznie w samochodach z silnikami diesla, wyposażonymi w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Jak sprawdzić, czy mój samochód używa AdBlue?
Może Cię, również zainteresować:
W trakcie spalania mieszanki z dodatkami paliwa — powietrznej w silniku o zapłonie samoczynnym (silniku diesla – wysokoprężnym), powstają spaliny. Najbardziej szkodliwymi składnikami spalin są tlenki azotu. Jednym z układów, który ogranicza ich powstawanie (tylko w sprzyjających warunkach, np. przy rozgrzanym silniku), jest zawór recyrkulacji spalin EGR. Jednak nie jest to wystarczające.
Płyn AdBlue, przy odpowiednich warunkach (w bardzo wysokiej temperaturze) miesza się ze spalinami. Dochodzi do reakcji chemicznej z tlenkami azotu, znajdującymi się w spalinach. Zadaniem AdBlue jest zobojętnienie tlenków azotu i rozbicie ich do nieszkodliwego azotu oraz pary wodnej.
Układ selektywnej redukcji katalitycznej składa się z następujących elementów:
Sterownik silnika stale pobiera informacje z czujników poziomu tlenków azotu w spalinach. Na ich podstawie steruje pracą pompy i wtryskiwacza, dawkujących płyn AdBlue do katalizatora.
W mieszalniku katalizatora SCR gorące spaliny mieszają się z AdBlue (jeśli silnik jest słabo rozgrzany, to uruchamia się podgrzewacz katalizatora SCR). Płyn AdBlue wchodzi w reakcję chemiczną z cząsteczkami tlenków azotu, znajdującymi się w spalinach. Reakcja chemiczna powoduje rozbicie cząsteczek tlenków azotu na neutralny azot i parę wodną oraz niewielką ilość dwutlenku węgla.
Wszystko zależy od tego, jak wysokie jest zużycie i jak duży zbiornik na AdBlue zastosowano w samochodzie.
Ile przejedziemy na rezerwie AdBlue? Samochód ostrzega kierowcę o tym, że poziom płynu AdBlue jest niski. Ostrzeżenie wyświetlane jest na desce rozdzielczej samochodu, w formie kontrolki. Więcej o kontrolkach w samochodzie znajdziesz w artykule o kontrolkach samochodowych. Może być też wyświetlane w formie komunikatu tekstowego/graficznego na ekranie komputera pokładowego.
Kierowca jest ostrzegany kilkakrotnie o niskim poziomie płynu AdBlue w zbiorniku. Co się stanie, jeśli kierowca zignoruje te ostrzeżenia?
W przypadku, kiedy kierowca zignoruje ostrzeżenia o konieczności uzupełnienia poziomu AdBlue i dojdzie do całkowitego opróżnienia zbiornika, trzeba liczyć się z tym, że silnik zostanie wprowadzony w tryb awaryjny. Dojdzie do obniżenia mocy silnika.
Płyn AdBlue sprzedawany jest w szeregu miejsc. Płyn AdBlue gdzie kupić?
AdBlue dostępny jest na stacjach benzynowych w opakowaniach zamkniętych lub z dystrybutora (głównie dla aut ciężarowych, ale także dla aut osobowych). Można go także kupić w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, jednak jest to najdroższa opcja. Płyn AdBlue jest również dostępny w sklepach motoryzacyjnych, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych.
Najprostszym sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki sklepów na k2.com.pl, aby znaleźć sklep stacjonarny lub wybrać sklep internetowy z dostawą pod drzwi.
Ile kosztuje AdBlue? Średnia AdBlue cena to ok. 2 złote za litr. Płyn AdBlue sprzedawany jest w opakowaniach o różnej pojemności – od 1 litra do 20 litrów.
Z pewnością nie dojdzie do uszkodzenia silnika ani do innych uszkodzeń samochodu. Trzeba pamiętać o tym, że komputer sterujący pracą jednostki napędowej może obniżyć moc silnika.
Warto jak najszybciej uzupełnić poziom płynu AdBlue.
Wystarczy uzupełnić poziom płynu AdBlue, aby kontrolka ostrzegawcza przestała się palić. Nie ma innych możliwości zresetowania kontrolki poziomu AdBlue. Jeśli kontrolka poziomu płynu AdBlue pali się przez cały czas, pomimo uzupełnienia płynu, powodem może być awaria układu. Np. uszkodzenie czujnika poziomu płynu AdBlue.
Zbiornik płynu AdBlue znajduje się w tylnej części auta. Najczęściej jest on umieszczony w okolicach bagażnika pojazdu, pod podłogą, albo przy ścianie bocznej auta.
W większości samochodów wlew AdBlue znajduje się tuż obok wlewu oleju napędowego. Obydwa wlewy są widoczne, po otwarciu klapki wlewu paliwa.
Wlew płynu jest odpowiednio oznaczony. Korek wlewu AdBlue ma napis i jest w kolorze niebieskim.
Co się stanie, jeśli przez pomyłkę wlejesz AdBlue do zbiornika z olejem napędowym? Jest to bardzo groźne. W tej sytuacji pod żadnym pozorem nie wolno uruchamiać silnika samochodu.
Samochód należy odtransportować na lawecie do warsztatu samochodowego. Tam należy wypompować paliwo ze zbiornika i oczyścić układ paliwowy. Uruchomienie silnika w tej sytuacji doprowadzi do uszkodzenia układu paliwowego, w tym przede wszystkim bardzo drogiego układu wtrysku bezpośredniego.
To również bardzo niebezpieczna sytuacja. Nie wolno uruchamiać silnika. Auto musi pojechać na lawecie do warsztatu samochodowego. Uruchomienie silnika w tej sytuacji doprowadziłoby do bezpowrotnego uszkodzenia katalizatora SCR. To niestety bardzo droga część.
W większości współczesnych aut wlew AdBlue znajduje się obok wlewu oleju napędowego. Jest oznaczony napisem i ma korek w niebieskim kolorze.
Stosowanie układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR pozwala na eliminację do 90% cząsteczek tlenków azotu.
AdBlue jest bardzo silnie korozyjny. To dlatego jest sprzedawany w specjalnych opakowaniach z tworzywa, które mają wyprofilowany lejek. Wszystko po to, aby płyn nie dostał się na metalowe części auta. Pompa, która kieruje AdBlue do wtryskiwacza, jest również wykonana z tworzywa sztucznego.
Płyn nie nadaje się do tego, aby stosować go w roli nawozu do trawnika. Zastosowanie w ten sposób może spowodować wypalenie trawy.
Płyn AdBlue nie jest odporny na silny mróz. W temperaturze minus 11 st. C płyn krystalizuje. Dlatego w trakcie silnych mrozów, auto z układem SCR należy trzymać w ciepłym miejscu (np. w garażu). Zamarznięcie AdBlue w układzie może spowodować uszkodzenie bardzo drogich części, np. pompy z tworzywa sztucznego.
Tak, pomimo tego, że skład każdego płynu AdBlue jest ten sam, płyn ma różną jakość, zależną od producenta. To między innymi jakość zastosowanego mocznika oraz stopień filtracji wody zdemineralizowanej. Dla użytkowników ważna jest także wielkość opakowań i ich poręczność (przede wszystkim wygodne i bezpieczne lejki).
Firma K2 produkuje płyn AdBlue Euroblue, ze składników najwyższej jakości. Płyn pakowany jest w opakowania o różnej wielkości: od 1 litra do 18 litrów. Specjalnie wyprofilowany lejek ułatwia bezpieczne uzupełnianie poziomu płynu.
W Polsce można znaleźć firmy, które zajmują się usuwaniem układów selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Jest to działanie niezgodne z prawem. Takie auto nie powinno przejść przeglądu okresowego.
Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…