Eksploatacja

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Pasek klinowy (pasek wieloklinowy) to ważna część każdego samochodu i wielu maszyn oraz urządzeń. Piszczący pasek klinowy (w samochodach często pasek klinowy piszczy na zimnym silniku) to denerwujący problem, którego nie można ignorować. W poniższym poradniku wyjaśnimy, dlaczego pasek klinowy piszczy i napiszemy, co trzeba zrobić, aby wyciszyć piszczący pasek klinowy.

Na początek kilka informacji podstawowych. Dalej wyjaśnimy, dlaczego pasek piszczy i pokażemy, jak temu zaradzić.

Co to jest pasek klinowy?

Pasek klinowy to element przeniesienia napędu. Paski klinowe mają przekrój trapezu. Składają się z trzech warstw – kordu (wzmocnienia, kręgosłupa paska), warstwy podatnej (z dumy lub kauczuku) i warstwy zewnętrznej. Kord wykonuje się np. z mocnych włókien sztucznych (poliamidowych albo innych) albo linek stalowych.
Pasek klinowy ma określoną żywotność. Dzieje się tak ze względu na starzenie się gumy oraz zużycie eksploatacyjne. Paski klinowe mają określone rozmiary. Musimy zwracać na to uwagę przy zakupie. Nie wolno ich załamywać, bo to uszkadza ich kord. Dlatego są sprzedawane w specjalnych opakowaniach z tektury, które zapobiegają złamaniu paska.

Do czego służy pasek klinowy?

Do czego służy pasek klinowy w samochodzie? Pasek klinowy (wieloklinowy) jest niezwykle ważny, albowiem przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. Dzięki paskowi klinowego alternator może produkować prąd, który jest niezbędny do ładowania akumulatora i zasilania całej instalacji elektrycznej auta.
Poza tym pasek klinowy napędza także inne urządzenia, zależnie od konstrukcji auta. Mogą to być: pompa wspomagania układu kierowniczego, sprężarka klimatyzacji, pompa wody itp. Dla prawidłowej pracy wszystkich elementów układu napędowego wymagane jest jego odpowiednie napięcie, do tego służy napinacz.
Do czego służy pasek klinowy w innych maszynach i urządzeniach? Również do tego, żeby przekazywać napęd z silnika (koła pasowego silnika spalinowego lub elektrycznego) na koło pasowe napędzanego podzespołu. Paski klinowe stosuje się w szlifierkach, piłach i pilarkach tarczowych, kosiarkach spalinowych, maszynach rolniczych, maszynach przemysłowych, urządzeniach i liniach transportowych, maszynach szwalniczych przemysłowych i wielu, wielu innych.

Jakie rodzaje paska klinowego?

Możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje paska klinowego.

  • Paski płaskie – powierzchnia robocza paska (stykająca się z kołami pasowymi) jest zupełnie płaska. Kord paska wykonany jest z tkaniny poliestrowej, włókien poliamidowych lub aramidowych. Paski płaskie stosuje się najczęściej w przemyśle oraz w prostych urządzeniach, jak szlifierki i piły.
  • Paski klinowe lub wieloklinowe – powierzchnia robocza paska ma specjalne wpusty i wypusty. Takie same wpusty i wypusty znajdują się na kołach pasowych, z którymi pasek współpracuje. Paski wieloklinowe zbudowane są z kordu, w którym stosuje się linki poliamidowe lub stalowe. W warstwie podatnej stosuje się gumę i kauczuk, a w ostatniej warstwie często gumę i tkaninę.

Paski klinowe płaskie – co je wyróżnia?

Specjaliści twierdzą, że paski klinowe płaskie generują mniejsze straty energii w trakcie pracy. Dzieje się tak dlatego, że mają mniejszą powierzchnię przekroju poprzecznego. Nie mają też wpustów i wypustów, które powodują pewne straty energii. Brak klinowania wpływa też pozytywnie na większą żywotność paska. Paski klinowe płaskie są również bardziej cichsze od wieloklinowych odpowiedników. Paski tego typu stosuje się przede wszystkim w zastosowaniach przemysłowych. Paski klinowe uzębione – tzw. wieloklinowe. Co je wyróżnia?

Paski tego typu generują nieco większy hałas, a także pewne straty energii. Szybciej się też zużywają. Jednak są bezpieczniejsze. Dlaczego? Zastosowanie wpustów i wypustów sprawia, że istnieje mniejsze ryzyko spadnięcia paska podczas pracy. Dlatego właśnie paski uzębione stosuje się w samochodach.

Jak zmierzyć pasek klinowy?

  • Mierzenie paska nie zawsze jest potrzebne.
  • W przypadku samochodów pasek wieloklinowy dobieramy do konkretnego modelu auta (marki, modelu, wersji silnikowej i rocznika). Nie musimy znać wymiarów.
  • W wielu urządzeniach producent podaje specyfikację paska. Na tej podstawie kupujemy nowy pasek.
  • Jeśli musimy zmierzyć pasek, to najlepiej zrobić to za pomocą sznurka. Pomiaru dokonujemy w 4/5 wysokości paska klinowego. Sznurek prowadzimy na całej długości paska, wyznaczając sobie punkt, w którym spotka się początek i koniec sznurka. Następnie mierzymy sznurek za pomocą miary centymetrowej albo linijki.
  • W ten sposób trzeba zmierzyć długość wewnętrzną paska.
  • Należy także zmierzyć szerokość klina (szerokość najszerszego miejsca paska) oraz wysokość klina (wysokość paska).
  • Pamiętajmy, że nie wolno załamywać paska klinowego! Chyba że jest to stary, zdemontowany pasek, który będzie nam służyć jedynie jako wzór do zakupu nowego paska.

Jakie oznaczenia fabryczne, dotyczące rozmiaru, znajdują się na pasku klinowym?

  • Długość podziałowa LD lub LP, mierzona na wysokości 4/5 przekroju klina, np. 2030mm;
  • Długość wewnętrzna paska LI, np. 2000mm;
  • Wymiar klina np. 10x15mm.

Jak naciągnąć pasek klinowy?

Paska klinowego się nie naciąga. W trakcie pracy pasek klinowy ulega wyciągnięciu. Jeśli jest mocno wyciągnięty, należy go wymienić na nowy.
• W samochodach stosuje się napinacz paska klinowego. Zapewnia on odpowiednie napięcie paska. Jeśli pasek jest luźny, mogło dojść do nadmiernego wyciągnięcia paska (na skutek zużycia eksploatacyjnego) albo uszkodzenia napinacza.

Zerwany pasek klinowy – czy można jechać?

To często powtarzające się pytanie. Pasek klinowy napędza alternator. To urządzenie, które odpowiada za zasilanie całej instalacji elektrycznej samochodu. Alternator produkuje prąd dla elektroniki (między innymi komputera sterującego pracą silnika, sterowników systemów bezpieczeństwa, czujników), elementów silnika (układu zapłonowego w benzyniakach, świec żarowych w dieslach, czujników silnika), a także układu zasilania paliwem (pompy paliwa).
Jeśli zabraknie prądu, instalacja elektryczna zacznie pobierać prąd z akumulatora. Auto będzie jechać, dopóki akumulator się nie rozładuje.

  • Jeśli zaczyna migać albo pali się kontrolka ładowania, trzeba jak najszybciej wrócić do domu, albo pojechać do warsztatu.

Więcej o znaczeniu palący się kontrolek samochodowych przeczytasz w artykule o kontrolkach samochodowych na autonova.com.

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Często zdarza się, że pasek klinowy piszczy przez cały czas pracy silnika, albo urządzenia. Albo pasek klinowy piszczy na zimnym silniku, zaraz po uruchomieniu auta. Piszczący pasek klinowy może obudzić sąsiadów, bo dźwięk jest bardzo donośny. Piszczący pasek klinowy w maszynach i urządzeniach z kolei bardzo utrudnia pracę.

Jakie są najczęstsze powody piszczenia paska?

  • Zużycie eksploatacyjne paska – pasek ślizga się na kołach pasowych, zamiast do nich ciasno przylegać.
  • Awaria napinacza – napinacz nie jest w stanie odpowiednio napiąć paska i pasek ślizga się na kołach.
  • Pomiędzy pasek a koła pasowe dostała się woda albo brud – to zdarza się w autach po zalaniu, albo w samochodach, które nie mają dolnych osłon silnika.
  • Koła pasowe alternatora albo koło pasowe na wale korbowym są bardzo mocno zużyte – to też powoduje ślizganie się paska i pisk.
  • Pasek został źle zamontowany.
  • Pasek piszczy zaraz po uruchomieniu silnika – często dzieje się tak ze względu na to, że akumulator auta jest rozładowany. Podobnie pasek może piszczeć po włączeniu silnika, kiedy w aucie jest od razu uruchomione wiele odbiorników prądu. W obu przypadkach dzieje się tak dlatego, że obciążenie instalacji elektrycznej jest bardzo duże i sterownik zwiększa obroty silnika, aby alternator mógł naładować akumulator i sprostać dużemu zapotrzebowaniu na prąd. To może wywoływać poślizg paska i piszczenie.
    • Pasek klinowy może też piszczeć przy mocnych skrętach kierownicy, w autach ze wspomaganiem hydraulicznym albo elektrohydraulicznym układu kierowniczego. To najczęściej oznacza, że koło pasowe pompy wspomagania jest zużyte.

Jak wyeliminować piszczenie paska klinowego? Krok po kroku

Jeśli pasek klinowy piszczy okresowo: 

  • Wyłączmy niepotrzebne odbiorniki prądu w samochodzie (audio, ogrzewanie, nawigacja, ładowarka, klimatyzacja). Możemy ja włączyć po kilku minutach pracy silnika.
  • Doładujmy akumulator samochodu.
  • Sprawdźmy, czy do wnętrza komory silnika nie dostaje się woda.
  • Zastosujmy środek K2 Spray do pasków klinowych. Środek skutecznie wycisza pracę piszczącego paska klinowego.
  • K2 SPRAY DO PASKÓW KLINOWYCH 400 ML
    Spray do smarowania pasków klinowych.

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Podobnie w urządzeniach, typu kosiarka, piła, szlifierka itd. – tu również możemy zastosować K2 Spray do pasków klinowych. 

K2 Spray do pasków klinowych powinniśmy stosować także profilaktycznie. W samochodzie i w urządzeniach, wykorzystujących pasek. Środek przedłuża znacząco żywotność pasków, chroni je przed wysychaniem, ślizganiem i pękaniem.
Kiedy nie powinno się stosować środka K2 Spray do pasków klinowych?
Wtedy, gdy zauważymy, że pasek klinowy piszczy przez cały czas.

Jeśli pasek klinowy piszczy przez cały czas: 

Rekomendujemy znalezienie odpowiedniego warsztatu na Autonova.com i sprawdzenie stanu paska klinowego oraz jego napinacza. Co należy sprawdzić?

  • Jaki jest stan paska klinowego. Czy pojawiły się na nim pęknięcia? W tym przypadku należy pasek jak najszybciej wymienić na nowy.
  • Jaki jest stan napinacza paska. Być może wymiany wymaga pasek i napinacz.
  • Jaki jest stan kół pasowych alternatora i innych elementów napędzanych? Być może doszło do ich poważnego zużycia i pasek się ślizga. Niezbędna będzie wymiana.

Gdzie wymienić piszczący pasek klinowy? Ile kosztuje wymiana paska klinowego?

Zazwyczaj wymiana paska klinowego to czynność prosta, która dla sprawnego mechanika  trwa 10-15 minut. Zdarzają się auta w których, wymiana jest skomplikowana i żeby ją przeprowadzić konieczny, jest demontaż wielu elementów silnika.

  • Typowy pasek wieloklinowy kosztuje ok. 50 zł.
  • W autach, gdzie wymiana jest prosta, zapłacimy za nią od 50 do 100 zł (w zależności od miasta).
  • Droższy jest napinacz. Jeśli będzie konieczność jego wymiany, musimy liczyć się z wydatkiem minimum 300zł.

Jak szybko umówić się na wymianę paska klinowego?

  • Wejdź na Autonova.com
  • Wpisz nazwę usługi „wymiana paska klinowego” i nazwę Twojej miejscowości
  • W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy
  • Możesz sprawdzić ceny i wygodnie umówić się na wymianę paska klinowego albo napinacza.

Ostatnio dodane artykuły

Budowa silnika samochodowego – zasady działania jednostki napędowej

Silnik to najważniejsza część każdego samochodu. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z…

4 tygodnie temu

Proces polerowania lakieru – na czym polega i jakie są techniki polerowania lakieru? [5/5]

Polerowanie to najważniejszy etap korekty lakieru samochodu. W pierwszej fazie ma on na celu usunięcie…

1 miesiąc temu

Polerowanie mechaniczne w teorii [4/5]

W niniejszym poradniku wyjaśnimy, z jakimi rodzajami uszkodzeń możemy mieć do czynienia na lakierze. Opiszemy…

1 miesiąc temu

Jak odpowiednio dobrać pad polerski i pastę w zależności od rodzaju korekty lakieru [3/5]

Polerowanie lakieru to najlepszy sposób na przywrócenie lakierowi blasku oraz usunięcie z niego rysek i…

2 miesiące temu

Co to jest Alkohol Izopropylowy — IPA i do czego się go wykorzystuje?

IPA to skrót, który coraz częściej możemy spotkać w naszej przestrzeni. To oznaczenie podbija produkty…

2 miesiące temu

Nowy sposób na bezpieczny zakup auta

Zakup samochodu to dla wielu z nas wyjątkowe przeżycie – w końcu ilość czasu, jaką…

2 miesiące temu