Pasek klinowy to element przeniesienia napędu. Paski klinowe mają przekrój trapezu. Składają się z trzech warstw – kordu (wzmocnienia, kręgosłupa paska), warstwy podatnej (z dumy lub kauczuku) i warstwy zewnętrznej. Kord wykonuje się np. z mocnych włókien sztucznych (poliamidowych albo innych) albo linek stalowych.
Pasek klinowy ma określoną żywotność. Dzieje się tak ze względu na starzenie się gumy oraz zużycie eksploatacyjne. Paski klinowe mają określone rozmiary. Musimy zwracać na to uwagę przy zakupie. Nie wolno ich załamywać, bo to uszkadza ich kord. Dlatego są sprzedawane w specjalnych opakowaniach z tektury, które zapobiegają złamaniu paska.
Do czego służy pasek klinowy w samochodzie? Pasek klinowy (wieloklinowy) jest niezwykle ważny, albowiem przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. Dzięki paskowi klinowego alternator może produkować prąd, który jest niezbędny do ładowania akumulatora i zasilania całej instalacji elektrycznej auta.
Poza tym pasek klinowy napędza także inne urządzenia, zależnie od konstrukcji auta. Mogą to być: pompa wspomagania układu kierowniczego, sprężarka klimatyzacji, pompa wody itp. Dla prawidłowej pracy wszystkich elementów układu napędowego wymagane jest jego odpowiednie napięcie, do tego służy napinacz.
Do czego służy pasek klinowy w innych maszynach i urządzeniach? Również do tego, żeby przekazywać napęd z silnika (koła pasowego silnika spalinowego lub elektrycznego) na koło pasowe napędzanego podzespołu. Paski klinowe stosuje się w szlifierkach, piłach i pilarkach tarczowych, kosiarkach spalinowych, maszynach rolniczych, maszynach przemysłowych, urządzeniach i liniach transportowych, maszynach szwalniczych przemysłowych i wielu, wielu innych.
Możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje paska klinowego.
Specjaliści twierdzą, że paski klinowe płaskie generują mniejsze straty energii w trakcie pracy. Dzieje się tak dlatego, że mają mniejszą powierzchnię przekroju poprzecznego. Nie mają też wpustów i wypustów, które powodują pewne straty energii. Brak klinowania wpływa też pozytywnie na większą żywotność paska. Paski klinowe płaskie są również bardziej cichsze od wieloklinowych odpowiedników. Paski tego typu stosuje się przede wszystkim w zastosowaniach przemysłowych. Paski klinowe uzębione – tzw. wieloklinowe. Co je wyróżnia?
Paski tego typu generują nieco większy hałas, a także pewne straty energii. Szybciej się też zużywają. Jednak są bezpieczniejsze. Dlaczego? Zastosowanie wpustów i wypustów sprawia, że istnieje mniejsze ryzyko spadnięcia paska podczas pracy. Dlatego właśnie paski uzębione stosuje się w samochodach.
Paska klinowego się nie naciąga. W trakcie pracy pasek klinowy ulega wyciągnięciu. Jeśli jest mocno wyciągnięty, należy go wymienić na nowy.
• W samochodach stosuje się napinacz paska klinowego. Zapewnia on odpowiednie napięcie paska. Jeśli pasek jest luźny, mogło dojść do nadmiernego wyciągnięcia paska (na skutek zużycia eksploatacyjnego) albo uszkodzenia napinacza.
To często powtarzające się pytanie. Pasek klinowy napędza alternator. To urządzenie, które odpowiada za zasilanie całej instalacji elektrycznej samochodu. Alternator produkuje prąd dla elektroniki (między innymi komputera sterującego pracą silnika, sterowników systemów bezpieczeństwa, czujników), elementów silnika (układu zapłonowego w benzyniakach, świec żarowych w dieslach, czujników silnika), a także układu zasilania paliwem (pompy paliwa).
Jeśli zabraknie prądu, instalacja elektryczna zacznie pobierać prąd z akumulatora. Auto będzie jechać, dopóki akumulator się nie rozładuje.
Więcej o znaczeniu palący się kontrolek samochodowych przeczytasz w artykule o kontrolkach samochodowych na autonova.com.
Często zdarza się, że pasek klinowy piszczy przez cały czas pracy silnika, albo urządzenia. Albo pasek klinowy piszczy na zimnym silniku, zaraz po uruchomieniu auta. Piszczący pasek klinowy może obudzić sąsiadów, bo dźwięk jest bardzo donośny. Piszczący pasek klinowy w maszynach i urządzeniach z kolei bardzo utrudnia pracę.
Może Cię, również zainteresować:
Jeśli pasek klinowy piszczy okresowo:
Podobnie w urządzeniach, typu kosiarka, piła, szlifierka itd. – tu również możemy zastosować K2 Spray do pasków klinowych.
K2 Spray do pasków klinowych powinniśmy stosować także profilaktycznie. W samochodzie i w urządzeniach, wykorzystujących pasek. Środek przedłuża znacząco żywotność pasków, chroni je przed wysychaniem, ślizganiem i pękaniem.
Kiedy nie powinno się stosować smarów jak K2 Spray do pasków klinowych?
Wtedy, gdy zauważymy, że pasek klinowy piszczy przez cały czas.
Jeśli pasek klinowy piszczy przez cały czas:
Rekomendujemy znalezienie odpowiedniego warsztatu na Autonova.com i sprawdzenie stanu paska klinowego oraz jego napinacza. Co należy sprawdzić?
Zazwyczaj wymiana paska klinowego to czynność prosta, która dla sprawnego mechanika trwa 10-15 minut. Zdarzają się auta w których, wymiana jest skomplikowana i żeby ją przeprowadzić konieczny, jest demontaż wielu elementów silnika.
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…