Dekontaminacja lakieru to kilka czynności, mających na celu odpowiednie przygotowanie karoserii samochodu do położenia wosku, powłoki ceramicznej albo folii. Można też stosować dekontaminację w celu utrzymania lakieru w dobrym stanie. Do tej pory najbardziej pracochłonnym etapem dekontaminacji było glinkowanie lakieru. Pojawiło się jednak zupełnie nowe, bardzo ciekawe rozwiązanie, które znacząco ułatwia i przyspiesza pracę.

 

 

Wielu właścicieli aut chce, żeby lakier w ich samochodach wyglądał pięknie i równocześnie, żeby był skutecznie zabezpieczony przed uszkodzeniami. Aby uzyskać trwały efekt, samodzielnie kierowca może położyć wosk (efekt do kilku miesięcy), albo powłokę ceramiczną K2 Gravon Lite (efekt i ochrona do 2 lat) lub K2 Gravon (efekt i ochrona do 5 lat). Oklejanie auta folią to rozwiązanie bardzo drogie i możliwe do realizacji tylko przez specjalistów.

Jednak aby uzyskać maksymalny efekt, lakier trzeba odpowiednio przygotować do położenia wosku albo ceramiki. To przygotowanie to właśnie dekontaminacja lakieru.

 

Dekontaminacja lakieru – co to jest?

Dekontaminacja lakieru to szereg procesów, których zadaniem jest dokładne oczyszczenie lakieru z wszelakiego typu zanieczyszczeń. Także tych trudno usuwalnych. Dekontaminacja lakieru to proces, który trzeba wykonać także przed polerowaniem lakieru, mającym na celu usunięcie rys, odświeżenie lakieru samochodowego i przywrócenie mu blasku.

 

Pobierz bezpłatnie mega poradnik K2 o polerowaniu lakieru: https://k2.com.pl/blog/category/poradnik-polerowania-lakieru/

 

Czy dekontaminację lakieru można wykonać samodzielnie? Tak. Trzeba tylko przygotować odpowiednie narzędzia do czyszczenia auta, a także kosmetyki do usuwania określonych rodzajów zanieczyszczeń.

Potrzebne jest odpowiednie miejsce, z dostępem do bieżącej wody (wystarczy wąż ogrodniczy i myjka ciśnieniowa).

Czego nie używać przy dekontaminacji nadwozia? Na pewno należy unikać stosowania szczotek (nawet miękkich) bo rysują one lakier i są powodem hologramów (czyli kolistych mikro rysek).

Kiedy przeprowadzić dekontaminację? Przy temperaturze zewnętrznej powyżej 10 st. Celsjusza. Najlepiej, jeśli jest to minimum 15 st. Celsjusza. Lakier samochodu nie może być nagrzany promieniami słońca. Warto także wybrać takie miejsce, aby samochód nie był narażony na osadzanie się pyłów (np. w pobliżu gruntowej drogi, albo ruchliwej drogi w mieście), liści i igieł.

Czy kosmetyki i narzędzia stosowane do dekontaminacji są drogie? Wszystko zależy od tego, jakie produkty wybierzemy. Są produkty drogie i bardzo drogie, są produkty tanie, ale o dość słabej jakości. Dlatego warto wybrać sprawdzone i polecane kosmetyki marki K2. Są skuteczne, wydajne, a ich ceny nie należą do wysokich.

  • K2 POLY PRO
    Ręcznik z mikrofibry z glinką

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Dekontaminacja samochodu – krok po kroku

Krok pierwszy – mycie wstępne

Celem mycia wstępnego jest usunięcie lekkich, powierzchownych zabrudzeń, zmiękczenie pozostałych i przede wszystkim ograniczenie ryzyka porysowania lakieru podczas mycia ręcznego.

Do mycia wstępnego można użyć piany aktywnej (np. K2 Bela PRO), która działa w delikatny sposób i jest bezpieczna dla lakieru. Wystarczy dokładnie pokryć całe nadwozie pianą aktywną. Do nałożenia piany można zastosować pianownicę ręczną (K2 Foma) lub pianownicę montowaną na lancy myjki wysokociśnieniowej.

Krok drugi – mycie właściwe

Do mycia właściwego potrzebne będą odpowiednie narzędzia. Miękka gąbka (np. K2 Gąbka) albo miękka rękawica z mikrofibry do mycia samochodu (np. K2 Rękawica). Jeszcze raz przypominamy: nigdy nie stosujemy szczotek do mycia nadwozia.

W trakcie mycia wstępnego stosujemy metodę na dwa wiadra. Czyli? W jednym wiadrze znajduje się woda z szamponem do mycia samochodu. W drugim wiadrze znajduje się tylko i wyłącznie czysta woda.

k2 poly pro podczas dekontaminacji lakieru

Jak myć samochód metodą na dwa wiadra? Najpierw gąbkę zanurza się we wiadrze z wodą i kosmetykiem (szamponem). Po umyciu określonego fragmentu nadwozia, gąbkę płucze się we wiadrze z czystą wodą (dobrze, jeśli jest wyposażone w dodatkowy separator). Po co stosuje się takie działanie? Ma ono na celu wyeliminowanie z gąbki mikro zabrudzeń i innych drobinek, zebranych z nadwozia i osadzających się na gąbce, które mogłoby porysować lakier. W ten sposób powstają ryski, a przede wszystkim, hologramy.

Jak powinno przebiegać mycie właściwe samochodu? Należy zacząć od dachu auta. A potem stopniowo przechodzić w dół. Na sam koniec należy zostawić najbardziej zabrudzone progi i dolne części nadwozia. Jeśli na nadwoziu są zaschnięte kawałki błota, nie należy ich trzeć. Może to spowodować porysowanie lakieru. Należy je znów zmoczyć wodą (i ewentualnie pianą aktywną, jak w pierwszym kroku) i odczekać kilkadziesiąt sekund.

Jakiego środka warto użyć do mycia właściwego? Tutaj najbardziej odpowiedni jest szampon bez wosku (np. K2 Express). Dobrze jest rozmieszać go w odpowiednich proporcjach w letniej wodzie.

Krok trzeci – usuwanie ciężkich zabrudzeń

Ciężkie zabrudzenia to takie, których nie uda się usunąć przy pomocy szamponu ani gąbki. Najgorsze są ślady smoły i asfaltu, z dróg niskiej jakości. Do ich usunięcia można zastosować skuteczny kosmetyk K2 Tar Remover. Dzięki niemu można także usunąć ślady po starych naklejkach. Mamy nadzieję, że Wasze auto nie służyło jako taksówka ani auto firmowe. Tym bardziej liczymy na to, że nikt nie stosował na nim naklejek do maskowania śladów rdzy.

Jak skutecznie usunąć takie ciężkie zabrudzenia? Sprawdź w artykule Jak usunąć smołę z lakieru i felg?

Na samochodzie mogą znajdować się też uciążliwe ślady po resztkach owadów. Są one przede wszystkim widoczne na samochodach z nadwoziami, pokrytymi lakierami w jasnych barwach. W szczególności białym. Ślady po owadach są widoczne jako ciemne kropki, albo kreseczki. To nie tylko brzydki wygląd. Z resztek ciał owadów wydzielają się substancje, które niszczą lakier.

Do skutecznego usuwania owadów z lakieru warto wykorzystać płyn K2 Nuta Anti-Insect Pro.

k2 poly pro podczas dekontaminacji lakieru

Krok czwarty – glinkowanie nadwozia

Glinkowanie lakieru to proces, który polega na usuwaniu drobinek zanieczyszczeń, wbitych w lakier. Nie sposób usunąć ich za pomocą gąbki oraz środków chemicznych. Dlatego standardowe glinkowanie lakieru jest koniecznością.

Po przeprowadzeniu glinowania, należy ponownie umyć ręcznie karoserię samochodu.

 

Krok piąty – mycie szyb

Szyby trzeba dokładnie umyć i odtłuścić. Zapewni to odpowiednią widoczność, utrudni osadzanie się pary, a także przedłuży żywot wycieraczek samochodowych. Do mycia szyb warto przygotować płyn K2 Nuta Pro i kilka miękkich ściereczek z mikrofibry.

Warto pamiętać, aby umyć szyby także od wewnątrz. Poza myciem szyb, nie można zapomnieć o wyczyszczeniu lusterek bocznych.

Krok szósty – odtłuszczanie nadwozia

Skąd tłuszcz na nadwoziu? Z zanieczyszczeń, z szamponu z woskiem, z woskowania. Jeśli chcemy położyć nowy wosk, albo ceramikę, należy usunąć stare warstwy wosku, quick detailera itd.

Idealnym środkiem do odtłuszczania nadwozia będzie K2 Klinet Pro. Wystarczy spryskać nim wybrany fragment nadwozia, odczekać kilka chwil, a potem wytrzeć element nadwozia do sucha.

Po odtłuszczeniu, można spokojnie przejść do zabezpieczenia lakieru woskiem lub powłoką ceramiczną.

 

Ręcznik glinkowy

Glinkowanie lakieru przeprowadza się z użyciem specjalnej glinki. Jest to czynność satysfakcjonująca, albowiem glinka skutecznie zbiera zanieczyszczenia. Jednak, nie ma co ukrywać, glinkowanie lakieru jest pracochłonne i męczące.

Dlatego warto skorzystać z nowego produktu, jakim jest ręcznik do glinkowania K2 Poly Pro. Zastosowanie go ma dwa plusy: glinkuje się łatwiej i zdecydowanie szybciej.

Ręcznik do glinkowania K2 Poly Pro to ręcznik polimerowy, pokryty warstwą specjalnego polimeru, działającego dokładnie tak samo, jak glinka do nadwozia. Ręcznik do glinkowania ma jednak szereg przewag nad zwykłą glinką.

Po pierwsze: jest zdecydowanie większy niż standardowa glinka (30×30 cm), dzięki czemu można zdecydowanie szybciej oczyścić nadwozie.

Po drugie: jest wielokrotnego użytku. A zatem po zakończonej pracy wystarczy go przepłukać w wodzie. I znów jest gotowy do pracy. Podobnie, jeśli w trakcie glinkowania ręcznik spadnie na ziemię – wystarczy go przepłukać w czystej wodzie.

Aby jeszcze bardziej ułatwić pracę, można stosować środek do poślizgu podczas glinkowania. Na przykład wodę z szamponem K2 Vena albo Quick Detailer K2 Spectrum.

k2 poly pro ręcznik glinkowy

Po zakończonym glinkowaniu można przystąpić do dalszych prac. Jeśli lakier auta jest w dobrym stanie, po jego odtłuszczeniu można pokryć go warstwą wosku, albo ceramiki (K2 Gravon, K2 Gravon Lite). Jeśli lakier ma uszkodzenia, można poddać go zabiegom polerowania. Pozwolą one na odświeżenie zmatowiałego koloru lakieru, usunięcie rys, albo zamaskowanie większych rys.

Jeśli na lakierze są odpryski, albo naloty korozji – nakładanie ceramiki nie ma sensu. W tym przypadku pozostaje usunięcie korozji i naprawa lakieru. W przypadku głębokich rys można zastosować wosk koloryzujący, aby je zamaskować, a resztę nadwozia pokryć woskiem standardowym. Wszystko zależy od stanu lakieru i od jego uszkodzeń.

Proces dekontaminacji można poszerzyć o czyszczenie felg i opon.

Dekontaminacja to proces wstępny, stosowany przed dalszymi, zaawansowanymi pracami. Jednak można także przeprowadzać dekontaminację raz na kilka miesięcy, aby utrzymać lakier w bardzo dobrym stanie. Stosowanie takich produktów, jak ręcznik do glinkowania K2, pozwoli znacząco przyspieszyć i ułatwić pracę.