Gdy mowa o przepustnicy, do czynienia mamy przede wszystkim z urządzeniem stosowanym w silnikach benzynowych. Właśnie w nich, zadaniem przepustnicy jest przepuszczanie powietrza w zależności od nacisku pedału gazu, a przez to zwiększenie obrotów silnika. Optymalną ilość paliwa silnik dobiera na podstawie odczytu przepływomierza, czyli właśnie od ilości dopuszczanego do silnika paliwa.
Jako element przepływu powietrza umieszczony przy silniku, przepustnica jest narażona na dwojakie zabrudzenia. Z jednej strony, są to brudy płynące do silnika z zewnątrz, przepuszczane przez (zwykle zabrudzony lub uszkodzony) filtr powietrza. Z drugiej, zabrudzenia mogą pochodzić także z silnika, głównie za sprawą nagaru czy oleju. Coraz częściej jest tu także mowa o zaworze recyrkulacji spalin, czyli EGR, który wraz ze spalinami sprowadza do przepustnicy także zawarte w niej brudy.
Wszystkie te zabrudzenia w znaczący sposób mogą pogorszyć pracę silnika. Znaczenie ma tu przede wszystkim osadzenie się brudu na ściankach przepustnicy i przez to problemy z jej zamykaniem lub otwieraniem. Doskonale widać to podczas pracy silnika na biegu jałowym lub hamowania, gdzie przepustnica nie może zatrzymać się w jednej pozycji. Skutkiem tego jest nierównomierna praca silnika.
Kwestią jest też samo otwieranie i zamykanie przepustnicy. Wskutek trudności z otwarciem czy zamknięciem przepustnicy, do silnika dostarczane jest powietrze w ilości nieadekwatnej do chwilowej potrzeby. Najczęściej skutkiem tego jest początkowe przymulenie silnika podczas ruszenia, po czym nagłe przyśpieszenie jego pracy. Takie działanie przyśpiesza zużycie elementów silnika i zwiększa zużycie paliwa, zmniejsza moc, a także powoduje gaśnięcie przy niskich obrotach.
Czyszczenie przepustnicy nie należy do działań częstych, przez co nie jest ściśle określone, po jakim czasie lub przebiegu należy je przeprowadzić. Warto jednak co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów sprawdzić kondycję silnika i zwrócić uwagę na czystość przepustnicy. Przepustnica powinna być też jednym z pierwszych elementów badanych w przypadku wymienionych wyżej problemów, gdyż nierzadko to jej zabrudzenie jest powodem gorszej, nierównomiernej pracy jednostki napędowej.
Na początek warto zwrócić uwagę jak położona jest przepustnica. Może być ona umiejscowiona poziomo lub pionowo zgodnie z wlotem powietrza do silnika.
Po odkręceniu elementów układu dolotowego, do naniesienia środka typu K2 Zmywacz do EGR warto wykorzystać ściereczkę z mikrofibry lub pędzel. Na nie nanosimy produkt i rozprowadzamy po powierzchni kolektora, zbierając z niego zalegający brud. Jeśli czyszczony element pozostaje przy silniku, staramy się, by ten brud nie wpadł nam głębiej, a już szczególnie by nie wprowadzić go do silnika.
Może Cię, również zainteresować:
Środki typu K2 Zmywacz do EGR sprawdzają się także przy czyszczeniu gaźników i innych elementów układu dolotowego, takich jak przepustnica silnika wysokoprężnego, przepływomierz czy zawów EGR.
Produkt należy nanieść na czyszczoną powierzchnię, następnie odczekać ok. 30 sekund i usunąć rozpuszczony brud przy pomocy mikrofibry lub pędzelka. W przypadku trudno dostępnych miejsc dużym ułatwieniem będzie wykorzystanie patyczków kosmetycznych.
Środek nie tylko usunie zabrudzenia czy zatłuszczenia, ale i naniesie warstwę ochronną, która utrudni ponowne osadzanie się brudu.
Środki typu K2 Zmywacz do EGR sprawdzają się także przy czyszczeniu innych elementów układu dolotowego. W przypadku czyszczenia przepustnicy silnika wysokoprężnego, przepływomierza czy właśnie zaworu EGR należy zaaplikować produkt do kolektora i na przepustnicę, a następnie odczekać kilka minut i włączyć silnik, by ten przez kolejne 3-5 minut pracował na nieco wyższych obrotach. Środek nie tylko usunie zabrudzenia czy zatłuszczenia, ale i naniesie warstwę ochronną, która utrudni ponowne osadzanie się brudu.
Nawet najlepsze produkty typu K2 Zmywacz do EGR nie należą do najdroższych, przez co pod dużym znakiem zapytania staje wykorzystanie domowych sposobów do czyszczenia przepustnicy. Ale nawet jeśli cena benzyny ekstrakcyjnej, spirytusu czy alkoholu izopropylowego jest wyraźnie niższa, warto zastanowić się nad skutkami takiego działania. Specjalne środki są przygotowane tak, by nie tylko wyczyścić powierzchnię, ale i odparować po wykonaniu działania. W przypadku innych substancji, zmieszanie ich z brudem zniweluje tę ich właściwość, co w dłuższej perspektywie może nas zmusić do poważnych kosztów.
Dodatkowo elementy układu dolotowego, takie jak przepustnica czy przepływomierz często wyposażone są w skomplikowane układy zawierające różnego typu płytki elektryczne, przewody oraz gumowe uszczelnienia. Stosując środek K2 Zmywacz do EGR, nie musimy się obawiać, że przeprowadzając proces czyszczenia przepustnicy, uszkodzimy któryś z tych elementów.
Czyszczenie przepustnicy specjalnym środkiem nie należy ani do czynności trudnych, ani też kosztownych. Nie jest też działaniem częstym, za to może wyraźnie przedłużyć sprawną pracę silnika. Warto więc od czasu do czasu przyjrzeć się pracy jednostki napędowej i zwrócić uwagę na przepustnicę, by ta zawsze dostarczyła silnikowi dawkę powietrza adekwatną do naszych potrzeb.
Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
Zobacz komentarze
Ja tam przepustnicę czyszczę akrą, rozpuszcza syf piękinie : )