Warsztat

Jak wyczyścić przepustnicę? — poradnik

Samochód gaśnie na wolnych obrotach, spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa. Te objawy mogą wskazywać na problem z zabrudzeniem przepustnicy. Jest ona często bagatelizowanym elementem, której zabrudzenie może bardzo utrudnić poprawną pracę samego silnika. A wbrew pozorom, czyszczenie przepustnicy jest czynnością bardzo łatwą, i wcale nie chodzi tu o sposoby domowe. Dziś wystarczy nieco odpowiedniego środka, by przepustnica odzyskała pełną czystość i sprawność.

 

 

Dlaczego przepustnica ulega zabrudzeniu?

Gdy mowa o przepustnicy, do czynienia mamy przede wszystkim z urządzeniem stosowanym w silnikach benzynowych. Właśnie w nich, zadaniem przepustnicy jest przepuszczanie powietrza w zależności od nacisku pedału gazu, a przez to zwiększenie obrotów silnika. Optymalną ilość paliwa silnik dobiera na podstawie odczytu przepływomierza, czyli właśnie od ilości dopuszczanego do silnika paliwa.

Jako element przepływu powietrza umieszczony przy silniku, przepustnica jest narażona na dwojakie zabrudzenia. Z jednej strony, są to brudy płynące do silnika z zewnątrz, przepuszczane przez (zwykle zabrudzony lub uszkodzony) filtr powietrza. Z drugiej, zabrudzenia mogą pochodzić także z silnika, głównie za sprawą nagaru czy oleju. Coraz częściej jest tu także mowa o zaworze recyrkulacji spalin, czyli EGR, który wraz ze spalinami sprowadza do przepustnicy także zawarte w niej brudy.

 

 

Dlaczego warto czyścić przepustnicę?

Wszystkie te zabrudzenia w znaczący sposób mogą pogorszyć pracę silnika. Znaczenie ma tu przede wszystkim osadzenie się brudu na ściankach przepustnicy i przez to problemy z jej zamykaniem lub otwieraniem. Doskonale widać to podczas pracy silnika na biegu jałowym lub hamowania, gdzie przepustnica nie może zatrzymać się w jednej pozycji. Skutkiem tego jest nierównomierna praca silnika.

Kwestią jest też samo otwieranie i zamykanie przepustnicy. Wskutek trudności z otwarciem czy zamknięciem przepustnicy, do silnika dostarczane jest powietrze w ilości nieadekwatnej do chwilowej potrzeby. Najczęściej skutkiem tego jest początkowe przymulenie silnika podczas ruszenia, po czym nagłe przyśpieszenie jego pracy. Takie działanie przyśpiesza zużycie elementów silnika i zwiększa zużycie paliwa, zmniejsza moc, a także powoduje gaśnięcie przy niskich obrotach.

Jak często czyścić przepustnicę?

Czyszczenie przepustnicy nie należy do działań częstych, przez co nie jest ściśle określone, po jakim czasie lub przebiegu należy je przeprowadzić. Warto jednak co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów sprawdzić kondycję silnika i zwrócić uwagę na czystość przepustnicy. Przepustnica powinna być też jednym z pierwszych elementów badanych w przypadku wymienionych wyżej problemów, gdyż nierzadko to jej zabrudzenie jest powodem gorszej, nierównomiernej pracy jednostki napędowej.

 

Czyszczenie przepustnicy, jak to zrobić?

Na początek warto zwrócić uwagę jak położona jest przepustnica. Może być ona umiejscowiona poziomo lub pionowo zgodnie z wlotem powietrza do silnika.

Po odkręceniu elementów układu dolotowego, do naniesienia środka typu K2 Zmywacz do EGR warto wykorzystać ściereczkę z mikrofibry lub pędzel. Na nie nanosimy produkt i rozprowadzamy po powierzchni kolektora, zbierając z niego zalegający brud. Jeśli czyszczony element pozostaje przy silniku, staramy się, by ten brud nie wpadł nam głębiej, a już szczególnie by nie wprowadzić go do silnika.

Środki typu K2 Zmywacz do EGR sprawdzają się także przy czyszczeniu gaźników i  innych elementów układu dolotowego, takich jak przepustnica silnika wysokoprężnego, przepływomierz czy zawów EGR.

Produkt należy nanieść na czyszczoną powierzchnię, następnie odczekać ok. 30 sekund i usunąć rozpuszczony brud przy pomocy mikrofibry lub pędzelka. W przypadku trudno dostępnych miejsc dużym ułatwieniem będzie wykorzystanie patyczków kosmetycznych.

Środek nie tylko usunie zabrudzenia czy zatłuszczenia, ale i naniesie warstwę ochronną, która utrudni ponowne osadzanie się brudu.

 

  • K2 ZMYWACZ DO EGR 400 ML
    Wysokociśnieniowy środek do czyszczenia zaworów EGR

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Środki typu K2 Zmywacz do EGR sprawdzają się także przy czyszczeniu innych elementów układu dolotowego. W przypadku czyszczenia przepustnicy silnika wysokoprężnego, przepływomierza czy właśnie zaworu EGR należy zaaplikować produkt do kolektora i na przepustnicę, a następnie odczekać kilka minut i włączyć silnik, by ten przez kolejne 3-5 minut pracował na nieco wyższych obrotach. Środek nie tylko usunie zabrudzenia czy zatłuszczenia, ale i naniesie warstwę ochronną, która utrudni ponowne osadzanie się brudu.

 

Środek do czyszczenia przepustnicy, a sposoby domowe

Nawet najlepsze produkty typu K2 Zmywacz do EGR nie należą do najdroższych, przez co pod dużym znakiem zapytania staje wykorzystanie domowych sposobów do czyszczenia przepustnicy. Ale nawet jeśli cena benzyny ekstrakcyjnej, spirytusu czy alkoholu izopropylowego jest wyraźnie niższa, warto zastanowić się nad skutkami takiego działania. Specjalne środki są przygotowane tak, by nie tylko wyczyścić powierzchnię, ale i odparować po wykonaniu działania. W przypadku innych substancji, zmieszanie ich z brudem zniweluje tę ich właściwość, co w dłuższej perspektywie może nas zmusić do poważnych kosztów.

Dodatkowo elementy układu dolotowego, takie jak przepustnica czy przepływomierz często wyposażone są w skomplikowane układy zawierające różnego typu płytki elektryczne, przewody oraz gumowe uszczelnienia. Stosując środek K2 Zmywacz do EGR, nie musimy się obawiać, że przeprowadzając proces czyszczenia przepustnicy, uszkodzimy któryś z tych elementów.

 

Czyszczenie przepustnicy jest proste i tanie

Czyszczenie przepustnicy specjalnym środkiem nie należy ani do czynności trudnych, ani też kosztownych. Nie jest też działaniem częstym, za to może wyraźnie przedłużyć sprawną pracę silnika. Warto więc od czasu do czasu przyjrzeć się pracy jednostki napędowej i zwrócić uwagę na przepustnicę, by ta zawsze dostarczyła silnikowi dawkę powietrza adekwatną do naszych potrzeb.

Zobacz komentarze

Ostatnio dodane artykuły

Uszczelniacz dekarski czy silikon? Co wybrać?

Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…

3 dni temu

Pianka montażowa niskoprężna – do czego?

Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…

4 dni temu

Jaki olej do silnika dwusuwowego?

Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…

2 tygodnie temu

Do czego jest podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…

4 tygodnie temu

Czym jest piano black w samochodzie? Jak o niego dbać?

Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…

1 miesiąc temu

Do czego służy klej cyjanoakrylowy?

W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…

1 miesiąc temu