Jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych silników wysokoprężnych jest wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego Common Rail. To dzięki niemu silniki są tak oszczędne. Ale są też problematyczne, bo koszty usunięcia awarii wtryskiwaczy potrafią spustoszyć niejeden portfel. Są jednak sposoby na to, aby znacząco przedłużyć okres użytkowania wtryskiwaczy. Jednym z nich jest czyszczenie wtryskiwaczy za pomocą specjalnych środków. To metoda prosta, tania i skuteczna.

Jak działają wtryskiwacze w Dieslu?

Układ zasilania paliwem, stosowany we współczesnych samochodach z silnikami diesla, jest mocno skomplikowany. Olej napędowy musi pokonać długą drogę, nim trafi do cylindrów.
Najpierw do działania przystępuje elektryczna pompa paliwa, która pobiera olej napędowy z baku. Następnie jest on podgrzewany (w podgrzewaczu), filtrowany (w filtrze paliwa) i kierowany do silnika. Olej trafia do obwodu wysokiego ciśnienia paliwa. Pompa wysokiego ciśnienia spręża paliwo do wysokich wartości (np. 185 MPa). Tak sprężone paliwo trafia do wtryskiwaczy Common Rail, które dawkują je w odpowiedniej ilości bezpośrednio do cylindrów. Nad działaniem systemu czuwa sterownik elektroniczny, pobierający sygnały z całego szeregu czujników. Układ posiada również zawory elektromagnetyczne oraz chłodnicę, która chłodzi niewykorzystane paliwo, powracające do baku.

Wtryskiwacze Common Rail są sterowane elektrycznie. Są niezwykle precyzyjne. W trakcie jednego cyklu roboczego silnika są w stanie podać osiem dawek paliwa. Wysoka precyzja, zastosowanie nowoczesnych technologii i materiałów ma swoją cenę. Wtryskiwacze kosztują od 1500 do nawet 3000 zł za sztukę, w zależności od modelu auta. Nic w tym dziwnego. Na świecie jest tylko czterech producentów. Obecnie stosuje się dwa rodzaje wtryskiwaczy – elektromagnetyczne i piezoelektryczne (albo piezokwarcowe).

Wszystko działa pięknie do momentu, w którym się zużyje albo popsuje. A wtedy pojawiają się problemy.

 

K2 Diesel Dictum w trakcie użycia

Objawy zabrudzonych wtryskiwaczy Common Rail

Przez cały czas pracy silnika, we wnętrzu wtryskiwacza osadzają się zanieczyszczenia z paliwa. Szczególnie pomiędzy iglicą rozpylacza a rozpylaczem wielootworkowym. Jeśli kierowca nie wymienia terminowo filtra paliwa, proces znacząco przyspiesza. Jeśli kierowca tankuje niesprawdzone paliwo pochodzące z tzw. „lewego źródła”, proces osadzania zanieczyszczeń działa z prędkością maksymalną. Czasami wystarczy jedno tankowanie „trefnego paliwa”.

Zabrudzenia powodują, że iglica wtryskiwacza nie może się poruszać we właściwy sposób. Pojawiają się problemy z właściwą pracą wtryskiwacza i z odpowiednim dawkowaniem paliwa do cylindrów.
Wtryskiwacz zaczyna się „zawieszać”. Kiedy zablokuje się w pozycji otwartej, nie poda paliwa w odpowiedniej ilości, tylko je przeleje. Kiedy zablokuje się w pozycji zamkniętej, w ogóle nie wtryśnie paliwa do cylindra w danym cyklu pracy silnika.
Jeśli zanieczyszczenia nie zostaną usunięte, wtryskiwacz zablokuje się trwale. Albo w pozycji otwartej, albo zamkniętej.

Kiedy czyścić wtryskiwacze?

Niżej wymienione objawy, mogą sugerować nam, że to już najwyższa pora aby zadbać o wtryski w swoim samochodzie:

  • Kopcenie na czarno, spowodowane podawaniem zbyt dużych ilości paliwa do cylindra. Wtryskiwacz „przelewa”, zacina się w pozycji otwartej.
  • Falowanie obrotów (nierówna praca jednostki napędowej), spowodowana przerwami w podawaniu paliwa do cylindra. Wtryskiwacz zacina się w pozycji zamkniętej.
  • Problemy z uruchomieniem zimnego i ciepłego silnika.
  • Gaśnięcie silnika na biegu jałowym.
  • Złowrogie pobłyskiwanie kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej, albo innej, oznaczającej awarię wtrysku.

 

Kable w silniku

Czym grozi zabrudzenie wtryskiwaczy?

Sam sposób eksploatacji takiego auta jest wysoce kłopotliwy. Ale to dopiero początek.
Jak to zwykle bywa w samochodzie, jedna niewyleczona awaria, pociąga za sobą kolejne.
W tym przypadku możemy nawet powiedzieć – jedna droga, niewyleczona awaria, pociąga za sobą kolejne, bardzo drogie awarie.

Silne kopcenie, spowodowane przez tzw. lejące wtryskiwacze to nie tylko problem natury estetycznej, powodujący, że inny kierowcy porównują nasze auto do starej lokomotywy spalinowej. To także emisja szeregu trujących substancji do powietrza i przykładanie się do tworzenia trującego smogu. Ale nie tylko.
Ogromne ilości sadzy, spowodowane przez zbyt dużą dawkę paliwa, spowodują przyspieszone zapchanie filtra cząstek stałych. Jednego z najdroższych i najbardziej kłopotliwych podzespołów współczesnych diesli.

Wtryskiwacz zawieszający się w pozycji otwartej to powód niższej kultury pracy silnika. Objawia się to silniejszymi drganiami oraz hałasem. Przypomina to objawy wypadania zapłonów w samochodzie z silnikiem benzynowym.
Ale to nie tylko znacznie niższy komfort jazdy. Silniejsze drgania silnika powodują przyspieszone zużycie dwumasowego koła zamachowego, kolejnego drogiego elementu wyposażenia współczesnych diesli.

Lejące wtryskiwacze mogą być powodem spalania stukowego, które może doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku i innych poważnych zniszczeń.

  • K2 DIESEL DICTUM
    Środek do czyszczenia wtryskiwaczy

Znajdź sklep w okolicy

W konsekwencji, wtryskiwacze będzie trzeba zregenerować, albo wymienić na nowe.
Regeneracja wtryskiwaczy kosztuje ok. 600 zł za sztukę. Działa tylko wtedy, gdy wykona ją profesjonalna firma. Do ceny trzeba doliczyć jeszcze koszt demontażu i montażu oraz instalacji wtrysków. I co gorsza – nie wszystkie wtryski można regenerować. Zazwyczaj piezoelektrycznych się nie da…
Wymiana na nowe? Owszem. Ale za bardzo wysoką cenę.

Czy można coś zrobić, aby uratować wtryskiwacze, przy pierwszych objawach uszkodzenia? Na szczęście, można.

Sporadyczne zanieczyszczenie wtryskiwaczy może zdarzyć się każdemu kierowcy. Wystarczy po prostu zatankować zanieczyszczone paliwo na podrzędnej stacji. Czasami trzeba, bo innej nie ma w okolicy, w trakcie pokonywania dalekiej trasy. Ale powróćmy do najważniejszego pytania – czy można uratować wtryski w prosty i szybki sposób? Tak.

Rozwiązania są dwa: wizyta w specjalistycznym warsztacie, albo specjalny środek do czyszczenia wtryskiwaczy, który można zastosować samodzielnie.

Czyszczenie wtrysków w specjalistycznym warsztacie kosztuje kilkaset złotych. Polega ono na podłączeniu układu zasilania paliwem do specjalnej maszyny i przepuszczeniu przez układ płynnego środka czyszczącego.

A jak to można zrobić samodzielnie, skutecznie i tanio?

 

Korzyści z zastosowania środka do czyszczenia wtryskiwaczy - K2 Diesel Dictum

Środek do czyszczenia wtryskiwaczy K2 DIESEL DICTUM!

K2 Diesel Dictum to tani i efektywny środek, dzięki któremu można usunąć zabrudzenia z wtryskiwaczy Common Rail. Środek rozpuszcza i usuwa zanieczyszczenia z całego układu paliwowego, nie tylko z wtryskiwaczy. Czyści też pompę wysokiego ciśnienia i całą listwę wtryskową. Środek można również stosować w samochodach koncernu VAG, których układ paliwowy wykorzystuje pompowtryskiwacze lub w starszych modelach tradycyjną pompę rotacyjną.

K2 Diesel Dictum jest bezpieczny dla wszystkich elementów układu paliwowego, w tym układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych.

Zastosowanie środka pozwala na przywrócenie pełnej sprawności wtryskiwaczom, eliminuje nierówną pracę silnika oraz nadmierne kopcenie.

Jeśli doszło do zanieczyszczenia wtryskiwaczy, profilaktycznie warto również przeczyścić filtr cząstek stałych. A jak to zrobić, możesz dowiedzieć się z naszego artykułu: ,,Jak wyczyścić filtr cząstek stałych”

 

Efekt przed i po użyciu produktu K2 Diesel Dictum

Na powyższym zdjęciu widać efekt działania K2 Diesel Dictum. Z lewej strony – czysty filtr. Z prawej filtr, który wyłapał zabrudzenia wypłukane z wtryskiwaczy przez K2 Diesel Dictum.

Jak wyczyścić wtryskiwacze przy użyciu K2 DIESEL DICTUM?

Środek można zastosować na trzy sposoby:

  • K2 Diesel Dictum można wlać bezpośrednio do baku paliwa. Trzeba zwrócić uwagę na odpowiednie proporcje. Całe opakowanie K2 Diesel Dictum jest przeznaczone na 60 -80 l oleju napędowego. Aplikowanie środka jest bardzo proste. Wystarczy otworzyć wlew paliwa i odkręcić zakrętkę, znajdującą się w górnej części opakowania środka.
  • Środek można również wlać do nowego filtra paliwa, przed jego montażem. Przyda się mały lejek, aby nie rozlać środka chemicznego. Najpierw wlewamy środek do filtra, a potem montujemy filtr pod maską, dbając o jego właściwe zamocowanie. Na sam koniec podłączamy do niego przewody paliwowe. Czynność tą można zlecić również w każdym warsztacie samochodowym.
  • Trzeci sposób najlepiej wykonać w warsztacie samochodowym. Polega on na podłączeniu układu paliwowego bezpośrednio do puszki ze środkiem.

K2 Diesel Dictum może uratować nas od konieczności poniesienia bardzo wysokich kosztów naprawy układu wtryskowego.

Warto też pamiętać o tym, że odpowiednie traktowanie systemu Common Rail pozwoli zabezpieczyć go przed przedwczesnym uszkodzeniem. W tym celu warto tankować paliwo na sprawdzonych stacjach, jak najczęściej wymieniać filtr paliwa, jak również prewencyjnie stosować środek K2 Diesel Dictum bezpośrednio do baku. Przynajmniej raz na rok. Warto również stosować inne środki, np. zapobiegające przedwczesnemu zużyciu elementów mechanicznych silnika Militec-1. Czym jest i dlaczego warto to robić dowiesz się tutaj: „Militec do oleju – szansa na dłuższe życie silnika”  i ciesz się z auta, które nie generuje awarii.