Jeszcze niedawno podstawową usługą, którą oferowały niektóre warsztaty było usuwanie filtra DPF. Jest to oczywiście niezgodne z prawem, gdyż w ten sposób z układu wydechowego eliminuje się element, który przypisuje układowi normę spalania Euro 5. Producenci środków do samochodów szybko jednak zauważyli ten nietypowy trend. W ten sposób dziś nie trzeba już wymieniać lub usuwać filtra cząstek stałych. Możesz to zrobić oddając go do warsztatu wyposażonego w specjalny środek czyszczący, gdzie zostanie przeprowadzona regeneracja DPF.

 

W tym artykule przeczytasz:

 

DPF co to takiego?

Choć normę Euro 5 wprowadzono dopiero w 2011 roku, już w latach 90-tych producenci samochodów zauważyli tu emisję dużej ilości cząstek stałych. Takie drobiny węgla, popiołu czy siarczanów są nie tylko niekorzystne dla środowiska. Co najgorsze przyczyniają się również do wzrostu zachorowalności na raka. Odpowiedzią na ten problem stały się filtry cząstek stałych, montowane jako elementy układu wydechowego. Filtry te wyłapują, a następnie dopalają duże cząstki, dzięki czemu w silnikach Diesla ich emisja spadła z 0,025 g do 0,005 g na kilometr. Dzięki filtrowi udało się wyeliminować częściowo emisję czarnego dymu, który był cechą charakterystyczną pojazdów z silnikami Diesla.

Niektórzy producenci, na czele z francuskim koncernem PSA Citroen-Peugeot, postawili tu na tak zwane filtry mokre. Dzięki umieszczonym tam płynom katalizującym, dopalanie cząstek następuje już w temperaturze 400 stopni Celsjusza. Jest to przydatne w ruchu miejskim, gdzie trudniej będzie uzyskać wysoką temperaturę spalania cząstek. Jednakże wymaga też dodatkowych działań przy filtrze. Z tego powodu większość producentów skierowała się ku filtrom suchym, które w założeniu miały być bezobsługową częścią. Wystarczać miały na cały okres użytkowania samochodu, jednak jak widać, nie sprawdziło się to w praktyce. W wyjątkowo optymistycznym wypadku filtr będzie do wymiany po około 180-200 tys. km. Natomiast kiedy nie będziemy mieli tyle szczęścia, to przyjdzie nam to robić po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

 

Regeneracja DPF Cleanerem 5 L

 

Jak działa sprawny filtr cząstek stałych?

Prawidłowo działający filtr DPF wyłapuje cząstki stałe i jednocześnie bada ciśnienie przed filtrem. Gdy wskutek zapchania filtra ciśnienie przekracza wyznaczoną normę, układ doprowadza do podniesienia temperatury w filtrze do około 700 stopni Celsjusza. Dzięki temu zabiegowi nagromadzone cząstki zostają wypalone. W teorii, taki proces może toczyć się w nieskończoność, a jeden filtr wystarczy na całe życie samochodu. W praktyce jednak szybko okazało się, że to tylko pobożne życzenia.

Są też pewne sposoby, aby uniknąć zapchania filtra cząstek stałych, o których przeczytasz w artykule: ,,Jak uniknąć zapchania DPF – 5 sposobów”.

 

Metoda wypalania filtra DPF

W ruchu miejskim uzyskanie temperatury rzędu 700 stopni Celsjusza jest niezwykle trudne. Aby przedłużyć życie filtra, trzeba więc od czasu do czasu doprowadzić do wypalania cząstek. Podstawową czynnością jest tu wypalanie podczas jednostajnej jazdy z wyższymi obrotami, zwykle jest to połowa wartości obrotowej osiąganej przez silnik. Taki przejazd częściowo usunie niedopalone resztki zgodnie z założeniem, z jakim skonstruowano filtr.

Proces ten można przeprowadzić także na postoju. Nie jest to jednak preferowany sposób, ponieważ brakuje tu kilku innych procesów obecnych podczas jazdy samochodem. Zamiast robić to samemu, lepiej jest więc oddać samochód do serwisu, który dzięki przygotowaniu odpowiedniej mieszanki spali cząstki skuteczniej, niż podczas samodzielnego wypalania.

 

  • K2 DPF CLEANER 5 L
    Regenerator filtra cząstek stałych
  • K2 DPF CLEANER 500 ML
    Regenerator filtra cząstek stałych

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Regeneracja DPF = kiedy, jak i gdzie?

Do niedawna, tak zapchany filtr wymieniało się na nowy albo niezgodnie z prawem usuwało. Od tamtego czasu świadomość ludzi dotycząca ekologii diametralnie wzrosła. W nowych autach usunięcie filtra DPF, może się wiązać z poważnymi problemami z samochodem. Obecnie jednak wiele warsztatów oferuje czyszczenie filtra DPF, które za pomocą odpowiednich urządzeń i preparatów skutecznie usunie z niego tego typu zabrudzenia.

Przy wyborze warsztatu warto sprawdzić, czy stosowane przez niego sposoby naprawdę należą do tych skutecznych. Jeśli w warsztacie, który wyczyści nasz filtr cząstek stałych, regeneracja dpf polega na użyciu się myjki lub preparatu przeznaczonego do zupełnie innych celów, lepiej taki warsztat ominąć szerokim łukiem. Takie czyszczenie byłoby może i skuteczne, ale musiałoby trwać nie godzinę czy dwie, ale kilka dni.

 

Warsztatowa regeneracja dpf

Metoda hydrodynamiczna – filtr cząstek stałych jak nowy.

Najlepiej jest skorzystać z usług warsztatu, która do tego celu posiada wysokiej jakości preparaty oraz specjalne urządzenia. W pierwszym przypadku chodzi tu o środek do regeneracji DPF typu DPF Cleaner.  Przeznaczony jest on konkretnie do eliminowania popiołów z filtra. Jego skład ma za zadanie przede wszystkim oddzielić te cząstki od filtra, dzięki czemu nawet zanurzenie filtra w preparacie pozwala na jego regenerację.

 

DPF Cleaner 5 L

 

Jeszcze lepiej środek spisze się jednak jako czynnik wykorzystywany w urządzeniu do czyszczenia filtrów. Pistolet czyszczący, a przede wszystkim maszyna do czyszczenia metodą hydrodynamiczną pozwala doprowadzić filtr do niemal pierwotnego stanu i usunąć 99% zalegających w filtrze cząstek. Pomimo, że regeneracja DPF nie należy do najtańszych, to skuteczność całego procesu jest warta swojej ceny. Korzyści, jakie otrzymujemy, na pewno przełożą się ponad koszty usługi.

 

Regeneracja dpf efekt przed i po

 

Regeneracja DPF – dłuższa żywotność filtra

Filtry DPF to już niemal norma w nowoczesnych układach wydechowych. Regeneracja DPF pozwala wyraźnie przedłużyć życie fabrycznego filtra za ułamek ceny nowego elementu wydechu. Patrząc na wpływ filtrów DPF nie tylko na środowisko, ale i nasze zdrowie, warto poświęcić nieco więcej pieniędzy na ich skuteczne czyszczenie. Co ty zrobisz ze swoim filtrem? Wymienisz czy może oddasz go do profesjonalnej regeneracji. Daj nam znać w komentarzu.