Czy w Twoim samochodzie zapchał się filtr cząstek stałych? Tak, to bardzo drogi podzespół i jego wymiana może kosztować minimum kilka tysięcy złotych. Ale nie musisz go wymieniać na nowy. Regeneracja filtra cząstek stałych pozwala na przywrócenie mu pełnej sprawności, porównywalnej z fabrycznie nowym filtrem. Wystarczy skorzystać z oferty dobrego warsztatu, w którym regeneracja filtra DPF prowadzona jest z użyciem skutecznego środka czyszczącego K2.
W tym artykule przeczytasz:
- DPF/GPF/FAP co to takiego?
- Jak działa sprawny filtr cząstek stałych?
- Metoda czyszczenia filtra cząstek stałych
- Regeneracja DPF – jak, kiedy i gdzie?
- Metoda hydrodynamiczna – filtr cząstek stałych jak nowy
- Regeneracja DPF – dłuższa żywotność filtra
Jeszcze kilkanaście miesięcy temu bez trudu można było znaleźć warsztaty, które oferowały usuwanie filtra DPF. To podzespół, który jest bardzo kłopotliwy. Zwłaszcza wtedy, gdy auto jest eksploatowane przeze wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Zaostrzenie przepisów prawa spowodowało mniejsze zainteresowanie tą usługą, która jest niezgodna z prawem.
Jest jednak znacznie lepszy sposób. Filtra cząstek stałych nie trzeba wycinać. Nie trzeba też kupować nowego filtra DPF, który jest bardzo drogi. Regeneracja filtra DPF to najlepsze rozwiązanie. W dalszej części artykułu dokładnie opiszemy, dlaczego.
DPF/GPF/FAP co to takiego?
W trakcie spalania paliwa powstaje wiele produktów ubocznych, które są wspólnie określane, jako spaliny. W skład spalin wchodzą między innymi drobiny węgla (sadza), popioły i siarczany, czyli cząstki stałe. Cząstki te są niekorzystne dla ludzkiego zdrowia. Nic zatem dziwnego, że postanowiono ograniczyć ich emisję. W związku z tym zaostrzano kolejne normy emisji spalin Euro. Przykładowo, norma emisji spalin Euro 5, wprowadzona w 2011 roku, zmniejszyła dopuszczalną emisję cząstek stałych z 0,025 g/km do 0,005 g/km, w przypadku silników diesla.
Silniki benzynowe, z racji wyższej temperatury gazów wylotowych i innej specyfiki paliwa, emitują mniej cząstek stałych. Zatem w ich przypadku normy były inne.
Obowiązkowe wprowadzenie filtrów cząstek stałych dla nowohomologowanych diesli, produkowanych od 2011 roku, było zauważalne gołym okiem. Sprawne technicznie auta przestały emitować czarny dym.
DPF (diesel particulate filter) – to właśnie filtr cząstek stałych, montowany w samochodach z silnikami diesla. Jest on nazywany filtrem suchym.
Filtr DPF powinien wystarczyć na całe życie samochodu.
FAP (filtre a particules) – to francuska odmiana filtra cząstek stałych, montowana w samochodach francuskich (Renault, Citroen, Peugeot), a także wszędzie tam, gdzie stosowano francuskie silniki i w firmach, które współpracowały z Renault, Citroenem i Peugeot (Nissan, Mitsubishi), oraz w markach, które są ich własnością (Dacia). Po wprowadzeniu normy emisji spalin Euto 6, zaprojektowano jego wersję przeznaczoną dla aut z silnikami benzynowymi.
Filtry FAP mają określony czas eksploatacji – producent określa, po jakim przebiegu trzeba je wymienić na nowe.
GPF (gasoline particulate filtre) – filtr cząstek stałych, przeznaczony do stosowania w silnikach benzynowych. Montowany obowiązkowo w każdym nowym aucie, spełniającym normę emisji spalin Euro6.
Filtr GPF powinien wystarczyć na całe życie samochodu.
Jak działa sprawny filtr cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych zamontowany jest w metalowej obudowie, a jego kształt przypomina walec albo spłaszczony walec. W środku obudowy znajduje się ceramiczna struktura z szeregiem mikrokanalików. Żaden z nich nie jest kanałem przelotowym. Kanaliki są zablokowane. Na ściankach każdego z kanalików znajdują się mikrootwory. Ich średnica dobrana jest tak, aby przepuszczały one gazy wylotowe, ale żeby zatrzymywały cząsteczki sadzy i popioły, czyli cząstki stałe.
Jak zatem usuwana jest sadza i popiół, które dość szybko zablokują otwory w kanalikach?
Za pomocą wysokiej temperatury spalin. W rozgrzanym silniku temperatura spalin osiąga nawet 600 st. Celsjusza. To wystarcza, aby zapalić (na drodze samozapłonu) i wypalić cząstki stałe i udrożnić filtr.
A co wtedy, jeśli auto jeździ na krótkich trasach i temperatura spalin nie osiąga odpowiednich wartości? W takiej sytuacji komputer sterujący pracą jednostki napędowej uruchamia wypalanie aktywne filtra. Polega ono na tym, że następuje dodatkowy wtrysk paliwa, obroty silnika zostają sztucznie podniesione, mogą być uruchomione dodatkowe układy w samochodzie, np. ogrzewanie tylnej szyby (żeby mocniej obciążyć silnik). Większe obroty powodują wyższą temperaturę spalin. Tak to działa w filtrach DPF.
Może Cię, również zainteresować:
Francuzi wpadli na inny pomysł. W filtrach FAP stosowany jest płyn katalityczny, przechowywany w odpowiednim zbiorniku. Płyn obniża temperaturę samozapłonu sadzy o ok. 100 st. Celsjusza. Zgodnie z optymistycznym założeniem, filtr może być udrożniony przy mniejszej prędkości jazdy, np. podczas jazdy po mieście.
Filtr GPF, stosowany w silnikach benzynowych, działa tak samo, jak filtr DPF. Z racji tego, że silnik benzynowy produkuje spaliny o wysokiej temperaturze, powinien się zapychać znacznie rzadziej. W praktyce, ciągła jazda na bardzo krótkich trasach również może spowodować jego zapchanie.
Jak komputer sterujący pracą silnika „wie”, ze filtr uległ zapchaniu? Przed i za filtrem znajdują się czujniki ciśnienia różnicowego.
Metoda wypalania filtra DPF – jak oczyścić zapchany filtr cząstek stałych?
Pierwsza, standardowa metoda, to wyjazd poza miasto i przejechanie kilkudziesięciu kilometrów z większą prędkością na trasie (70 – 90 km/h). Wysoka temperatura spalin powinna usunąć sadzę. Ale nie zawsze tak jest.
Filtr może być bardzo mocno zapchany. Albo kierowca mógł przerwać jego wypalanie aktywne, zainicjowane przez komputer, sterujący pracą jednostki napędowej. Co wtedy?
Filtr można również wypalić w warsztacie samochodowym, gdzie jest inicjowane wypalanie aktywne. Jest to jednak metoda niebezpieczna, albowiem można doprowadzić do pożaru filtra.
Dlatego też stosuje się inne metody, które są bardzo skuteczne:
- Wypalanie indukcyjne. Filtr cząstek stałych jest demontowany. Następnie umieszcza się go w piecu indukcyjnym i wypala przez wiele godzin, aż wszystkie nagromadzone w nim zanieczyszczenia ulegną wypaleniu.
- Czyszczenie filtra cząstek stałych z użyciem specjalnej pianki, bez demontażu.
- Czyszczenie filtra cząstek stałych z użyciem specjalnego środka czyszczącego (metoda hydrodynamiczna). Metoda ta polega na stosowaniu silnego strumienia wody z dodatkiem środka czyszczącego, albo zanurzania filtra w roztworze środka czyszczącego. Można również spróbować czyścić filtr bez demontażu. Środek jest wprowadzany do filtra za pomocą specjalnego pistoletu.
Znajdź sklep w okolicy
Regeneracja DPF bez demontażu – za pomocą specjalnej ?
Świetnym środkiem, przeznaczonym do czyszczenia DPF jest K2 DPF Cleaner w formie sprayu. Jak go stosować?
Środek stosuje się na zimnym silniku.
- Należy zdemontować czujnik ciśnienia różnicowego przed filtrem, albo czujnik temperatury filtra cząstek stałych.
- Wstrząsnąć opakowanie K2 DPF Cleaner. Poprzez otwór montażowy czujnika ciśnienia różnicowego, albo czujnika temperatury, wprowadzić wężyk aplikacyjny.
- Opróżnić puszkę K2 DPF Cleaner. Naciskać 3 – 5 razy i robić 5 – sekundową przerwę.
- Zamontować czujnik.
- Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym przez 15 minut (płyn musi odparować).
- Wykonać jazdę trwającą ok. 30 minut, najlepiej poza miastem.
W przypadku poważnego zapchania filtra cząstek stałych DPF, warto skorzystać z oferty warsztatu, który oferuje metodę hydrodynamiczną z zastosowaniem środka K2 w formie płynnej.
Metoda hydrodynamiczna – filtr cząstek stałych jak nowy.
Metoda hydrodynamiczna z wykorzystaniem środka K2 DPF Cleaner w formie płynnej pozwala na skuteczne wyczyszczenie nawet najbardziej zapchanych filtrów cząstek stałych. Środek K2 DPF Cleaner może być stosowany w różnych stężeniach, dobieranych przez pracowników warsztatu. Skuteczne mycie filtra cząstek stałych z użyciem K2 DPF Cleaner pozwala na usunięcie do 99 procent zanieczyszczeń. Taka regeneracja filtra DPF przywraca mu fabryczne parametry, niemalże jak na pierwszym montażu.
Jak przebiega regeneracja filtra cząstek stałych przy zastosowaniu metody hydrodynamicznej, z użyciem skutecznego środka K2 DPF Cleaner?
- Odłączane są czujniki;
- Filtr jest demontowany;
- Filtr jest umieszczany w maszynie czyszczącej;
- Przeprowadza się pomiary zabrudzenia filtra;
- Do maszyny dawkowany jest środek czyszczący;
- Filtr przechodzi kilka cyklów czyszczenia;
- Po zakończonym czyszczeniu przeprowadzone są pomiary sprawności filtra;
- Filtr jest montowany do układu wydechowego i podłącza się czujniki.
K2 DPF Cleaner może być także dawkowany bezpośrednio do filtra DPF, bez demontażu, za pomocą specjalnego pistoletu. Zaleca się jednak, aby w przypadku silnego zapchania filtra, stosować metodę z demontażem.
K2 DPF Cleaner to środek opracowany pod kątem skutecznego usuwania cząstek stałych i udrażniania filtrów DPF, FAP i GPF.
Regeneracja DPF – kiedy, jak i gdzie?
Jeśli pomimo wykonanej jazdy poza miastem, kontrolka zapchania filtra nadal świeci się na desce rozdzielczej – należy przeprowadzić regenerację filtra DPF. Rekomendujemy stosowanie metody hydrodynamicznej.
Gdzie przeprowadzić regenerację filtra DPF? W warsztacie, który posiada urządzenie do mycia filtra cząstek stałych DPF. Zalecamy także, aby do mycia filtra stosować K2 DPF Cleaner. To środek skuteczny i niedrogi, a zatem można liczyć na efekt i na niższe koszty regeneracji.
Zalecamy, aby pytać, jaki środek jest stosowany w warsztacie do czyszczenia filtra DPF. Może to być np. środek do czyszczenia kominków. Taki warsztat radzimy omijać z dala.
Regeneracja DPF – dłuższa żywotność filtra
Filtry DPF/FAP i GPF to już obowiązkowe wyposażenie aut, produkowanych od kilku lat. Filtry cząstek stałych skutecznie walczą z emisją spalin i sprawiają, że auta są ekologiczne. Regeneracja filtra cząstek stałych sprawia, że nie trzeba obawiać się wysokich kosztów wymiany filtra DPF / GPF. Zawsze można go zregenerować i sprawić, że faktycznie, będzie służył przez cały okres eksploatacji samochodu.
Regeneracja filtra FAP pozwala udrożnić filtr, jeśli uległ on zapchaniu. Warto pamiętać, że filtr FAP ma określoną żywotność i trzeba go wymienić po okresie eksploatacji, ustalonym przez producenta auta.
Ile trwa regeneracja filtra DPF?
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF/FAP, przeprowadzona metodą hydrodynamiczną, trwa maksymalnie kilka godzin. Trzeba liczyć, że będzie trzeba oddać auto na jeden dzień roboczy do warsztatu.
Czy warto regenerować DPF?
Profesjonalna regeneracja DPF, np. hydrodynamiczna, z zastosowaniem odpowiedniego środka czyszczącego, jak K2 DPF Cleaner, usuwa 99% zanieczyszczeń, zgromadzonych we wnętrzu filtra.
Filtr pracuje jak nowy.
Jazda z zapchanym DPF bardzo mocno obciąża silnik i może spowodować wiele problemów. Układ wydechowy jest niedrożny, co utrudnia usuwanie spalin.
Dodatkowo komputer sterujący pracą jednostki napędowej będzie ponawiać próby wypalania filtra. Może dojść do rozrzedzenia oleju silnikowego przez niespalone paliwo.
Ile wytrzymuje DPF po regeneracji?
Filtr cząstek stałych po regeneracji wytrzyma tak długo, dopóki znów nie zostanie zapchany. A zatem, przy odpowiedniej eksploatacji auta, może wytrzymać i 15 lat.
Gdzie umówić się na regenerację?
Warto wybrać profesjonalny warsztat, w którym prowadzona jest regeneracja hydrodynamiczna, z użyciem bezpiecznego i skutecznego środka K2 DPF Cleaner. Dzięki temu można mieć pewność, że filtr zostanie skutecznie wyczyszczony, a rachunek za regenerację DPF nie będzie wygórowany. Najlepsze warsztaty oferujące usługę regeneracji filtra cząstek stałych DPF/FAP, znajdziesz na portalu autonova.com
Ile kosztuje regeneracja DPF?
Regeneracja DPF kosztuje kilkaset złotych. Jest to niewiele, w porównaniu do ceny nowego filtra DPF, który może kosztować, w zależności od modelu auta, od kilku do 20 tys. złotych.
Bardzo dobry środek – Co najważniejsze skuteczny (w przeciwieństwie do większości środków dostępnych na rynku) Nasza firma używa go i poleca wszystkim właścicielom maszyn do regeneracji DPF i FAP. K2 Cleaner znacząco przyśpiesza proces czyszczenia każdego rodzaju filtra DPF, FAP a nawet SCR. Płyn w użytkowany w obiegu zamkniętym przy metodzie hydrodynamiczno-pneumatycznej nie pieni się (jak większość) przy dużych temperaturach wody (wymaganych do prawidłowego czyszczenia filtrów cząstek stałych).