Nim rozpoczniesz polerowanie lakieru, przeczytaj nasz poradnik, opisujący w teorii cały proces polerowania. Dowiesz się z niego, jakie uszkodzenia można poddać korekcie, z jakimi typami lakieru spotkasz się w trakcie pracy, a także, na czym polega metoda zaokrąglania kantów. Polerowanie mechaniczne w teorii
Polerowanie lakieru (mechaniczna korekta lakieru) to proces, który ma na celu usunięcie z powłoki lakierniczej różnego rodzaju defektów. Są to rysy, hologramy, miejscowe wyblaknięcia, a także całkowita utrata połysku na większych powierzchniach, albo na całej powierzchni lakieru.
Proces polerowania lakieru polega na mechanicznej korekcji jego zewnętrznej części.
Polerowanie lakieru polega na stopniowym ścieraniu uszkodzeń (rys, rysek, hologramów) za pomocą odpowiednio dobranych gąbek i past polerskich o różnym stopniu agresywności. W większości przypadków można je zetrzeć całkowicie z powierzchni lakieru bezbarwnego, co pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni bez rys.
Większe uszkodzenia (głębsze rysy) ściera się padami i pastami ściernymi o większej agresywności. Mniejsze – pastami i padami o średniej agresywności.
Dobór padów i past w zależności od agresywności omówiliśmy w artykule o dobraniu past i padów polerskich.
Polerowanie lakieru ma również na celu mechaniczne usunięcie wyblaknięć i plam, które mogą być spowodowane na przykład przez długo pozostające na nadwoziu ptasie odchody.
Następnie powłokę lakierniczą wykańcza się pastami i padami o najmniejszej agresywności. Wykończenie lakieru to nic innego jak nadanie mu blasku.
Musimy pamiętać o tym, aby przed rozpoczęciem właściwego polerowania odpowiednio przygotować auto i miejsce do pracy:
Za najlepsze techniki polerowania lakieru uznawane są trzy:
Pierwsza została dokładnie wyjaśniona w poprzednim rozdziale. Dwie ostatnie omówimy w dalszej części poradnika.
Technika punktu Zenitu to najbardziej rozpowszechniona technika maszynowej korekty lakieru. Jest ona bardzo popularna wśród specjalistów, pracujących w studiach detailingu, a także wśród amatorów, samodzielnie dokonujących korekty lakieru w samochodach.
Technika jest popularna, albowiem pozwala na uzyskanie świetnego efektu.
Polerowanie rozpoczyna się od małych prędkości (600 – 1000 obr./min). Stopniowo zwiększa się prędkość polerki, aż do tzw. punktu Zenitu, czyli 1500 -2000 obr./min. Następnie znów zmniejsza się prędkość do 600 obr./min. Pasta polerska jest rozprowadzana przy małych prędkościach polerki. Należy przesuwać szybko maszynę polerską, aby rozprowadzić pastę polerską.
• Pasta polerska jest skutecznie rozprowadzana na lakierze przy małych prędkościach obrotowych.
• Podczas pracy z dużą prędkością obrotową pasta polerska i pad polerski mają dużą siłę działania. Wtedy najlepiej usuwają one niedoskonałości lakieru. Równocześnie ścierniwo powoduje kolejne, niewielkie defekty na lakierze.
• Zmniejszenie prędkości obrotowej pozwala na usunięcie defektów, spowodowanych przez ścierniwo.
Spójrzmy na przykładowe zastosowanie tej techniki przy usuwaniu rysek.
Należy wykonać 2 przejścia z prędkością 600 obr./min. Pozwala to na równomierne rozprowadzenie pasty na korygowanej części nadwozia (jak pamiętamy z poprzednich części naszych poradników – nie większej niż 60×60 cm). Następnie należy wykonać 2 przejścia z prędkością 1000 – 1200 obr./min. W tym momencie ścierniwo zaczyna pracować i usuwać uszkodzenie na lakierze. Usunąć defekt lakieru, musimy wykonać 4 przejścia, z prędkością ok. 1500 obr./min. Następnie należy zwiększyć prędkość do 1800 – 2000 obr./min i wykonać 4 przejścia polerką. Defekt powinien całkowicie zniknąć. Równocześnie na lakierze pojawią się nowe, niewielkie defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa.
Jak usunąć powstałe defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa?
Zmniejszamy prędkość do 1500 obr./min i wykonujemy 4 przejścia. Dzięki temu lekkie zarysowania, które zostały spowodowane przez pracę ścierniwa, zostaną usunięcie. Na koniec pozostaje nam zmniejszenie prędkości do 900 obr. /min i wykonanie 2 przejść. To pozwoli na nadanie korygowanemu miejscu połysku.
Technika jednostajnej pracy ścierniwa przeznaczona jest do stosowania z pastami polerskimi, które przez cały proces polerowania ścierają w taki sam sposób.
Standardowe pasty polerskie działają w inny sposób – w trakcie pracy ich cząsteczki ścierne ulegają rozpadowi.
Wracając do past polerskich, w których ścierniwo pracuje jednostajnie – mogą być one wykorzystane i do usuwania defektów z lakieru i do polerowania.
Pasta jest rozprowadzana z małą prędkością na lakierze (600 obr. /min). Następnie prędkość polerki zwiększa się do 1500 – 2000 obr./min i wykonuje tyle przejść, aby usunąć defekt albo do momentu, w którym pasta wyschnie. Po usunięciu defektu należy zmienić pad polerski na wykończeniowy (o najmniejszym stopniu agresywności). Prędkość polerki należy ustawić w zakresie od 1200 do 1800 obr./min. Należy wykonać tyle przejść, aby usunąć ślady pracy ścierniwa i zapewnić blask lakierowi.
Pobierz nasz E-Book, zawierający kompletną wiedzę na temat polerowania. Znajdziesz w nim również nieopublikowane materiały o najczęstszych błędach podczas polerowania, a także porady, jak je usunąć.
Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…