Polerowanie lakieru

Proces polerowania lakieru – na czym polega i jakie są techniki polerowania lakieru? [5/5]

Polerowanie to najważniejszy etap korekty lakieru samochodu. W pierwszej fazie ma on na celu usunięcie niedoskonałości powłoki lakierniczej, uszkodzeń oraz efektów starzenia. W drugiej fazie polerowanie ma wykończyć całą pracę – przede wszystkim nadać połysk. Nie można zapomnieć także o tym, że pracujące ścierniwo również… powoduje kolejne defekty. Aby praca była perfekcyjna – trzeba je usunąć.

Nim rozpoczniesz polerowanie lakieru, przeczytaj nasz poradnik, opisujący w teorii cały proces polerowania. Dowiesz się z niego, jakie uszkodzenia można poddać korekcie, z jakimi typami lakieru spotkasz się w trakcie pracy, a także, na czym polega metoda zaokrąglania kantów. Polerowanie mechaniczne w teorii

Na czym polega proces polerowania lakieru?

Polerowanie lakieru (mechaniczna korekta lakieru) to proces, który ma na celu usunięcie z powłoki lakierniczej różnego rodzaju defektów. Są to rysy, hologramy, miejscowe wyblaknięcia, a także całkowita utrata połysku na większych powierzchniach, albo na całej powierzchni lakieru.

Proces polerowania lakieru polega na mechanicznej korekcji jego zewnętrznej części.

  • We współczesnych samochodach jest to warstwa lakieru bezbarwnego, która pokrywa warstwę lakieru kolorowego (z ewentualnymi dodatkami, zwiększającymi atrakcyjność pojazdu: metalik, perła itd.). Lakier bezbarwny nadaje samochodowi połysk, chroni lakier właściwy (bazowy – kolorowy) przed uszkodzeniami mechanicznymi (zarysowaniami), działaniem kwasów (np. z odchodów ptaków i z owadów), działaniem czynników chemicznych (korozji), wilgocią, brudem itd.
  • W starszych samochodach jest to warstwa dwukomponentowego lakieru akrylowego i żywicy akrylowej. Pełni ona te same funkcje, co lakier bezbarwny we współczesnych autach, a dodatkowo także, zapewnia kolor auta.

Polerowanie lakieru polega na stopniowym ścieraniu uszkodzeń (rys, rysek, hologramów) za pomocą odpowiednio dobranych gąbek i past polerskich o różnym stopniu agresywności. W większości przypadków można je zetrzeć całkowicie z powierzchni lakieru bezbarwnego, co pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni bez rys.

Większe uszkodzenia (głębsze rysy) ściera się padami i pastami ściernymi o większej agresywności. Mniejsze – pastami i padami o średniej agresywności.
Dobór padów i past w zależności od agresywności omówiliśmy w artykule o dobraniu past i padów polerskich.

Polerowanie lakieru ma również na celu mechaniczne usunięcie wyblaknięć i plam, które mogą być spowodowane na przykład przez długo pozostające na nadwoziu ptasie odchody.

Następnie powłokę lakierniczą wykańcza się pastami i padami o najmniejszej agresywności. Wykończenie lakieru to nic innego jak nadanie mu blasku.

  • Wszystkie prace określane jako mechaniczna korekta lakieru muszą być wykonywane bardzo ostrożnie. Należy uważać, aby lakieru nie przegrzać. Do przegrzania może dojść wtedy, gdy zbyt długo pracuje się polerką w jednym miejscu.
  • Należy zawsze pamiętać, że warstwa lakieru jest bardzo cienka. Dlatego nie można doprowadzić, bo bardzo dużego starcia warstwy lakieru bezbarwnego.
  • W niektórych przypadkach, np. jeśli mamy do czynienia z głębokimi rysami, usunięcie ich jest niemożliwe. Jednak polerowanie może sprawić, że rysy będą mniej widoczne, służy do tego metoda zaokrąglania kantów, przedstawiona w poprzednim odcinku naszego poradnika.

Jakie są najlepsze techniki polerowania lakieru?

Musimy pamiętać o tym, aby przed rozpoczęciem właściwego polerowania odpowiednio przygotować auto i miejsce do pracy:

  • Dokonać inspekcji uszkodzeń i sprawdzić, które uszkodzenia można usunąć;
  • Przygotować odpowiedni zestaw past i padów polerskich;
  • Przygotować auto do korekty lakieru
  • i na samym końcu – wybrać odpowiednią technikę pracy.

Za najlepsze techniki polerowania lakieru uznawane są trzy:

  1. Technika zaokrąglania kantów – ma ona na celu zamaskowanie największych uszkodzeń, których nie można usunąć, bo na przykład sięgają one do głębszych warstw lakieru.
    Polega na tym, że nie staramy się w trakcie pracy całkowicie spolerować dużej rysy. Jest to niemożliwe, bo musielibyśmy usunąć cały lakier bezbarwny i uszkodzić lakier kolorowy. Podobnie w przypadku samochodów z lakierem 2-warstwowym (najstarszych) – tu również silne ścieranie głębokiej rysy mogłoby doprowadzić do usunięcia warstwy kolorowego lakieru z nadwozia. I w konsekwencji – do ukazania białego podkładu.
    Dlatego technika zaokrąglania krawędzi ma na celu wygładzenie krawędzi rysy za pomocą delikatnych past. Rysa nie zostanie usunięta z nadwozia. Pod różnymi kątami padania światła będzie o wiele mniej widoczna.
  2. Technika punktu Zenitu
  3. Technika jednostajnej pracy ściernika

Pierwsza została dokładnie wyjaśniona w poprzednim rozdziale. Dwie ostatnie omówimy w dalszej części poradnika.

Technika punktu Zenitu

Technika punktu Zenitu to najbardziej rozpowszechniona technika maszynowej korekty lakieru. Jest ona bardzo popularna wśród specjalistów, pracujących w studiach detailingu, a także wśród amatorów, samodzielnie dokonujących korekty lakieru w samochodach.
Technika jest popularna, albowiem pozwala na uzyskanie świetnego efektu.

Na czym polega technika punktu Zenitu?

Polerowanie rozpoczyna się od małych prędkości (600 – 1000 obr./min). Stopniowo zwiększa się prędkość polerki, aż do tzw. punktu Zenitu, czyli 1500 -2000 obr./min. Następnie znów zmniejsza się prędkość do 600 obr./min. Pasta polerska jest rozprowadzana przy małych prędkościach polerki. Należy przesuwać szybko maszynę polerską, aby rozprowadzić pastę polerską.

Jakie ma to działanie?

• Pasta polerska jest skutecznie rozprowadzana na lakierze przy małych prędkościach obrotowych.
• Podczas pracy z dużą prędkością obrotową pasta polerska i pad polerski mają dużą siłę działania. Wtedy najlepiej usuwają one niedoskonałości lakieru. Równocześnie ścierniwo powoduje kolejne, niewielkie defekty na lakierze.
• Zmniejszenie prędkości obrotowej pozwala na usunięcie defektów, spowodowanych przez ścierniwo.

Jak to wygląda w praktyce?

Spójrzmy na przykładowe zastosowanie tej techniki przy usuwaniu rysek.

Należy wykonać 2 przejścia z prędkością 600 obr./min. Pozwala to na równomierne rozprowadzenie pasty na korygowanej części nadwozia (jak pamiętamy z poprzednich części naszych poradników – nie większej niż 60×60 cm). Następnie należy wykonać 2 przejścia z prędkością 1000 – 1200 obr./min. W tym momencie ścierniwo zaczyna pracować i usuwać uszkodzenie na lakierze. Usunąć defekt lakieru, musimy wykonać 4 przejścia, z prędkością ok. 1500 obr./min. Następnie należy zwiększyć prędkość do 1800 – 2000 obr./min i wykonać 4 przejścia polerką. Defekt powinien całkowicie zniknąć. Równocześnie na lakierze pojawią się nowe, niewielkie defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa.

Jak usunąć powstałe defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa?

Zmniejszamy prędkość do 1500 obr./min i wykonujemy 4 przejścia. Dzięki temu lekkie zarysowania, które zostały spowodowane przez pracę ścierniwa, zostaną usunięcie. Na koniec pozostaje nam zmniejszenie prędkości do 900 obr. /min i wykonanie 2 przejść. To pozwoli na nadanie korygowanemu miejscu połysku.

Technika jednostajnej pracy ścierniwa

Technika jednostajnej pracy ścierniwa przeznaczona jest do stosowania z pastami polerskimi, które przez cały proces polerowania ścierają w taki sam sposób.

Standardowe pasty polerskie działają w inny sposób – w trakcie pracy ich cząsteczki ścierne ulegają rozpadowi.

Wracając do past polerskich, w których ścierniwo pracuje jednostajnie – mogą być one wykorzystane i do usuwania defektów z lakieru i do polerowania.

Jak wygląda ta technika w praktyce?

Pasta jest rozprowadzana z małą prędkością na lakierze (600 obr. /min). Następnie prędkość polerki zwiększa się do 1500 – 2000 obr./min i wykonuje tyle przejść, aby usunąć defekt albo do momentu, w którym pasta wyschnie. Po usunięciu defektu należy zmienić pad polerski na wykończeniowy (o najmniejszym stopniu agresywności). Prędkość polerki należy ustawić w zakresie od 1200 do 1800 obr./min. Należy wykonać tyle przejść, aby usunąć ślady pracy ścierniwa i zapewnić blask lakierowi.

Pobierz nasz E-Book, zawierający kompletną wiedzę na temat polerowania. Znajdziesz w nim również nieopublikowane materiały o najczęstszych błędach podczas polerowania, a także porady, jak je usunąć.

Ostatnio dodane artykuły

Uszczelniacz dekarski czy silikon? Co wybrać?

Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…

2 dni temu

Pianka montażowa niskoprężna – do czego?

Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…

3 dni temu

Jaki olej do silnika dwusuwowego?

Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…

2 tygodnie temu

Do czego jest podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…

4 tygodnie temu

Czym jest piano black w samochodzie? Jak o niego dbać?

Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…

1 miesiąc temu

Do czego służy klej cyjanoakrylowy?

W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…

1 miesiąc temu