W niniejszym poradniku wyjaśnimy, z jakimi rodzajami uszkodzeń możemy mieć do czynienia na lakierze. Opiszemy również, na czym polega metoda zaokrąglania kantów. Zaczniemy również od wyjaśnienia, z jakimi typami lakierów możemy spotkać się w trakcie polerowania mechanicznego.
Korekta lakieru prowadzona jest przy pomocy polerki mechanicznej. Przed przystąpieniem do pracy należy również przygotować odpowiednie akcesoria: pady polerskie oraz pasty polerskie. Wszystko dokładnie opisaliśmy w poprzednim poradniku. Jak dobrać pad i pastę polerską?
- Typy i rodzaje warstw lakieru
- Defekty lakieru- defekty powłok lakierniczych
- Usuwanie defektów na powłokach lakierniczych
- Metoda zaokrąglania kantów
Mechaniczna korekta wad lakieru pozwala na uzyskanie świetnych efektów. Poza przygotowaniem podstawowego narzędzia pracy, akcesoriów oraz miejsca pracy, trzeba odpowiednio poznać także samo auto. A dokładnie jego powłokę lakierniczą, z którą przyjdzie nam pracować.
Typ lakieru. Rodzaje warstw lakieru. Ile warstw lakieru ma auto, z którym będziemy pracować?
Jak zbudowana jest powłoka lakiernicza samochodu? Zacznijmy od podstawowego podziału. Dzieli on powłokę lakierniczą na powłokę widoczną i powłokę niewidoczną.
Powłoka niewidoczna to warstwa lakieru pomiędzy karoserią samochodu, a powłoką lakierniczą widoczną. Jej zadaniem jest zapewnienie przyczepności do materiału, z jakiego zbudowany jest dany element karoserii. Może to być stal, stal z dodatkami, aluminium, tworzywo sztuczne, albo żywica. W przypadku elementów z metalu niewidoczna powłoka lakiernicza ma dodatkowo działać jako ważny element ochrony przed korozją (grunt reaktywny, katodowe lakierowanie metodą zanurzeniową). Zadaniem powłoki niewidocznej jest również wypełnienie wszystkich nierówności na materiale karoserii (w tym celu stosuje się podkład wyrównujący).
W skrócie powłokę niewidoczną nazywamy podkładem.
Powłoka widoczna to zewnętrzna warstwa lakieru. Składa się na nią lakier bazowy (powłoka kryjąca, kolorowa) oraz lakier bezbarwny (nadający połysk, pełniący funkcję ochronną). Powłoka widoczna ma za zadanie zapewnienie ładnego wyglądu i dodatkowych efektów (np. metalicznego). Zewnętrzna warstwa powłoki widocznej ma za zadanie ochronę karoserii przed działaniem warunków atmosferycznych, utratą połysku, drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi itd.
Dla detailera najbardziej istotne jest to, jak zbudowana jest zewnętrzna powłoka lakieru (ta widoczna). To ona matowieje, to na niej pojawiają się rysy, ryski i hologramy. I to ona musi być skorygowana.
Są dwa rodzaje zewnętrznych powłok lakierniczych:
Jednowarstwowa powłoka lakiernicza – była stosowana w starszych samochodach osobowych. Obecnie może być stosowana w przypadku samochodów użytkowych, dostawczych i ciężarowych, przyczep itd.
Powłoka jednowarstwowa składa się z żywicy akrylowej i lakieru dwukomponentowego 2K (lakier akrylowy plus utwardzacz). Powłoki tego rodzaju pozbawione są efektów specjalnych np. opiłków metalicznych.
Dwuwarstwowa powłoka lakiernicza – stosowana powszechnie we współczesnych autach.
Pierwsza warstwa powłoki dwuwarstwowej składa się z lakieru bazowego, uniwersalnego, albo z domieszką różnych dodatków (miki, opiłków), mających zapewnić efekt perły lub metalik.
Druga warstwa powłoki dwuwarstwowej (zewnętrzna) składa się z dwuskładnikowego lakieru bezbarwnego (lakier akrylowy plus utwardzacz). To na tej warstwie pracuje detailer.
Jak to wygląda pod względem grubości?
Blacha nadwozia ma średnio 0,6 mm grubości.
Niewidoczna powłoka lakiernicza ma średnio 0,5 mm grubości (podkład 0,2 mm plus wypełniacz 0,3 mm).
Lakier bazowy ma ok. 0,15 mm grubości, a lakier bezbarwny na zewnątrz – ok. 0,4 mm grubości.
Jak sprawdzić, czy w aucie, w którym będziemy korygować lakier, jest powłoka jedno czy dwuwarstwowa?
Jeśli zastosowano efekt: perłę, metalik itd. – jest to na pewno powłoka dwuwarstwowa.
Lakier można przetrzeć najdelikatniejszym papierem ściernym na mokro. Jeśli na papierze widoczny jest kolor – na samochodzie jest powłoka jednowarstwowa.
Matowe powłoki lakiernicze – jak są zbudowane? Powyższe powłoki lakiernicze, jedno i dwuwarstwowe, mają za zadanie zapewnienie połysku. W ostatnich latach, zwłaszcza w przypadku aut sportowych, można znaleźć także matowe powłoki lakiernicze. Jak są one zbudowane?
Matowa powłoka lakiernicza może być zbudowana w oparciu o technikę jednowarstwową (lakier akrylowy na bazie matowej żywicy) albo w oparciu o technikę dwuwarstwową (lakier bazowy plus lakier bezbarwny matowy).
O czym jeszcze musimy pamiętać?
Lakier w samochodzie może mieć jeszcze jedną warstwę zewnętrzną. Może to być nałożona powłoka ochronna – powłoka ceramiczna położona samodzielnie (np. K2 Gravon lub K2 Gravon Lite) albo w studiu detailingowym. W tym przypadku ryski i wyblaknięcia (np. od ptasich odchodów) będą znajdować się na cieniutkiej warstwie ceramicznej.
Znajdź sklep
w okolicy
Defekty lakieru – defekty powłok lakierniczych
Przystępując do polerowania mechanicznego (korekty lakieru), musimy wiedzieć, z jakimi defektami będziemy mieć do czynienia.
Koliste ryski (swirl marks), zwane też hologramami. Pokrywają zazwyczaj duże powierzchnie lakieru. Skąd się biorą? To najczęściej efekt korzystania z myjni automatycznych, mycia auta szczotką, albo korzystania z brudnej gąbki (z ziarenkami piasku). Można je usunąć w trakcie polerowania.
Przypadkowe, głębokie rysy. To najczęściej efekt działania ziaren piasku albo uszkodzenia, spowodowanego kluczykami do zamka w drzwiach. Mogą być też spowodowane porysowaniem przez krzaki. Mniejsze uszkodzenia można usunąć.
Delikatne, powierzchniowe, przypadkowe ryski. Ich powodem mogą być ptaki, które czasami lubią spacerować po dachu auta.
Głębokie rysy, które dotykają więcej, niż jedną warstwę lakieru. Np. widoczny jest biały podkład. Takich uszkodzeń nie można korygować, należy dokonać najpierw naprawy warstwy lakierniczej.
Utlenianie powłok jednowarstwowych, powodujące, że lakier traci barwę i połysk. Można korygować podczas polerowania.
Blaknięcie lakieru bezbarwnego w powłokach dwuwarstwowych. Lakier samochodu traci połysk i blaknie. Można korygować.
Matowy lakier bezbarwny, w powłokach dwuwarstwowych, po naprawach blacharsko lakierniczych (wady lakiernicze). Po przepolerowaniu przy użyciu odpowiednio dobranych środków można uzyskać połysk.
Wyblaknięcia, np. po długo pozostających na nadwoziu ptasich odchodach. Można korygować.
Etap. 1 Usuwanie drobnych rys
Odpryski, głównie na przedniej masce, będące efektem uderzania kamieni, wyrzucanych w powietrze przez koła innych aut. Nie nadają się do korekty. Wymagają naprawy powłoki lakierniczej.
Naloty korozji i bąble, spowodowane przez korozję. Nadwozie wymaga naprawy blacharsko – lakierniczej, a nie pracy detailera.
Białe plamy na lakierze bezbarwnym i łuszczenie się lakieru bezbarwnego. Auto wymaga naprawy blacharsko lakierniczej. Detailer tutaj nic nie pomoże.
Usuwanie defektów z użyciem past polerskich
Jak usunąć rysy z lakieru? Opisaliśmy to w naszym poradniku, w którym dokładnie opisujemy ręczne usuwanie rys.
Etap. 2 Usuwanie głębokich rys
Zanim rozpoczniemy pracę, musimy sprawdzić rodzaje rys na lakierze. Następnie musimy odpowiednio dobrać środki do pracy, czyli pady polerskie oraz pasty polerskie.
Usuwanie delikatnych rys – jak spolerować delikatne rysy?
Jak usunąć wady lakiernicze, spowodowane brakiem połysku lakieru bezbarwnego (jak nabłyszczyć lakier)?
Przy pracach tego rodzaju najlepiej sprawdzają się lekkościerne pasty polerskie i lekkościerne gąbki polerskie. Można też zastosować połączenie w postaci średniościernej gąbki polerskiej i lekkościernej pasty albo lekkościernej gąbki polerskiej i średniościernej pasty polerskiej.
Przykład:
– lekkościerna pasta polerska K2 Luster Q1 i lekkościerna gąbka polerska K2 Duraflex biała
– średniościerna pasta polerska K2 Luster Q3 i lekkościerna gąbka polerska K2 Duraflex biała
– lekkościerna pasta polerska K2 Luster Q1 i średniościerna gąbka polerska K2 Duraflex pomarańczowa
Usuwanie głębokich rys – jak spolerować głębokie rysy? Jak usunąć hologramy?
Etap. 3 Maskowanie bardzo głębokich rys
W tym przypadku najlepszy efekt można osiągnąć, stosując średniościerne pasty polerskie i średniościerne pady polerskie.
Przykład:
– pasta średniościerna K2 Luster Q3 plus gąbka polerska średniościerna K2 Duraflex pomarańczowa
Usuwanie bardzo głębokich rys – jak spolerować bardzo głębokie rysy? Jak odświeżyć mocno zniszczony lakier?
W tym przypadku najlepszy efekt można osiągnąć, stosując mocnościerne pady polerskie (gąbki polerskie) i mocno ścierne pasty polerskie.
Przykład:
– pasta mocnościerna K2 Luster Q1 plus gąbka polerska mocnościerna K2 Duraflex niebieska
– pasta mocnościerna K2 Luster Q1 plus gąbka polerska średniościerna K2 Duraflex pomarańczowa
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, średniościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, średniościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
-
K2 DURAFLEX gąbka polerska lekkościernaBiała, gładka gąbka polerska, lekkościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWAWykończeniowa, nacinana, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWANabłyszczająca gąbka polerska, gwint M14, średnica 150 mm
Znajdź sklep
w okolicy
Usuwanie defektów przez zaokrąglenie kantów
Metoda zaokrąglenia kantów to jedna z najskuteczniejszych metod korekcji lakieru. Na czym polega metoda zaokrąglenia kantów?
Jak wspominaliśmy wiele razy, korekta lakieru nie zawsze jest możliwa. Z wielu przyczyn. Jedną z nich może być to, że powłoka lakiernicza jest zbyt cienka.
Rysy na lakierze mogą być też zbyt głębokie, aby je usunąć. Jak sobie zatem poradzić?
Rozwiązaniem jest metoda zaokrąglenia kantów głębokich rys.
Rysa ma ostre krawędzie, które powodują, że światło odbija się w nich w intensywny sposób. Skoro nie można usunąć rysy, to można ją zamaskować. W jaki sposób? Odpowiedź jest prosta, zaokrąglając jej kanty.
Polerowanie z użyciem odpowiednio dobranego pada polerskiego i pasty powoduje, że krawędzie rysy nie są ostre, tylko zaokrąglone. Światło dalej odbija się w takiej rysie, ale dzięki zaokrąglonym krawędziom, robi to w sposób rozproszony. W efekcie rysa jest mniej widoczna. To metoda, która nie usuwa rys, ale skutecznie je maskuje.