Polerowanie to najważniejszy etap korekty lakieru samochodu. W pierwszej fazie ma on na celu usunięcie niedoskonałości powłoki lakierniczej, uszkodzeń oraz efektów starzenia. W drugiej fazie polerowanie ma wykończyć całą pracę – przede wszystkim nadać połysk. Nie można zapomnieć także o tym, że pracujące ścierniwo również… powoduje kolejne defekty. Aby praca była perfekcyjna – trzeba je usunąć.

Nim rozpoczniesz polerowanie lakieru, przeczytaj nasz poradnik, opisujący w teorii cały proces polerowania. Dowiesz się z niego, jakie uszkodzenia można poddać korekcie, z jakimi typami lakieru spotkasz się w trakcie pracy, a także, na czym polega metoda zaokrąglania kantów. Polerowanie mechaniczne w teorii

Na czym polega proces polerowania lakieru?

Polerowanie lakieru (mechaniczna korekta lakieru) to proces, który ma na celu usunięcie z powłoki lakierniczej różnego rodzaju defektów. Są to rysy, hologramy, miejscowe wyblaknięcia, a także całkowita utrata połysku na większych powierzchniach, albo na całej powierzchni lakieru.

proces polerowania

Proces polerowania lakieru polega na mechanicznej korekcji jego zewnętrznej części.

  • We współczesnych samochodach jest to warstwa lakieru bezbarwnego, która pokrywa warstwę lakieru kolorowego (z ewentualnymi dodatkami, zwiększającymi atrakcyjność pojazdu: metalik, perła itd.). Lakier bezbarwny nadaje samochodowi połysk, chroni lakier właściwy (bazowy – kolorowy) przed uszkodzeniami mechanicznymi (zarysowaniami), działaniem kwasów (np. z odchodów ptaków i z owadów), działaniem czynników chemicznych (korozji), wilgocią, brudem itd.
  • W starszych samochodach jest to warstwa dwukomponentowego lakieru akrylowego i żywicy akrylowej. Pełni ona te same funkcje, co lakier bezbarwny we współczesnych autach, a dodatkowo także, zapewnia kolor auta.

Polerowanie lakieru polega na stopniowym ścieraniu uszkodzeń (rys, rysek, hologramów) za pomocą odpowiednio dobranych gąbek i past polerskich o różnym stopniu agresywności. W większości przypadków można je zetrzeć całkowicie z powierzchni lakieru bezbarwnego, co pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni bez rys.

Większe uszkodzenia (głębsze rysy) ściera się padami i pastami ściernymi o większej agresywności. Mniejsze – pastami i padami o średniej agresywności.
Dobór padów i past w zależności od agresywności omówiliśmy w artykule o dobraniu past i padów polerskich.

Polerowanie lakieru ma również na celu mechaniczne usunięcie wyblaknięć i plam, które mogą być spowodowane na przykład przez długo pozostające na nadwoziu ptasie odchody.

Następnie powłokę lakierniczą wykańcza się pastami i padami o najmniejszej agresywności. Wykończenie lakieru to nic innego jak nadanie mu blasku.

  • Wszystkie prace określane jako mechaniczna korekta lakieru muszą być wykonywane bardzo ostrożnie. Należy uważać, aby lakieru nie przegrzać. Do przegrzania może dojść wtedy, gdy zbyt długo pracuje się polerką w jednym miejscu.
  • Należy zawsze pamiętać, że warstwa lakieru jest bardzo cienka. Dlatego nie można doprowadzić, bo bardzo dużego starcia warstwy lakieru bezbarwnego.
  • W niektórych przypadkach, np. jeśli mamy do czynienia z głębokimi rysami, usunięcie ich jest niemożliwe. Jednak polerowanie może sprawić, że rysy będą mniej widoczne, służy do tego metoda zaokrąglania kantów, przedstawiona w poprzednim odcinku naszego poradnika.

Jakie są najlepsze techniki polerowania lakieru?

Musimy pamiętać o tym, aby przed rozpoczęciem właściwego polerowania odpowiednio przygotować auto i miejsce do pracy:

  • Dokonać inspekcji uszkodzeń i sprawdzić, które uszkodzenia można usunąć;
  • Przygotować odpowiedni zestaw past i padów polerskich;
  • Przygotować auto do korekty lakieru
  • i na samym końcu – wybrać odpowiednią technikę pracy.

Za najlepsze techniki polerowania lakieru uznawane są trzy:

  1. Technika zaokrąglania kantów – ma ona na celu zamaskowanie największych uszkodzeń, których nie można usunąć, bo na przykład sięgają one do głębszych warstw lakieru.
    Polega na tym, że nie staramy się w trakcie pracy całkowicie spolerować dużej rysy. Jest to niemożliwe, bo musielibyśmy usunąć cały lakier bezbarwny i uszkodzić lakier kolorowy. Podobnie w przypadku samochodów z lakierem 2-warstwowym (najstarszych) – tu również silne ścieranie głębokiej rysy mogłoby doprowadzić do usunięcia warstwy kolorowego lakieru z nadwozia. I w konsekwencji – do ukazania białego podkładu.
    Dlatego technika zaokrąglania krawędzi ma na celu wygładzenie krawędzi rysy za pomocą delikatnych past. Rysa nie zostanie usunięta z nadwozia. Pod różnymi kątami padania światła będzie o wiele mniej widoczna.
  2. Technika punktu Zenitu
  3. Technika jednostajnej pracy ściernika

Pierwsza została dokładnie wyjaśniona w poprzednim rozdziale. Dwie ostatnie omówimy w dalszej części poradnika.

Technika punktu Zenitu

technika zenitu

Technika punktu Zenitu to najbardziej rozpowszechniona technika maszynowej korekty lakieru. Jest ona bardzo popularna wśród specjalistów, pracujących w studiach detailingu, a także wśród amatorów, samodzielnie dokonujących korekty lakieru w samochodach.
Technika jest popularna, albowiem pozwala na uzyskanie świetnego efektu.

Na czym polega technika punktu Zenitu?

Polerowanie rozpoczyna się od małych prędkości (600 – 1000 obr./min). Stopniowo zwiększa się prędkość polerki, aż do tzw. punktu Zenitu, czyli 1500 -2000 obr./min. Następnie znów zmniejsza się prędkość do 600 obr./min. Pasta polerska jest rozprowadzana przy małych prędkościach polerki. Należy przesuwać szybko maszynę polerską, aby rozprowadzić pastę polerską.

Jakie ma to działanie?

• Pasta polerska jest skutecznie rozprowadzana na lakierze przy małych prędkościach obrotowych.
• Podczas pracy z dużą prędkością obrotową pasta polerska i pad polerski mają dużą siłę działania. Wtedy najlepiej usuwają one niedoskonałości lakieru. Równocześnie ścierniwo powoduje kolejne, niewielkie defekty na lakierze.
• Zmniejszenie prędkości obrotowej pozwala na usunięcie defektów, spowodowanych przez ścierniwo.

Jak to wygląda w praktyce?

Spójrzmy na przykładowe zastosowanie tej techniki przy usuwaniu rysek.

metoda zenitu

Należy wykonać 2 przejścia z prędkością 600 obr./min. Pozwala to na równomierne rozprowadzenie pasty na korygowanej części nadwozia (jak pamiętamy z poprzednich części naszych poradników – nie większej niż 60×60 cm). Następnie należy wykonać 2 przejścia z prędkością 1000 – 1200 obr./min. W tym momencie ścierniwo zaczyna pracować i usuwać uszkodzenie na lakierze. Usunąć defekt lakieru, musimy wykonać 4 przejścia, z prędkością ok. 1500 obr./min. Następnie należy zwiększyć prędkość do 1800 – 2000 obr./min i wykonać 4 przejścia polerką. Defekt powinien całkowicie zniknąć. Równocześnie na lakierze pojawią się nowe, niewielkie defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa.

Jak usunąć powstałe defekty, będące efektem ubocznym pracy ścierniwa?

proces-usuwania-defektow-lakieru

Zmniejszamy prędkość do 1500 obr./min i wykonujemy 4 przejścia. Dzięki temu lekkie zarysowania, które zostały spowodowane przez pracę ścierniwa, zostaną usunięcie. Na koniec pozostaje nam zmniejszenie prędkości do 900 obr. /min i wykonanie 2 przejść. To pozwoli na nadanie korygowanemu miejscu połysku.

Technika jednostajnej pracy ścierniwa

Technika jednostajnej pracy ścierniwa przeznaczona jest do stosowania z pastami polerskimi, które przez cały proces polerowania ścierają w taki sam sposób.

Standardowe pasty polerskie działają w inny sposób – w trakcie pracy ich cząsteczki ścierne ulegają rozpadowi.

Wracając do past polerskich, w których ścierniwo pracuje jednostajnie – mogą być one wykorzystane i do usuwania defektów z lakieru i do polerowania.

Jak wygląda ta technika w praktyce?

Pasta jest rozprowadzana z małą prędkością na lakierze (600 obr. /min). Następnie prędkość polerki zwiększa się do 1500 – 2000 obr./min i wykonuje tyle przejść, aby usunąć defekt albo do momentu, w którym pasta wyschnie. Po usunięciu defektu należy zmienić pad polerski na wykończeniowy (o najmniejszym stopniu agresywności). Prędkość polerki należy ustawić w zakresie od 1200 do 1800 obr./min. Należy wykonać tyle przejść, aby usunąć ślady pracy ścierniwa i zapewnić blask lakierowi.

Pobierz nasz E-Book, zawierający kompletną wiedzę na temat polerowania. Znajdziesz w nim również nieopublikowane materiały o najczęstszych błędach podczas polerowania, a także porady, jak je usunąć.